Методичні рекомендації щодо організації роботи з учнями девіантної поведінки у ПТНЗ (для заступників з ВР, класних керівників, соціальних працівників, психологів)

Про матеріал

Значущою проблемою сучасного життя є ріст правопорушень і злочинності серед неповнолітніх. Зростання дитячої та підліткової злочинності зумовлено низкою соціальних процесів , які сьогодні відбуваються у суспільстві. Також збільшується кількість сімей, не спроможних надати можливості розвитку своїх дітей як у матеріальному, так і в моральному плані. Тому одним із важливих напрямів методичної та виховної роботи у ПТНЗ є превентивне виховання.

Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

ДНЗ «Вишнівецький професійний ліцей»

 

 

 

 

 

 

 

Методичні рекомендації щодо організації

роботи з учнями девіантної поведінки у ПТНЗ

(для заступників з ВР, класних керівників, соціальних  працівників, психологів)

 

 

 

 

                                                                Розробила методист

                                                                  ДНЗ «Вишнівецький ПЛ»

                                                     Шушкевич Л.С.

 

 

 

                                    Вишнівець 2018

 

         Значущою проблемою сучасного життя є ріст правопорушень і злочинності серед неповнолітніх. Зростання дитячої та підліткової злочинності зумовлено  низкою соціальних процесів , які сьогодні відбуваються у суспільстві. Також збільшується кількість сімей, не спроможних надати можливості  розвитку своїх дітей як у матеріальному, так і в моральному плані. Тому одним із важливих напрямів  методичної та виховної роботи у ПТНЗ є превентивне виховання.

Превентивне виховання - це успішна система підготовчих, попереджувальних та профілактичних дій педагога з метою запобігання формуванню негативних звичок, рис характеру, проявів соціальної поведінки підлітків та організація належного догляду за їх діяльністю.

Відповідно до концепції превентивного виховання основними завданнями  методичної та виховної роботи ПТНЗ є:

-       використовувати колективні та індивідуальні форми роботи як з учнями, які скоїли правопорушення, так і з їхніми батьками;

- створити умови для формування позитивних якостей особистості в процесі різноманітних видів трудової, навчально-виховної й іншої діяльності, що сприятимуть інтелектуальному, морально-етичному, естетичному розвитку, виробленню стійкості до негативних впливів;

-     дібрати правильні  форми та методи навчання й виховання, які б працювали як випереджувальні стосовно вчинення правопорушень ;

-    надати комплексну психолого-педагогічну та медико- соціальну допомогу тим неповнолітнім, які її потребують;

-      забезпечити соціальну реабілітацію учнів, які вчинили протиправні дії;

-    утверджувати принципи загальнолюдської моралі, справедливості, патріотизму, працелюбності тощо;

-        привити в кожного бажання свідомого прагнення до вдосконалення власного «Я»;

-    стимулювати учнів до здорового способу життя, активізувати навички охорони власного життя і здоров’я.

     Пріоритетними напрямками роботи  ліцею  є:

- формування здорового способу життя й позитивна соціальна орієнтація учнів у процесі соціалізації навчально- виховного процесу;

-використання активних форм і методів виховного впливу на учнів (сторітелінг, індивідуальні бесіди, діалоги, дискусії тощо);

-оволодіння новітніми педагогічними технологіями;

-нормалізація сімейного виховання на засадах гуманізму, доброзичливості, партнерства учасників навчально-виховного процесу.

Серед завдань, що вирішує педагогічний колектив навчально-виховного закладу, найважливішим є формування правової грамотності, створення умов для самовизначення та самовираження підлітків, розвиток правової компетенції учнів.

        Дані методичні рекомендації  розраховані на різні категорії педагогічних працівників ПТНЗ: заступників директорів з навчально-виховної роботи, класних керівників, майстрів виробничого навчання, психологів, соціальних педагогів та вихователів й мають на меті розвиток професійної компетенції спеціалістів у вирішенні проблем попередження й подолання негативних проявів   девіантної поведінки учнів.

До методичних рекомендацій увійшли розділи:

- перелік форм роботи учасників виховного процесу з учнями девіантної поведінки;

- алгоритм співпраці ПТНЗ із соціальними службами з правового й превентивного виховання учнів;

- орієнтовний план заходів щодо профілактики правопорушень учнів ПТНЗ;

- програма роботи з учнями ліцею з правового виховання;

- рекомендації щодо ведення щоденника спостереження учня девіантної поведінки;

- методичні поради щодо проведення профілактичних заходів у ПТНЗ.

        Форми роботи учасників виховного процесу з учнями девіантної поведінки

  1. Педагогічний колектив та адміністрація ПТНЗ вивчають особливості контингенту учнів, причини виникнення девіантної поведінки, передовий досвід роботи з такими підлітками, визначають шляхи вдосконалення роботи з ними.
  2. Заступник директора з навчально-виховної роботи планує виховну роботу з девіантними учнями, неблагонадійними сім’ями, координує, узгоджує план навчального закладу з планами роботи класних керівників.
  3. Методист ліцею  добирає найбільш дієві форми та методи роботи з учнями з девіантною поведінкою, проводить тренінги та семінари для вчителів  та учнів.
  4.  Класні керівники виявляють і вивчають інтереси, здібності, нахили девіантних учнів, залучають їх до позакласної діяльності.
  5.  Соціальний педагог здійснює індивідуально-психологічну профілактику          й корекцію відхилень у поведінці підлітків.
  6. Викладачі-предметники надають консультації учням щодо ліквідації прогалин у знаннях.
  7. Батьківський комітет співпрацює з класним керівником, педагогічним колективом .
  8. Бібліотекар вивчає читацькі інтереси девіантних учнів, здійснює добір літератури з правової тематики, організовує тематичну виставку матеріалів із правого виховання й освіти учнів.
  9. Медсестра надає педагогам відомості про стан здоров’я учнів, веде роботу з пропаганди здорового способу життя, профілактики негативних проявів серед учнів.
  10.  


               Алгоритм  співпраці ПТНЗ із соціальними службами

                      з правового й превентивного, виховання учнів

1. Пріоритетні задачі співпраці ліцею із соціальними партнерами:

-     використання системи ранньої профілактики девіантної поведінки учнів;

-     психолого-педагогічна діагностика;

-  ефективна індивідуальна робота з неповнолітніми, схильними до здійснення правопорушень;

- надання неблагонадійним сім’ям психолого- педагогічної допомоги;

- підвищення правової культури всіх учасників навчально-виховного процесу: учнів, педагогів, батьків через систему правової пропаганди;

встановлення контролю за здійсненням виховного процесу з учнями групи соціального ризику, вивчення його ефективності й результативності;

- організація змістовного дозвілля, різноманітної роботи за інтересами;

- упровадження ефективних методик позакласної роботи з учнями;

розробка цільових комплексних програм із застереження злочинності, алкоголізму, наркоманії та інших негативних проявів у підлітковому соціумі з урахуванням факторів, що загострюють криміногенну ситуацію;

-  активне залучення психологічних і соціальних служб до превенції девіантної поведінки учнів;

- забезпечення ефективної діяльності органів та установ освіти з усіма соціальними службами з правового й превентивного виховання учнів.

 

2. Заходи щодо створення системи роботи з превентивного виховання учнів у ПТНЗ.

Адміністрація ПТНЗ:

-   складає соціальний паспорт ПТНЗ;

- вивчає особливості контингенту учнівського колективу, причини виникнення девіантної поведінки підлітків;

-   розробляє систему правового виховання з учнями, схильними до правопорушень, і їх сім’ями;

-    здійснює контроль за організацією проведення правової виховної роботи;

-    організовує роботу  штабу профілактики правопорушень ПТНЗ.

 

Заступник директора з навчально-виховної роботи:

-  планує виховну роботу з учнями девіантної поведінки;

-  веде профілактичну картку "важкого” учня;

-  координує й узгоджує плани з правової виховної роботи класних керівників, майстрів виробничого навчання;

-  вивчає передовий педагогічний досвід із правового й превентивного виховання учнів, розповсюджує його в різних формах методичної роботи з класними керівниками й майстрами виробничого навчання;

 

Класний керівник і майстер виробничого навчання:

- ведуть щоденники психолого-педагогічних спостережень за учнями, схильними до правопорушень;

- ведуть облік учнів групи, схильних до правопорушень;

- залучають  учнів девіантної поведінки до різних видів діяльності: спортивної, творчої, пізнавальної;             

- використовуючи різні методи та форми роботи, розповідають про негативний вплив на здоров’я алкоголю, наркотиків, тютюнопаління, токсикоманії тощо;

- формують необхідність у здоровому способі життя, виховують в учнів бажання позбавитись шкідливих звичок ;

з/п

Заходи

Термін

виконання

Викона­

вець

Відмітка про виконання

Класним керівникам, майстрам виробничого навчання

І

Виявити учнів, яких необхідно поставити на внутрішньоліцейний облік

 

 

 

2

Виявити сім'ї, які ігнорують процес виховання власних дітей.

 

 

 

3

На батьківських зборах розглянути питання правового виховання учнів

 

 

 

4

Включити в плани виховної роботи бесіди з учнями про шкідливий вплив на організм людини  алкоголю, куріння, наркотиків; провести виховні години на правові теми.

 

 

 

5

Виявити зайнятість підлітків, шо стоять на внутрішньоліцейному контролі у позаурочний час, сприяти залученню їх до роботи в гуртках, клубах, секціях, що працюють у ПТНЗ.

 

 

 

6

Провести бесіди з батьками про заборону перебування учнів на вулицях міста у пізній час, пропусків уроків теоретичного й виробничого навчання без поважної причини.

 

 

 

7

Створити базу даних учнів, які потребують особливої педагогічної уваги

 

 

 

8

Провести засідання ради профілактики правопорушень серед неповнолітніх із залученням працівників правоохоронних органів

 

 

 

9

Згідно з річним планом роботи ПТНЗ провести місячник правових знань. До його проведення залучити батьків, працівників правоохоронних органів

 

 

 

10

Розглянути питання правового виховання учнів на батьківських зборах

 

 

 

11

Скоординувати план спільних заходів із кримінальною міліцією, службою у справах неповнолітніх. Залучити працівників цих служб до проведення батьків­ських зборів, педагогічної ради, семінарів класних керівників

 

 

 

12

Організувати ефективну роботу гуртків, спортивних секцій, забезпечивши охоплення гуртковою роботою учнів малозабезпечених сімей .

 

 

 

13

Забезпечити змістовне дозвілля та зайнятість неповнолітніх у позаурочний час

 

 

 

14

Проаналізувати питання працевлаштування випускників

 

 

 

15

Поновити банк даних учнів із групи ризику. Вивчити індивідуальні особливості учнів

 

 

 

16

Провести індивідуальну роботу з підлітками, схильними до скоєння правопору­шень, залучити до цієї роботи працівників кримінальної міліції

 

 

 

Бібліотекарю

1

Забезпечити наявність у бібліотеці постійно діючих стендів, літератури з профі­лактики шкідливих звичок та пропаганди здорового способу життя .

 

 

 

-  проводять індивідуальну роботу з дітьми, схильними до правопорушень;

-  здійснюють контроль за організацією вільного часу девіантних підлітків;

-   вивчають дотримання девіантними дітьми розпорядку та правил поведінки як у ліцеї, так і за його межами;

-  інформують батьків про дотримання учнями правил поведінки;

-  співпрацюють з усіма структурами, причетними до виховання девіантних підлітків;

- розробляють програми вивчення та виявлення рівнів морально-етичного, соціального розвитку та навчання девіантних підлітків.

 

 

 

Соціальний педагог:

- здійснює психологічну профілактику й корегування відхилень у поведінці неповнолітніх;

- консультує класних керівників і батьків щодо використання методик корегування девіантної поведінки учнів, психолого-педагогічного діагностування особистості учня.

 

Орієнтовний план заходів щодо профілактики правопорушень учнів ПТНЗ

Мета: Створити систему роботи щодо попередження й подолання злочинів та правопорушень серед учнів ПТНЗ, забезпечити змістовне дозвілля у позаурочний час і вихідні дні.

 

Програма роботи з учнями ПТНЗ із правового виховання

Мета: Формувати глибоке усвідомлення необхідності знання учнями державної символіки, законів держави та попередити правопорушення.

Завдання:

-  привити повагу  до законодавства України;

-   виховувати в учнів патріотичні почуття, шану до рідного краю;

Зміст роботи:

- бесіди: "Права та обов’язки громадян ", "Державні символи України", "Злочин  і кара", "Злочини проти суспільного порядку та громадської безпеки";

- тижні, декади, місячники правових знань, індивідуальна робота з виховання правової свідомості, тестування, анкетування з метою вивчення особистості;

- конкурси: "Найкращий знавець права ліцею", "Юридичний футбол", "Знання законодавства", "Злочини та покарання у творах українських та зарубіжних письменників";

-      години спілкування: "Закон про загальний військовий обов’язок", "Злочин проти державної та особистої власності".

 

Рекомендації щодо ведення щоденника спостережень учня девіантної поведінки

( які дані необхідно занотувати)

І. Загальні відомості.

1. Група.

2. Прізвище, ім’я, по батькові.

3. Дата народження (число, місяць, рік).

II. Дані спостережень.

1. З якого часу ведеться спостереження.

2. Навчальна діяльність (яке ставлення до навчання, якщо відстає, то з яких причин).

3. Ставлення до праці (як проявляє себе в різних видах праці: активний чи пасивний, чи поважає працю інших, який вид праці найбільше подобається).

4. Становище в колективі (чи важлива для нього думка колективу; якщо існують конфлікти з колективом, то з яких причин; як розуміє  поняття дружби; чи має друзів, хто вони).

5. Ставлення до дорослих, педагогів.

6. Як проводить вільний, час (чи бере участь у гуртковій роботі,  чи любить читати, займається спортом, цікавиться музикою, живописом, любить кіно,  як і з ким любить проводити вільний час).

7. З ким проводить вільний час за місцем проживання.

8. Основний зміст дозвілля.

9. Особливості характеру й поведінки (наприклад, активність, ініціативність, комунікабельність, чуйність, правдивість, самокритичність,  принциповість тощо).

10. Навички культури поведінки (чи дотримується режиму дня,  правил поведінки  чи не порушує дисципліну, чи дотримується  правил поведінки  в громадських місцях).

11. Основні прояви педагогічної занедбаності.

12. Чи стоїть на обліку правопорушників (з якого часу, причини).

III. Умови проживання в сім’ї .

1. Відомості про батьків та інших членів сім’ї.

2. Стосунки в сім’ї (характер впливу на учня, контроль із боку батьків, заохочення, покарання в сім’ї).

3. Матеріально-побутові умови (бюджет, житлова площа, харчування, санітарно-гігієнічний режим).

IV. Стан здоров’я учня.

1. Відхилення у фізичному розвитку.

2. Заняття спортом (яким видом).

3. Чи стоїть на обліку у психоневрологічному диспансері (з яких причин).

4. Висновки дільничного лікаря.

 

Методичні поради щодо проведення профілактичних заходів у ліцеї

Форми й методи роботи з профілактики правопорушень і правового виховання учнів:

- засідання штабу з профілактики правопорушень;

- зустріч з батьками неблагонадійних сімей, відвідування їх вдома;

-зустріч з працівниками правоохоронних органів, з цікавими людьми селища, з лікарями тощо;

- проведення циклу бесід, лекцій, консультацій на правову тематику;

-проведення психолого-педагогічних спостережень, ведення карток персонального обліку учнів, діагностичної карти;

- анкетування на правову тематику, діагностична робота;

- випуск стіннівки "Людина і закон";

-обговорення та перегляд телепередач, преси, статей, книг правового змісту;

-проведення засідань методичних секції класних керівників, виставок, вікторин, конкурсів, конференцій  на правову тематику;

-індивідуальна робота з дітьми з неблагонадійних родин.

 

Для усунення правопорушень учнівської молоді ПТНЗ необхідна грамотна й послідовна робота з корекції відхилень у поведінці, глибокий аналіз чинників, причин і обставин, що зумовлюють девіантну поведінку.

Не випадково  важливою складовою навчально-виховного процесу є необхідність забезпечення в кожному навчально-виховному закладі відповідних умов для розвитку фізично і психічно здорової особистості, запобігання тютюнопалінню, наркоманії, насильству та  іншим асоціальним проявам.

Тільки комплексний підхід до превентивної роботи, її конкретність, цілеспрямованість, безперервність, диференційованість забезпечать дієвість профілактики.

Сподіваюся, що дотримання даних методичних рекомендацій забезпечить належний рівень профілактичної роботи і зменшить кількість правопорушень серед учнів ПТНЗ.

docx
Додано
31 січня 2018
Переглядів
4110
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку