СИСТЕМА ВИВЧЕННЯ ДІЄСЛОВА
Дієслово – досить сказати граматична одиниця, тому вивчення цієї частини мови, її форми і правопису в початкових класах дається в елементарному вигляді і розподіляється за класами.
У 1 класі відбувається лише практичне ознайомлення з дієсловами. Учні називають слова, які відповідають на питання що робить? або що роблять?, і визначають можливих виконавців перемінних дій.
У 2 класі діти дізнаються, що слова, які означають дії осіб і предметів, відповідають на запитання що робити? що робить? що роблять? що робив? що будеш робити? Називається дієсловом.
Постановка цих питань фактично становить собою підготовчу роботу над часовим формами дієслова й формами однини (множини)
Під час вивчення теми “Дієслово” :
Усі ці завдання розв’язуються одночасно.
Формування загального поняття про дієслово.
Формуючи в учнів загальне поняття про дієслово, я показую дітям, що:
Під час вивчення дієслова систематично проводиться робота над усвідомленням учнями смислового значення дієслів і їх точними вживання. З цією метою організовую спостереження учнів за використанням у слові дієслів синонімів і дієслів – антонімів, а також за вживанням дієслів у переносному теперішньому значенні.
Подібно до попередніх, тему «Дієслово» в 4 класі я теж подаю цілим блоком. На першому ж уроці діти отримують відомості про те, що дієслова мають неозначену (початкову) форму, змінюються за часами, родами, числами, особами. Все це зібрано у стислій схемі-таблиці. (Використовуємо наявні в кабінеті мови таблиці. Пропонуємо сильним учням скласти зведену таблицю).
Коли ми згодом будемо вести мову про змінювання дієслів за родами, до нас на урок завітають відомі вже Півник, Курочка і Курчатко. З їхньою допомогою діти зроблять висновок, що лише в минулому часі дієслова змінюються за родами (закріплюємо на дошці слова, написані на окремих аркушиках з магнітами). Зсовуючи поступово донизу аркушики, робимо висновок, що дієслова не змінюються за родами у майбутньому і теперішньому часах. (Учні придумують розповідь про те, як Півник, Курочка та Курчатко зустрічали ранок, планували провести день).
Важливо під час вивчення теми «Дієслово» поглибити знання про правопис слів з префіксами роз-, без-, з-.
Бесіду на уроці можна побудувати таким чином. Разом з дітьми пригадуємо азербайджанську народну казку «Сім лозин». Говорячи про силу дружби, наголошуємо, що префікси роз-, без-, складаються з трьох дружних літер. Тому вони сильні разом, і ніхто їм не страшний. Їхня остання літера з стійко стоїть і нікому не поступається місцем, бо відчуває підтримку друзів.
Але коли з залишається сама, то і сили її немов покидають. І тільки вона де-небудь зустрічається з літерами к, п, т, х, ф (а вони приглушують вимову), як відразу ж перетворюється на с (тане, як сніг на сонці).
Тому і в словах, корінь яких починається літерами к, п, т, х, ф, пишеться префікс с- (щоб їх запам'ятати, нехай діти пригадають дивного звіра — копитиха еф).