Пошуково-дослідницька діяльність дітей в природі
Психолого-педагогічними дослідженнями встановлено, що за допомогою пошуково-дослідницької діяльності у дитини досить легко формуються орієнтувальні вміння , інтелектуальні та практичні дії, розвиваються мисленнєві процеси; доведена й ефективність створення разом із дорослим екологічних моделей. Доцільність експериментування зумовлена розмаїттям природних явищ, змінністю і циклічністю сезонних ознак, прихованістю причинових зв’язків.
Елементарна пошукова діяльність, як форма ознайомлення дітей з природою забезпечує найбільш високий ступінь активності самодіяльності дітей. Вона дозволяє сформувати у дітей уявлення про явища природи, виявити їх причини і взаємозв’язки. Дослід визначається як спосіб матеріального впливу людини на об’єкт з метою вивчення цього об’єкта, пізнання його властивостей. Отже, це спостереження за спеціально створених умов. За сучасних умов, коли великого значення надається розвиткові пізнавальної активності, вихованню прагнення до здобуття нових знань.
Проведенню дослідів у нашому дошкільному закладі приділено значну увагу. Використання дослідів цінне тим, що вони мають велику переконуючи силу. Знання, яких набувають діти, мають особливу доказовість, повноту і міцність. Під час проведення дослідів забезпечується чуттєве сприймання, практична діяльність дітей і словесне обґрунтування. Такий органічний зв'язок і сприяє максимальній активізації розумової діяльності дітей, оскільки відповідає характеру мислення дошкільників.
Kpім цього досліди цінні тим, що дають можливість стежити за ходом явища і відтворювати їх щоразу з повторенням умов. У своїй роботі по ознайомленню дітей з природою я використовую такі типи дослідів:
l. Ілюстративний або демонстраційний (виявляючи та з'ясовуючи з дітьми властивості предметів та явищ, сама проводжу дослід, а діти лише спостерігають, всі разом роблять висновки);
2. Навчальний (діє кожна дитина. Йому надаю перевагу, оскільки кожна дитина самостійно перевіряє гіпотезу, поставлену на початку досліду, знаходить відповіді на свої питання, перевіряє свої знання та можливості).
Пошуково-дослідницьку роботу у природі проводжу з дотриманням таких основ них принципів і правил:
• від простого до складного, від знайомого до незнайомого, спираючись на наявні у дітей знання і досвід;
• врахування особливостей певної пори року;
• доведення експерименту до кінця;
• повторення дослідів для уточнення, поглиблення знань про той чи інший об’єкт або явище;
• підсумок результату досліду;
• виховання дбайливого ставлення до речей, що оточують, до природи з використанням позитивних прикладів поведінки дорослих і малюків.
У своїй роботі я застосовую різноманітні прийоми: обстеження, практичні дії з предметами, запитання пошукового характеру, розповіді свої і дітей, пояснення і показ, художнє слово, розглядання ілюстративного матеріалу, замальовування спостережуваних явищ і об’єктів. Усе це не лише привчає вихованців виконувати вказівки, а й спонукає їx самостійно аналізувати явища, віднаходити причини й зв'язки, робити певні висновки. На власному досвіді я переконалася, як подобається дошкільнятам займатися дослідницькою роботою, пізнавати нове, експериментувати. Подобається пізнавати нове і мені, як вихователю, як наставникові своїх вихованців. Тому у своїй роботі я намагаюся як найчастіше застосовувати можливості, які надають мені інформаційно - компютерні технології. Як приклад наводжу презентацію, за допомогою якої я знайомила своїх вихованців технологією вирощування квітки.