(Методичні рекомендації)."Види навчальної діяльності учнів з використанням компетентнісного і діяльнісного підходів з фізичної культури для учнів 5-6 класів"

Про матеріал
Знання вже не є самоціллю під час навчання, і система освіти відповідно має змінюватись, крокувати в ногу з часом та навчати того, що актуальне та цінується сьогодні. Відповідь на ці виклики – компетентнісне навчання на уроках фізичної культури в 5-6 класах.
Перегляд файлу

Види навчальної діяльності учнів з використанням компетентнісного і діяльнісного підходів з фізичної культури для учнів 5-6 класів.

В епоху різноманіття гаджетів та щоденного збільшення кількості інформації у нашому житті енциклопедичні знання перестали бути цінністю, якою вони були лише 20–30 років тому. Знання вже не є самоціллю під час навчання, і система освіти відповідно має змінюватись, крокувати в ногу з часом та навчати того, що актуальне та цінується сьогодні. Відповідь на ці виклики – компетентнісне навчання.

ЩО ТАКЕ КОМПЕТЕНТІСНЕ НАВЧАННЯ?

Роль школи сьогодні – підготувати дітей до життя, навчити їх критично мислити, аналізувати, опрацьовувати ті обсяги інформації, які вони отримують звідусіль, та вибирати необхідне, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Стара парадигма освіти, в якій школа існувала для накопичення знань та інформації, вже не працює. Наше життя зараз – це постійне навчання, і тому школа має навчити дітей постійно опановувати нові знання, знаходити потрібну інформацію та застосовувати її.

Компетентнісне навчання спрямоване на роботу з інформацією та опанування учнями компетентностей, умінь і навичок, які допомагають їм бути успішними, конкурентними та цінними на ринку праці.

Формування компетентностей в учнів зовсім не заперечує необхідності знань. Компетентнісне навчання – це про динамічне поєднання знань, умінь та цінностей. Лише в комплексі це дає результат. Знання в цьому випадку – не самоціль, а радше засіб формування умінь. Адже недостатньо просто засвоїти окремі знання й уміння, важливо навчитись їх застосовувати як у типових, так і в нестандартних, нових для дитини ситуаціях. Це дає змогу сформувати ціннісне ставлення до цих знань, навчитись адаптуватись та шукати шляхи ухвалення рішень у різноманітних ситуаціях.

За класичного підходу до навчання сценарій уроку розгортається орієнтовно за такою логікою: вчитель повідомляє тему, пояснює, для чого вона в житті, розказує та ілюструє тему. Викладання нової теми за компетентнісного навчання ґрунтується на проблемному та діяльнісному підходах.

Розглянемо, який вигляд має компетентнісне навчання на прикладі викладання модуль  “Гімнастика” в 5 класі.

За компетентнісного навчання урок розпочинається з проблемного питання або проблемної ситуації. Для кожного гімнастика може бути окрема ситуація чи питання, тому тема може викладатися не лінійно, а концентрично.

Наприклад, учитель показує учням виступ гімнастки на колоді і ставить дітям запитання “Як ви думаєте, якими  фізичними  якостями потрібно володіти, щоб виконати вправи на колоді?”. Це – проблемна ситуація та проблемне питання. Учні зі свого боку висловлюють припущення (гіпотези). У цій ситуації можливі три гіпотези: витривалість, відчуття рівновага, сила. Після формулювання гіпотез учитель пропонує учням перевірити  їх та стати на колоду і виконати вправи на колоді. Це – виконання вправи. Провівши цей простий дослід, учні разом з учителем обирають правильну гіпотезу та шукають відповідь на запитання, “Якими  фізичними  якостями потрібно володіти, щоб виконати вправи на колоді?”. Правильна відповідь відчуття рівноваги.

Такий шлях до розкриття теми довший, але і значно дієвіший. Так учитель формує в учнів не тільки предметні знання та уміння, а і ключові компетентності та наскрізні вміння (м’які навички).

ЧИ МОЖНА КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ЗАСТОСУВАТИ ДО ВСІХ ПРЕДМЕТІВ ТА ОСВІТНІХ ГАЛУЗЕЙ?

Деякі педагоги можуть сумніватися щодо можливості використання компетентнісного підходу для викладання своїх предметів, наприклад фізична культура. Компетентнісний підхід передбачає викладання теми через створення проблемних ситуацій, надання практико-орієнтованих завдань, які зі свого боку дають змогу учням проводити шукати та порівнювати  інформації, оцінювати її та створювати новий продукт. Наприклад: вчитель задає завдання учням самостійно знайти інформацію про рівновагу. Що таке рівновага? Як рівновага впливає на людський організм? В яких видах спорту потрібна рівновага? Учні спілкуються між собою висловлюють свої думки, прислуховуються до думки вчителя і приходять до правильного рішення даного питання. Важлива частина компетентнісного підходу – співпраця учнів між собою та з учителем, ведення діалогу та застосування вчителем формувального оцінювання. Усе це може бути реалізовано під час викладання будь-якого навчального предмета, зокрема й фізичної культури.

Як педагогу готуватися до уроку з компетентнісним підходом?

Очевидно, що на підготовку уроку із застосуванням компетентнісного підходу необхідно більше часу на початковому етапі, коли вчитель не має достатньої кількості матеріалів та напрацьованих завдань. Педагогу також потрібен час, щоби винайти ідеї для проблемної подачі матеріалу та формулювання питань для діалогів з учнями.

Утім, коли вчитель застосовуватиме компетентнісне навчання на постійній основі, це не займатиме надто багато часу на підготовчому етапі, а вдячність учнів за цікаві уроки та нові уміння переважить витрачений для цього час.

 Чи потрібне додаткове обладнання для компетентнісного підходу?

Так потрібно мати в наявності інвентар та обладнання для модулів, які вивчаєте на уроці фізичної культури. Головним засобом реалізації компетентнісного навчання є уміння вчителя вести проблемний діалог, організовувати взаємодію учнів та здійснювати формувальне оцінювання. Безумовно, значно збагачують арсенал учителя електронні ресурси, матеріали для колекції наочності, моделі тощо.

ЯК РЕАЛІЗУВАТИ ПЕДАГОГІКУ ПАРТНЕРСТВА Й НЕ ВТРАТИТИ ДИСЦИПЛІНУ В КЛАСІ?

Конструктивна дисципліна та субординація в класі – важливі частини освітнього процесу. А під час компетентнісного навчання роль дисципліни суттєво підвищується, оскільки співпраця учнів, робота в парах та більших групах потребує дотримання всіма сторонами правил.

Проте дисципліна тут розглядається не як страх проявити ініціативу, за що можуть покарати, а як розуміння правил взаємодії, їхнє підтримання та виховання в учнів самодисципліни. Цей процес потребує часу та зусиль кожного його учасника, однак є корисним у довгостроковій перспективі.

– Як налагодити конструктивну співпрацю в класі за компетентнісного підходу?

  • Правила мають бути чіткими і зрозумілими. Зрозумілі правила учням буде простіше опанувати. Ці правила мають регламентувати таймінг, алгоритми дій у різних ситуаціях, наприклад, коли учень хоче щось сказати або додати.
  • Співпраця в парах, потім у групах. Запорука конструктивної співпраці учнів у групах – уміння домовлятися, розподіляти ролі та взаємодіяти. Для цього спочатку варто вправлятись із завданнями в парах, а потім переходити до роботи в більш численних групах.
  • Завдання на розвиток навичок діалогу. Діти мають вступити в діалог і домовитись, як виконуватимуть завдання. Щоби так відбулося, завдання мають бути відповідними – такі, які стимулюватимуть комунікацію, вимагатимуть від учнів розробити та впровадити свої внутрішні правила.

Раніше дослідження показало, що найважливішим критерієм якості освіти в Україні вважають опанування компетентностей.

Використана література:Інформаційний матеріал підготовлено для Державної служби якості освіти в межах ініціативи “Система забезпечення якості освіти”, що впроваджується в межах проєкту “Супровід урядових реформ в Україні” (SURGe). 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Гелета Зіновій
Додано
11 липня 2023
Переглядів
353
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку