Перший урок « Мій сонячний дім – моя Україна »

Про матеріал

Перший урок « Мій сонячний дім – моя Україна ». Є презентація до уроку. Мета уроку - формувати ціннісне ставлення до держави, українського народу; продовжити ознайомлення учнів з державними та народними символами; виховувати почуття патріотизму, любові до рідного краю, пошану до свого народу, бажання приносити користь своїй країні; розвивати почуття національної свідомості та громадської активності, відчуття любові до рідної землі, прагнення бути свідомими патріотами українського народу, критичне мислення, пiзнавальний iнтерес.

Девіз уроку: Усі ми – це наша родина, це наша сім'я, це наша Україна.

Перегляд файлу

 

 

Перший  урок

 

 

 

« Мій  сонячний  дім –

моя  Україна »

 

Вчитель  початкових  класів

Гончаренко  Людмила  Петрівна

 

Мета: Формувати ціннісне ставлення до держави, українського народу;           продовжити ознайомлення учнів з державними та народними               символами; виховувати почуття патріотизму, любові до рідного краю, пошану до свого  народу, бажання приносити користь своїй країні;             розвивати почуття національної свідомості та громадської               активності, відчуття  любові  до  рідної  землі,  прагнення  бути                свідомими  патріотами  українського  народу, критичне мислення,              пiзнавальний  iнтерес.

Обладнання: стенд «Державні символи України», хліб, сіль, український рушник, колосся пшениці; малюнок дерева, паперові осінні листочки для кожного учня; пазли із зображенням народних символів України, рослини-обереги, малюнки, плакат  «Небесна сотня»,  картки із завданнями для роботи в групах, схема асоціативного куща, комп’ютер.

Девіз уроку: Усі ми – це наша родина, це наша сім’я, це наша Україна.

 

 

Хід заняття

І. Організаційний момент

  •  Сьогодні свято завітало в школу,
  • Бо перше вересня, і пролунав дзвінок.
  • Змужнілі, сонцем зла скані улітку,
  • Ми розпочнемо Перший наш урок.

      Право на освіту записано в Основному Законі нашої держави, який прийнято 28 червня 1996 року.

    Ст. 53: Кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обовязковою.

 

Вправа «Очікування»

- Посміхніться  один  одному,  подаруйте  свої  чарівні  посмішки  нашим  батькам, бо ж  перший  день  осені  особливий.

 - А які Ваші очікування від першого уроку?

(Діти записують на кленових листочках свої очікування і прикріплюють до дерева зображеного на дошці).

 

ІІ. Актуалізація життєвого досвіду

Гра «Так чи ні, я чи не я»

- А зараз, діти, прошу відповідати чесно та відверто:

 Усі за літо відпочили?

 А набралися ви сили?

 У школу всі із вас хотіли?

 А на сонці загоріли?

 Хто улітку грався?

 Ну, а хто купався?

 А хто букви всі забув?

 Хто з вас їздив до бабусі?

 Хто допомагав матусі?

 Хто книжку нову прочитав?

 А хто лише в м’яча ганяв?

А хто загадку зможе відгадати?

  • А  от  відгадка до загадки допоможе нам дізнатися, про  що  ми  будемо говорити  сьогодні  на  першому  уроці  в  четверьому  класі,  тому слухайте уважно!

 

Відгадування загадки

Красивий, щедрий рідний край,

І мова наша солов’їна.

Люби, шануй, оберігай

Усе, що зветься...

IІI. Повiдомлення теми i мети уроку.

- Отож, поговоримо про нашу славну Україну, а тема  уроку: "Мій сонячний дім -  моя Україна!"

ІV. Сприйняття та засвоєння матеріалу уроку

1.Вступне слово вчителя

        Наша держава – одна з найбільших країн у Європі. Щасливі ми, що народилися і живемо в Україні. Тут жили наші прадіди, живуть батьки, тут корінь українського народу. І де б не були скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємося аж до сліз, зачувши рідне слово, вслухаємось у чарівні мелодії пісень, вбираємо в себе ніжні звуки української мови. Україна – це наша історія. Бо поки ми пам’ятаємо історію свого народу, ми існуємо, як нація. Від розуміння і любові кожного з нас залежатиме, яким буде майбутнє України.

     Україна — це наш рідний край, наша дорога і мила Вітчизна, земля, де ми народились, уперше побачили і пізнали світ, почули колискову пісню, рідну мову, відчули любов і ласку — це наша найдорожча у світі Батьківщина. Вона для кожного з нас одна, як і мама, бо

«Можна все на світі вибирати, сину,

Вибрати не можна тільки Батьківщину».

Так писав у своїх віршах відданий син України В. Симоненко, патріот і справжній мужній громадянин. Як і рідну матір ми не вибираємо, так і Батьківщину людина не вибирає, але прикипає до неї всім серцем, як і до рідної неньки, проймається великою і світлою любов’ю на все своє життя. От і ми почнемо нашу дорогу до знань з подорожі нашою славною Україною, з любові до рідного краю, з тих найвищих на землі почуттів — любові та відданості рідній Україні, без яких немислиме життя.

 

2.Ознайомлення з маршрутом подорожі

Станція 1. Україна – рідний край.

Станція 2. Візитка України.

Станція 3. Народні символи держави.

Станція 4. Ми – творчі діти України.

Станція 5.  Мій край – моя історія жива.

Станція 6. Перлина – Україна. Ти для нас одна єдина!

 

ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

Станція 1. Україна – рідний край.

  • У всьому світі, кожен зна,
  • Є Батьківщина лиш одна.
  • І в нас вона одна-єдина –
  • Це наша славна Україна!

 

1. Асоціативний кущ  «Україна».

 а) Створення павутинки (індивідуальна робота).   Кожному учневі дається листочок з колом і променями . У колі написано «Моя Україна – це…».

- Запишіть слова та фрази, які спадають на думку, коли чуєте вислів

б) Робота в парах.
- Обміняйтесь листочками, порівняйте записи, зробіть спільний висновок.
в)  Заслуховування учнів, створення куща на дошці.

 

  • Перегляд  відео “Я люблю Україну!”
  1. Бесіда «Що для кожного з вас Україна?»

   ( Україна – це рідний дім, рідне село, мелодійна, ніжна мова, вишиванки, верба і калина…).

      В кожної людини є своя маленька батьківщина – це її домівка, вулиця, село, що є частиною великої Батьківщини.

  •                  Яке місце на нашій планеті вважається найкращим?
  •                  Але чому ж так ніжно тріпоче серце при згадці про старе дерево чи скромні квіточки,  що ростуть біля батьківського порогу? Мабуть тому, що серце приростає саме до рідної землі, яка випестила тебе і яку ти зігрів своїми руками. І так буває завжди – любов до великого і безмежного починається з любові до малого. Рідний куточок землі стає для людини найкрасивішим та наймилішим.
  •                  Ми часто чуємо словосполучення «рідна земля», «рідний край». Що означають вони?  Послухаємо вірші:

 

Поле широке, небо високе

В променях сонця сія.

Верби. Калина… В даль пісня лине –

То Україна моя.

 

Є у всіх одна країна,

Найрідніша нам усім.

То прекрасна Україна,

Нашого народу дім.

 

Моя Україно, тебе я кохаю –

Тут дім мій, тут друзі живуть.

Тут мовою рідною пісня лунає

І мальви по селах цвітуть.

 

Україно, земле рідна,

Земле сонячна і хлібна,

Ти навік у нас одна,

Ти, як мати, найрідніша,

Ти з дитинства наймиліша,

Наша отча сторона.

 

У рідному краї і серце співає,

Лелеки здалека нам весни несуть,

У рідному краї і небо безкрає,

І ріки-потоки, мов струни течуть.

 

Одна Батьківщина, і більш не буває.

Місця, де родилися, завжди святі.

Хто рідну оселю свою забуває,

Той долі не знайде в житті.
 

 -  А що значить бути громадянином України?

  (Дотримуватись законів України, дбати про добробут і розквіт України).

Чи вважаєте ви себе громадянами?

 

Станція 2. Візитка України.

  • Мозковий штурм

- Скажіть, будь ласка, а як у світі, люди з інших країн, навіть ніколи не побувавши в Україні,  можуть впізнати нашу Батьківщину. Як ви гадаєте? (Міркування дітей)

 

- Такою собі візиткою нашої країни, або, якщо говорити по-дорослому, символами України  є золотий тризуб на блакитному тлі – це наш Державний Герб, синьо-жовтий Державний Прапор і велична урочиста пісня, яка має назву "Ще не вмерла Україна" – це наш Державний Гімн. Коли звучить Гімн необхідно усім встати гідно, цим самим ми висловлюємо свою шану і повагу до України, до всіх тих, хто живе в Україні, тобто і до себе також.

 

  •                  Гронування  «Кольори прапора»:

Синій – вода, небо, волошки, незабудки …

Жовтий – сонце, лан пшениці, зерно, соняшник …

 

Станція 3. Народні символи держави.

      - Але не лише за Державними символами упізнають українців. Сьогодні на святі ви проходили під чарівною брамою вишитих рушників. Вишиванки – це також символ нашої країни, але народний, адже вишивка – істинно українське мистецтво. Ось погляньте, які красиві вишиті рушники принесли сьогодні Ваші батьки. (Діти розглядають стенд із вишитими рушниками)

  •        Український народ має й інші народні символи. А які саме ви дізнаєтесь, коли виконаєте завдання - складете пазли.

 

  • Робота в парах

Виконання завдання «Склади пазл – назви народний символ»

 

Коментарі до пазлів:

Лелекисимволізують  сімейний  затишок,  благополуччя,  вірність  своєму  краю.

Соловей – символ української пісні. Український народ дуже співучий. Давня легенда розповідає про пташку, пісні якої стали перекладом на пташину мову пісень нашої Батьківщини.

Ластівка – символ матері.

Барвінок - символ пам’яті та життя.   Рослина, яка зберігає синій колір квітки і під снігом.

Калина - символ  рідної  землі,  батьківської  хати,  невмирущості  роду  людського.  Тому-то  коло  хати  садять  калину,  щоб  не  переводився  рід. А ще калина – символ дівочої вроди.

Соняшник - на фоні неба – символ України, а маленький хлопчик, що його посадив – надія і її майбутнє.

Верба символ  весняного  пробудження.  Недарма  в  народі  кажуть:  „Де  срібліє  вербиця,  там  хороша  водиця”,  бо  верба  є  природним  фільтром.  Саме  це  дерево  позначає, де є вода у землі. На  сухому  місці  верба  не  росте  ніколи.

Чорнобривці – символ вроди та здоров’я. Ну хто не знає, що в кожному українському обійсті мають рости чорнобривці. Милують вони наше око, лікують наше тіло.

Ромашка - символ здоров’я та ніжності.   Лікарська рослина з білими пелюстками і сонячною серединкою.

Волошка - символ кохання. Рослина, квітка якої нагадує голубе плесо води.

Писанкасимвол  оновлення  світу,  символ  перемоги  життя  над  смертю.  Наші  предки  вірили,  що  писанка  має  магічну  силу.  Вона  приносить  добро,  щастя,  достаток,  захищає  людину  від  усього  злого,  недоброго.

Вишитий рушниксимволізує  чистоту  почуттів,  глибину  безмежної  любові  до  дітей,  до  всіх  хто  не  черствіє  душею.  Рушник  передавали  як  оберіг  з  роду  в  рід,  із  покоління  в  покоління.  Від  сивої  давнини  і  дотепер,  у  радості  і  в  горі  рушник - невід’ємний  атрибут  нашого  побуту.

Біла хатасимвол  чистоти,  морального  здоров’я,  душевної  краси.  Тому  за  традицією  українці  стіни  рідної  оселі  білили.  Гарна  біленька  хата  у  вишневому  садку,  мов  дівчина  у  вінку.  У  цій  хаті  були  перші  радощі,  клопоти.  У  ній  пахло  зіллям,  хлібом,  молоком.

Український віночокє „знахарем  душі”, бо в ньому є чаклунська  сила,  що  волосся  береже  і  болі  відганяє.  Впліталось  до  віночка  дванадцять  квіточок.  Кожна  із  них – лікар,  оберіг  від  злих  сил.

Хліб - здавна є символом добробуту та гостинності, символом  життя.  З  давніх-давен  наш  народ  над  усе  цінує  хліб  як  найбільшу  святість.  Борони,  Боже,  щоб  хтось  поклав  його  сподом  догори.  Змести  крихти  хліба  на  землю  вважалось  великим  гріхом.

- Існує багато інших символів нашої країни. Але всі ці символи будуть існувати лише тоді, коли  ми з вами будемо їх знати, розповідати про них, користуватися ними. Лише тоді будуть існувати українці, буде існувати наша Богом дана благословенна земля – Україна.

 

Перегляд відео «НА нашій Україні» Н.Май

 

Фізкульхвилинка «Україно,  ми твоя надія»

 

Станція 4. Ми – творчі діти України.

  • Розгадування ребусів   (тризуб, столиця, сім я..)
  • Робота в групах .  Скласти Сенкан для слова Україна

Робота в групах.

( У кожної групи стрічки паперу, на яких записано по одному твердженню з переліку сімейних традицій і цінностей. Відібрати :

І група – «Сімейні традиції»

ІІ група – «Сімейні цінності».

  •             Вишивання рушників, серветок, сорочок.
  •             Принциповість у взаєминах.
  •             Спільна праця батьків і дітей на присадибній ділянці.
  •             Наслідування дітьми професії батьків, родинні династії.
  •             Довірливе спілкування між батьками і дітьми.
  •             Дбайливе ставлення кожного до своїх рідних.
  •             Дотримання порядку в домі.
  •             Взаємоповага членів сімї.
  •             Справедливість у оцінюванні вчинків.
  •             Шана померлим родичам.
  •             Перехід родинних коштовностей з покоління в покоління.
  •             Підтримання позитивних емоцій в сімї.
  •             Відзначення днів народження членів родини.
  •             Духовне вдосконалення.
  •             Приготування страв національної кухні.
  •             Використання у святкові дні національного одягу.

 

Розсипанка

  •             Х*Ч  М*Л*Й  Я,  Н*В*Л*К*Й,
  •             З*Т*  Д*БР*  ЗН*Ю,
  •             Щ*  КР*Й  Р*Д*Н*Й  -  УК*А*Н*,
  •             Я  Ї*  К*Х*Ю.

 

 Станція 5. Мій край – моя історія жива.

- На долю нашого народу випало багато героїчного і водночас трагічного. Історія України – це історія народу, який протягом багатьох століть боровся за свою незалежність.

Важкі часи настали для нашої держави і нині. Нас хочуть розділити, але ми – українці – сильна нація, і Україна – єдина країна. Кожен з нас має любити свій народ, його культуру і традиції, як це робили ті, хто загинув за нашу незалежність на Майдані та на полі бою. Вшануймо ж пам’ять про загиблих героїв хвилиною мовчання.

 

  •      Хвилина мовчання на честь загиблих на майдані – «небесна сотня», воїнів української армії  та мирних мешканців під час подій, що відбуваються на сході України.

 

  • Метод «ПРЕС»

- Як ви думаєте, якими повинні бути люди, щоб запанували мир і щастя  в нас на Україні?

Я вважаю, що ... (висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваш погляд).

...тому, що... (наведіть причину появи цієї думки, тобто на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції).

... наприклад... (наведіть факти, які демонструють ваші докази).

            Отже (тому), я вважаю... (узагальніть свою думку).

 

  • Не ділімо цю землю,
  • Не ділімо це небо,
  • Не ділімо хатини
  • Й сім'ї не ділімо!
  • Бо ми - браття, єдині
  • В українському слові,
  • В українськім коріння,
  • В українській любові

 

  • Перегляд  відео «Українське село  - етно-комплекс під Києвом».

 

Станція  6.  Перлина – Україна. 

 Вікторина «Моя Україна»

- Хто є авторами слів і музики Державного Гімну України?

- Що означають кольори в українському прапорі?

- Яка найбільша річка України?

- Які моря омивають кордони нашої держави?

- Назвіть гори на території України.

- Хто автор рядків: «Можна все на світі вибирати, сину,

                                  Вибрати не можна тільки Батьківщину»?

Учениця  .   Ми – патріоти – дочки і сини

                   Для твого блага все в житті здолаєм!

                  Бо ти найкращий, краю мій ясний,

                          Вітчизну й матір ми не вибираєм

Перегляд відео «Перлина  - Україна».

V. Підсумок уроку

 

  • Вправа «Мікрофон»
  • Я знав …
  • Я дізнався …
  • Я зрозумів …

 

  •  Слово вчителя

- Чи здійснилися Ваші очікування?

 

- Ось і добіг до кінця наш  урок. Але те, про що ми сьогодні говорили, запам'ятайте на все життя. Бо нема нічого святішого і ріднішого на білому світі, ніж своя, рідна сторона, мила Вітчизна, світла і дорога серцю кожного українця. Наша Батьківщина – рідна єдина Україна. Завжди пам'ятайте це і гордо пронесіть усвідомлення того, що ми – діти України. Несіть у світ добро і радість, як справжні українці, бо кожен з нас приходить у світ для добра.

     Пам’ятайте, Україна – ЄДИНА КРАЇНА!  Незважаючи на усі негаразди,  ми прагнемо одного – спокою, миру та чистого блакитного неба над головою. І це у нас буде! Дякую за співпрацю!

1

 

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Панiотова Наталя
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
8 серпня 2018
Переглядів
2855
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку