МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ «ПРОГРАМИ САМОСТІЙНИХ ЗАНЯТЬ ОЗДОРОВЧОЇ СПРЯМОВАНОСТІ ДЛЯ УЧНІВ, ЯКІ ЗА СТАНОМ ЗДОРОВ’Я ВІДНЕСЕНІ ДО ПІДГОТОВЧОЇ ТА СПЕЦІАЛЬНОЇ МЕДИЧНИХ ГРУП»

Про матеріал
Методичні рекомендації для практичного застосування учнями загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №41 та їх батьками «Програми самостійних занять оздоровчої спрямованості для учнів, які за станом здоров’я віднесені до підготовчої та спеціальної медичних груп». Укладач С.В.Удачин - викладач кваліфікаційної категорії «Спеціаліст вищої категорії» ЗОШ І-ІІІ ступенів №41 - 2016 Викладено особливості методики самостійних занять з фізичної культури учнів підготовчої та спеціальної медичних груп відповідно до нозологічної групи захворювань.
Перегляд файлу

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ МАРІУПОЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ №41

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Програми самостійних занять оздоровчої спрямованості для учнів, які за станом здоров’я віднесені до підготовчої та спеціальної медичних груп»

 

Для практичного застосування учнями

загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №41 та їх батьками

 

 

Методичні рекомендації

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016

УДК 796(076)

 

Методичні рекомендації для практичного застосування учнями загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №41 та їх батьками «Програми самостійних занять оздоровчої спрямованості для учнів, які за станом здоров’я віднесені до підготовчої та спеціальної медичних груп». Укладач С.В.Удачин - викладач кваліфікаційної категорії «Спеціаліст вищої категорії» ЗОШ І-ІІІ ступенів №41 - 2016

 

 

Викладено особливості методики самостійних занять з фізичної культури учнів підготовчої та спеціальної медичних груп відповідно до нозологічної групи захворювань.

 

 

Для учителів фізичної культури, учнів та їх батьків загальноосвітніх шкіл.

 

 

 

Рецензент:

 

Лапочук Н.О.

-

голова регіонального методичного об’єднання викладачів фізичного виховання, спеціаліст вищої категорії;

 

 

 

 

 

Розглянуто та схвалено на засіданні циклової методичної комісії фізичної культури та Захист Вітчизни

 

Протокол № ___ від «____» __________ 2016 р.

 

Голова комісії ________________ Г.Г. Губська

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ

 

Вступ

 

4

1

Принципи методики проведення оздоровчо-тренувальних занять з учнями підготовчої та спеціальної медичних груп

 

5

2

Визначення нозологічної групи згідно з діагнозом захворювання учнів

 

6

3

Особливості методики самостійних занять з фізичної культури для учнів з серцево-судинними захворюваннями (група А)

 

8

4

Комплекси вправ при серцево-судинних захворюваннях

 

8

5

Особливості методики самостійних занять з фізичної культури для учнів із захворюваннями опорно-рухового апарату (група Б)

 

10

6

Комплекси вправ при захворюваннях опорно-рухового апарату

 

11

7

Особливості методики самостійних занять з фізичної культури для учнів із захворюванням органів зору (група В)

 

14

8

Особливості методики самостійних занять з фізичної культури для учнів із захворюваннями шлунково-кишкового тракту (група Г)

 

15

9

Комплекси вправ при захворюваннях захворюваннями шлунково-кишкового тракту

 

15

10

Ступінь впливу фізичного навантаження на організм школяра (оперативний контроль)

 

16

11

Параметри навантаження для учнів підготовчої та спеціальної медичних груп

 

17

12

Показання та протипоказання після тимчасових перенесених захворювань

 

18

13

Щоденник самоконтролю

 

21

Висновки

 

23

Література

 

24

 

 

 

 

 

 

Вступ

 

Протягом останнього десятиріччя в Україні склалася тривожна ситуація: різко погіршилося здоров’я, знизилася фізична підготовленість молоді. Численні дослідження науковців України констатують тенденцію, відповідно до якої з кожним роком збільшується кількість учнів, віднесених за станом здоров’я до підготовчої та спеціальної медичних груп. Приблизно понад 80% молоді мають відхилення у стані здоров’я, а близько 50% - незадовільний стан фізичної підготовленості. Зростання захворюваності, недостатня рухова активність та гіподинамія, незбалансованість харчування, недостатній рівень сформованості навичок безпеки життєдіяльності в учнів, вимагають від педагогів навчальних закладів підсилити профілактичний напрям та роботу з формування навичок здорового способу життя.

Напруженість ситуації вимагає формування такого підходу до здоров'я, в основі якого – використання внутрішніх можливостей організму, здатність активно управляти розвитком його адаптаційних можливостей, забезпечуючи стійкість до впливів різних стрес-факторів. Водночас, не викликає сумнівів те, що моральне здоров'я перебуває в основі психічного, а отже, і загального здоров'я людини.

Після низки трагічних випадків на заняттях під час проведення уроків фізичної культури в загальноосвітніх навчальних закладах МОН України видало наказ №1078 від 27.11.2008, який наголошує про необхідність повноцінного медичного обслуговування, оптимізації режиму навчально-виховного процесу, приділяється особлива увага до школярів, які за станом здоров’я віднесені до підготовчої та спеціальної медичних груп у навчальних закладах. Але велику стурбованість у вчителів фізичної культури викликає сьогоденний стан методичного забезпечення практичної роботи з учнями, які за станом здоров’я віднесені до цих груп. Практично повна заборона основоположних фізичних вправ таких як біг, стрибки, вправи з обтяженнями та інші значно знижують ефективність праці учителя, а відсутність науково обґрунтованих організаційно-методичних умов і методик оздоровчого фізичного виховання, спрямованих на підвищення ресурсів здоров'я не дають змогу покращити цю складну ситуацію. Ускладнює ситуацію і відсутність коштів на державному рівні для організації окремих позаурочних занять з учнями спеціальних медичних груп.

Багаторічний педагогічний досвід автора методичних рекомендацій дозволяє стверджувати наступні тези. Для позитивних зрушень у вирішенні вад зі здоров’ям учнів необхідно організація окремих занять у позаурочних час. Групи повинні створюватися на основі нозологій захворювань. Для організації якісної роботи в оздоровчих групах для вчителів необхідно організувати відповідні курси (очні або заочні, через мережу Інтернет) та забезпечити відповідною методичною літературою, для розробки якої організувати комплексні наукові групи із фахівців як медицини так і провідних науковців з фізичної культури. Це завдання може бути вирішено тільки на державному рівні і при достатньому фінансуванні науково-дослідницької та просвітницької роботи з боку держави. Але час минає, а проблема залишається. У цій методичній розробці пропонується небайдужим до свого здоров’я учням та їх батькам самостійно розпочати фізкультурну роботу оздоровчої спрямованості.

 

 

 

1 Принципи методики проведення оздоровчо-тренувальних занять з учнями підготовчої та спеціальної медичних груп

 

При проведені самостійних занять з фізичної культури оздоровчої спрямованості необхідно дотримуватися трьох основних принципів:

Перший принцип – оздоровчий, лікувально-профілактичного спрямування з використанням засобів фізичної культури та спорту. Під час занять треба відновити здоров’я, усунути наслідки захворювання, а також можливі наслідки хвороби.

Другий принцип – передбачає диференційований підхід до використання засобів фізичної культури залежно від характеру і прояву структурних і функціональних змін в організмі, викликаних патологічними процесами.

Диференційований підхід до фізичної культури учнів не зводиться тільки до обсягу та інтенсивності, тобто до кількісних характеристик фізичних навантажень, що використовуються. Необхідно підібрати спеціальні вправи, які здатні зменшити навантаження для ослабленого патологічним процесом органа при досить високих навантаженнях для інших функціональних систем.

Третій принцип – проводячи самостійні заняття з фізичної культури необхідно не тільки забезпечити якнайшвидше відновлення ушкоджених органів і систем, здійснюючи тим самим лікувальний та профілактичний вплив на організм, а й допомогти школяру під час оздоровчо-тренувальних занять набути певні рухові навички, за допомогою методів фізичного тренування удосконалити їх, підготувати центральну нервову систему та інші функціональні системи організму до того, щоб вони змогли забезпечити високу працездатність майбутнього фахівця.

 

2 Визначення нозологічної групи згідно діагнозу захворюваннь школярів

 

Напруженість ситуації вимагає формування такого підходу до здоров'я, в основі якого – використання внутрішніх можливостей організму, здатність активно управляти розвитком його адаптаційних можливостей, забезпечуючи стійкість до впливів різних стрес-факторів. Водночас, не викликає сумнівів те, що моральне здоров'я перебуває в основі психічного, а отже, і загального здоров'я.

Протягом 2015-2017 років у навчальному закладі було ретельно вивчено стан здоров’я школярів 5-7-х класів. За результатами поглибленого медичного огляду й на основі оцінювання стану здоров'я та фізичного розвитку медичний працівник школи на початку кожного навчального року складав списки медичних груп, які потім були основним орієнтиром рекомендацій фізичного навантаження учням, які мають відхилення у стані здоров’я.

Аналіз статистичних даних показав, що загальна кількість школярів у середньому приблизно однакова, проте кількість учнів, віднесених до підготовчої та спеціальної медичних груп, щороку збільшувалась (відповідно підготовча група на 8%, спеціальна – на 7%).

Захворювання, що є причиною ослаблення діяльності учнів, з роками коливаються в досить вузьких межах. Проведений аналіз медичних довідок свідчить, що захворювання пов'язані з хронічною патологією опорно-рухового апарату, серцево-судинною патологією, органів зору, захворюваннями шлунково-кишкового тракту є найбільше поширеними. Окремі захворювання об’єднані в групу, яка називається «інші». Це невелика кількість учнів із захворюваннями центральної нервової та нирково-видільної систем, органів дихання та іншими (діаграма 1, 2).

Діаграма 1

Аналіз найбільш поширених захворювань школярів підготовчої медичної

групи 5-7 класів ЗОШ №41 у 2015-2017 н.р. (у відсотках)

 

Діаграма 2

Аналіз найбільш поширених захворювань школярів спеціальної медичної

групи 5-7 класів ЗОШ №41 у 2015-2017 н.р. (у відсотках)

 

Для більш об’єктивного аналізу співвідношення захворювань за нозологіями у відсотках ми дійшли до висновків про необхідність об’єднання кількості хворих підготовчої та спеціальної медичних груп. Це дає можливість відстежити динаміку поширення окремих захворювань відповідно до загальної кількості хворих учнів.

Кожна нозологічна група включає захворювання відповідно до результатів медичного обстеження. Для кожної нозологічної групи захворювань є показання та протипоказання до виконання окремих фізичних вправ, які наведені у таблиці 1.

Таблиця 1

 

 

Групи захворювань

Протипоказання та обмеження

Рекомендовані вправи

Група А

Патологія серцево-судинної системи (вегето-судинна дистонія по гіпертонічному і  гіпотонічному типу, вторинна кардіопатія, некомпенсований порок серця з порушенням і без порушення ритму, пролапс мітрального клапану)

Вправи, виконання яких пов’язане з затримкою дихання, напругою м’язів черевного пресу і прискоренням темпу рухів

Загально-розвивальні вправи, які охоплюють усі м’язові групи у вихідному положенні лежачи, сидячи, стоячи. Ходьба, дозований біг у повільному темпі

Група Б

Захворювання опорно-рухового апарату (сколіоз, кіфоз, кіфосколіоз, деформація грудної клітини, воронкоподібна грудна клітина, остеохондроз, плоскостопість, хвороба Шляттера)

Протипоказані фізичні вправи, що збільшують гнучкість хребта і що приводять його до пере розтягнення; різновиди стрибкових вправ

Вправи зі зміною положення плечового, тазового поясу і тулуба. Вправи спрямовані на  зміцнення основних м'язових груп, що підтримують хребет, м'язів, що випрямляють хребет, косих м'язів живота, квадратних м'язів попереку, клубово-поперекових м'язів і ін. Вправи на рівновагу, балансування, з посиленням зорового контролю

Група В

Захворювання органів зору (міопія різного ступеня, амбліопія, астигматизм, далекозорість)

Виключено стрибки з розгону, перекиди, вправи зі статичною напругою м’язів, стійки на голові і руках

Вправи на просторову орієнтацію, точність рухів, динамічна рівновага, гімнастика для очей

Група Г

Захворювання шлунково-кишкового тракту (дискинезія жовчовивідних шляхів, хронічний холецистит, хронічний гастрит, хронічний гастро дуоденіт)

Зменшити навантаження на м’язи черевного пресу, обмежити стрибки

Вправи на координацію, увагу, рівновагу дихальні вправи на діафрагмальне дихання

 

 

3 Особливості методики самостійних занять з фізичної культури для учнів з серцево-судинними захворюваннями (група А)

 

При захворюваннях, що ушкоджують серцевий м'яз, він на тривалий період після хвороби залишається «слабою ланкою» серцево-судинної системи і всього організму. Тому на початковій стадії необхідно використовувати засоби та методи фізичної культури таким чином, щоб, не знижуючи величину навантаження на незахоплені ланки системи кровообігу, забезпечити відносне послаблення рівня функціонального напруження, що припадає на серце. У подальшому, по мірі відновлення функціональних резервів серцевого м'язу, необхідність у спеціальному щадінні відпадає. В основному періоді навантаження на серце збільшується, а весь руховий режим - розширюється. Така тактика використання засобів фізичної культури реалізується при захворюваннях серця неревматичної природи (повторні, симптоматичні кардіопатії, неінфекційно-алергійні міокардити та ін.) і особливо при ревматичних пошкодженнях серцевого м'яза, що вимагають граничної обережності при дозуванні навантажень на серце.

 

4 Комплекси вправ при серцево-судинних захворюваннях

 

Комплекс № 1 - вихідне положення (ВП) – лежачи на гімнастичному килиму.

1 Тильне і підошовне згинання стоп. Дихання довільне. Вправа виконується 6-8 разів.

2 Згинання та розгинання пальців кисті рук. Дихання довільне. Вправа виконується 6-8 разів.

3 На вдих - згинання рук до плечей, лікті в сторону, на видих - опустити руки вздовж тулуба. Вправа виконується 2-3 рази.

4 На вдих - руки вздовж тулуба, розгорнути долонями вгору. На видих - піднімаючи руки вперед-вгору, долоні вниз, підтягтися ними до колін, піднімаючи голову, напружуючи м'язи тулуба і ніг. Вправа виконується 2-3 рази. У разі першого заняття лікувальною гімнастикою це вправа виконується без підйому голови (2-3 рази).

5 Виконати 2-3 спокійних вдиху-видиху, після чого повністю розслабитися.

6 По черзі згинати ноги з ковзанням по килиму. Дихання довільне. Вправа виконується 4-6 разів. Починаючи з другого заняття, згинання ніг проводиться аналогічно їзді на велосипеді (згинається одна нога), але при цьому стопи не відриваються від килима.

7 Руки витягнути уздовж тулуба, ноги випрямити і трохи розвести. На вдих - повернути руки долонями вгору, трохи відвести їх, одночасно стопи ніг повернути назовні. На видих - руки повернути долонями вниз, стопи ніг всередину. Вправа виконується 4-6 разів. Починаючи з 3-4-го заняття, рухи руками робляться таким чином, щоб відчувалася напруга в плечових суглобах.

8 Зігнуті в колінних суглобах ноги опустити на підлогу вправу, потім в ліву сторону, виробляючи таким чином погойдування колін. Дихання довільне. Вправа виконується 4-6 разів.

9 Ноги зігнути в колінах. На вдих - підняти праву руку вгору. На видих - потягнутися правою рукою до лівого коліна. Повторити вправу для лівої руки і правого коліна. Вправа виконується 4-5 разів.

10 Ноги випрямити. На вдих - відвести праву руку в сторону, повернути голову в ту ж сторону, одночасно відвести ліву ногу в сторону на підлогу. На видих - повернення у вихідне положення. Повторити для лівої руки і правої ноги. Вправа виконується 3-5 разів. При необхідності вправу ускладнюється поєднанням відведення ноги з її підйомом.

11 Спокійне дихання. Розслабитися.

12 Зігнути руки в ліктьових суглобах, пальці стиснути в кулаки. Виконувати обертання кистей в променево-зап'ясткових суглобах з одночасним обертанням стоп. Дихання довільне. Вправа виконується 8-10 раз.

13 Ноги зігнути в колінах. Підняти праву ногу вгору, зігнути її, після чого повернутися у вихідне положення. Вправу повторити для іншої ноги. Дихання довільне. Вправа виконується 4-6 разів. Увага! Дану вправу включають в комплекс не раніше ніж через 2-3 заняття.

14 Руки витягнути уздовж тулуба. Звести сідниці з одночасним напруженням ножних м'язів. Розслабитися. Дихання довільне. Вправа виконується 4-5 разів.

15 На вдих - підняти руки вгору. На видих - опустити руки. Вправа виконується 2-3 рази.

Комплекс № 2 - вихідне положення (ВП) – сидячи на стільці.

1 ВП – сидячи на краю стільця руки на стегнах, зігнути праву ногу, розігнути ліву не відриваючи ноги від підлоги (почергово ковзання ногами по підлозі), та навпаки – видих. Виконується 5-6 разів.

2 ВП – кругові оберти правою рукою вперед, потім назад, теж саме лівою рукою. Виконується 10-15 обертів кожною рукою.

3 ВП – руки вперед в сторони – вдих, опустити – видих. Виконується 6-8 разів.

4 ВП – поставити руки на сидіння – вдих, на видиху випрямити ногу затримавши на 8-10 с. Виконується почергово кожною ногою 6-8 разів.

5 ВП – розслаблено підняти руки вгору – вдих. Опускаючи руки, відвести їх назад і нахилитись вперед, не опускаючи голови – видих. Виконується 6-8 разів.

6 ВП – руки в сторони – вдих, підтягнути коліна до грудей за допомогою рук – видих. Виконується 6-8 разів.

7 ВП – руки на пояс. Відвести праву руку вправо-назад з поворотом голови – вдих, руки на пояс – видих. Почергово 6-8 раз.

8 ВП – встати та піднятися на носки, руки вперед – вдих, сісти – видих. Виконується 4-6 разів.

Вихідне положення (ВП)– стоячи.

9 Хода звичайна, хода с хресним кроком з махами руками в протилежну сторону. Виконується протягом 20-30 с.

10 ВП – тримаючись лівою рукою за спинку стільця махи правою ногою і рукою вперед-назад. Тримаючись правою рукою – махи лівою ногою і рукою. Виконується 10-12 разів.

11 ВП – тримаючись руками за спинку стільця, кругові оберти в поперековому відділі. Виконується 6-8 обертів в кожен бік.

12 ВП – стійка ноги нарізно, махи руками назад-вліво і назад-вправо. Виконується 10-12 разів.

13 Хода, махи руками вперед на 4 кроки – вдих, махи руками назад на 4 кроки – видих. Виконується 1-2 хвилини.

14 Хода, перекатом з п'ятки на носок. Виконується 20-30 с.

15 Біг у темпі 140-150 кроків за 1 хвилину при довжині кроку 1-1,5 ступні, руки напівзігнуті та розслаблені. Тривалість бігу в перший тиждень 30 с. При доброму самопочутті тривалість збільшується до 1 хвилини в тиждень і може досягати 8-10 хвилин.

16 ВП – стійка ноги нарізно. Руки через сторони вгору – вдих; нахил вперед, опускаючи руки – видих. Виконується 6-8 разів.

17 ВП – ОС – руки в сторони. Підняти праву ногу вправо і тримати 3-4 с – вдих, повільно опустити – видих, теж саме лівою ногою. Виконується 6-8 разів.

18 ВП – ОС – руки на поясі. Вдих, присісти руки вперед, повернутися у ВП – видих. Виконується 6-8 разів.

19 ВП – стійка ноги нарізно, широкі кругові оберти руками вперед та назад. Виконується 8-10 разів. 2

20 ВП – руки вперед відводячи ногу назад, затриматися 2-3 с. – вдих, повернутись у ВП – видих. Виконується почергово 6-8 разів.

21 ВП – стійка ноги нарізно, руки вгору. Кругові оберти тулубом. Виконується почергово в кожний бік 6-8 разів.

22 ВП – руки в упорі на сидінні стільця (для дівчат - в упорі на спинці). Згинання та розгинання рук. Виконується 10-12 разів.

23 Хода звичайна, хода з високим підніманням стегна, хода з поворотом на 360 градусів. Виконується протягом 30-40 с.

24 ВП – ОС – руки вгору – вдих, опускаючи руки присід – видих. Виконується 6-8 разів.

25 ВП – ОС – відвести руки в сторони долонями вниз – вдих, розслабляючись опустити руки – видих. Виконується 8-10 разів.

Критерії адекватності комплексу лікувальної гімнастики:

- пульс на максимумі навантаження і в перші 3 хвилини після неї частішає не більш ніж (від ЧСС у спокої) на 20 ударів, дихання - не більш ніж на 6-9 разів в хвилину; підвищення систолічного тиску в порівнянні з вихідним - на 20 – 40 мм рт. ст., діастолічного - на 10-12мм рт. ст. Також допускається уповільнення пульсу на 10 уд./хв, зниження артеріального тиску - не більше ніж на 10 мм рт. ст.

Критерії несприятливої реакції на фізичне навантаження:

- виникнення нападу стенокардії, аритмії, різкої задишки, тахікардії з уповільненням повернення до вихідної ЧСС; різкі зрушення артеріального тиску (в основному в бік зниження); виражена слабкість і відчуття дискомфорту; збліднення шкірних покривів. При виникненні зазначених симптомів подальше навантаження тимчасово призупиняється.

 

5 Особливості методики самостійних занять з ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ для учнів з захворюваннями опорно-рухового апарату (група Б)

 

При сколіозі доцільно підбирати вправи суворо за анатомо-фізіологічним впливом у відповідності до форми, напрямку і ступінню викривлення хребта. Вони повинні відповідати принципам корекції.

При корекції зміщення тіл хребців у фронтальні площині виконувати вправи для розтягування м’язів з врахуванням напрямку викривлення хребта у ввігнутий бік і скорочення розтягнутих м’язів на випуклій. При сколіозі грудного відділу хребта застосовувати асиметричне положення рук, поперекового – ніг. Нахил слід виконувати тільки в бік випуклості викривлення. учнів з S-подібним викривленням слід навчати фіксувати відповідні відділи хребта: слідкувати, щоб скорочувались м’язи того відділу хребта, корекцію якого проводять.

Вправи на активне само витягання, відновлення симетрії м'язового тонусу, та на укріплення ротаційних м’язів спини показані практично у всіх випадках захворювання опорно-рухового апарату окрім плоскостопості, хвороби Шляттера.

 

6 Комплекси вправ при захворюваннях опорно-рухового апарату

 

Комплекс № 1 вправи на  активне само витягання

1 Вихідне положення (ВП) – стоячи на пальцях ніг, ноги разом, прямі руки витягнуті вгору – вдих. Руками і головою потягнутися вгору, а п'ятами – вниз, одночасно розтягуючи хребет по вертикальній осі – видих. Вдих – повернутися у ВП. Повторити 5 - 6 разів.

2 ВП – стоячи. Виконувати нахили голови вперед, в сторони, «пахву». Перекати голови з плеча на плече через груди. Заборонені нахили голови назад і перекат голови через спину.

3 ВП – стоячи. Прямі руки скласти долонями в замок. Підняти руки і потягнутися всім тілом вгору – вдих. Поволі опустити прямі руки до рівня грудей, нахиляючи при цьому голову, імітуючи пірнання у воду – видих. Виконується 6 - 8 разів.

4 ВП – стоячи. Підняти прямі руки вгору над головою – вдих. Нахил вперед під кутом 90º – видих. При нахилі тягнутися руками і всім тулубом вперед. В нахилі вдих. Повернутися у ВП – видих. Виконується 6 - 8 разів.

5 ВП – лежачи на спині. На видих підтягати зігнуті ноги до живота, обидві ноги разом. Виконується 6 - 8 разів.

6 ВП – лежачи на спині. На видих підтягнути зігнуті ноги до живота по черзі. На вдих – ВП. Виконується 6 - 8 разів.

7 ВП – колінно-ліктьова поза. На видих, не відриваючи долонь від підлоги, повільно сісти на п'яти, витягуючи хребет. Повільне повернення у ВП – вдих. Виконується 6 - 8 разів.

Комплекс № 2 вправи на відновлення симетрії м'язового тонусу.

1 ВП – стоячи, руки в замку перед лобом. Розтягуючи замок, виконати поворот голови назад вправу сторону – видих. Вдих – повернутися в ВП. Виконується теж саме в ліву сторону – видих. Вдих – повернутися в ВП. Виконується 6 - 8 разів.

2 ВП – стоячи ноги нарізно, руки вздовж тіла – вдих. На видих підняти пряму ліву руку вгору і потягнутися цією рукою вгору-вправо. Потягнутися за рукою всім тулубом. Права рука вільно звисає уздовж тулуба. Вдих – ВП. Виконується теж саме іншою рукою. Виконується 20 - 30 разів.

3 ВП – стоячи, руки зігнуті під кутом 90° таким чином, що лікті знаходяться на рівні плечей – вдих. На видих розвести руки назад, не опускаючи лікті. Вдих – повернутися у ВП. Виконується 15 - 20 разів.

4 ВП – лежачи на спині. Потягнутися у всіх суглобах (до відчуття достатності), маючи на меті витягнути хребет по подовжній осі. Після витягання хребта покласти руки під голову. Плечі, таз, стегна, лікті притиснути до підлоги. Особлива увага звертається на те, щоб були притиснуті до підлоги підколінні ямки. В цій позі робити повільні повороти голови і ступнями ніг одночасно в протилежні сторони. Виконується 15-20 разів.

Комплекс № 3 вправи на укріплення ротаційних м’язів спини

Підготовка до виконання вправ для укріплення ротаційних м’язів спини. Вис на руках. Після вису не сплигувати на підлогу. ВП – лежачи на спині, ноги на ширині плечей. Руки в сторони, долонями вперед. Усі вправи комплексу на початковому рівні виконувати по10-15 разів у кожну сторону поступово збільшуючи.

1 ВП - стопи обертаються вліво, голова вправо. Повернення в ВП. Стопи обертаються вправо, голова вліво. Повернення в ВП.

2 ВП - ліва стопа ставитися на праву. Стопи обертаються вправо голова вліво. Повернення в ВП. Зміна положення ніг і виконання вправи в зворотній послідовності.

3 ВП - ліва нога ставитися на колінну чашечку правої. Зігнута нога обертається вправо, голова вліво. Повернення у ВП. Зміна положення ніг і виконання вправи в зворотній послідовності.

4 ВП - ноги зігнуті в колінах і розведені на ширину плечей. Ноги обертаються вліво, голова вправо. Повернення у ВП. Виконання вправи в зворотній послідовності.

5 ВП - ноги підняті вгору-вперед. Ноги обертаються вліво, голова вправо. Повернення в ВП. Виконання вправи в зворотній послідовності.

Комплекс № 4 вправи рекомендовані для учнів, які страждають на остеохондроз.

1 ВП – лежачи на спині, руки в сторони. Напружити м'язи шиї, підтягнути підборіддя до груді, одночасно підтягнути пальці стоп на себе 5-7 разів, підтримувати напруження 3-5 с.

2 ВП – лежачи на спині, ноги зігнути в колінах, взятися руками за гомілковостопний суглоб. Прогнути спину із затримкою 3-5 с. Виконується 4-5 разів.

3 ВП – ноги на підлозі, на перекладині, розслабитись, відчути, як тягнеться грудний відділ хребта. Виконується протягом 15-20 с.

4 ВП – стоячи. Завести руки за спину, зложити в замок, напружити руки, утриматись 5-10 с. Виконується 4-5 разів.

5 ВП – лежачи на спині, ноги зігнути в колінах, руки на підлозі, кисті рук – до стоп, підняти праву ногу, підтримати напруження 3-5 с. Виконується 5-6 разів.

6 ВП – сидячи на п'ятках, взявшись кистями рук за гомілковостопний суглоб, зігнутись повільно вперед, торкнутися лобом підлоги, прогнутися в грудному відділі, підтримати напруження 3 -5 с. Виконується 3-4 рази.

7 ВП – лежачи на животі, руки вперед. Прогнутись, підняти від підлоги ноги і руки одночасно. Виконується протягом 15-20 с.

8 ВП – лежачи на животі, руки вперед, потягнутись, ніби розтягуючи грудний відділ. Підтримувати напруженість 5-8 с. Виконується 5-6 разів.

9 ВП – сидячи на п'ятках, взятися руками за гомілковостопний суглоб, прогнутися 3-5 с. Виконується 5-6 разів.

10 ВП – взятися руками за гімнастичну стінку, упертися лівою ногою в перекладину, прогнутися в грудному відділі. Виконується протягом 10-15 с.

11 ВП – стоячи. Нагнутися вліво, одна рука піднята, друга напружена. Виконується протягом 10-15 с.

12 ВП – сидячи на стільці, руки за голову, прогнутися. Виконується протягом 10-15 с.

13 ВП – сидячи на стільці, здавити грудну клітку рушником. Виконується протягом 10-15 с.

14 ВП – лежачи на спині на валику, руки за головою. Прогнутися 5-7 разів.

15 ВП – лежачи на животі, взятися руками за гомілковостопний суглоб, прогнутися в грудному відділі, підтримати напруженість протягом 5-7 с. Виконується 5-6 разів.

16 ВП – лежачи на животі, взятися за гомілковостопний суглоб. Підняти одне плече, повернутися в вихідне положення, потім інше плече: Виконується 5-6 разів кожним плечем.

17 ВП – стоячи, взятися руками за гімнастичну палку, викручуючи руки, занести палку за спину, як можливо більш вузьким хватом. Виконується 5-6 разів.

18 ВП – сидячи на п'ятках, зігнути ліву руку, доторкнутися нею хребта, правою допомогти лівій руці. Потім навпаки. Виконується 5-6 разів.

19 ВП – скласти руки за спиною в замок, злегка пригнутись, підтримувати напруження 3-5 секунд. Виконується 3-4 рази.

20 ВП – стоячи одна нога на опорі, боковий нахил до ноги, яка знаходиться на опорі, покачуючись по 5 разів. Зміна ніг – повтор вправи. Виконується 3-4 рази.

21 ВП – парна вправа. Лежачи на животі, руки за голову. Партнер злегка тягне за передпліччя. Виконується 3-4 рази.

22 ВП – стоячи біля стіни прогнутися в спині. Підтримати напруження 5-7 с. Виконується 5-7 разів.

23 ВП – лежачи на животі, руки назад, партнер сидить на спині і намагається звести разом прямі руки. Тримати напруження 3-4 с. Виконується 3-4 рази.

24 ВП – лежачи на животі руки вперед. Партнер сидить на сідницях і тягне за плечі на себе. Тримати напруження 3-4 с. Виконується 3-4 рази.

25 ВП – стоячи, нахилитися вперед, впертися сідницями в стіну. Партнер, взявшись за плечі намагається ще більше нахилити вперед. Виконується 7-8 разів.

Комплекс № 5 вправи рекомендовані для учнів, які мають захворювання суглобів (артрит, поліартрит).

1 Ходьба на місці 20 – 30 с. Дихання рівномірне.

2 ВП – стійка ноги нарізно, руки в «замок». Піднімання рук вгору-вниз. Виконується 6 - 8 разів.

3 ВП – О.С.1 – Руки до плечей – вдих; 2 – ВП – видих. Виконується 6 - 8 разів.

4 ВП – нахил вперед, ліва рука на поясі. Колові оберти рукою. Теж саме зі зміною положення рук. Виконується 6 - 8 разів кожною рукою.

5 ВП – стійка ноги нарізно, руки до плечей. 1-4 кругові оберти в  плечових суглобах вперед; 5-8 – те ж назад. Виконується 3 - 4 рази.

6 ВП – О.С. 1 – присід, руки вперед; 2 – ВП. Виконується 8 - 10 разів.

7 ВП – стійка ноги нарізно, руки на поясі. 1 – нахил вліво; 2 – ВП; 3 – нахил вправо, 4 – ВП. Виконується 6 - 8 разів.

8 ВП – О.С. 1 – піднятись на носки, руки вгору (вдих); 2 – ВП (видих). Виконується 8-10 разів.

9 ВП – стійка ноги нарізно, нахил вперед. 1 – відведення рук в сторони (вдих); 2 – руки навхрест (обхоплюючи плечі) – видих. Виконується 6 - 8 разів.

10 ВП – стійка ноги нарізно з опорою на гімнастичну стінку. Почергове піднімання колін.  Виконується 8 - 10 разів кожною ногою.

11 ВП – теж саме. Присідання. Виконується 8 - 10 разів.

12 ВП – сидячи ноги нарізно. Гімнастична палиця хват звичайний, руки вперед. Повороти вправо-вліво. Виконується 10 - 12 разів.

13 ВП – сидячи ноги нарізно, палицю за голову. Повороти вправо-вліво. Виконується 10 - 12 разів.

14 ВП – сидячи, палицю за голову. 1 – палицю вгору – вдих, 2 – ВП - видих. Виконується 8-10разів.

15 ВП – сидячи, палиця за спиною – зворотній хват. Почергове згинання ніг. Виконується 8 - 10 разів кожною ногою.

16 ВП – сидячи ноги нарізно. 1 – нахил вліво – праву руку за голову, 2 – В.П., 3 – нахил вправо – ліву руку за голову, 4 – В.П. Виконується 6 - 8 разів.

Ходьба на місці 20- 30 с. Дихання рівномірне.

Критерії адекватності комплексу лікувальної гімнастики:

- пульс на максимумі після виконання навантаження, але за перші 3 хвилини повинен повністю відновитися до початкового рівня, дихання не повинно збільшуватися більш ніж на 5-6 разів у хвилину; відсутність відчуття болю при виконанні комплексів вправ.

Критерії несприятливої реакції на фізичне навантаження:

- виникнення різкої задишки, виражена слабкість і відчуття дискомфорту; больові відчуття, запаморочення, збліднення шкірних покривів. При виникненні зазначених симптомів подальше навантаження тимчасово призупиняється.

 

7 Особливості методики самостійних занять з ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ для учнів із захворюванням органів зору (група В)

 

Встановлено, що однією з причин захворювань органів зору є послаблення циліарних м'язів ока. Цей недолік можна виправити за допомогою спеціально розроблених комплексів фізичних вправ для зміцнення м’язів ока. У разі щоденного виконання лікувальних вправ прогресування захворювань органів зору часто зупиняється або сповільнюється. Однак, надмірне навантаження може і негативно вплинути на здоров’я.

Комплекс № 1 - вихідне положення (ВП) – сидячи на стільці.

ВП. Прикрийте очі таким чином: середина долоні правої руки повинна знаходитися напроти правого ока, те ж саме лівою рукою. Долоні повинні лежати м'яко, не потрібно з силою притискувати їх до обличчя. Пальці рук розташовуються поруч так, щоб не було «щілинок» - проникнення світла. Очі закриті і, крім того, прикриті долонями рук. Шия і хребет повинні знаходитися майже на одній прямій лінії. Тіло, руки, спина і шия повинні бути розслаблені. Дихання - спокійне. Свідомо розслабити очі та спробуйте пригадати що-небудь, що доставляє вам задоволення (блакитне небо, спокійне море, мальовничі крайовиди, тощо). Можна увімкнути приємну, спокійну музику. У цьому стані затриматися якомого довше. Після виконання вправи (особливо якщо ви виконували її досить довго) поступово відкрийте долоні, дайте закритим очам небагато звикнути до світла, і лише потім їх відкривайте.

ВП. Прикрийте очі таким чином: середина долоні правої руки повинна знаходитися напроти правого ока, те ж саме лівою рукою. Долоні повинні лежати м'яко, не потрібно з силою притискувати їх до обличчя. Пальці рук розташовуються поруч так, щоб не було «щілинок» - проникнення світла. Очі відкриті але прикриті долонями рук. Шия і хребет повинні знаходитися майже на одній прямій лінії. Тіло, руки, спина і шия повинні бути розслаблені. Дихання - спокійним. Дивитися відкритими очима у повній темряві 1-2 хвилини, після чого закрити очі, убрати з обличчя руки і повільно відкрити очі.

ВП. Прикрийте очі таким чином: очі закриті, вказівні пальці рук на віках. Пальці виконують колові (за годинниковою і проти годинникової стрілки) рухи злегка натискаючи на повіку. 7-8 оборотів в одному та іншому напрямах. Вправу повторити 2-3 рази.

ВП. Руки зігнуті у ліктях так, щоб долоні знаходилися трохи нижче рівня очей. Розімкнути пальці. Робите плавні повороти головою вправо-вліво, при цьому дивіться крізь пальці, вдалину, а не на них. Не затримуйте погляд на чомусь одному. Якщо ви робите все правильно, руки будуть «пропливати» повз вас: вам повинно здаватися, що вони рухаються. Виконувати по три повороти з відкритими очима і три з закритими. Вправа виконується по 8-10 разів. Дихання вільне, тіло розслаблене.

Критерії адекватності комплексу лікувальної гімнастики:

- пульс та дихання під час виконання навантаження не повинні суттєво змінюватися. Відсутність відчуття болю при виконанні комплексів вправ.

Критерії несприятливої реакції на фізичне навантаження:

- відчуття дискомфорту; больові відчуття, запаморочення, збліднення шкірних покривів. При виникненні зазначених симптомів подальше навантаження тимчасово призупиняється.

 

8 Особливості методики самостійних занять з ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ для учнів із захворюваннями шлунково-кишкового тракту

(група Г)

Відновлення умовно-рефлекторної діяльності органів травлення починається через 3-3,5 години після їжі. Відчуття ситості супроводжується зниженням збудливості скелетної мускулатури. Таким чином, виконання фізичних вправ відразу після їжі порушує природні процеси травлення. Недотримання цих правил призведе до погіршення функціональних і регенеративних процесів в кишково-шлунковому тракті (КШТ).

Характер впливу тренувань на травлення різний: невеликі помірні навантаження стимулюють, а сильні, інтенсивні, тривалі пригнічують рухову, секреторну, всмоктувальну функції КШТ.

Заняття необхідно проводити на відкритому повітрі або у добре провітреному приміщенні. В холодну і вітряну погоду заняття на вулиці проводити не варто.

Рекомендується виконання вправ в положенні тіла лежачи на боці, спині, животі. У положенні лежачи створюються кращі умови для кровообігу у черевній порожнині, відтоку жовчі, рухливості діафрагми і знижується навантаження на м'язі живота. Вихідне положення рекомендується часто змінювати.

 

9 Комплекси вправ при захворюваннях захворюваннями шлунково-кишкового тракту

 

Комплекс № 1 - вихідне положення (ВП) – сидячи на стільці.

1 ВП – руки опущені, ноги ширше плечей. Максимальний нахил тулуба вправо, ліва долоня плавно ковзає уздовж тіла. Повернення у ВП. Максимальний нахил вліво, повернення у ВП. Дихання не затримувати, темп виконання вправ середній. Виконується 6 - 8 разів у кожен бік.

2 ВП – руки на поясі. Вдих і ліва рука відводиться в сторону, в теж час вліво повертається тулуб і голова, на видиху повернутися у ВП. Виконується 3 - 4 рази в один, а потім в інший бік.

3 ВП – кисті рук на потилиці. На вдиху повернути корпус і голову вліво, трохи пригинаючись у грудному відділі хребта, на видиху правим ліктем дістати лівий бік тулуба, на видиху повернутися у ВП. Повторити в інший бік. Виконується по 2-3 рази в кожну зі сторін.

4 ВП – долоні на колінах. По черзі підтягнути одне, а потім друге коліно до підборіддя, допомагаючи себе руками. Повторити по 6-8 разів у середньому темпі.

5 ВП – кисті рук на плечах. Виконувати колові рухи в плечових суглобах, амплітуда максимальна, обертання рук вперед, потім назад. Повторити по 6-8 разів у середньому темпі.

6 ВП – кисті рук на плечах. На вдиху підняти руки у гору на видиху повернути тулуб вправо. Повернутися у ВП. Виконати вліво - ВП. Повторити по 3-4 рази у середньому темпі.

Комплекс № 2 - вихідне положення (ВП) – стоячи.

1 ВП – стійка ноги нарізно, руки вниз. На видиху підняти зігнуту в коліні ліву ногу, за допомогою рук підтягнути коліно до грудей. На вдиху повернутися у ВП. Виконати вправу правою ногою. Повторити по 3-4 рази у середньому темпі.

2 ВП. Вдих - підняти прямі руки вгору, прогнутися в поперековому відділу хребта, праву ногу відставити назад на носок. Повернутися у ВП. Виконати вправу лівою ногою. Повторити по 3-4 рази у середньому темпі.

3 ВП – основна стійка, руки на поясі. Вдих - нахил тулубу вліво, видих - повернутися у ВП. Виконати вправу вправо. Повторити по 3-4 рази у середньому темпі.

4 ВП. Видих - нахил вперед, між стегнами і тулубом прямий кут. Вдих - ВП. Повторити по 6-8 рази у середньому темпі.

5 ВП – одна рука на грудях інша на животі. Вдих - надути живіт, видих - втягти. Повторити по 6-8 рази у середньому темпі.

Для найбільшої ефективності заняття з запропонованими комплексами  треба побудувати таким чином: через 1-1,5 години після їжі; бажано виконувати вправи у музикальному супроводі (спокійна музика для релаксації); тривалість заняття до 30-40 хвилин; потім повільна ходьба або оздоровче плавання.

Критерії адекватності комплексу лікувальної гімнастики:

- пульс та дихання під час виконання навантаження не повинен суттєво змінюватися. Відсутність відчуття болю при виконанні комплексів вправ.

Критерії несприятливої реакції на фізичне навантаження:

- виникнення різкої задишки, виражена слабкість і відчуття дискомфорту; больові відчуття, запаморочення, збліднення шкірних покривів. При виникненні зазначених симптомів подальше навантаження тимчасово призупиняється.

 

10 СТУПІНЬ ВПЛИВУ ФІЗИЧНОГО НАВАНТАЖЕННЯ

НА ОРГАНІЗМ ШКОЛЯРА (ОПЕРАТИВНИЙ КОНТРОЛЬ)

В процесі занять кожен школяр спостерігає за власним станом під час занять фізичними вправами і при перших зовнішніх ознаках стомлення знижує навантаження. Умовно прийнято розрізняти три ступеню навантаження: малий, середній та великий.

Зовнішній прояв навантаження:

- окрас обличчя – спостерігається невелике почервоніння обличчя (малий ступінь навантаження), значний покрас (середній) і різке почервоніння та поява синюшності (великий);

- потовиділення - з'являється невелике потовиділення на лобі (малий), середній - крапельки поту на обличчі, великий ступень навантаження - різке потовиділення, яке розповсюджується на все тіло;

- дихання - дещо часте, але рівне (малий ступінь); середній - дещо часте, інколи чергується з форсованим глибоким вдихом; дихання часте, поверхневе, через рот, з'являється задишка (великий);

- постава та хода - постава та хода майже не змінюється (малий); середній - постава стає неправильною, спостерігається розслабленість м'язів, хода стає невпевненою; великий ступінь навантаження - постава погана, плечі опущені, хода некоординована;

- відношення до заняття фізичними вправами – при малому навантаженні у учнів зберігається стійка зацікавленість до заняття, вправи виконуються чітко; при середньому - з'являються кволість, неточність виконання вправ, помилки при виконанні вправ, зацікавленість до заняття зникає (таблиця 2).

Таблиця 2

Експрес-оцінка ступеня фізичного навантаження

 

Ознаки

Ступінь навантаження

Малий

Середній

Великий

Колір шкіри

 

 

Рівномірне почервоніння

 

Значне почервоніння, «мармурові» плями

 

Блідота, ціаноз носо-губного трикутника, «мармурова шкіра»

Колір нігтів

Рожевий

Блідий

Ціаноз

Пітливість

Невелика

Значна, вище поясу

Значна усього тіла

ЧД (частота

дихання)

Частіша за норму

 

Дуже швидка

 

На 150% і більше частіша за норму

Ритм дихання

 

 

Дихання ритмічне

 

 

Ритм зрідка порушується

 

 

Ритм часто порушується, мимо волі піднімаються плечі

Співвідношення вдиху і видиху

Нормальне

 

Частково порушується

 

Задишка

 

ЧСС

 

Збільшена

на 35-50%

Збільшена на 50-70%

 

Збільшена на 70-90%

 

Артеріальний тиск

N (норма)

 

Збільшений

 

Значно збільшений або зменшується

Координація рухів

 

Правильна

 

 

Незначні порушення, при виконанні складно-координованих рухів

Порушується навіть при виконанні простих рухів

 

Поведінка

 

 

 

Адекватна ситуації

 

 

Адекватна ситуації, може з'являтися занепокоєння

 

Перезбудження, занепокоєння, інші прояви психічної напруги

Відчуття (скарги)

 

Нічого не турбує

 

Відчуття втоми, біль в одній частині тіла

 

Втома, болі в різних частинах тіла, запаморочення, нудота

Мотивація

 

 

 

Не змінена або зменшується

 

 

Не змінена

 

 

 

Значно зменшується або значно зростає залежно від характеру досліджуваного

Зосередженість

 

Не змінена

 

Можуть бути мимовільні відволікання

Легко порушується зовнішніми чинниками

Емоції

Позитивні

Переважають позитивні

Негативні

 

11 ПАРАМЕТРИ НАВАНТАЖЕННЯ ДЛЯ УЧНІВ ПІДГОТОВЧОЇ ТА СПЕЦІАЛЬНОЇ МЕДИЧНИХ ГРУП

Руховий режим в діапазоні ЧСС 120 – 130 уд./хв. застосовується протягом 1 – 1,5 місяців з поступовим доведенням навантажень до ЧСС 140 – 150 уд./хв. в основній частині заняття. Гарний оздоровчий тренувальний ефект для кардіореспіраторної системи в умовах аеробного енергозабезпечення дають навантаження при ЧСС 130 – 150 уд./хв. Діапазон ЧСС до 150 уд./хв. є оздоровчим для цього контингенту, оскільки для них характерна гіпоксія і слабка пристосовність до м'язової роботи. Інтенсивність навантажень при ЧСС в діапазоні 150 – 170 уд./хв. є перехідним рубежем від аеробного до анаеробного енергозабезпечення і використовується тільки у вигляді короткочасних вправ.

На перших заняттях не можна допускати прояви ознак стомлення (підвищеного потовиділення, зміни кольору шкірних покривів). При перших ознаках втомленості припиняють навантаження і дають вправи на відновлення функцій ЧСС: вправи в горизонтальному положенні, струшування, махові рухи, вібраційні рухи.

 

12 ПОКАЗАННЯ ТА ПРОТИПОКАЗАННЯ ПІСЛЯ ТИМЧАСОВИХ ПЕРЕНЕСЕНИХ ЗАХВОРЮВАНЬ

Крім хронічних захворювань, школярі можуть підпадати під тимчасові перенесені захворювання. У таблиці 3 приведені терміни допуску до занять, протипоказання та рекомендовані види рухової діяльності після перенесених захворювань.

Таблиця 5

Показання і протипоказання після перенесених захворювань

 

Захворювання

Терміни допуску до занять

Протипоказання

Види рухової діяльності, що рекомендуються

Ангіна

2-4 тижні

Якщо були які-небудь скарги з боку серця, виключити вправи, що викликають затримку дихання (мінімум протягом півроку). Уникати охолоджування (плавання, ходьба на лижах)

Необхідне додаткове медичне обстеження. Під час занять необхідне спостереження за функціональними реакціями кардіореспіраторної системи на навантаження. Дихальні вправи; вестибулярне тренування; вправи, які поліпшують периферичний кровообіг; стретчинг; корегуючи вправи на поставу

Апендицит (після операції)

1 – 2 місяця

При післяопераційному ускладненні терміни визначаються індивідуально. Спочатку виключити натуження, стрибки і вправи, пов'язані з навантаженням на м'язи живота

Дихальні вправи; циклічні аеробні вправи низької інтенсивності: ходьба, ходьба на лижах, плавання; корегуючи вправи на поставу; стретчинг

Бронхіальна астма

Тривало

Стресові ситуації; чинники, що провокують алергічну реакцію; вправи на витривалість; швидкісно-силові вправи

Дихальні вправи з подовженим видихом; діафрагмальне дихання; вправи на розвиток довільного розслаблення м'язів, що не беруть участь в русі; вправи на поставу; загартування; катання на ковзанах, ходьба на лижах

Виразкова хвороба

Період захворювання

Навантаження на м'язи черевного пресу; вправи на витривалість; швидкісно-силові вправи; натуження; затримки дихання

Діафрагмальне дихання; загально-розвиваючі вправи; вправи на координацію; вправи на поставу; рухливі ігри; прогулянки; ходьба на лижах; ковзани; плавання

Гастрит

Період захворювання

Протипоказані вправи на витривалість; швидкісно-силові вправи; натуження; затримки дихання

Дихальні вправи (діафрагмальне дихання); загально-розвиваючі вправи в повільному темпі, з обмеженою амплітудою і малим числом повторень, вправи для м'язів черевного пресу з поступовим збільшенням навантаження; вправи на поставу; рухливі ігри; ходьба на лижах; ковзани; плавання

Гепатит інфекційний

6 – 12 місяців (залежно від течії та форми)

Вправи на витривалість; швидкісно-силові вправи; натуження; затримки дихання; вправи, рухливі ігри, естафети, пов'язані з сильними емоційними переживаннями (стрес)

Дихальні вправи; вправи на координацію; вправи на релаксацію. Необхідний регулярний контроль за розмірами печінки, рівнем білірубіну і результатами функціональних проб печінки

Гіпертензія

 

Термін

захворювання

Протипоказані вправи на витривалість, швидкісно-силові вправи, натуження, затримки дихання.

Дихальні вправи; циклічні аеробні вправи: ходьба, плавання, повільний біг; вправи для вестибулярного апарату; вправи на розвиток довільного розслаблення м'язів, що не беруть участь в русі; вправи, які поліпшують периферичний кровообіг: махи, струшування, розгойдування, вправи у воді

Гіпотонія

Термін захворювання

Вправи з різким переходом з горизонтального положення у вертикальне

 

Вправи з обтяженнями, з опором, статичні (ізометричні), швидкісно-силові, на координацію, вправи для вестибулярного апарату, вправи для розслаблення

Грип

2-4 тижні

Ті ж, що при ГРЗ; вправи на витривалість; швидкісно-силові вправи; натуження; вправи із затримкою дихання; рухливі ігри і естафети, що надають сильний емоційний стрес

Дихальні вправи з подовженим видихом; методика Бутейко; вправи, які поліпшують периферичний кровообіг: махи, струшування; ходьба. Під час занять необхідне спостереження за функціональними реакціями кардіореспіраторної системи на навантаження, оскільки при цьому можна знайти відхилення з боку серцево-судинної системи, які не виявлені при огляді

ГРЗ (гострі респіраторні захворювання)

1-3 тижні

Уникати охолоджування. Протипоказані заняття в запорошеному приміщенні. Тимчасово протипоказані плавання, ходьба на лижах, ковзанах

Дихальні вправи (особливу увагу надається носовому диханню і подовженому видиху); вестибулярне тренування; ходьба; вправи на координацію; стретчинг; загартування

Гострий отит

3-4 тижні

Уникати охолоджування. Тимчасово протипоказані всі водні види спорту. При поразці вестибулярного апарату виключити вправи, які можуть викликати запаморочення

(різкі повороти, обертання, перевороти)

Дихальні вправи з подовженим видихом; методики Бутейко і Стрельникової; вестибулярне тренування. Вправи на координацію

Гострий нефрит

2 – 3 місяця

Вправи на витривалість; швидкісно-силові вправи; натуження; затримки дихання, переохолодження

Необхідний регулярний контроль аналізів сечі

 

Захворювання сечостатевої системи

Період захворювання

Переохолодження; вправи на витривалість, швидкісно-силові вправи, натуження, затримки дихання

Діафрагмальне дихання; вправи, які зміцнюють м'язи черевного пресу, поясниці, тазового дна з початкового положення лежачи з піднятим тазом

Інфекційні захворювання (кір, скарлатина, дифтерія та ін.)

1 – 2 місяця

Якщо були зміни з боку серця, виключити строком до 6 місяців вправи на витривалість, швидкісно-силові вправи, натуження, затримки дихання

 

Заняття дозволені тільки при добрих функціональних пробах кардіореспіраторної системи. Дихальні вправи; вправи, які поліпшують периферичний кровообіг; вправи на координацію; ритмічні вправи аеробного характеру низької інтенсивності; плавання, дозована ходьба на лижах, катання на ковзанах, ходьба, загартування

Плеврит

1 – 2 місяця

Строком до півроку протипоказані вправи на витривалість, швидкісно-силові вправи і вправи, пов'язані з натуженням

Те ж, що при пневмонії, але рекомендований рентгенологічний контроль легенів

 

Пневмонія

 

1 – 2 місяця

Переохолодження; заняття в запорошеному приміщенні; вправи на витривалість; швидкісно-силові вправи; натуження; вправи із затримкою дихання

 

Дихальні вправи статичні і динамічні, з розгинанням тулуба, нахилами і поворотами тулуба в сторони, обертання тулуба з різним положенням рук; вправи, які поліпшують периферичний кровообіг; вправи на координацію; ритмічні вправи характеру аероба низької інтенсивності; плавання, дозована ходьба на лижах, катання на ковзанах, прогулянки по перетнутій місцевості. Загартування. Збільшення фізичних навантажень здійснювати під контролем функціональних проб (Руфье, Генча, Штанзі)

Ревматизм

Після атаки

Вправи на витривалість, швидкісно-силові вправи; натуження;  уникати вправ, що викликають затримку дихання. Протипоказані вправи з різкими рухами в суглобах  Уникати охолоджування (плавання, ходьба на лижах). Естафети і рухливі ігри з сильними емоційними переживаннями

На I етапі – підготовча група, на II і III етапах при хороших функціональних серцево-судинних пробах – основна група. Дозована ходьба. Дихальні вправи. Вправи на координацію і на збільшення амплітуди рухів в суглобах. Стретчинг (обережно).

 

Ревмокардит

 

2 – 3 місяця

Швидкісно-силові вправи; натуження; вправи на витривалість; естафети і рухливі ігри з сильними емоційними переживаннями

 

Заняття дозволяються лише при санації осередків хронічної інфекції і повній відсутності захворювань і явищ, що свідчать про активність процесу і недостатності кровообігу. Не менше року – заняття в спеціальній групі. Необхідний регулярний контроль за активністю процесу і реакцією кардіореспіраторної системи на навантаження.

Дихальні вправи; вправи, які поліпшують периферичне кровообіги; циклічні аеробні вправи низької інтенсивності (ходьба, ходьба на лижах, плавання); вправи на координацію

Холецистит, дискінезія проток, що виводять

жовч

Період захворювання

Вправи на витривалість; швидкісно-силові вправи; натуження; затримки дихання

Нахили, повороти і колові рухи тулубом, згинання ніг в колінах і підняття їх; вправи на координацію; вправи на поставу; стретчинг; біг; лижі; ковзани; плавання

 

13 ЩОДЕННИК САМОКОНТРОЛЮ

Для учнів з ослабленим здоров’ям при регулярних самостійних заняттях фізичними вправами дуже важливо систематично стежити за своїм самопочуттям і загальним станом здоров'я. Найбільш зручна форма самоконтролю – це ведення щоденника самоконтролю. Показники самоконтролю умовно можна розділити на дві групи – суб'єктивні й об'єктивні. До суб'єктивних показників можна віднести самопочуття, сон, настрій, активність, апетит, розумову і фізичну працездатність, позитивні і негативні емоції. Самопочуття після занять фізичними вправами повинне бути бадьорим, настрій гарним, той хто займається не повинен відчувати головного болю, розбитості і відчуття перевтоми. При наявності сильного дискомфорту варто припинити заняття і звернутися за консультацією до фахівців. Як правило, при систематичних заняттях фізкультурою сон гарний, зі швидким засипанням і бадьорим самопочуттям після сну.

Апетит після помірних фізичних навантажень також повинний бути гарним. При погіршенні самопочуття, сну, апетиту необхідно знизити навантаження, а при повторних порушеннях - звернутися до лікаря.

До об'єктивних показників самоконтролю відносяться: спостереження за частотою серцевих скорочень (пульсом), артеріальним тиском (при можливості), диханням, вагою, м'язовою силою.

Щоденник самоконтролю служить для обліку самостійних занять, а також реєстрації антропометричних змін, показників, функціональних проб, контролю виконання тижневого рухового режиму.

Регулярне ведення щоденника дає можливість визначити ефективність занять, засоби і методи, оптимальне планування величини й інтенсивності фізичного навантаження і відпочинку в окремому занятті.

У щоденнику також варто відзначати випадки порушення режиму і те, як вони відбиваються на заняттях і загальній працездатності.

 

Щоденник самоконтролю

 

Вік ______________ Зріст, см ____________ Вага, кг_____________

 

***

Результати медичного обстеження на початку осіннього (весняного) семестру:

____________________________________________________________________

 

Медичні рекомендації лікаря стосовно фізичних навантажень:

____________________________________________________________________

 

***

Дата _____________

 

ЧСС (вранці, лежачі після пробудження) _________________________________

 

АТ (вранці, за наявності умов) __________________________________________

 

Загальне самопочуття _________________________________________________

 

Сон ________________________________________________________________

 

Настрій _____________________________________________________________

 

Активність __________________________________________________________

 

Фізична та розумова працездатність _____________________________________

 

Апетит ______________________________________________________________

 

ЧСС (у спокої, перед початком занять) ___________________________________

 

Зміст фізичних вправ (ранкова гімнастика, самостійні заняття протягом доби)

ЧСС (при фізичних навантаженнях) _____________________________________

 

Час відновлення пульсу після фізичних навантажень (хв.) __________________

 

Порушення режиму ___________________________________________________

 

 

ВИСНОВКИ

 

Фізична культура – важливий засіб підготовки всебічно розвиненої особистості, зміцнення її здоров’я, працездатності, активного творчого довголіття. В основних напрямках перебудови вищої освіти в країні визначені шляхи розвитку системи вузівської освіти. Перед учителями навчальних закладів ставиться завдання – усіляко сприяти тому, щоб школярі опанували необхідні знання, уміння і навички з фізичної культури. Це відноситься і до учнів, які мають відхилення в стані здоров’я і відноситься до підготовчої та спеціальної медичних груп.

Самостійні заняття фізичними вправами спрямовані на поліпшення і нормалізацію функціонального стану організму, відновлення загальної (фізичної і розумової) працездатності, усунення функціональних відхилень і недоліків у фізичному розвитку, ліквідацію залишкових явищ після захворювань, розвиток компенсаторних функцій, підвищення неспецифічної стійкості організму до несприятливих факторів навколишнього середовища, розвиток основних фізичних якостей (витривалість, швидкість, сила, спритність), виховання усвідомленої необхідності в постійних заняттях фізичними вправами, набуття знань і навичок самоконтролю учнів з ослабленим здоров’ям.

Щорічно з’являються нові хвороби, омолоджуються старі, що повинно спонукати молоде покоління до активізації здорового способу життя. Доведено, що однією із причин наявності відхилень у стані здоров’я школярської молоді є недостатня рухова активність. Тому, проблема покращення фізичного стану учнів із відхиленням у стані здоров’я має вагоме державне і науково-практичне значення.

Фізичні вправи на самостійних заняттях повинні виконуватися в режимі дня школяра та включати ранкову гігієнічну гімнастику, прогулянки на свіжому повітрі, виконання комплексів вправ реабілітаційно-корегувального характеру та правильне їх виконання відповідно до захворювання.

Самостійні заняття сприяють вихованню свідомого ставлення учнів до занять фізичною культурою, формуванню умінь і перехід у навички вести здоровий спосіб життя та поступовому розвитку фізичних якостей.

Отже, формування здорового способу життя - процес багатогранний, що потребує спільних зусиль та бажання кожного школяра. У зв’язку з цим, необхідно в учнів формувати стійку потребу до фізичного самовдосконалення для зміцнення стану здоров’я. Для учнів підготовчої та спеціальної медичних груп важливим є не тільки систематичні заняття фізичними вправами, але й забезпечення при цьому зростаючого у своїй дії на організм оздоровчо-тренувального впливу.

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

  1. Амосов М. М. Роздуми про здоров'я / М. М. Амосов. – Київ, 1999. – 167 с.
  2. Воронін Д. Є. Здоров’язберігаюча компетентність школяра в соціально-педагогічному аспекті / Д. Є. Воронін // Педагогіка , психологія та мед.-біол проблеми ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИі спорту. - 2006.- №2. - С. 25-28.
  3. Вржесневский И. И. Оценка физических возможностей школяров в системе врачебно-педагогического контроля процесса физического воспитания специального отделения ВНЗ : автореф. дис. на соискание уч. степени канд. наук по физ. воспитанию и спорту : спец. 24.00.02 «Физическая культура, физическое воспитание разных групп населения» / И. И. Вржесневский; НУФВиСУ. – К.: НАУ, 2011. - 24 с.
  4. Вржесневский И.И. К вопросу о критериях врачебно-педагогического контроля физического воспитания в специальном отделении вуза / И. И. Вржесневский, А. И. Вржесневская, Е. В. Давиденко // Матеріали V наук.-метод. конф. – К.: НАУ, 2010. – С. 22–24.
  5. Вржеснєвський І. І. Організація занять з ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИу спеціальному відділенні ВНЗ /І. І.Вржеснєвський, І. В. Лукашова // Матеріали IV наук.-метод. конф. – К.: НАУ, 2009. – С. 19–21.
  6. Іваночко О. Ю. Моделювання фізичних навантажень школярок спеціальних медичних груп із захворюванням серцево-судинної системи / О. Іваночко, А. Магльований, О.Кунинець, О.Дзівенко // Молода спортивна наука України : зб. наук. пр. з галузі фіз. культури та спорту. – Л.: 2008. – Вип. 12, т.3. – С. 99–104.
  7. Іваночко О. Ю. Характеристика показників загальної фізичної підготовленості школярок спеціальної медичної групи на етапах фізичного вихованні у дворічному періоді навчання / Іваночко О. Ю., Магльований А. В. // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичної культури і спорту : наук. моногр. за ред. С. Єрмакова – Х.: 2009. – № 2. – С. 58-63.
  8. Іваночко О. Ю. Характеристика показників частоти серцевих скорочень до і після дозованого фізичного навантаження школярок спеціальної медичної групи у дворічному циклі навчання / О. Іваночко, А. Магльований // Молода спортивна наука України : зб. наук. пр. з галузі фіз. культури та спорту. – Л.: 2009. – Вип. 13, т.3. – С. 80–87.
  9. Круцевич Т.Ю. Теорія та методика фізичної культури / Т.Ю. Круцевич. – К.: Олімпійська література, 2003. – Т.1. – 424 с.
  10.            Магльований А. Характеристика рівнів адаптації організму школярок спеціальної медичної групи до фізичних  навантажень по етапах фізичної культури / Анатолій Магльований, Оксана Іваночко, Ольга Кунинець, Ольга Дзівенко, Євген Мороз // Молода спортивна наука України: зб. наук. пр. з галузі фіз. культури та спорту. – Л., 2009. – Вип. 13, т.2. – С. 82–88.

http://ministerstva.xrtmp.com/document/19755%20%CC%CE%CD%3A%20%CD%E0%EA%E0%E7%20%B91078/

  1.            Новак В.В. Організація та методична робота спеціальних медичних груп [Електронний ресурс] / В.В. Новак / Офіційний сайт Житомирського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. – Режим доступу до публікації: http://www.zippo.net.ua/index.php?page_id=465.
  2.            Присяжнюк С.І. Фізичне виховання: [Навч. пос.] / С.І. Присяжнюк. – К.: Центр учбової літератури, 2008. – 504 с.
  3.            Чудна Р.В. Теорія адаптивного фізичної культури/ Р.В. Чудна. – К.: Наук. думка, 2003. – 270 с.

1

 

doc
Додано
30 січня 2019
Переглядів
2156
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку