Методичні рекомендації по застосуванню методу "Ice breakers" на уроках англійської мови.

Про матеріал
Методичні рекомендації містять опис методу «Iсе-breakers», практичність та доцільність використання його на уроках, а також вправи для розвитку мовлення учнів. Матеріали можуть бути використані для організації індивідуальної та колективної роботи учнів на уроках англійської мови, для роботи з обдарованими учнями.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 «ICE-BREAKERS» НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

Методичні рекомендації

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Терешкевич Ю.П

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2023 рік

Методичні рекомендації містять опис методу «Iсе-breakers», практичність та доцільність використання його на уроках, а також вправи для розвитку мовлення учнів.

Матеріали можуть бути використані для організації індивідуальної та колективної роботи учнів на уроках англійської мови, для роботи з обдарованими учнями.

 

 

 

 

                                                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                     Зміст

Вступ……………………………………………………………………………..4

«Ice-breaker».Загальні відомості………………………………………….….....5-6

Використання технології «ice breakers»……………………………………….6-9

Практичні завдання з використанням техніки »Ice-breaker»…………………9-13

Висновок………………………………………………………………………...14

Список використаних джерел………………………………………………….15-16

Додатки………………………………………………………………………….17-42

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП
       Сучасна система навчання зумовлює нові тенденції щодо розвитку освіти.
Основу сучасного інформаційного суспільства складають не традиційні
матеріальні, а інформаційні ресурси, знання, наука, організаційні чинники,
здібності людей, їхня ініціатива, креативність. З’явилась потреба у діяльних,
обдарованих, інтелектуально і духовно збагачених громадянах, тому основним
завданням освітніх закладів є розвиток індивідуальних здібностей учнів у
процесі навчання і виховання.
      Оскільки вивчення англійської мови – це не лише оволодіння навчальним
предметом, а й процес розвитку мовленнєвої культури, яка є своєрідною
візитною карткою кожної людини, вона інформує про її освіченість, інтелект,
ерудицію, моральні та життєві принципи і настанови. Отже, мова як інструмент
здобуття знань, як засіб життєдіяльності людини сьогодні має велике значення
для всіх членів суспільства, а мовні знання – це один з основних компонентів
професійної підготовки, особливо тих фахівців, яким часто доведеться
виступати прилюдно.
       Для ефективного оволодіння іноземною мовою необхідне автентичне
середовище. Проте лише деякі вчені, що вивчають іноземну мову на теренах
України, мають можливість відвідати країну, де спілкуватимуться з носіями
цієї мови. Як результат, незважаючи на гарний рівень теоретичних знань,
мовний бар’єр і недостатній рівень іншомовного мовлення все ж залишаються
одними з основних проблем учнів.
Одним із варіантів рішення таких проблем є створення умов, наближених
до автентичного мовного середовища. Основою успішного оволодіння
іноземною мовою на уроках є вдосконалення мовленнєвої діяльності учнів, яка
реалізується через створення сприятливих умов у практиці.

 

 

 

 

                          «Ice-breaker». Загальні відомості

        Заняття в класі – стресова ситуація як для вчителя, так і для учня. Вчитель зазвичай переживає про те, що навіть після ретельного планування щось може піти не так: одна вправа буде занадто складною, інша – нудною, а хтось зі школярів і зовсім не зможе видавити із себе жодного слова за урок. Учні зазвичай переживають про те, що взагалі забули мову або про те, що їм доведеться говорити перед групою дітей, що робить їх більш скутими. Щоб провести  заняття ефективно та заманливо, варто звернути увагу на так звані «ice breakers» – невеликі ігри чи завдання, покликані розтопити лід між вчителем та групою та допомогти учням заговорити.

“Ice-breaker” ‒ коротка гра, метою якої є ‒ налагодити взаємодію між учасниками, створити позитивну атмосферу на уроці. Зокрема, льодокол – це діяльність, яка націлена на те, щоб допомогти людям дізнатись один про одного, розслабитися та відчути себе комфортно, обмінюючись певною інформацією.

Актуальність даного питання на сьогодні є дуже важливою, оскільки діти часто просто не мають потрібної інформації, необхідного особистого досвіду, щоб брати участь у дискусії, бесіді, процесі спілкування на ту чи іншу тему. Однією з труднощів є й те, що учням не вистачає мовленнєвих навичок для побудови висловлювання. Зняти ці питання та вирішити проблеми покликаний такий засіб активного залучення учнів до мовної діяльності, як «ice breakers»  під час уроків іноземних мов.

 Вітчизняні та зарубіжні вчені досліджували проблему формування мовленнєвої активності крізь мовленнєву готовність дітей як лінгводидактичну проблему (Л. Айдарова, А. Арушанова, А. Богуш, М. Вашуленко, Л. Журова, Г. Ніколайчук, Л. Калмикова, Ф. Сохін, Є. Струніна, О. Усова, О. Хорошковська, Н. Шиліна); комунікативний підхід до розвитку мовлення дітей (Л. Айдарова, М. Лісіна, А. Маркова, Т. Піроженко) та ін.
 У теоретичних дослідженнях мовленнєвий акт ці науковці розглядають як чинник мовленнєвої діяльності, який можливий за умови виникнення певної мовленнєвої ситуації й орієнтування в ній. Мовленнєва діяльність завжди має комунікативний характер, адже формування та розвиток її якісних характеристик реалізується в процесі мовленнєвого спілкування. Поступовий розвиток у дітей мовленнєвих умінь і навичок суттєво впливає на процес спілкування, істотно збагачує, удосконалює його. Активізація мовної діяльності – це приведення учнів до стану активності у навчанні.

Варто зауважити, що мовній грі, ігровим ситуаціям, цікавим завданням, які можуть бути основою застосування техніки «Ice-breakers» на уроках англійської мови належить провідна роль при навчанні молодших школярів.

                        

 Використання технології «ice breakers»

 

     Використання технології «ice breakers» має важливе значення при навчанні. Вона має дві мети: перша – допомогти учням увійти у мовне середовище після того, як вони приходять на урок англійської мови після вивчення інших шкільних предметів, налаштуватися на спілкування англійською мовою; друга – дати учням позитивний настрій на весь подальший урок та підготувати їх до активної мовленнєвої діяльності. Необхідно стежити за тим, щоб добірка ігор та завдань зробили процес навчання більш захоплюючим, а урок – нетрадиційним та цікавим. Головним завданням використання даної технології є залучення тих, хто навчається у процес мислення англійською мовою, розширення словникового запасу та розвиток навичок говоріння.

Основним завданням навчання іноземної мови має бути не так запам'ятовування інформації, як активна участь самих учнів у оволодінні знаннями, вміннями та навичками, формування у них здатності до самостійної продуктивної діяльності, розвиток критичного мислення. Навчання ефективніше, якщо учні активно залучені до процесу. Залежно від того, які прийоми та технології використовуються вчителем на початковому етапі уроку, залежить зацікавленість учнів та весь подальший хід заняття.

Часто значущість початку уроку недооцінюється. Тобто вчитель повинен створити такі умови, коли б учням захотілося обговорити проблему, запущену вчителем, посперечатися тощо. Таким чином, мають створюватися такі умови, за яких учні були б мотивовані на обговорення запропонованої проблеми, дискусію тощо. Стає очевидним, що заняття потрібно починати з таких вправ, які ненав'язливо змусять учня говорити, допомагають самостійно сформулювати тему уроку. Виходячи з цього, його бажання висловитись чи обговорити проблему буде внутрішнім мотивом, а не зовнішнім, нав'язаним педагогом.

Найефективнішими прийомами, які сприяють формуванню психолого-педагогічного клімату на уроках англійської мови, допомагають викладачеві встановити міжособистісний контакт та повторити лексичний та граматичний матеріал є технології «warming ups» та «ice breakers».

«Ice-breakers» ‒ завдання (варіант «Warmers»), мета яких – налагодити взаємодію між учасниками та створити сприятливу робочу атмосферу на уроці [3]. Такі ігри стануть у нагоді в будь-якій ситуації, на різних етапах уроку, сприяючи вмінню працювати у співпраці.

Звичайно, найкращою формою проведення «розігріву» є гра. Гра – найбільш доступний та цікавий для дітей вид діяльності, спосіб засвоєння отриманих із навколишнього світу вражень. У книзі Є.І. Пасова, доктора педагогічних наук, «Урок іноземної мови у школі» ми зустрічаємо таке визначення гри: «…Гра – це: 1) діяльність; 2) вмотивованість, відсутність примусу; 3) індивідуалізована діяльність, глибоко особиста; 4) навчання та виховання в колективі та через колектив; 5) розвиток психічних функцій та здібностей; 6) «навчання із захопленням» [4].

Гра займає дуже важливе місце у житті школярів і є засобом пізнання дійсності. Виходячи з особливостей психологічного розвитку школярів, одна з яких полягає у переважанні емоційної сфери над інтелектуальною, не можна не оцінювати потенційні можливості гри як емоційного фактора. Ігри – це активний (і веселий) спосіб досягти багатьох освітніх цілей. Звичайно, для учнів навчальна гра залишається розвагою, тренування відсувається на другий план. Почуття рівності, атмосфера захопленості і радості, відчуття посильності завдань – все це дає можливість дітям подолати сором'язливість, що заважає вільно вживати слова чужої мови і сприятливо позначається на результатах навчання [2, с. 18].

Ігри дозволяють враховувати вікові особливості учнів, їхні інтереси, постають як ефективний засіб створення мотиву до іншомовного спілкування, сприяють реалізації діяльного підходу у навчанні іноземної мови. Гра дає можливість не тільки вдосконалювати, а й набувати нових знань, оскільки суперництво і прагнення до перемоги змушує думати, згадувати пройдене та запам'ятовувати все нове. Ігри допомагають розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення.

Гра «льодокол» (від англ. «іcebreaker» – «розривати лід») – це техніка, метою якої є спонукання учнів до спілкування. Гра «льодокол» проводиться на початку уроку та триває 5-15 хвилин. Такий вид ігор можна проводити і в парах, і в малих групах, що складаються з 3-5 учнів, а також в межах класу загалом. Метою такого виду ігор зазвичай є: знайомство вчителя з учнями; організація знайомства всередині учнівської групи; створення доброзичливої атмосфери в аудиторії; організація робочої взаємодії між дітьми; практика усного мовлення.

Слід також зазначити універсальність цієї техніки в тому, що вчителі іноземних мов застосовують її в групах будь-якого віку та рівня володіння мовою. Також, за потреби «льодокол» допомагає опрацювати лексико-граматичний матеріал, що вивчався попередньо.

Мовній грі, ігровим ситуаціям, цікавим завданням, які можуть бути основою застосування техніки «Ice-breakers» на уроках англійської мови притаманні такі властивості:

˗                     вони дозволяють зробити процес привабливим та цікавим;

˗                     змушують учнів хвилюватися та переживати, відчувати позитивні емоції;

˗                     підвищують мотивацію дітей у вивченні іноземної мови;

˗                     знімають труднощі, які можуть виникати в процесі вивчення іноземної мови, а також, зокрема, в процесі іншомовної діяльності.

Одним із найважливіших моментів у навчанні взагалі та іноземних мов зокрема, є правильна установка, мотивація школярів.

         

     Практичні завдання з використанням техніки »Ice-breaker»

 

Варто зауважити, що виконання практичних завдань з використанням техніки «Ice breakers» позитивно впливає на комунікацію між учасниками педагогічного процесу, дає можливість дізнатися більше інформації про своїх співрозмовників, сприяє активізації пізнавальної та мовної діяльності.

Можна запропонувати різні види завдань, які ми розглянемо далі.

Ice Breaker Jenga (в групі чи індивідуально) (Додаток А)

Пишемо на кубиках ice breaker запитання, кожен відповідає на запитання, написане на витягнутому ним кубику.

Ice Breaker Mind Map (в групі чи індивідуально) (Додаток Б)

Кожен малює свою spider web, або mind map зі словами, що належать до хобі людини, з цифрами віку чи кількості дітей, іменами близьких людей, а також усім, що хочеться розповісти про себе іншим. Можна змінюватись малюнками в парах, де кожен намагається відгадати, що кожне написане слово означає для людини, а можна виступати перед групою і всі вгадуватимуть ці позначення. Тут можна попросити учнів використовувати yes/no questions, на кшталт "Is this the name of your pet?". Вчитель може на своєму прикладі продемонструвати, які факти можна включити в інтелектуальну карту.

Use Intro Mind Maps as EFL Ice Breakers - Star Teacher Training

Рис. 1 Ice Breaker Mind Map

Це можуть бути такі питання:

  1. How old are you?
  2. Where are you from?
  3. Do you have any brothers or sisters?
  4. What is your favorite food/color/animal/sport/movie?
  5. What hobbies do you have?
  6. How tall are you?
  7. Do you have a boyfriend/girlfriend/husband/wife?

Fact or Fiction

Кожен розповідає про себе три факти, один з яких є брехнею. Інші намагаються вгадати. Якщо у дітей спочатку виникнуть складнощі із вигадуванням фактів, потрібно давати їм тематику. Наприклад: "Tell three facts about your family/your pets/your hobbies"

Speed Dating.

Цей ice breaker підходить переважно для груп. У кожного є хвилина на те, щоб дізнатися щось про свого нового однокласника (вчитель дзвонить в дзвіночок або дає свій особистий сигнал, коли хвилина закінчується, щоб учні переходили до наступної людини). Потім кожен по черзі ділиться з усіма тим, що він дізнався про ту чи іншу людину.

Stand Up or Sit Down

Вчитель перераховує будь-які цікаві ice breaker факти для групи. Якщо факт про когось конкретного, то ті діти встають. Можна поставити їм додаткові питання по даному факту або ж просто попросити їх розповісти щось ще на додачу.

Roll the Dice, Break the Ice (Додаток В)

Вчитель дає учням підкинути кубики і попросити розповісти щось на тему цифри, що випала.

Рис. 2 Roll the Dice, Break the Ice

Human Bingo (в групі)  (Додаток Д)

Найкраще такого виду бінго працює у великій групі від 10 осіб. Вчитель пропонує шаблони і пояснює дітям, що вони ходитимуть від людини до людини, кожен з яких зможе закреслювати лише один квадрат, який є правдою. "Бінго" має право кричати лише той, у кого закреслено 5 квадратів по вертикалі, або горизонталі, або діагоналі. Після цього він розповідає, хто і що закреслив у нього на картці.

Human Bingo ICE BREAKER by Resources of all sorts | TpT

Рис. 3 Human Bingo

Skit+Tell Us (Додаток Е)

Найсолодший icebreaker. Вчитель купує m&m's або skittles та в залежності від кольору скласти питання. Якщо є час і бажання, можна навіть напекти fortune cookies з питаннями всередині.

M&M Share - M&M Ice Breaker by Lesson Plans and Learning Hands | TpT

Рис. 4 Skit+Tell Us

Pass It On

Учні кидають один одному м'ячик і ставлять питання тому, кому кинули. Інший розповідає свою історію, пов'язану із питанням. Також можна написати на м'ячі запитання наперед. Діти відповідають на те питання, яке вони закрили великим пальцем правої руки, наприклад

https://thumb.tildacdn.com/tild6463-6265-4139-a361-323237656334/-/resize/405x/-/format/webp/bae307f598470de2e786.jpg

Рис. 5 Pass It On

Story Mountain

Завдання придумати велику цікаву історію, пов'язану фактами з життя дітей. Можна провести гру усно, або ж скористатися post-it notes та ручками. Перша людина говорить факт про себе, наприклад: "One time, I accidentally locked mysеlf out of the house. Другий учень намагається пов'язати цей факт із відповідним фактом про себе. Якщо розділити учнів на групи, то може виграти та, у якої історія вийшла довшою. Бажано змотивувати дітей робити їх історії цікавими та смішними. Можна заздалегідь написати на стікерах різні слова, які мають коннектуватися з фактами.

https://thumb.tildacdn.com/tild3865-3662-4162-a264-646336653633/-/resize/564x/-/format/webp/d6c46628629386fd1d11.jpg

Рис. 6 Story Mountain

Тому, на початку уроку вчитель віднаходить сильні та слабкі сторони своїх учнів. Тим не менш, вчитель повинен бути дуже тактовними у своїх зазіханнях на свободу учня, а такі getting-to-know-you ігри найкращий спосіб побути в ролі «шпигуна»,  познайомити своїх учнів між собою.

Є безліч айсбрейкерів, після яких діти поводять себе вільніше і дають їм поштовх до комунікації і ці завдання, які забезпечують активне включення учнів до навчального процесу сприяють створенню певного мовного середовища; формують навчальну групу таким чином, щоб усі брали активну участь у розмовній мові та в уроці загалом.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                              Висновок.

 За своєю суттю техніка «Ice-breakers» є гнучким навчальним засобом, який може бути адаптований практично до будь-якої навчальної ситуації, що різниться за метою навчання, віком учнів, етапом оволодіння іноземною мовою, умовами навчання, індивідуальними особливостями учня та стилем навчальної діяльності, а також методами, що використовуються, засобами навчання.

Ігри не потребують підготовки та великих затрат. Вправи застосовують для розпалювання льоду, переконання чи знайомі у класі, між собою діти. Учні початкової школи, потребують відчуття безпеки, зручності та привітності на уроці. Використання «Ice-breakers», допомагають школярам підбадьоритися та розігріти мову, почати максимально її використовувати. Тому за таких умов відбувається ефективне навчання. 

Необхідне подальше вивчення інноваційних підходів, структурних елементів, пошук механізмів стимулювання навчальної діяльності.

Перспективою розвитку даної теми є пошук нових можливостей практичного застосування, а також удосконалення елементів застосування техніки «Ice-breakers» на уроках англійської мови.

 

 

 


Список використаних джерел

 

  1. Борецька Г. Є. Методика формування іншомовної компетентності у техніці читання Іноземні мови. 2018. №1. С. 3-8.
  2. Гордєєва А. Й., Кулик С. Й. Мотивація англомовної комунікативної діяльності молодших школярів за допомогою граматичної гри. Іноземні мови. №1 (69). 2012. С. 17-21.
  3. Костікова І. І., Казачінер О. С. Навчання іноземних мов молодших школярів: варіативність організаційних форм: монографія Харків: Вид-во ТОВ «Щедра садиба плюс», 2014. 228 с.
  4. Федусенко Ю. І. Дидактична гра як засіб навчання іноземних мов молодших школярів: автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.09; Ін-т педагогіки АПН України. К., 2009. 20 с.
  5. Черниш В. В. Контроль рівня сформованості компетентності в англомовному діалогічному мовленні Іноземні мови. 2019. №1. С. 9-17.
  6. Черуха Н. В. Індивідуалізація процесу навчання іноземних мов для спеціальних цілей: сутність, особливості, сучасні проблеми Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти: зб. наук. праць. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. Вип. 25. Рівне: РДГУ, 2017. С. 137-140.
  7. Щербина Д. В. Формування активної комунікативної позиції учнів основної школи засобами імітаційно-ігрового навчання: автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.09; Криворіз. держ. пед. ун-т, 2019. 20 с.
  8. Юдкіна Т. І. Використання методів проектів у навчанні англійської мови. Англійська мова та література. 2017. № 11 (165). С.4-7.
  9. Ice breaker games. Режим доступу: https://www.activityvillage.co.uk/ice-breaker-games (дата звернення: 13.11.2021).
  10.                    13 fail-safe icebreakers to use in class today. Режим доступу: https://www.ef.com/wwen/blog/teacherzone/great-esl-icebreakers-and-warmups/  (дата звернення: 13.11.2021).
  11.                    21 Fun Icebreaker Games for Kids. Режим доступу: https://kidactivities.net/icebreaker-games-for-kids/  (дата звернення: 13.11.2021).

 

 

 

 

 


ДОДАТКИ

Додаток А

Ice Breaker Jenga

 

 

 

 

 

 

 


Додаток Б

 

Ice Breaker Mind Map

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 


Додаток В

Roll the Dice, Break the Ice

 

 

 

 

 

 

 



Додаток Д

 

Human Bingo

 

 

 


 

 


 

 

 


 

 

 

 


 

 


Додаток Е

 

Skit+Tell Us

 


 

 

 

 

 

Додаток Ж

Мовленнєві ігри

 

«Чуття»

Мета гри: заспокоїти занепокоєних дітей, дізнатися один про одного.

Хід гри

Для заспокоєння просимо у дітей закрити очі і подумати про те, що їм подобається бачити, нюхати, смакувати, відчувати, чути. Це допомагає учням увійти в даний момент в їхні тіла, заспокоївши тривожні думки. Щоб дізнатись один про одного, учні можуть поділитися своїми відповідями з класом.

 

«Дві правди і брехня»

Мета гри: розтопити лід між учнями, дізнатися один про одного.

Хід гри

Учні записують два факти про себе, правдиві, а один-брехня. Вони можуть прочитати їх або записати на дошці, щоб інші бачили. Потім учні здогадуються, який факт брехня.  Наприклад:

I have a dog.

I love olives.

I can ride a bike.

 

«Три слова»

 Мета гри: розвивати мислення, адаптуватись до різноманітних ситуацій.

Хід гри

Учасники гри вибирають тему про яку вони будуть говорити. Кожен учасник повинен внести в історію три слова, швидко. Не важливо, мають ці слова сенс чи ні. 

 

«Представляючи один одного»

Мета гри: познайомитися один з одним, щоб вони опинились в одному середовищі.

Хід гри

Об'єднати учасників гри у пари. Кожна пара бере інтерв'ю один у одного на різноманітні теми. Далі кожен учасник представляє учасника, з яким вони брали інтерв'ю.

 

«Надія і страхи»

Мета гри: дізнатись очікування учасників від уроку, тренінгу.

Хід гри

Учасники записують свою найбільшу надію, а потім свій найбільший страх. Читаємо всі надії, а потім страхи і обговорюємо.

«Задавати питання»

Мета гри: познайомитися один з одним в розслабленій манері.

Хід гри

Задати учасникам список запитань. Наприклад, яка ваша улюблена їжа, улюблене місце для подорожей, де ви народились? Вони пишуть відповідь на дошці або малюють свою відповідь. Учасникам гри потрібно вгадати, хто дав кожну відповідь.

«Загублені в космосі»

Мета гри: познайомитися з учасниками гри іншим способом, ніж просто задавати звичайні питання.

Хід гри

Попросити учасників уявити, що вони живуть на космічній станції. Раптом у космічної станції стався збій, і їх доводиться евакуювати. Їм дозволенно брати тільки п'ять предметів. Які предмети ви виберете та чому?

 

 

 

1

 

docx
Додано
16 січня
Переглядів
180
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку