Методичні рекомендації
щодо проведення тематичного оцінювання здобувачів освіти 9 класу
з фізики за темою «Фізика атома та атомного ядра.
Фізичні основи атомної енергетики»
Дані методичні рекомендації щодо проведення тематичного оцінювання здобувачів освіти 9 класу з фізики за темою «Фізика атома та атомного ядра. Фізичні основи атомної енергетики» розроблені відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1392, та програми для загальноосвітніх навчальних закладів «Фізика. 7-9 класи», затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
Організація освітнього процесу в період карантину, а потім під час воєнного стану поставила вчителеві нові виклики, спонукаючи до пошуку та опанування нових форм і методів роботи на уроці, які б в процесі дистанційного навчання фізики сприяли розвитку особистості учня, формуванню предметної і ключових компетентностей.
Для перевірки набутих знань і компетентностей використовую тести в Google Формах. В 9 класі пропоную учням виконати роботу в Google Формі за темою «Фізика атома та атомного ядра. Фізичні основи атомної енергетики».
На початку в описі до тесту даю коротку інструкцію щодо виконання роботи. Наприклад, пропоную дати відповіді на питання №1-8 в самому тесті. Потім розв'язати задачі №9-11 в зошиті з фізики та надіслати фото на перевірку вчителеві у вайбер чи телеграм.
При складанні перевірочної роботи використовую переважно завдання з вибором однієї правильної відповіді.
Обов’язково даю завдання відкритої форми з короткою відповіддю. Таке завдання передбачає розв’язування учнем чи ученицею задачі, здійснення відповідних числових розрахунків та запису в тест кінцевої відповіді.
Такі типи завдань орієнтують здобувачів освіти 9 класу на формат завдань проведення в майбутньому ЗНО/НМТ з фізики.
Важливим в опануванні фізики є вміння розв’язувати фізичні задачі. Він зазвичай передбачає три етапи діяльності учнів:
1) аналіз фізичної проблеми або опис фізичної ситуації;
2) пошук фізичних законів і математичних методів для аналізу та опису фізичної моделі задачі;
3) реалізація розв’язку й аналіз одержаних результатів.
З цією метою пропоную в тесті задачі, які неохідно розв'язати в зошиті з фізики та надіслати фото на перевірку вчителеві.
Пропоную варіант теста в Google Формах для тпроведення тематичного оцінювання здобувачів освіти 9 класу з фізики за темою «Фізика атома та атомного ядра. Фізичні основи атомної енергетики».
високочастотне (короткохвильове) електромагнітне випромінювання
потік ядер атомів Гелію
потік електронів, які летять з величезною швидкістю
потік протонів, які летять з величезною швидкістю
2. (1 бал) Скільки нуклонів і скільки нейтронів міститься в атомі (див.рисунок)
30 нуклонів та 65 нейтронів
30 нуклонів та 35 нейтронів
65 нуклонів та 35 нейтронів
65 нуклонів та 30 нейтронів
3. (1 бал) При α-розпаді ядра атома деякого елемента утворюється ядро атома елемента, який у Періодичній системі хімічних елементів розташований від вихідного елемента:
на дві клітинки ліворуч
на одну клітинку праворуч
на одну клітинку ліворуч
на дві клітинки праворуч
4. (1 бал) Під час α-розпаду материнське ядро спонтанно розпадається на ...
альфа-частинку та один із нейтронів материнського ядра перетворюється на протон
альфа-частинку та дочірнє (нове) ядро
альфа-частинку та випромінюється нейтрон
альфа-частинку та протон
5. (1 бал) Як називають фізичну величину, яка чисельно дорівнює кількості розпадів, що відбуваються в певному радіоактивному джерелі за секунду
період розпаду
активність радіоактивного джерела
радіоактивність
період напіврозпаду
6.(1 бал) Яка фізична величина характеризує біологічний вплив поглинутої дози іонізуючого випромінювання ?
поглинута доза іонізуючого випромінювання
період напіврозпаду
еквівалентна доза іонізуючого випромінювання
активність радіоактивного джерела
7.(1 бал) Пристрій, призначений для здійснення керованої ланцюгової реакції поділу, яка супроводжується виділенням енергії
дозиметр
парогенератор
ядерний реактор
ТВЕЛи
8.(1 бал) Яка маса тіла поглинула радіоактивне випромінювання з енергією 0,3 Дж, якщо поглинута доза йонізуючого випромінювання становила 5мГр? Впишіть лише відповідь.
9.(1бал) Хімічний елемент (див. рисунок) послідовно зазнав двох альфа- і трьох бета-розпадів. Ядро якого елемента утворилося в результаті цих розпадів? Запишіть послідовно рівняння розпадів, що відбувались.
10. (1 бал) Період піврозпаду радіоактивного ізотопу Йод-131 дорівнює 8 діб. Через який час із 4 г даного ізотопу залишиться 250 мг?
11. (2 бали) Яку масу Урану-235 витрачає за годину реактор атомної електростанції потужністю 2000 МВт, якщо його ККД 28%. Маса одного ядра Урану-235 дорівнює 3,910-25 кг. Вважайте, що під час кожного поділу ядра виділяється 3,210-11 Дж енергії.