Технологія «лепбук» у проектній діяльності учнів початкової школи
Проектна діяльність учнів початкової школи є однією з ефективних педагогічних технологій, що сприяє створенню творчого середовища, який формує життєву компетентність учнів. Відмінність проектного методу навчання від інших методів полягає в тому, що провідним видом діяльності молодших школярів є їхня самостійна робота. Застосування методу проектів у роботі з учнями початкової школи це важка, але дуже цікава робота і для вчителя, і для учнів. Провідна роль у ній відводиться, звичайно, педагогу: він організовує, направляє, надає рекомендції, створює умови для активної діяльності школярів. Учень виступає суб’єктом навчання – збирає та аналізує інформацію, проводить дослідження та експерименти, несе відповідальність за свою діяльність. Робота над проектом сприяє розвитку в учнів самостійності, уміння знаходити, обробляти інформацію, систематизувати свої знання з певної теми.
У початкових класах використання методу проектів має свої особливості. Це пов’язано з віковими та психічними особливостями молодших школярів. Головне завдання вчителя мотивувати учня для виконання проектної роботи.
Однією з вимог проектної діяльності учнів є оформлення результатів роботи. Вчитель заздалегідь продумує, в якій формі будуть представлені результати навчального проекту (презентація, книжка-розкладка, усний журнал, виставка, свято, виготовлення буклетів тощо).
Досвід моєї роботи з проектами у початковій школі показує, що однією з ефективних інтерактивних технологій в проектній діяльності є технологія «лепбук» (lapbook, в перекладі з англійської «lap» - коліно, «book»- книжка). Якщо перекладати дослівно, то лепбук – це книжка на колінах. По-іншому можна назвати інтерактивна папка, тематична папка, папка проектів. Лепбук – це саморобна папка розміром А3 у відкритому вигляді, у закритому – розміром А4, з кишеньками, міні-книжечками, віконечками, які дитина може самостійно розглядати, перекладати, гратися ними. В цій папці збирається матеріал з однієї теми. Лепбук – це партнерська робота вчителя та учня, батьків та дитини.
Перш ніж розпочати роботу з технологією «лепбук», я провела класні батьківські збори, на яких ознайомила та показала батькам зразки готових лепбуків. Це зацікавило батьків і дало змогу в подальшій роботі уникнути зайвих запитань та непорозумінь.
На початку навчального проекту, після визначення теми та організації дослідницько-пошукової діяльності учнів, я продумую основу папки, розробляю її макет та дизайн оформлення, визначаю, який матеріал буде розміщено в ній. Учні та батьки в ході роботи над проектом доповнюють та удосконалюють папку пізнавальними матеріалами, приймають безпосередню участь в її оформленні. Всі зібрані матеріали систематизуються, розміщуються у папці та використовуються під час захисту навчального проекту.
Лепбук допомагає дітям швидко та ефективно в ігровій формі засвоїти матеріал з певної теми, удосконалити та закріпити вже набуті знання. Яскраве та естетичне оформлення лепбука привертає увагу моїх другокласників, підібрані ігри та завдання сприяють засвоєнню набутих ними знань. На відміну від раніше створених у процесі проетів презентацій, книжок-розкладок, буклетів лепбук для них – це перш за все іграшка, якою можна гратися, переносити, складати, доповнювати. Іграшка, яку вони зробили самі з допомогою батьків і вчителя. Мої спостереження показали, що учні 2 класу із задоволенням граються лепбуками на перервах та в позаурочний час: розподіляють малюнки по групах, «збирають» предмети до кошика, розфарбовують «розмальовки» з даної теми, грають в дидактичні ігри, загадують один одному загадки, читають вірші тощо. Слід зазначити, що діти 7-річного віку під час занять з лепбуками, віддають перевагу дидактичним іграм, лабіринтам, цікавим завданням на вибір предметів, розмальовкам, що пов’язано з віковими та психологічними особливостями їхнього віку.
З досвіду своєї роботи , зазначу, що оптимальний розмір лепбука формату А4 у складеному вигляді. Таку папку учневі початкової школи зручно переносити в портфелі, тримати в руках, виконувати в ній завдання чи грати. Якщо матеріалу для однієї папки багато, то можна зробити подвійну папку або збільшити розмір.
У моєму класі лепбуки розміщені у шафі, дітям зручно їх діставати. За тематикою різні – «Отруйні та їстівні гриби», «Як тварини готуються до зими», «Пташина їдальня», «Казки», «Охорона первоцвітів», «Дорожні знаки», «Весна», «Калина – народний символ України», « Хліб –всьому голова». «Жива та нежива природа» та інші.
Учні 3-4 класів з допомогою батьків можуть створювати лепбуки за своїми макетами. Така робота буде сприяти не тільки узагальненню та систематизації знань з окремої теми, а й розвитку творчих здібностей учнів, уяви, фантазії, естетичного смаку.
Технологія «лепбук» у проектній діяльності учнів початкової школи – це новий спосіб узагальнення та систематизації знань учнів з теми, творчість, пізнання і дослідження нового, повторення і закріплення вивченого, вид спільної діяльності вчителя, батьків і дітей.