Методичні рекомендації "Система вивчення дієслова".

Про матеріал
Методичні рекомендації "Система вивчення частини мови дієслово" для використання вчителям початкових класів та учням. Матеріал про формування поняття частини мови дієслово.
Перегляд файлу

СИСТЕМА  ВИВЧЕННЯ  ДІЄСЛОВА

Дієслово – досить сказати граматична одиниця, тому вивчення цієї частини мови, її форми і правопису в початкових класах дається в елементарному вигляді і розподіляється за класами.

У 1 класі відбувається лише практичне ознайомлення з дієсловами. Учні називають слова, які відповідають на питання що робить? або що роблять?, і визначають можливих виконавців перемінних дій.

У 2 класі діти дізнаються, що слова, які означають дії осіб і предметів, відповідають на запитання що робити? що робить? що роблять? що робив? що будеш робити? Називається дієсловом.

Постановка цих питань фактично становить собою підготовчу роботу над часовим формами дієслова й формами однини (множини)

Під час вивчення теми “Дієслово” :

Усі ці завдання розв’язуються одночасно.

Формування загального поняття про дієслово.

Формуючи в учнів загальне поняття про дієслово, я показую  дітям, що:

  •      дієслово – це слова, що називають дію;
  •      дієслова відповідають на питання що робити? що зробити? І т.д.

Під час вивчення дієслова систематично проводиться робота над усвідомленням учнями смислового значення дієслів і їх точними вживання. З цією метою організовую спостереження учнів за використанням у слові дієслів синонімів і дієслів – антонімів, а також за вживанням дієслів у переносному теперішньому значенні.

Подібно до попередніх, тему «Дієслово» в 4 класі я теж подаю цілим блоком. На першому ж уроці діти отримують відомості про те, що дієслова мають неозначену (початкову) форму, змінюються за  часами, родами, числами, особами. Все це зібрано у стислій схемі-таблиці. (Використовуємо наявні в кабінеті мови таблиці. Пропонуємо сильним учням скласти зведену таблицю).

Коли ми згодом будемо вести мову про змінювання дієслів за родами, до нас на урок завітають відомі вже Півник, Курочка і Курчатко. З їхньою допомогою діти зроблять висновок, що лише в минулому часі дієслова змінюються за родами (закріплюємо на дошці слова, написані на окремих аркушиках з магнітами). Зсовуючи поступово донизу аркушики, робимо висновок, що дієслова не змінюються за родами у майбутньому і теперішньому часах. (Учні придумують розповідь про те, як Півник, Курочка та Курчатко зустрічали ранок, планували провести день).

Важливо під час вивчення теми «Дієслово» поглибити знання про правопис слів з префіксами роз-, без-, з-.

Бесіду на уроці можна побудувати таким чином. Разом з дітьми пригадуємо азербайджанську народну казку «Сім лозин». Говорячи про силу дружби, наголошуємо, що префікси роз-, без-, складаються з трьох дружних літер. Тому вони сильні разом, і ніхто їм не страшний. Їхня остання літера з стійко стоїть і нікому не поступається місцем, бо відчуває підтримку друзів.

Але коли з залишається сама, то і сили її немов покидають. І тільки вона де-небудь зустрічається з літерами к, п, т, х, ф (а вони приглушують вимову), як відразу ж перетворюється на с (тане, як сніг на сонці).

Тому і в словах, корінь яких починається літерами к, п, т, х, ф, пишеться префікс с- (щоб їх запам'ятати, нехай діти пригадають дивного звіра — копитиха еф).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 вересня
Переглядів
30
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку