Методичні рекомендації щодо використання інтерактивних засобів під час уроку

Про матеріал
Сучасний урок – це твір мистецтва, де педагог уміло використовує всі можливості для розвитку особистості учня.
Перегляд файлу

Підвищення ефективності уроків математики

при використанні інтерактивних методів навчання та медіа технологій

Педагог – це покликання, це – спосіб життя, це – жити життям іншої людини, тобто дитини. Тому вчителем може бути лише той, хто відчуває, що його життя, а насамперед, душа повинні належати тим, кого навчаєш!

Педагогічне кредо:    «Йти вперед - значить втратити душевний спокій,

залишитися на місці - значить втратити себе»

Я йду вперед, щоб запалити вогник інтересу, пробудити зацікавленість до математики, адже, «математика цікава тоді, коли живить нашу винахідливість і здатність міркувати».

Викладач живе доти, доки хочеться з новими силами бігти на урок до учнів, пробувати нові прийоми на практиці, надихати учнів на нові звершення, разом із ними йти до нових вершин.

На формування і розвиток особистості найбільше впливає середовище, в якому вона живе, навчається, працює.

Тому головне завдання викладача   бачу у пробудженні та розвитку інтересу учнів. Інтерес – рушійна сила пізнання та навчання. Інтерес – це зернятко, з якого викладач вирощує мотивацію до навчання, прагнення учнів ставати компетентнішими у різних сферах діяльності.

Незважаючи на розмаїття нововведень, основною формою організації навчальної діяльності був і залишається урок.

Характерні ознаки сучасного уроку:

  •     підготовка не науковців-теоретиків, а гуманних освічених людей;
  •     навчання не словом, а справою;
  •     проведення уроку не для учнів, а разом з ними;
  •     спрямування діяльності не на навчальну групу в цілому, а на особистість кожного учня, формуючи та розвиваючи тим самим компетентнісну особистість.

Ефективність уроку – це ступінь досягнення поставленої мети педагогічної діяльності з урахуванням оптимальності витрачених зусиль, засобів та часу. Успіх будь-якого уроку значною мірою залежить від того, на скільки викладач зможе зацікавити учнів матеріалом теми. Кожний такий урок – це сходинка в знаннях і розвитку учня, новий внесок у формування його розумової й моральної культури, у розвиток ключових і предметних компетентностей.

Підходи до процесу навчання можуть бути різними, але мета одна – підвищення якості навчальних досягнень учнів. 

З усіх шляхів її досягнення основним є активізація навчально-пізнавальної діяльності тих, хто навчається. Отже,  дуже важливо викликати в учнів інтерес до навчального предмету, перетворити аудиторію із пасивних спостерігачів на активних учасників навчального процесу.

Застосування інтерактивних технологій висуває певні вимоги до структури уроків, як правило, структура таких занять складається з п’яти елементів: 
1) мотивація; 
2) оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів; 
3) надання необхідної інформації; 
4) інтерактивна вправа – центральна частина заняття; 
5) підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку.

Залишимо книги, звернемось до розуму …

Рене Декарт

Дещо змінивши слова китайського педагога Конфуція, можна сформулювати кредо інтерактивного навчання: 
Те, що я чую, я забуваю. 
Те, що я бачу й чую, я трохи пам’ятаю. 
Те, що я чую, бачу й обговорюю, я починаю розуміти. 
Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань і навичок. 
Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром.  

Інтерактивний метод не є обов’язковим для використання кожним викладачем, проте він дає можливість для фахового росту, для зміни себе, для навчання разом з учнями. І після кількох старанно підготовлених уроків, викладач може відчути, як змінилося ставлення до нього учнів, змінилася сама атмосфера в класі – і це послужить додатковим стимулом до роботи з інтерактивними технологіями.    Оскільки урок орієнтований на середнього учня, а в деяких випадках і на більш сильнішого, то ті учні, яких в нас більшість, тобто слабші, з низьким та середнім рівнем знань, не мають можливості навчатися, реалізовувати свої знання, а потім і втрачають заохоченість до навчання. Тому в деякій мірі і ради таких учнів потрібно створювати умови для їх навчання, застосовувати інші методи, прийоми, які б залучали їх до вивчення матеріалу. 

Не раз помічаєш, пояснюю новий матеріал, запитую учнів чи зрозуміли, а потім знову чую питання «а як це робити?», «а чому в мене не виходить?». Учні не мають бажання лишній раз подумати, обміркувати, «ввімкнути» свій мозок, тому навчання стає пасивним. 

Інтерактивна модель навчання дає можливість створювати комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. Суть інтерактивного навчання у тому, що освітній процес відбувається за постійної, активної взаємодії всіх учнів. Кожному учневі відведена «певна роль», яку він повинен «зіграти», і від того залежить успіх групи, команди. 

Звичайно такі уроки не проводяться постійно. До них потрібно йти поступово, включаючи спочатку елементи цієї моделі. Можна використовувати прості інтерактивні прийоми – робота в парах, малих групах, використати елемент «незакінчені речення», розв’язування кросвордів, які спочатку пропонує сам вчитель…

При інтерактивному навчанні відбувається постійна активна взаємодія всіх, хто залучений до процесу навчання. При цьому ролі викладача та учня перебувають у певній рівновазі: обидва працюють для того, щоб навчатись, ділитись своїми знаннями, досягненнями, певним життєвим досвідом. 
 Набагато важливіше навчити, ніж просто розповісти. Можна швидко повідомити учням те, що вони повинні знати, і вони забудуть це ще швидше. Процес навчання не автоматичне вкладання навчального матеріалу в голову учня. Він потребує напруженої розумової роботи дитини і її власної активної участі в цьому процесі.

«Методичні знахідки» для проведення інтерактивного навчання.

  1. «Знайди помилку!» 
    І Варіант 
     Учитель дає учням певний матеріал і просить зайти у викладі помилки (можна навіть вказати їх кількість ). Звичайно, серед таких помилок є 2-3 явні, ще 2-3 типові, інші помилки малопомітні. І тільки одну помилку може виявити навіть не кожен спеціаліст. Знайдення такої помилки може означати справді глибоке знання предмета. Якщо матеріал новий, учні можуть відчути себе експериментаторами, дослідниками, експертами. 
    ІІ Варіант 
    Цей самий прийом можна використати за командної участі учнів. Кожна команда готує вдома (або на уроці) розповідь із помилками з певної теми або розділу і пропонує його іншій команді. Можна для економії часу обмінятися заготовленими для економії часу текстами з помилками. Тут можливе подвійне змагання: хто краще приховає і хто більше знайде.
  2. «Рекламна пауза» 
    Для узагальнення і систематизації знань за кожною темою можна дати учням завдання виготовити рекламний щит, буклет, афішу, листівку тощо. 
    Міра засвоєння матеріалу добре виявиться у роботі.
  3. «Вірю – не вірю» 
    Такий прийом можна використати на будь якому уроці. Вчитель складає опитувальник і зачитує його в класі. Кожне запитання починається словами: «Чи вірите ви, що …?». Учні мають або погодитись з твердженням або ні. 
    Приклад. 
  • Основою циліндра є коло?
  • Показникова і степенева функції обернені?
  • Паралельні площини перетинаються?
  1. Вікіфікація тексту

Перетворити текст в вікі-гіпертекст.

Можна використовувати Media-wiki і Google сайт.

Приклад

Стереометрія —(від грец. «стереос» — тілесний, «метрео» — вимірюю) — це розділ геометрії, в якому вивчаються фігури в просторі, а також властивості просторових фігур.

  1. Клоуз – тест
  •   Клоуз – тест – це тест доповнення або відновлення.
  •   Клоуз – тест на уроках допомагає формувати комунікативне та контекстне мислення. 

Приклад

 Вставити пропущені слова: синусом довільного кута називається … відповідної точки одиничного кола.

  1. «Анаграми»

Анаграма — безладна перестановка букв у слові, що створює інше слово.

Приклад

Вектор, точка, координати, пряма, сума, добуток, відрізок, автомобіль

  1. Блеф-клуб
  •                  Учитель читає або проговорює певну інформацію.
  •                  Учні зупиняють учителя, якщо чують неправильну інформацію словами «блеф!» або діями (встати, поплескати у долоні, розміятися і т.ін.)

Приклад

Форму циліндра мають цеглини, бруски, контейнери, ящики для овочів і фруктів, деякі упаковки продуктів харчування, ліків.

  1. «Афірмації»

Короткі позитивні висловлювання (фрази), які при багаторазовому повторенні закріплюють певний образ або якусь установку в підсвідомості людини. Наприклад:

  •                  Я вірю в себе!
  •                  Я пізнаю істину!
  •                  Я все зможу!
  •                  Я зможу розібратися і оволодіти матеріалом уроку.

Ще Ян Коменський вважав наочність «золотим правилом дидактики». Враховуючи психологічні особливості та рівень підготовки більшості учнів СПТО, важливе місце на уроці посіли саме принципи наочності та зв’язку теорії з практикою.

Нові комунікативні медіа, якими є глобальна комп'ютерна мережа Інтернет, мультимедійні комп'ютерні системи, мобільна телефонія, цифрове телебачення, супутникове і кабельне телебачення та ін., зумовили радикальні зрушення у всіх сегментах соціальної взаємодії.

Серед фундаментальних методів дидактики виключно корисною і плідною освітньою технологією вважаю медіа технології  з використанням онлайн-сервісів завдяки властивим  якостям інтерактивності, гнучкості, і інтеграції різних видів наочної навчальної інформації, а також завдяки можливості враховувати індивідуальні особливості учнів і сприяти підвищенню їх мотивації.

Медіа технології вносять свою специфіку, сприяють вдосконаленню традиційних методів навчання. Змінюється і роль викладача. На медіа уроці він найчастіше виступає в якості консультанта, що сприяє розвитку пізнавальної активності учнів, більш повному засвоєнню ними навчальної інформації. У викладача з'являється більше можливостей для індивідуальної роботи з учнями. Сучасний урок – це твір мистецтва, де педагог уміло використовує всі можливості для розвитку особистості учня. 

Використання медіа в освітньому процесі забезпечує підвищення інформативної ємності змісту навчального заняття:

- сприяє реалізації освітньої, виховної та розвиваючої функцій навчання;

- скорочує час, дозволяє засвоювати більший обсяг знань;

- допомагає концентрувати увагу на засвоєнні найбільш складних тем і понять;

- дозволяє поліпшити відбір завдань і вправ, роблячи їх більш наочними та цікавими;

- формує вміння і навички за рахунок індивідуалізації навчання і розвитку навичок самостійної роботи.

Але глобалізація сучасного інформаційного світу сприяла виходу за межі внутрішньої локальної мережі, який став необхідною складовою співпраці учасників навчально-виховного процесу. Цей вихід забезпечують:

  •              підключення до мережі Інтернет;
  •              програмні додатки:   Вайбер;
  •              реєстрація в соцмережах, створення електронної пошти;
  •              створення форумів, чатів, електронних скриньок тощо.

Хмарне сховище даних Диск дає змогу зберігати особисті файли в одному розташуванні, ділитися ними з іншими користувачами та отримувати доступ до них із будь-якого пристрою (комп'ютера, смартфона і планшета) в будь-якому місці, де є Інтернет.

Пам'ятаючи слова К. Ф. Гауса: «Математика - наука для очей, а не для вух», вважаю, що математика – це один з тих предметів, в якому використання засобів медіа може активізувати всі види навчальної діяльності учнів, використовую сервіс Quizizz.

Classtime – це помічник вчителя, що збагачує миттєвою візуалізацією рівня розуміння та прогресу усього класу в живому часі. Для підготовки до ЗНО та до теми «Циліндри» створила тести в Сlasstime

Застосування медіа технологій в роботі сприяє підвищенню мотивації навчання учнів. Інтерактивність і наочність сприяють кращому викладанню навчального матеріалу та позаурочний час. Цікава подача матеріалу, захоплюючі завдання, безумовно, підвищують інтерес до предмета. Тому для проведення дня студентів створила блог-квест.

 «Плюси» ведення сайту чи блогу

  •    роблячи записи у блозі, ми вдосконалюємо культуру писемного мовлення
  •    цікавлячись новинками учительської спільноти, ми розширюємо власний світогляд
  •    цитуючи інших учителів, ми переймаємо краще, що у них є
  •    підтримуючи (шляхом читання і коментування) блоги колег, ми сприяємо утворенню професійної учительської спільноти в мережі
  •    використовуючи  нові веб-інструменти, ми безперервно вдосконалюємо  свої  ІКТ-навички

Ми змінюємося і це значить, що ми живемо. Ми різні і тим багаті, бо якби ми всі були однакові – хіба б нам було цікаво разом? Ми різні, але ми єдині в прагненні обирати краще з можливого. Це справа часу і спільної дороги – а дорога довга. Головне, що ми йдемо вперед, йдемо разом в одному обраному нами напрямку. А це значить, що в нас є, і надалі буде спільна доля – доля держави.

Людина лише тоді досягає висот, коли вона сама вірить у себе, шукає способи для втілення у життя своєї мрії і не зупиняється перед труднощами.

Здивуйте себе і своїх учнів …

Зробіть це!

 

doc
Додано
27 лютого 2020
Переглядів
672
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку