Використання ІКТ (мультимедійних технологій) на уроках української мови.
Переваги використання ІКТ. Комп'ютерна презентація. Вимоги до створення слайдів.
Використання ІКТ
(мультимедійних технологій) на уроках української мови
Новий час вимагає нових підходів в освіті, нових технологій, у тому числі і комп'ютерних. Дійсно, використання ІКТ на уроках дає можливість впливати на всі канали сприйняття людини - зоровий, механічний, слуховий та емоційний, а отже, сприяє ефективному засвоєнню навчального матеріалу.
Відомо, що більшість людей запам'ятовує 5% почутого і 20% побаченого. Одночасне використання аудіо- та відеоінформації підвищує запам'ятовуваність до 40-50%.
Мультимедіа (англ. multimedia) – багатокомпонентне середовище, що дає змогу використовувати текст, графіку, відео і мультиплікацію. Мультимедіа - представлення об'єктів і процесів не традиційним текстовим описом, а за допомогою фото, відео, графіки, анімації, звуку. Мультимедіа програми представляють інформацію в різних формах і тим самим роблять процес навчання більш ефективним. Економія часу, необхідного для вивчення конкретного матеріалу, в середньому становить 30%, а набуті знання зберігаються в пам'яті значно довше. Мультимедіа сприяє розвитку мотивації, комунікативних здібностей, отримання навичок, накопичення фактичних знань, а також сприяє розвитку інформаційної грамотності.
Переваги використання ІКТ:
v Збільшується обсяг матеріалу за рахунок економії часу.
v Розширюються можливості застосування диференційованого підходу в навчанні.
v Індивідуалізується процес перегляду (повтор, детальне вивчення кадру, зупинка кадру тощо).
v Підвищується мотивація навчання, створюється позитивний настрій, активізується
самостійна діяльность учнів.
При використанні на уроці мультимедійних технологій структура уроку принципово не змінюється. У ньому, як і раніше, зберігаються всі основні етапи, зміняться, можливо, тільки їх часові характеристики. Необхідно відзначити, що етап мотивації в даному випадку збільшується і несе пізнавальне навантаження. Це необхідна умова успішності навчання, оскільки без інтересу до поповнення відсутніх знань, без уяви та емоцій немислима творча діяльність учня.
У своїй практичній діяльності кожен учитель, що проводить навчальні
заняття з використанням ІКТ, обирає потрібний йому за різними параметрами набір педагогічних програмних засобів, що підвищує ефективність його праці, а рівень теоретичних знань, практичних умінь і навичок його учнів наближує до вимог сьогодення.
Одним з оптимальних і доступних для вчителя засобів використання ІКТ на уроках української мови та літератури, на мій погляд, є створення презентацій. Програма для створення презентацій Microsoft Power Point є універсальним видом наочності і може бути застосована в будь-якому класі на уроці будь-якого типу. Створити прості слайди для уроку за наявності практики можна за годину. Це дуже зручно.
Комп'ютерна презентація - це набір слайдів, які об'єднані можливістю переходу від одного слайда до іншого та зберігаються у загальному файлі. Слайд - логічно автономна інформаційна структура, яка містить різні об'єкти, які подаються на загальному екрані монітора у вигляді єдиної композиції.
Складовими слайда можуть бути такі об’єкти
v заголовок та підзаголовок
v графічні зображення (малюнки)
v таблиці
v діаграми
v тексти
v звуки
v марковані списки
v фон
v колонтитул
v номер слайда
v дата
При створенні слайдів необхідно враховувати такі вимоги:
v Слайд повинен містити мінімально можливу кількість слів.
v На слайд потрібно виносити визначення, терміни, які учні будуть записувати в зошити, прочитувати їх вголос під час демонстрації презентації.
v Для написів та заголовків слід використовувати чіткий великий шрифт.
v Заливка тла, букв, ліній повинна бути спокійного кольору, що не викликає роздратування і втоми очей.
v Малюнки, фотографії та інші ілюстраційні матеріали по можливості повинні максимально рівномірно заповнювати все екранне поле.
v Не можна перевантажувати слайди зоровою інформацією.
v На перегляд одного слайда слід відводити достатній час (не менше 2-3 хв.), щоб учні могли сконцентрувати увагу на екранному зображенні, розглянути всі елементи слайда, зробити записи в робочі зошити.
v Звуковий супровід слайдів не повинен мати різкий, дратівливий характер.
Використання мультимедійних презентацій доцільно на будь-якому етапі вивчення теми. Слайди можуть бути використані для повідомлення теми та мети уроку, у процесі пояснення вчителем матеріалу (визначення, терміни, опорні конспекти, таблиці, схеми, малюнки, відео фрагменти), для розгортання дискусії і постановки проблемних завдань, для первинного закріплення знань, формування вмінь та навичок учнів, для контролю знань. Якою б складною і нудною не була тема, вона стане цікавою школяреві, якщо навчальний матеріал на екрані представлений у фарбах, зі звуком та іншими ефектами. Все це дозволяє подолати пасивність, інертність учнів, організувати самостійну роботу і забезпечити усвідомлене засвоєння учнями української мови, а також виробити шанобливе ставлення до комп'ютера як до інструменту професійної діяльності людини.