Початок освітнього процесу 2 вересня, тривалість не менше 175 навчальних днів і закінчення 30 червня 2025р; Визначення структури і тривалості навчального року, навчального тижня, навчального дня, занять, відпочинку між ними, форм організації освітнього процесу педагогічною радою закладу освіти в межах часу, передбаченого освітньою програмою, відповідно до обсягу навчального навантаження, встановленого відповідним навчальним планом, та з урахуванням вікових особливостей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку дітей, особливостей регіону тощо; Безперервна навчальна діяльність учнів початкових класів закладів загальної середньої освіти не може перевищувати 35 хвилин (для 1 класів), 40 хвилин (для 2-4 класів) Посилення національно-патріотичного виховання, формування громадянської позиції;Про початок навчального року під час воєнного стану в УкраїніПостанова КМУ № 841 від 23.08.2024 року
Тривалість канікул у закладах освіти впродовж навчального року не можестановити менш як 30 календарних днів. Визначати початок і завершення канікул можуть на місцях, тому рекомендовані дати на новий навчальний рік можуть змінюватися. Орієнтовна структура 2024-2025 н.р.І семестр02.09.2024 – 24.12.2024 (16 тижнів)ІІ семестр13.01.25-30.05.25 (19 тижнів)Канікули: Осінні – 26.10.24-29.10.24 (4 дні)Зимові – 25.12.24-12.01.25 (19 днів)Весняні – 24.03.25-30.03.25 (7 днів)Літні – 01.06.25-31.08.25
Керуючись ч. 2 ст. 12 Закону України «Про повну загальну середню освіту»кількість учнів у класі (наповнюваність класу) державного, комунальногозакладу освіти не може становити менше 5 учнів та більше:24 учнів, які здобувають початкову освіту; У 2024/2025 році ця норма поширюється на всі ПЕРШІ класи, які навчатимуться в очному або змішаному (чергування очного й дистанційногонавчання з певною періодичністю) форматах. Для решти класів максимальна наповнюваність залишається 30 учнів (Роз'яснення МОН)
Відповідно до статті 9 Закону України «Про освіту» для отримання повної загальної середньої освіти заклад освіти пропонує різні форми навчання або їх поєднання:Інституційну (очна (денна, вечірня), заочна, дистанційна, мережева); Індивідуальну (екстернатна, сімейна(домашня), педагогічний патронаж).
Як пояснили в МОН, навчання учнів і учениць, які ниніперебувають за кордоном, за українознавчим компонентомвідбуватиметься на базі 148 закладів освіти України. Перелік шкіл(за областями), у яких створять спеціальні “українознавчі класи”,доступний за посиланням. У МОН також наголошують: оскільки заняття відбуватимутьсядистанційно, школа, яку батьки оберуть для вивчення дитиноюукраїнознавчого компонента, не обов’язково має бути найближчоюдо місця проживання родини перед початком повномасштабноївійни. Навчання в таких класах відбуватиметься ввечері (у будні) абощосуботи. Рішення про розклад дистанційних уроків адміністраціякожного закладу освіти ухвалюватиме самостійно. Зокрема, молодші школярі, вивчатимуть: українську мову; українську літературу;“Я досліджую світ” (для учнів 1–4-х класів).
Батькам, які хочуть перевести дитину до “українознавчого класу”,варто: обрати школу, де є такі класи (перелік ЗВО);подати заяву для переведення дитини: її можна заповнити онлайн або надіслати сканкопію на адресу обраного закладу освіти. У МОН звертають увагу, що переведення учнів / учениць міжшколами відбуватиметься автоматично завдяки системі AIKOM.
Нормативна база 2024/2025н.р. ОЧІКУЄМО!!! Методичні рекомендації МОН України на 2024-2025 навчальний рік. Наказ МОН України від 13.07.2021 року № 813 Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти. Лист Міністерства освіти і науки України від 05 червня 2024р. № 1/9930 “Про надання роз’яснень щодо формування 1-х класів з 01.09.2024 та розподілу освітньої субвенції”Наказ МОНУ від 08.08.2022 № 707 “Про затвердження Інструкції з ведення ділової документації у закладах загальної середньої освіти в електронній формі” (далі – Інструкція від 08.08.2022 № 707).
Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 01 серпня 2022 року № 1371 «Про затвердження Змін до деяких наказів Міністерства охорони здоров’я України» (щодо тривалості онлайн-уроків для школярів)Перелік навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих МОН України для використання у початкових класах закладів загальної середньої освіти з навчанням українською мовою. Наказ МОН від 8 вересня 2020 року №1115 і зареєстровано в Міністерстві юстиції 28 вересня 2020 року за №941/35224 “Деякі питання організації дистанційного навчання”
Навчання у 1-4 класах здійснюється за програмами: Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. (1-2 класи) Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б. (1-2 класи)(Наказ Міністерства освіти і науки України освіти і науки України від 12.08.2022 року № 743)Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. (3-4 класи) Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р. Б.(3-4 класи) (Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.08.2022 року № 743)Вибрану типову освітню програму можна змінювати після першого циклу (1-2 кл)
Календарно-тематичне і поурочне планування здійснюється вчителем у довільній формі. Формат, обсяг, структура, зміст та оформлення календарно-тематичних, поурочних планів, інших необхідних у професійній діяльності робочих матеріалів є індивідуальною справою вчителя. Установлення універсальних стандартів таких документів у межах закладу загальної середньої освіти, у межах населеного пункту, району, області є неприпустимим. Педагогу в календарно-тематичному плані варто:• обрати теми, які можна перенести на самостійне опрацювання учнями(доцільно сюди включати теми, для яких наявні якісні ресурси);• ущільнити теми, простіші для засвоєння, і, навпаки, визначити ті, щопотребують детальнішого вивчення;• визначити теми, що вивчаються вперше і без яких неможливе засвоєнняподальшого матеріалу.
Орієнтовне календарно-тематичне планування 1-4 класи. Збірник календарно-тематичних планувань для 1 класу (НУШ) на 2024-2025 н.р. Збірник календарно-тематичних планувань для 2 класу (НУШ) на 2024-2025 н.р. Збірник календарно-тематичних планувань для 3 класу (НУШ) на 2024-2025 н.р. Збірник календарно-тематичних планувань для 4 класу (НУШ) на 2024-2025 н.р. Конспекти уроків
На ранкову зустріч бажано відводити перші 10 – 15 хвилин навчального дня, що радимо врахувати під час розроблення розкладу дзвінків для 1 – 4 класів. Решту часу навчального дня необхідно розподілити між уроками та перервами відповідно до кількості годин навчального плану, що є академічними годинами, та тривалості уроків, визначеної у Законі України «Про загальну середню освіту». Однією із форм створення психологічно комфортної атмосфери в класномуколективі, актуалізації в учнів мотивації до навчальної діяльності є ранковізустрічі.
У перший день навчання класні керівники повинні обговорити з учнями питання безпеки під час освітнього процесу в умовах війни. Рекомендуємо скористатись ресурсами на сайті ТОКІППО https://tokippo-vijna2022.blogspot.com/Золоті правила безпеки: НЕ чіпай! НЕ підходь! Телефонуй 101!Урок із мінної безпеки для початкової школи
У 1 – 4 класах закладів загальної середньої освіти пропонується працювати за підручниками, що за результатами конкурсного відбору отримали гриф «Рекомендовано для використання в закладах загальної средньої освіти» надруковані за кошти державного бюджету. Використання навчальних посібників, зошитів з друкованою основою, що доповнюють зміст підручників, утворюють разом з ними навчальні комплекти, є необов’язковим і може мати місце в освітньому процесі лише за умови дидактичної доцільності навчальних видань для реалізації нових підходів у роботі з учнями, дотримання вимог щодо уникнення перевантаження учнів та добровільної згоди усіх батьків учнів класу на фінансове забезпечення. Електронні версії підручників ІМЗОЕлектронні версії підручників «Знайшов»Електронні версії підручників для учнів 1-11-х класів (2024-2025 н.р.)
Оцінювання в початкових класах. Результат оцінювання особистісних надбань учня/учениці в 1-4 класах рекомендуємо виражати вербальною оцінкою, а об’єктивні результати навчання у 1-2 класах – вербальною оцінкою, у 3-4 класах або вербальною, або рівневою (за вибором закладу). Отже, в початковій ланці застосовується вербальне, формувальне, рівневе і підсумкове річне оцінювання. Річне оцінювання здійснюється на підставі результатів оцінювання протягом року. Результати навчання зазначаються на відповідних сторінках навчальних предметів, використовуючи такі позначення: V , або рівні: П - початковий; С – середній; Д - достатній; В - високий. Прогрес учня протягом року відслідковується за результатами діагностичних робіт, що мають містити компетентнісно-орієнтовані завдання.
Діагностувальні роботи. З предметів мовно-літературної освітньої галузі (мова навчання) система тематичних діагностувальних робіт може містити такі навчальні завдання: 1-4 класичитання вголос ; списування . 2-4 класиаудіювання; читання напам'ять; роботу з літературним твором/медіа текстом; діалог (усно/письмово; усний переказ; усний твір;диктант; робота з мовними одиницями. 3-4 класичитання мовчки ; письмовий переказ. 4 класписьмовий твір.
Вхідні діагностувальні роботи (усні співбесіди, опитування) в 2-4-х класах можуть бути проведені з основних навчальних предметів на початку навчального року з метою засвоєння матеріалу учнями за попередній рік. Завдання для діагностувальних робіт пропонуємо добирати таким чином, щоб результат навчання, який оцінюють на цьому етапі навчання, можна було чітко визначити за результатами виконання завдання.
З предметів мовно-літературної освітньої галузі (мова вивчення) система тематичних діагностувальних робіт може містити такі навчальні завдання: аудіювання (1-4 клак.), читання (2-4 кл), говоріння (1-4 кл), письмо (2-4 кл.). Комбінування навчальних завдань у діагностувальних роботах вчитель може здійснювати самостійно. Водночас можна скористатися порадами щодо комбінування завдань у діагностувальних робіт з мови навчання.
З математики тематичні діагностувальні роботи можуть бути комбінованими, у тому числі з тестових завдань закритого й відкритого типів, та містити навчальні завдання на виявлення стану сформованості навичок читання, запису і порівняння чисел, обчислювальних навичок, навичок читання і запису математичних виразів/рівностей/нерівностей, розв'язування рівнянь, уміння розв'язувати задачі, розпізнавання й побудову геометричних фігур, оперування величинами тощо з урахуванням програмового матеріалу.
З інтегрованих курсів, змістове наповнення яких охоплює природничу, соціальну і здоров'язбережувальну, громадянську та історичну освітні галузі, тематичні діагностувальні роботи можуть містити тестові завдання закритого і відкритого типів на виявлення стану опанування учнями програмового матеріалу, практичні роботи з картами, приладами, моделями, а також графічні роботи. Тематичні діагностувальні роботи з предметів вивчення таких освітніх галузей, як «Технологічна», «Інформатична», «Мистецька» і «Фізкультурна», а також з курсів за вибором, зазвичай, не проводять. Діагностувальні роботи з різних предметів вивчення/інтегрованих курсів планують через кожні 16-20 навчальних годин опрацювання програмового матеріалу.
Інформуємо, що частину навчального навантаження з фізичної культури (до 1 години на тиждень) у початковій школі можна використовувати на вивчення окремих навчальних предметів, що забезпечують рухову активністьучнів (хореографія, ритміка, плавання тощо), за наявності відповідних умов, педагогічних кадрів та навчальних програм, які мають гриф Міністерства освіти і науки України.
Національно-патріотичне виховання учнів початкових класів, в умовахвійськових дій в Україні, набуло як ніколи важливого й актуального значення. Наголошуємо, що національно-патріотичне виховання має наскрізнопронизувати весь освітній процес, органічно поєднувати національне,громадянське, моральне, родинно-сімейне, естетичне, правове, екологічне,фізичне, трудове виховання та базуватися на національній історії,реалізовуватися з урахуванням пізнавальних можливостей тапсихологічно-вікових особливостей учнів певного класу. Акцентуємо увагу на необхідності щодня проводити в закладі освіти, класі загальнонаціональну хвилину мовчання за співвітчизниками, загиблимивнаслідок збройної агресії. Після загальнонаціональної хвилини мовчаннярекомендуємо проводити короткі бесіди з учнями, розповідати дітям, щодержава та громадянське суспільство роблять усе можливе длявідновлення миру та порядку в країні, відбиття зовнішньої агресії проти. України, що лише в національній єдності та національній гідності нашасила й незламність. Обов’язковим елементом таких бесід має бутиобговорення поведінки під час повітряних тривог, правил безпеки вумовах війни тощо.
Ведення електронного журналу Навчальні предмети За Савченко1кл – Навчання грамоти2-4кл – Українська мова 2кл - Читання3-4 кл- Літературне читання Іноземна мова (англійська) Математика Я досліджую світ 2-4 кл- Інформатика Дизайн і технології Мистецтво, або. Музичне мистецтво, Образотворче мистецтво Фізична культура. За Шияном. Українська моваІноземна мова (англійська)Математика. Я досліджую світ2-4 кл - Інформатика. Мистецтво. Фізична культура. Якщо клас ділиться на групи, тоді записуємо: «Українська мова» в інтегрованому курсі (2год). Відводяться окремі сторінки для кожної групи. Рекомендовано 3 години на тиждень проводити уроки української мови, 1 годину на два тижні – урок розвитку зв’язного мовлення. Якщо для вивчення окремих предметів клас ділиться на групи, то для кожної з них у журналі відводять окремі сторінки та після назви предмета в дужках записують номер групи (I група, II група). Можливість поділу класів на групи при вивченні окремих предметів має бути зафіксована в освітній програмі закладу освіти.
Запис в класному е- журналі (1-4 клас)В електронному журналі журналі не записуємо «Тема», «Зошит», «І семестр», «ІІ семестр», «Рік». У випадку відсутності вчителя педагогічний працівник, який його замінює, робить запис дати проведення уроку, теми і домашніх завдань. У графі «Завдання додому» після запису домашнього завдання записує «Заміна», своє прізвище, ініціали та засвідчує запис власним підписом. Заміна уроків у одному класі з одного предмета повинна здійснюватися лише одним вчителем.
Під час вибору домашнього завдання, визначення його обсягу необхідно враховувати часові затрати дитини на виконання, сумарний час виконання домашніх завдань із різних предметів у співвіднесенні з вимогами Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти (затверджений наказом МОЗ 25.09.2020 № 2205, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.11.2020 р. за № 1111/35394), якими визначено, що «тривалість виконання завдань для самопідготовки учнів у позанавчальний час не рекомендується більше ніж 1 година у 3 – 4 класах. Учням 1 – 2 класів не рекомендуються обов’язкові завдання для самопідготовки у позанавчальний час» (пункт 6 розділу V). Домашні завдання мають бути цікавими і посильними для учнів, формувати в них впевненість і відповідальність за власні дії, розвивати творчість та ініціативність. На вихідні, святкові та канікулярні дні домашнє завдання не задається та відповідно не фіксується у журналі.
Ведення зошитів в початковій школі У 2–4 класах для навчальних класних і домашніх завдань з української та інших мов, математики рекомендується вести по два зошити (для періодичної заміни їх під час перевірки вчителем). Для контрольних робіт з мов і математики використовується окремий зошит, у якому учні виконують також роботу над помилками. За потреби можна також використовувати зошити з друкованою основою, що разом з підручником становлять єдиний навчальний комплект. Кожна письмова робота, виконана учнем початкових класів в зошитах, перевіряється до наступного уроку і оцінюється вербальним судженням. У 1-х та 2-х класах зошити підписує вчитель, у 3-4 класах ― це роблять учні за зразком, написаним учителем на дошці. Зошит для робітз математики учениці 4 класу Городищенського ліцею. Козівської селищної ради Кіт МаріїЗошит для робітз української мови учня 1 класу Кальненської філіїКозівського ліцею №2 Козівської селищної ради Яковенка Олександра
Журнал для учня на індивідуальному навчанні / з особливими освітніми потребами заповнюється аналогічно звичайному класному журналу з урахуванням особливостей обліку групових (індивідуальних), додаткових психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових занять (послуг). Якщо екскурсію передбачено змістом навчальної програми, то вона обліковується на відповідних сторінках навчальних предметів класного журналу. Усі інші навчальні екскурсії проводимо і записуємо у червні, якщо вони затверджені на серпневі педраді. Їх зміст і дата проведення обліковуються в класному журналі на спеціально відведених сторінках. Якщо тривалість навчальної екскурсії визначено більше однієї академічної години, то під час обліку в журналі поруч з тематикою екскурсії вказується в дужках відповідна кількість годин.
Свідоцтво досягнень для 1-4 класів складається з двох частин: Частина 1. Наскрізні вміння – оцінюються за вербальною шкалою (1-4 кл.) - (сформовано (V); ще формується – нічого не записувати). Частина 2. Загальні результати з навчальних предметів – оцінюються:1-2 кл. за вербальною шкалою - (сформовано (V); ще формується– нічого не записувати);3-4 кл. за рівневою шкалою – (буквами В/Д/С/П рівні). Оригінал Свідоцтва досягнень заповнюється за 10-15 днів до кінця навчального року та пропонується зберігати батькам учня чи особам, що їх замінюють. Копію документа з відміткою «Згідно з оригіналом» рекомендуємо зберігати в особовій справі учня. Зверніть увагу!!! На серпневій педагогічній раді Ви можете внести зміни до структури Свідоцтва досягнень. Записи у Свідоцтві досягнень та Класному журналі повинні співпадати.
Одним із основних документів залишився річний план роботи школи, де зібрано всі напрями роботи закладу освіти. Виховна робота – складник освітнього процесу. Якщо у плані роботи школи є відповідний розділ – то кожен класний керівник пише виховний план роботи. Оскільки заклад освіти має автономію, то перша серпнева педрада має вирішити, яким чином треба вести всю документацію. Адже наказом директора затверджується вся номенклатура справ закладу освіти і вже на рівні школи треба визначити, чи пишуть плани виховної роботи, плани методичних об’єднань тощо.