Протилежні за значенням слова – антоніми. Розпізнаю протилежні за значенням слова

Про матеріал
Конспект уроку для 3 класу "Протилежні за значенням слова – антоніми. Розпізнаю протилежні за значенням слова" за підручником Вашуленко, Дубовик.
Перегляд файлу

 

 

 

Урок української мови в 3-А класі:

 

«Протилежні за значенням слова – антоніми. Розпізнаю протилежні за значенням слова»

 

 

                                                                 Підготувала:

                                                                                        вчитель початкових класів

                                               Тищенко Ю.В.

 

 

Тема: Протилежні за значенням слова – антоніми. Розпізнаю протилежні за значенням слова.

Мета: формування предметних компетентностей: розширити знання учнів про слова протилежні за значенням (антоніми); формувати вміння добирати антоніми, використовувати їх в усному і писемному мовленні; збагачувати словниковий запас дітей; розвивати пам’ять, увагу, мислення, мовлення; виховувати в учнів старанність, бажання творчо працювати; формування ключових компетентностей: уміння вчитися формувати здатність переключатися з одного виду роботи на інший, вирішувати проблемні ситуації.

                                              Хід уроку

І. Організація класу. Створення позитивного емоційного настрою.

Вчитель:

Продзвенів уже дзвінок,                                                                                        Починається урок.                                                                                                       Він незвичний і цікавий,                                                                                              Гості до нас завітали.                                                                                                    Повернемось до гостей,                                                                                                Скажем дружно: «Добрий день!»                                                                                      Зараз сядуть лиш дівчатка,                                                                                            А за ними і хлоп’ятка.                                                                                                    Сядьте зручно, усміхніться                                                                                              І на мене подивіться.                                                                                                           Зробим до науки крок -                                                                                                Починаємо урок.    

Девіз нашого уроку:

Думати – швидко,                                                                                                                   Виконувати – чітко,                                                                                              Писати – каліграфічно.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.

  1. «Інтерв’ю»                                                                                                         - Над яким розділом ми працюємо? (Слово. Значення слова).                                                                      - В якому значенні можуть вживатися слова? (В прямому і переносному). Наведіть приклади.                                                                      -Як називаються слова, що мають кілька значень? (Багатозначні). Наведіть приклади.                                                                                                 -Як називаються близькі за значенням слова? (Синоніми). Наведіть приклади.
  2. Перевірка домашнього завдання.

С.55, впр.9                                                                                                                          -Вдома ви записали текст, добираючи з дужок слово, яке найточніше виражає думку. Давайте прочитаємо, що вийшло.                                          -Цей текст – розповідь чи міркування? Доведіть свою думку.

  1. Гра «Заміни та з’єднай».                                                                              -Осінній листочок приніс із собою таке завдання: обрати та з’єднати правильне значення цих висловів.

Набрати в рот води – мовчати.

Зарубати на носі – запам’ятати.

Байдики бити – лінуватися.

Накивати п’ятами – утікати.

Побити горщики – посваритися.

Водити за ніс – обманювати.                                                                                       

  • Молодці, ви добре засвоїли попередній матеріал, тож можемо сміливо крокувати вперед і здобувати нові знання, адже у народі кажуть:                                                                                                      Вчення -  світ, а невчення – тьма.
  • Чого вчить ця народна мудрість? (Відповіді дітей). Тож нехай це прислів’я стане ще одним девізом нашого уроку.

4.Хвилинка каліграфії.                                                                                     -Запишемо це прислів’я каліграфічно, але спочатку зверніть увагу на з’єднання букв:

Вч   вч   ння   тьм   Вч   вч   ння   тьм

Вчення світ невчення тьма

-У написанні яких слів можна помилитися? Як позначається на письмі м’який подовжений приголосний звук? Запишемо.

Вчення – світ, а невчення -тьма.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

-Отож, осінь запрошує нас прогулятись новою осінньою вулицею української мови – вулицею Протилежностей.                                                                    Вулиця Протилежностей дуже дивна. На ній видніються розкішні палаци й убогі хатки, ростуть високі дерева й низенькі кущі. Тут живуть люди бідні й багаті, сумні й веселі, добрі й злі. Хто господарі цієї вулиці? – Так, слова протилежні за значенням. Вирушаємо?

Отже, тема нашого уроку – «Протилежні за значенням слова – антоніми. Розпізнаю протилежні за значенням слова.»

ІV. Робота над темою уроку.

  1. Перегляд відео «Антоніми».

  • То як називаються протилежні за значенням слова? (Антоніми).
  • Як антоніми збагачують наше мовлення? (Вони роблять його більш виразним, допомагають підкреслити різницю, протиставити).
  • Де їх можна використати? (У літературних творах, особливо в казках).
  1. Робота з підручником.

С.56, вправа 3 (біля дошки).

-До слів доберіть протилежні за значенням і запишіть.

Плакати – сміятися, схід – захід, запитання – відповідь, мовчати – говорити, швидкий – повільний, веселий – сумний, шкідливий – корисний, тут – там, вгору – вниз, добре – погано.

  1. Гра «Знайди помилку». Проблемне запитання.

Ще один листочок із завданням, яке виконав Незнайко. Він дібрав антоніми до поданих слів.

Далеко – близький (треба близько)                                                            Холодний – гарячий                                                                                                 Підняв – опускається (треба опустив)                                                              Старість – молодий (треба молодість)                                                           Портфель - рюкзак                                                                      

Учні коментують, які знайшли помилки, і виправляють пари антонімів.

  • Чи до всіх слів можна дібрати антоніми?

Портфель – рюкзак – слова, близькі за значенням. Антонім підібрати неможливо.

Висновок: не до всіх слів можна дібрати антонім.

  1.      1) Фізкультхвилинка «Навпаки»
  • Час прийшов для відпочинку, завдання ще одного листочка- зробимо фізкультхвилинку. Виконуйте дії, протилежні до тих, які я називаю.
  • Опустіть руки вниз
  • Підніміть руки вгору
  • Нахиліться назад, вперед, праворуч, ліворуч
  • Візьміться за ліве вухо
  • Підніміть праву ногу
  • Поверніться вліво
  • Поверніться вправо
  • Торкніться лівим ліктем правого коліна
  • Насуптеся

                            

     2) Сучасна фізхвилинка (відео).

 

V. Узагальнення і систематизація знань учнів.

1. Гра «Навпаки».

Прийшла черга                                                                                       зіграти нам в гру                                                                                         «Навпаки».                                                                                              Скажу я слово високий,                                                                                      А ви відповісте:                                                                                                   (низький).                                                                                                             Скажу я слово далеко,                                                                                              А ви відповісте:                                                                                                      (близько).

Скажу я слово добрий,                                                                                      А ви відповісте:                                                                                                     (злий).                                                                                                                                                                                                               

Скажу я слово втратив,                                                                                      А ви відповісте:                                                                                                     (знайшов).                                                                                                                                                                                                               

Скажу вам я слово сумний,

А ви відповісте:                                                                                                     (веселий).                                                                                                                                                                                                               

Тепер – початок

Я скажу,-

Ну, відповідайте:

(кінець).

Скажу я слово нещасний.

А ви відповісте

(щасливий)!

 

2. Творча робота.

Наступне завдання на листочку. Виправте текст, замінюючи виділені слова на протилежні за значенням. Запишіть цей текст.

                                                 Взимку

Сонце низько стоїть над землею. По небу пливуть важкі хмари. Дмуть холодні вітри. Зимові дні короткі, а ночі довгі.

(для сильніших учнів, а для дітей із середнім і початковим рівнем знань – задання на індивідуальних картках).

Перевірка роботи.

                                                 Влітку

Сонце високо стоїть над землею. По небу пливуть легкі хмари. Дмуть теплі вітри. Літні дні довгі, а ночі короткі.

3.Гра з Лего «Знайди антоніми».

(Відео)

VI. Підсумок уроку.

  • Над якою темою працювали на уроці?
  • Які слова називаються антонімами?
  • Чи потрібні нам у мовленні антоніми? Для чого?
  • У нашій мові є слова, від яких стає сумно на душі. Вони у мене тут у скриньці. Давайте замінимо їх антонімами.

У «скриньці» слова, до яких учні підбирають антоніми: темрява, холод, злий, горе, погано, невдача.

  • Ви дуже добре працювали на уроці. Хай ці слова – світло, тепло, радість, успіх, доброта, щастя завжди будуть з вами у житті. У кожного на парті є стікер, запишіть на ньому одне «тепле» слова і давайте прикріпимо їх на дошку.

 

          VIІ. Домашнє завдання.

С.57, вправа 6 – записати прислів’я, підкреслити антоніми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
18 вересня
Переглядів
314
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку