Організація роботи з текстовим джерелами у 5-6 класах
Розвиток навичок роботи з документами починаю з 5 класу. Використовую документи, уміщені в підручнику, а також підібрані власноруч. Спочатку учні вчаться аналізувати документ. Для дослідження текстових джерел рекомендую кілька пам’яток.
Пам’ятка «Як працювати з текстом історичного джерела» (5-6 класи):
1. Прочитайте документ.
2. Хто автор документу?
3. Про яку історичну подію, явище, історичну особу розповідає документ?
4. Чи вказано в документі, кому він адресований?
5. Визначте:
6. Чи можна довіряти цьому документу?
7. Зробіть висновки.
На уроці історії у 5 класі з теми «Люди в історії: історичні діячі, групи людей і народи» пропоную учням проаналізувати джерело «Жан Балюз. Спогади про Івана Мазепу»
«...Володар Мазепа вже поважного віку... Вигляд у нього суворий, очі блискучі, руки тонкі і білі, як у жінки, хоча тіло його міцніше, ніж тіло німецького вершника, а їздець з нього знаменитий.
Він дуже шанований у козацькій країні, де народ загалом свободолюбивий, гордий, мало любить тих, що ним володіють. Привернув Мазепа козаків до себе твердою владою, великою воєнною відвагою й розкішним прийняттям у своїй резиденції для козацької старшини. Я був свідком такого прийняття, у якому багато дечого на польський зразок. Розмова з цим володарем дуже приємна, він має великий досвід у політиці й, у протилежність до московців, слідкує й знає, що діється в чужоземних країнах. Він показував мені свою збірку зброї, одну з найкращих, що бачив у житті, а також добірну бібліотеку, де на кожному кроці видно латинські книжки».
Цит. за: Січинський В. Чужинці про Україну. К.: Довіра, 1992. С. 120 – 124.
Учні аналізують документ згідно наведеної інструкції і доходять загальних висновків: автор документу – іноземець, який особисто спілкувався з українським гетьманом І.Мазепою; з тексту документу незрозуміло, кому він адресований; у документі описується зовнішній вигляд і характер Івана Мазепи, автор із захопленням описує свою зустріч з українським гетьманом; цьому документу можна довіряти, оскільки його автором є сучасник Мазепи; документ дуже інформативний і може бути використаний для характеристики історичної особи.
Наступним кроком в процесі роботи з писемними джерелами може бути практична (дослідницька) робота. Так, на уроці історії у 6 класі з теми «Вплив природно-географічних умов на розвиток цивілізацій Дворіччя в ІІІ-ІІ тис. до Р.Х. Вавилон за часів Хаммурапі» пропоную учням дослідити уривки із законів «Хаммурапі».
«53. Коли господар полінується зміцнити греблю на своєму полі, і з цієї причини вода прорве її й затопить сусідське поле, то він повинен повернути хліб, який згубив.
229. Коли будівничий побудував комусь дім і не зміцнив будови, так що він завалиться і стане причиною смерті власника, – такого будівничого слід убити.»
Цит. за: Хрестоматія з історії Стародавнього світу. [Текст] / упоряд. А.П.Гриценко. Х.: Вид. група «Основа», 2014. С. 15-16.
Завдання.
Учні приходять до загальних висновків: закони Хаммурапі свідчать про те, що за часів Вавилонської держави було розвинене рільництво, велика увага приділялася створенню іригаційної системи. Спеціальні чиновники стежили за станом численних каналів, будівництвом нових. Тексти законів указують на те, що у Вавилоні було багато ремісничих спеціальностей.