Методичні рекомендації щодо застосування ІКТ на уроках фізики

Про матеріал
Даний матеріал містить опис застосування ІКТ на уроках фізики. Від вибору моделей навчання, методів, форм, прийомів, застосування інноваційних технологій у закладі освіти певною мірою залежить, наскільки учень буде успішним та готовим до викликів сьогодення. А в особливих умовах ( пандімія, військовий стан), при організації дистанційних форм навчання, ІКТ є незамінними. Тому у сучасному освітньому середовищі набувають популярності та актуальності інноваційні технології навчання, що сприяють позитивній взаємодії педагогів та учнів на засадах педагогіки партнерства.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Застосування інформційно-комунікативних технологій на уроках фізики

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор: Чава Віктор Анатолійович

вчитель фізики та астрономії Таращанського академічного ліцею  «Ерудит» Таращанської міської ради Білоцерківського району

 

 

ЗМІСТ

 

І.

Вступ

3

ІІ.

Інформаційно-комунікаційні технології навчання та методика їх використання.

5

 

1.

Сучасні світові тенденції розвитку інформатизації освіти.

5

 

2.

Створення та особливості  інформаційного навчального простору.

8

 

3.

Форми і методи застосування ІКТ на заняттях з фізики.

9

 

4.

Застосування онлайн сервісів для оптимізації освітнього процесу.

12

ІІІ.

Висновки

15

ІV.

Інформаційні джерела

17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І. Вступ

 Реалії сьогодення вимагають переходу до нового етапу розвитку та реформування шкільної освіти, пов’язаного з впровадженням особистісно зорієнтованого, компетентнісного і діяльнісного підходів до формування змісту та організації навчального процесу.              
 Всебічний розвиток сучасної дитини та її сприйняття навколишнього світу в значній мірі визначається її здатністю опрацьовувати потужний потік нової інформації, застосовуючи передові цифрові технології.             
 Давно відомо, що кожен учень по-різному освоює нові знання. Оскільки, мозок сучасної дитини, налаштований на отримання знань у формі розважальних програм по телебаченню, інформаційних потоків через мобільні додатки та соціальні мережі, то набагато легше сприйме запропоновану на уроці інформацію за допомогою медіа засобів.  Тому з огляду на сучасні реалії, вчитель повинен вносити в навчальний процес нові методи подачі інформації, використовуючи комп'ютерні мережі, гаджети та онлайнові засоби .
 Щоб дитина активно, з цікавістю і захопленням працювала на уроці, бачила плоди своєї праці і могла їх оцінити, дуже важливо організувати процес навчання таким чином, щоб навчити кожного учня раціонально освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності величезні масиви інформації. Допомогти вчителю у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп'ютерних. Адже використання інтерактивних цифрових засобів  на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, диференційованим та індивідуальним, підкреслюючи пріоритетність особистості учня.               
 Застосування інтерактивних методів навчання зумовить принципові зміни в організації освітнього процесу та сприятиме  розвитку конкретних цінностей і життєвонеобхідних знань і умінь учнів, що у свою чергу дасть змогу реалізувати компетентнісний підхід сучасної освіти, зорієнтований на практичні результати, досвід особистої діяльності.              
  Особливу увагу у вирішені поставлених перед освітою важливих світоглядних та прикладних питань, відіграє шкільний курс фізики та астрономії. Як навчальні предмети вони посідають одне з провідних місць у вирішенні компетентнісних завдань навчання і розвитку підростаючого покоління та створюють сприятливі умови для формування у молоді обґрунтованих наукових уявлень про навколишній світ та фізичну його картину; формують і розвивають у дітей науковий спосіб мислення; розвивають тісний взаємозв’язок науки з життям; суттєво поліпшують політехнічну спрямованість навчання.
 Для підвищення ефективності уроків фізики та астрономії важливе значення мають різні прийоми активізації пізнавальної діяльності учнів: проблемне навчання, демонстраційний та фронтальний експеримент, комп’ютерне моделювання фізичних та астрономічних явищ, експериментальні задачі, творчі завдання, самостійні роботи учнів, програмовані завдання, тощо.                Методика навчання фізики зазнала змін під впливом досвіду творчо працюючих вчителів і спеціальних досліджень, направлених на виявлення шляхів активізації пізнавальної діяльності учнів, підсилення їх самостійності, ширшого використання в навчальному процесі технічних засобів навчання та комп’ютерної техніки.              
 Одним із шляхів активізації навчально-виховного процесу вивчення фізики є застосування сучасних інформаційно-комунікативних технологій навчання (ІКТ). Поширення інформаційних технологій дає змогу ефективніше використовувати творчий доробок фахівців-новаторів, відкриває ширші можливості для реалізації творчих педагогічних задумів, сприяє покращенню мотивації та індивідуалізації навчання.             
 У освіті є ще багато невирішених проблем, пов’язаних із запровадженням нових інформаційних технологій навчання. Головні з них, як свідчать дослідження багатьох вітчизняних та зарубіжних вчених (Б.С. Гершунський, Ю.І. Машбіц, М. Буняєв, М. Лапчик, А. Борк, Г. Клейман, М.І. Жалдак  та ін.) - це створення високоякісного, в дидактичному плані, програмного забезпечення та підготовка педагогів, які б володіли методикою використання ІКТ і засобами їх застосування.

 Ефективність навчання з використанням комп’ютера в значній мірі залежить від якості навчальних програм та стратегії його застосування. При їх низькій  якості та відсутності цілісностного і системного підходу при застосуванні ІКТ комп’ютер не виправдовує тих надій на підвищення якості навчання, які на нього покладають.             
  При застосуванні ІКТ потрібно пам’ятати, що інформаційні технології значно відрізняються між собою: їх основу можуть становити різні теоретичні засади. Крім того, комп’ютер в них виконує неоднакові навчальні функції і реалізує їх по-різному. В таких умовах учитель відповідально повинен ставитися до вибору форм і методів ефективного поєднання нових і традиційних технологій навчання.             
 Саме інноваційність дає можливість вирішити завдання, поставлені перед освітою сучасним суспільством. Від вибору моделей навчання, методів, форм, прийомів, застосування інноваційних технологій у закладі освіти певною мірою залежить, наскільки учень буде успішним та готовим до викликів сьогодення. А в особливих умовах ( пандімія, військовий стан), при організації дистанційних форм навчання, ІКТ є незамінними. Тому у сучасному освітньому середовищі набувають популярності  та  актуальності інноваційні технології навчання, що сприяють позитивній взаємодії педагогів та учнів на засадах педагогіки партнерства.

 

ІІ. Інформаційно-комунікаційні технології навчання та методика їх використання.

 1. Сучасні світові тенденції розвитку інформатизації освіти.

 Особливості сучасного етапу розвитку освіти в Україні потребують впровадження розвинених форм і методів навчання, які базуються на  компетентнісному підході освітнього процесу, що полягає у формуванні і розвитку в учнів здатності практично діяти, застосовувати індивідуальні техніки і досвід успішних дій у ситуаціях професійної діяльності. Актуальним стає питання розробки і використання інформаційних та телекомунікаційних технологій, зокрема мультимедіа, що дадуть змогу школяреві-підлітку у повній мірі реалізувати його природний, освітній, соціальний і духовний потенціал та забезпечать активізацію навчально-пізнавальної діяльності.             
 Однією з найсуттєвіших переваг впровадження таких моделей в практику навчання є можливість в повній мірі реалізувати стратегію індивідуалізації, диференціації та гуманізації навчального процесу. Врахування індивідуальних особливостей учнів, їх суб’єктного досвіду дозволяє обрати для кожного оптимальний шлях навчання.               

Малюнок 1

 Інформаційні технології на основі систем телекомунікації у всьому світі визнані ключовими технологіями ХХІ століття, що на найближчі десятиріччя будуть основними двигунами розвитку сучасного суспільства. Інформатизація освіти є частиною цього глобального процесу. Актуальною проблемою сьогодення є розробка таких освітніх технологій, які здатні модернізувати традиційні форми навчання з метою підвищення рівня реалізації навчального процесу у закладі освіти. Світова практика розвитку та використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в освіті демонструє  тенденцію до зміни традиційних форм організації освітнього процесу в умовах інформаційного суспільства (малюнок 1).             
 Основні інформаційні технології, що використовуються в процесі навчання можна поділити на три категорії:

  • інтерактивні (аудіовізуальні носії);
  • комп’ютерне навчання (засоби мультимедіа);
  •      засоби телекомунікації (відеоконференції, форуми тощо). 
     Використання інформаційно-комунікаційних технологій не зводиться до простої заміни "паперових" носіїв інформації електронними. Інформаційно-комунікаційні технології дають можливість поєднувати процеси вивчення, закріплення і контролю засвоєння навчального матеріалу та дають можливість у більшій мірі індивідуалізувати процес навчання. Також інформаційні технології сприяють підвищенню мотивації до навчання, розвитку креативного мислення, дозволяють економити навчальний час. Інтерактивна та мультимедійна наочність сприяє розвитку просторової уяви, кращому усвідомленню, і, відповідно, кращому засвоєнню інформації, що сприяє розвитку ключових компетентностей.             
      Сучасними світовими тенденціями розвитку інформатизації освіти є:
    - створення єдиного освітнього простору; 
    - активне запровадження нових засобів та методів навчання, що орієнтовані на використання інформаційних технологій;             
    - синтез засобів та методів традиційного та комп’ютерного навчання; 
    - створення системи випереджаючої освіти; 
    - розробка інформаційних технологій навчання та програмно-методичних комплексів;              
    - формування системи безперервного навчання .
     Разом з тим, інформаційно-комунікаційні технології не витісняють традиційні методи і прийоми, вони дозволяють наблизити методику навчання до вимог сьогодення: розповсюдження комп’ютерних навчальних програм, електронних підручників, діагностично-тестових систем, лабораторних комплексів, баз даних, консультаційно-інформаційних системи тощо. Всебічне застосування у освітньому процесі інформаційних та телекомунікаційних технологій сприяє розвитку ідей та педагогічних інновацій.

2. Створення та особливості інформаційного навчального простору.
 Актуальність інформаційних освітніх технологій зумовлена тим, що вони вдосконалюють систему освіти і роблять ефективнішим навчальний процес. При підготовці до уроку з використанням ІКТ вчитель не повинен забувати, що це УРОК, а значить складає план уроку виходячи з його цілей, при відборі навчального матеріалу він повинен дотримуватися основних дидактичних принципів та наскрізних ліній, систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін. При цьому комп'ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його.             
 Такому уроку властива керованість та пристосування комп'ютера до індивідуальних особливостей дитини і у будь-який момент можлива корекція вчителем процесу навчання. Урок має носити інтерактивний  і діалоговий характер навчання, оптимально поєднувати індивідуальну та групову роботи, підтримувати в учня стан психологічного комфорту при спілкуванні з комп’ютерною технікою. Комп'ютер може використовуватися на всіх етапах, як при підготовці уроку, так і в процесі навчання: поясненні нового матеріалу, закріпленні, повторенні, контролі.              При цьому комп'ютер виконує функції, як джерела навчальної інформації, наочного посібника, тренажера, засобу діагностики і контролю. Інтегрування звичайного уроку з комп'ютером дозволяє вчителю перекласти частину своєї роботи на цифрові гаджети, роблячи при цьому процес навчання більш цікавим, різноманітним, інтенсивним.

 Цей метод навчання дуже привабливий і для вчителів: допомагає їм краще оцінити здібності і знання дитини, зрозуміти його, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання, стимулює його професійний ріст і все подальше освоєння комп'ютера.

 

 

3. Форми і методи застосування ІКТ на заняттях з фізики.

 У закладах загальної освіти України в останні роки комп'ютерна техніка й інші засоби інформаційних технологій стали все частіше використовуватися при вивченні більшості навчальних предметів. Успіх у застосуванні інноваційних форм та методів в освітньому середовищі залежить від залучення творчого потенціалу вчителів, їхньої спрямованості на пошук нових підходів, способів та методів у навчанні учнів.             
 Застосування ІКТ при вивченні предметів фізико-математичного циклу дає учню новий інструмент пізнання у вигляді досить розвинених і універсальних засобів отримання та подання різноманітної інформації, опрацювання, передавання та зберігання цієї інформації. Форми і методи навчально-пізнавальної діяльності за допомогою цих засобів дуже привабливі, бо мають досить високу наочність, за рахунок широкого використання кольорових малюнків і динамічних зображень, анімаційних ефектів та звукового супроводу. Процес навчання школярів стає ще цікавішим і колоритнішим при використанні в навчальній діяльності комп'ютерних навчальних і ігрових програм.             
 Мультимедійні навчальні програми з фізики та астрономії, що використовуються в закладі загальної освіти, являють собою навчальне середовище, що дозволяє учневі поступово переходити від вивчення нового матеріалу до перевірки набутих знань, від більш простого до більш складного матеріалу. Вони різноманітні за змістом, структурою, способами подачі інформації тощо.

 Так при вивченні фізики та астрономії можна застосувати такі навчальні програми: для вивчення нового матеріалу - «Активна фізика», «Жива фізика», «Відкрита астрономія», «Відкрита фізика», «Бібліотека електронних наочностей з астрономії»; при закріпленні набутих знань – «Комп’ютерні методи вивчення фізики», «Комп’ютерний задачник з фізики», «Фундаментальні фізичні досліди», «Віртуальна фізична лабораторія», «Моделювання фізичних процесів на комп’ютері»; під час діагностики та корекції знань – «Фізика в тестах», «Експрес-контроль знань з фізики», універсальними щодо їх застосування зарекомендували себе педагогічні програмні засоби (ППЗ)- розробки «Квазар – Мікро».
 Так, наприклад, урок фізики у 7 класі, при вивченні теми «Дія сили Архімеда» можна провести за правилами методики «Коло ідей»: учні розподіляються на декілька груп, приблизно по 4-5  учасників; кожна група одержує комп’ютерне середовище, в якому необхідно розглянути однакові питання й одну задачу з теми; група впродовж декількох хвилин вивчає матеріал, при цьому обговорюючи отримані результати; після того як вичерпався час обговорення, кожна група представляє свій матеріал; групи висловлюються по черзі; під час обговорення на дошці занотовуються ідеї кожної групи та їх рішення задачі; в кінці уроку підводиться підсумок.             
 В результаті організації навчальної діяльності учня поєднуються різні способи взаємодії його з комп'ютером, перед школярами відкривається багато нового, цікавого і незрозумілого, такого, що вражає, дивує і зачаровує, і тим самим стимулює дитину до напруженої праці, спонукає її до творчих пошуків, завдяки чому учень легше і швидше засвоює як навчальний матеріал, так і вміння і навички роботи з комп'ютером. Таким чином, нові інформаційні та телекомунікаційні технології навчання роблять навчально-пізнавальну діяльність учня значно вагомішою, надають цій діяльності пошукового, творчого спрямування, що природно стимулює розвиток пізнавального інтересу.                             Проведені дослідження показали, що використання мультимедійного навчального середовища на уроках фізико-математичного циклу сприяє формуванню понять, відпрацьовуванню учбових умінь та навичок, контролю та самоконтролю; засвоєнню навчального матеріалу, організації індивідуальної роботи учнів. Систематичне і цілеспрямоване використання мультимедійних навчальних програм під час навчання істотно впливає на якість знань і рівень пізнавальної активності, змінює характер взаємовідносин між вчителем і учнем.              Ефективність застосування у освітньому процесі мультимедійних навчальних програм залежить, з одного боку, від навчальних цілей їх використання та місця на уроці, їх дидактичних функцій і, з другого боку, від наявності програмних педагогічних засобів, які не тільки відповідають шкільним програмам, але й реалізують чітко встановлене педагогічне призначення.
 Важливою особливістю мультимедійних навчальних засобів є й те, що в рамках цих середовищ можна проводити конкурси, турніри, в тому числі і віртуальні, що сприяє формуванню в учнів комунікативних навичок.
 Особливо цінним є етап планування, розробки та представлення учнями власних мультимедійних проектів, які можуть виконувати як окремі учні так і творчі учнівські групи, іноді доречно поєднувати учнівські та учительські презентації. Саме тут в повній мірі діти можуть розкрити власне креативне мислення, навчання стає привабливим, а домашній комп’ютер перетворюється з ігрової приставки на сучасний, потужній засіб навчання.

 У педагогічних технологіях на часі є доцільним використання провідних світових тенденцій роботи з учнями. Доцільно розширювати можливості використання змішаного навчання (Blended Learning) за рахунок всебічного використання соціальних мереж та вебсервісів. З розвитком соціальних засобів масової інформації під час проведення занять, як у класі так і дистанційно, активно використовуються мережі Facebook, Instagram, Тelegram та YouTube для забезпечення продуктивної дискусії, підвищення рівня взаємодії в межах класного колективу.              
 Використання мобільних засобів зв’язку, мобільних телефонів активно використовуються не тільки у дистанційній але й в аудиторній роботі. Смартфони під час аудиторної роботи використовуються для пошуку в інтернеті необхідної інформації, а за рахунок спеціальних додатків та вебсервісів мобільні пристрої використовуються  для здійснення опитувань. Спеціальні додатки iWork  для iPad: Pages, Keynote и Numbersi, Movie и GarageBand дозволяють створювати професійні документи, таблиці, презентації, записувати аудіо та відео.             
 У перспективі найновітнішими тенденціями, щодо процесів які впроваджуються у освітній простір є використання доповненої реальності (Augmented Reality) та просторових операційних середовищ («spatial operating enviroments»), що дозволяють проводити колективну роботу поєднуючи об’єкти реального та віртуальних світів.

4. Застосування онлай сервісів для оптимізації освітнього процесу.

 Більшість учнів свій вільний від школи час проводять у соціальних мережах і наша мета - перевести їх у русло продуктивного проведення часу. Майбутнє соціальних мереж тепер не тільки за спілкуванням, а й навчанням у мережі Інтернет.              
 Також актуальною за умов переходу на формат онлайн-навчання виникла потреба більш ширшого використання телекомунікаційних засобів з функціями групових чатів, дзвінків та конференцій.  Сьогодні вебінари стають однією з найпопулярніших форм дистанційного інтерактивного навчання серед освітян. Кожен вчитель, який «йде в ногу» з часом, а час вимагає від нас сьогодні забезпечення навчального процесу cаме через інтернет, вже використовує цифрові сервіси для проведення вебінарів (онлайн-семінарів, відео-зустрічей).
 Однією з популярних інтерактивних програм є ZOOM – це платформа для проведення онлайн-занять та відеоконференцій. Цей сервіс дає можливість створити шкільний кабінет для занять з використанням інтерактивної дошки. На дошці можна писати та витирати. Також можна демонструвати підготовлені презентації та коментувати їх. Платформа  ZOOM  дає змогу керувати навчальним процесом та використовувати відео та аудіоматеріали, є можливість бачити кожним кожного. Разовий урок може тривати 40 хв з можливістю безкоштовної пролонгації. Організувати зустріч та спілкування може будь-хто, хто створив обліковий запис. ZOOM чудово підходить для групових та індивідуальних занять, учні можуть заходити як з комп’ютера, так і з планшета чи телефона. У платформу вбудована інтерактивна дошка, можна легко і швидко переключатися з демонстрації екрана на дошку. Є чат, у якому можна писати повідомлення, передавати файли усім учням.

 Одним з найбільш пристосованих для навчання та зручних у використанні інструментів є програма Google Meet. Платформа є доволі зручною та інтуїтивно зрозумілою в користуванні. Для того, щоб перейти на вебінар треба мати посилання на нього або запрошення на електронній пошті. Головне, щоб працювали динаміки, мікрофони на комп'ютері чи телефоні та був інтернет. Навіть вхід в обліковий запис Google не є обов'язковим. Тут можна демонструвати власний робочий стіл. У зустрічі можуть одночасно брати участь до 150 користувачів. На відміну від Zoom, заняття може тривати безперервно до 300 годин. Є можливість демонстрації матеріалів на робочому столі ПК під час занять і семінарів: під час зустрічі можна надати доступ до свого екрану, щоб показати презентації або іншу інформацію на робочому столі. Планування занять може відбуватися заздалегідь з прив’язкою до гугл-календаря. Синхронізація запланованих занять виконується автоматично на всіх пристроях, тому почати зустріч можна на комп’ютері, а закінчити - на іншому пристрої, наприклад, телефоні. Сервіс дозволяє не тільки слухати, а й брати активну участь у відео-зустрічі онлайн.             
 Зручним у роботі зі школярами є Google Classroom — безкоштовний вебсервіс, створений Google для навчальних закладів з метою спрощення створення, поширення і класифікації завдань безпаперовим шляхом. Основна мета сервісу — прискорити процес поширення файлів між педагогами та здобувачами освіти. Здобувачі освіти можуть бути запрошені до класу через приватний код, чи автоматично імпортуватися зі шкільного сайту. Кожен клас створює окрему папку на Google диску відповідного користувача Google Drive, куди подається робота, котру оцінює викладач. Мобільні додатки, доступні на iOS і Android, дозволяють користувачам робити фото та прикріпляти їх до завдань, ділитися файлами з інших додатків та мати офлайновий доступ до інформації. Для продуктивної праці, завдання зберігаються та оцінюються в наборі програм Google, які дозволяють співпрацювати вчителю з учнями. Google classroom  підтримує різні схеми оцінювання. Вказані завдання можуть бути оцінені вчителем і повернуті з коментарями, щоб дозволити перевірити завдання, виправити помилки і відправити на повторне оцінювання              .
 Викладачі можуть публікувати оголошення у потік класів, який можуть коментувати учні. Різні типи файлів Google продуктів (такі як відео на YouTube чи файли з Google диску) можуть бути прикріплені до оголошення з метою поширення інформації. Доступ до класу можна здійснити через веббраузер або через мобільні додатки  Google Classroom на Android чи iOS.             
 Classroom дозволяє викладачам архівувати курси наприкінці семестру або року. Коли курс архівується, він видаляється з домашньої сторінки та розміщується в зоні архівних занять з метою допомоги вчителям організовувати свої заняття. Коли курс архівується, учні та вчителі можуть переглядати його, але не можуть вносити жодних змін, до тих пір поки його не буде відновлено.              Хоч ці сервіси було створено для онлайн-спілкування на великих відстанях, вони набули широкого вжитку в часи пандемії та військового стану, як засоби дистанційного навчання.              
 У практику роботи закладів загальної освіти впроваджуються сертифіковані електронні журнали. Сайт «Нові Знання» є однією зі складових всеукраїнського проекту «КУРС:Освіта», електронний журнал якого використовує і наш заклад освіти, Таращанський академічний ліцей «Ерудит». Користувачі електронного журналу  - це керівники закладів загальної освіти України, завучі, вчителі, учні, батьки.             
 Впровадження електронного журналу є однією з форм ІКТ, що дало змогу підвищити ефективність роботи педагогів та сприяє створенню нових форм педагогіки партнерства усіх суб’єктів освітнього процесу, формування їх цифрової компетентності та інформаційної культури. Портал «НЗ» має на меті удосконалення освітнього менеджменту за допомогою автоматизації збирання, оброблення, зберігання, використання та відображення інформації закладу освіти із застосуванням інтегрованої бази даних; має оперативний характер, несе достовірність і цілісність інформації, що використовується в процесі освітньої діяльності. Портал сприяє ефективній організації освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання та сприяння побудові індивідуальної освітньої траєкторії учня, підвищує мотивацію учнів до відвідування занять та вивчення навчальних предметів; підсилює участь батьків в освітньому процесі шляхом налагодження інтерактивного зв’язку між вчителем, батьками та учнями. Застосування електронного журналу веде до зменшення паперових інформаційних потоків, консолідує створення єдиного інформаційного освітнього простору.

ІІІ. Висновки.

 Система  освіти України перебуває в стані трансформації. Вона зазнає суттєвих змін у результаті таких світових процесів, як: поява нових інформаційних технологій, розширення меж спілкування, відкриття нових можливостей комунікації, значне зростання обсягу інформації. Процес становлення нової системи освіти, орієнтованої на входження у світовий інформаційно-освітній простір супроводжується істотними змінами в педагогічній теорії і практиці освітньої діяльності.                
 Аналіз психолого-педагогічних, методичних джерел та практики викладання фізики в закладі загальної освіти показав, що для активізації пізнавальної діяльності учнів на заняттях з фізики та астрономії необхідно удосконалити використання ІКТ та розробити ефективне програмне забезпечення для вивчення курсу фізики на сучасному етапі.                
 У сучасній освіті ІКТ є одним із методів активізації пізнавальної діяльності учнів, що сприяє розвитку ключових компетентностей школяра, і як результат   - підвищення рівня та глибини знань. Мультимедіа дозволяє оживити урок, зв’язати його з дійсністю, забарвити різними фарбами почуттів, озвучити урок музикою, звуками природи.              
 Педагогічні дослідження показали, що використання комп’ютерної техніки, мультимедія під час вивчення фізики та астрономії відкрило нові перспективи та урізноманітнило методи організації навчально-пізнавального процесу, а саме: пояснювально-ілюстративний метод навчання – використання  ІКТ як банку інформації та як засобу моделювання; репродуктивний метод – прискорення операцій, порівняння та оцінка результатів розв’язку фізичних задач;  проблемний метод - шляхом моделювання фізичних процесів, демонстраційного експерименту;  частково-пошуковий метод - графіки функціональних залежностей між фізичними величинами, порівняльні характеристики;  дослідницький метод - використання цифрових технологій у процесі вирішення (дослідження) постановленої проблеми, порівняння різних варіантів одержаних відповідей.               
 Застосування інформаційно-комунікаційних технологій у школі першочергово впливає на зміну ролі вчителя, оскільки змінюється зміст курсу навчальних дисциплін, з'являються нові засоби і методи навчання. Водночас використання засобів ІКТ має біполярний характер: з одного боку, потік інформації, що постійно збільшується, автоматично підвищує складність роботи вчителя, а з іншого — автоматизує його діяльність і скорочує навантаження. В цих умовах вчитель має швидко адаптуватися до сучасних умов праці та розвивати нові навички навчання і практичної роботи для ефективного використання даних технологій у власній діяльності.             
 Неможливо не відмітити важливість ІКТ в умовах сьогодення при організації дистанційного навчання в часи пандемії чи військового стану.  При цьому в нагоді стануть не тільки комп’ютерна техніка, а засоби комунікації, до яких відносяться електронна пошта, глобальні, регіональні та локальні мережі зв’язку та сервіси по обміну даними.             
 Практика підтвердила ефективність поєднання інформаційно-комунікаційних технологій з іншими засобами навчання та демонстраційними експериментами. Раціональне використання комп'ютера під час вивчення нового навчального матеріалу на уроці, дало можливість поліпшити освітній процес, і це в свою чергу підвищило зацікавленість учнів предметом. Проте заняття з використанням ІКТ будуть ефективними лише за при  дотриманні ряду правил (додаток 4).             
 Методика, що базується на розробці та сучасному підході до використанням інформаційно-комунікаційних технологій у викладанні є ефективним засобом не тільки формування нових знань, умінь та навичок учнів, а й дієвим стимулом до їх пошукової роботи та самоосвіти.

 

 

 

ІV. Інформаційні джерела

1.Аналіз світового досвіду застосування ікт в адміністративній роботі вчителя [Електронний ресурс]- Режим доступу: http://ukped.com/informatyka/4490-analiz-svitovoho-dosvidu-zastosuvannya-ikt-v-administratyvniy-roboti-vchytelya

2. Особливості реформування освіти в Україні: компетентнісний підхід. Бачинська Є.М., Майборода З.Я. [Електронний ресурс]- Режим доступу:https://dl.kristti.com.ua/mod/book/view.php?id=4995

3. Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) та їх роль в освітньому процесі [Електронний ресурс] / С. Дишлєва. Режим доступу: http://osvita.ua/school/technol/6804

4. Зростаємо професійно: використання ІКТ в освітньому процесі. [Електронний ресурс]- Режим доступу:

http://58.sadok.zt.ua/zrostayemo-profesijno-vykorystannya-ikt-v-osvitnomu-proczesi/

5. Інноваційні технології навчання учнів в освітньому середовищі Нової української школи. Коптіла Ю.М. [Електронний ресурс]- Режим доступу:

https://dl.kristti.com.ua/mod/book/view.php?id=4996

6. Використання ІКТ в навчально-виховному процесі. А.А. Стеценко. [Електронний ресурс]- Режим доступу: https://vseosvita.ua/library/vikoristanna-ikt-v-navcalno-vihovnomu-procesi-55148.

7. Сутність поняття «Інформаційно-комунікаційні технології» та їх значення на сучасному етапі модернізації освіти [Електронний ресурс]/ Н.Ю.Фоміних. Режим доступу:               http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/pfto/2009_5/files/ped905_77.pdf

8. https://uk.wikipedia.org/wiki/Google_Classroom

 

 

 

 

docx
Додано
19 січня 2023
Переглядів
928
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку