Перший урок « Мій сонячний дім – моя Україна ». Є презентація до уроку. Мета уроку - формувати ціннісне ставлення до держави, українського народу; продовжити ознайомлення учнів з державними та народними символами; виховувати почуття патріотизму, любові до рідного краю, пошану до свого народу, бажання приносити користь своїй країні; розвивати почуття національної свідомості та громадської активності, відчуття любові до рідної землі, прагнення бути свідомими патріотами українського народу, критичне мислення, пiзнавальний iнтерес.
Девіз уроку: Усі ми – це наша родина, це наша сім'я, це наша Україна.
Перший урок
« Мій сонячний дім –
моя Україна »
Вчитель початкових класів
Гончаренко Людмила Петрівна
Мета: Формувати ціннісне ставлення до держави, українського народу; продовжити ознайомлення учнів з державними та народними символами; виховувати почуття патріотизму, любові до рідного краю, пошану до свого народу, бажання приносити користь своїй країні; розвивати почуття національної свідомості та громадської активності, відчуття любові до рідної землі, прагнення бути свідомими патріотами українського народу, критичне мислення, пiзнавальний iнтерес.
Обладнання: стенд «Державні символи України», хліб, сіль, український рушник, колосся пшениці; малюнок дерева, паперові осінні листочки для кожного учня; пазли із зображенням народних символів України, рослини-обереги, малюнки, плакат «Небесна сотня», картки із завданнями для роботи в групах, схема асоціативного куща, комп’ютер.
Девіз уроку: Усі ми – це наша родина, це наша сім’я, це наша Україна.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Право на освіту записано в Основному Законі нашої держави, який прийнято 28 червня 1996 року.
Ст. 53: Кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов’язковою.
Вправа «Очікування»
- Посміхніться один одному, подаруйте свої чарівні посмішки нашим батькам, бо ж перший день осені особливий.
- А які Ваші очікування від першого уроку?
(Діти записують на кленових листочках свої очікування і прикріплюють до дерева зображеного на дошці).
ІІ. Актуалізація життєвого досвіду
Гра «Так чи ні, я чи не я»
- А зараз, діти, прошу відповідати чесно та відверто:
Усі за літо відпочили?
А набралися ви сили?
У школу всі із вас хотіли?
А на сонці загоріли?
Хто улітку грався?
Ну, а хто купався?
А хто букви всі забув?
Хто з вас їздив до бабусі?
Хто допомагав матусі?
Хто книжку нову прочитав?
А хто лише в м’яча ганяв?
А хто загадку зможе відгадати?
Відгадування загадки
Красивий, щедрий рідний край,
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься...
IІI. Повiдомлення теми i мети уроку.
- Отож, поговоримо про нашу славну Україну, а тема уроку: "Мій сонячний дім - моя Україна!"
ІV. Сприйняття та засвоєння матеріалу уроку
1.Вступне слово вчителя
Наша держава – одна з найбільших країн у Європі. Щасливі ми, що народилися і живемо в Україні. Тут жили наші прадіди, живуть батьки, тут корінь українського народу. І де б не були скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємося аж до сліз, зачувши рідне слово, вслухаємось у чарівні мелодії пісень, вбираємо в себе ніжні звуки української мови. Україна – це наша історія. Бо поки ми пам’ятаємо історію свого народу, ми існуємо, як нація. Від розуміння і любові кожного з нас залежатиме, яким буде майбутнє України.
Україна — це наш рідний край, наша дорога і мила Вітчизна, земля, де ми народились, уперше побачили і пізнали світ, почули колискову пісню, рідну мову, відчули любов і ласку — це наша найдорожча у світі Батьківщина. Вона для кожного з нас одна, як і мама, бо
«Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину».
Так писав у своїх віршах відданий син України В. Симоненко, патріот і справжній мужній громадянин. Як і рідну матір ми не вибираємо, так і Батьківщину людина не вибирає, але прикипає до неї всім серцем, як і до рідної неньки, проймається великою і світлою любов’ю на все своє життя. От і ми почнемо нашу дорогу до знань з подорожі нашою славною Україною, з любові до рідного краю, з тих найвищих на землі почуттів — любові та відданості рідній Україні, без яких немислиме життя.
2.Ознайомлення з маршрутом подорожі
Станція 1. Україна – рідний край.
Станція 2. Візитка України.
Станція 3. Народні символи держави.
Станція 4. Ми – творчі діти України.
Станція 5. Мій край – моя історія жива.
Станція 6. Перлина – Україна. Ти для нас одна єдина!
ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
Станція 1. Україна – рідний край.
1. Асоціативний кущ «Україна».
а) Створення павутинки (індивідуальна робота). Кожному учневі дається листочок з колом і променями . У колі написано «Моя Україна – це…».
- Запишіть слова та фрази, які спадають на думку, коли чуєте вислів
б) Робота в парах.
- Обміняйтесь листочками, порівняйте записи, зробіть спільний висновок.
в) Заслуховування учнів, створення куща на дошці.
( Україна – це рідний дім, рідне село, мелодійна, ніжна мова, вишиванки, верба і калина…).
В кожної людини є своя маленька батьківщина – це її домівка, вулиця, село, що є частиною великої Батьківщини.
Поле широке, небо високе
В променях сонця сія.
Верби. Калина… В даль пісня лине –
То Україна моя.
Є у всіх одна країна,
Найрідніша нам усім.
То прекрасна Україна,
Нашого народу дім.
Моя Україно, тебе я кохаю –
Тут дім мій, тут друзі живуть.
Тут мовою рідною пісня лунає
І мальви по селах цвітуть.
Україно, земле рідна,
Земле сонячна і хлібна,
Ти навік у нас одна,
Ти, як мати, найрідніша,
Ти з дитинства наймиліша,
Наша отча сторона.
У рідному краї і серце співає,
Лелеки здалека нам весни несуть,
У рідному краї і небо безкрає,
І ріки-потоки, мов струни течуть.
Одна Батьківщина, і більш не буває.
Місця, де родилися, завжди святі.
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде в житті.
- А що значить бути громадянином України?
(Дотримуватись законів України, дбати про добробут і розквіт України).
Чи вважаєте ви себе громадянами?
Станція 2. Візитка України.
- Скажіть, будь ласка, а як у світі, люди з інших країн, навіть ніколи не побувавши в Україні, можуть впізнати нашу Батьківщину. Як ви гадаєте? (Міркування дітей)
- Такою собі візиткою нашої країни, або, якщо говорити по-дорослому, символами України є золотий тризуб на блакитному тлі – це наш Державний Герб, синьо-жовтий Державний Прапор і велична урочиста пісня, яка має назву "Ще не вмерла Україна" – це наш Державний Гімн. Коли звучить Гімн необхідно усім встати гідно, цим самим ми висловлюємо свою шану і повагу до України, до всіх тих, хто живе в Україні, тобто і до себе також.
Синій – вода, небо, волошки, незабудки …
Жовтий – сонце, лан пшениці, зерно, соняшник …
Станція 3. Народні символи держави.
- Але не лише за Державними символами упізнають українців. Сьогодні на святі ви проходили під чарівною брамою вишитих рушників. Вишиванки – це також символ нашої країни, але народний, адже вишивка – істинно українське мистецтво. Ось погляньте, які красиві вишиті рушники принесли сьогодні Ваші батьки. (Діти розглядають стенд із вишитими рушниками)
Виконання завдання «Склади пазл – назви народний символ»
Коментарі до пазлів:
Лелеки – символізують сімейний затишок, благополуччя, вірність своєму краю.
Соловей – символ української пісні. Український народ дуже співучий. Давня легенда розповідає про пташку, пісні якої стали перекладом на пташину мову пісень нашої Батьківщини.
Ластівка – символ матері.
Барвінок - символ пам’яті та життя. Рослина, яка зберігає синій колір квітки і під снігом.
Калина - символ рідної землі, батьківської хати, невмирущості роду людського. Тому-то коло хати садять калину, щоб не переводився рід. А ще калина – символ дівочої вроди.
Соняшник - на фоні неба – символ України, а маленький хлопчик, що його посадив – надія і її майбутнє.
Верба – символ весняного пробудження. Недарма в народі кажуть: „Де срібліє вербиця, там хороша водиця”, бо верба є природним фільтром. Саме це дерево позначає, де є вода у землі. На сухому місці верба не росте ніколи.
Чорнобривці – символ вроди та здоров’я. Ну хто не знає, що в кожному українському обійсті мають рости чорнобривці. Милують вони наше око, лікують наше тіло.
Ромашка - символ здоров’я та ніжності. Лікарська рослина з білими пелюстками і сонячною серединкою.
Волошка - символ кохання. Рослина, квітка якої нагадує голубе плесо води.
Писанка – символ оновлення світу, символ перемоги життя над смертю. Наші предки вірили, що писанка має магічну силу. Вона приносить добро, щастя, достаток, захищає людину від усього злого, недоброго.
Вишитий рушник – символізує чистоту почуттів, глибину безмежної любові до дітей, до всіх хто не черствіє душею. Рушник передавали як оберіг з роду в рід, із покоління в покоління. Від сивої давнини і дотепер, у радості і в горі рушник - невід’ємний атрибут нашого побуту.
Біла хата – символ чистоти, морального здоров’я, душевної краси. Тому за традицією українці стіни рідної оселі білили. Гарна біленька хата у вишневому садку, мов дівчина у вінку. У цій хаті були перші радощі, клопоти. У ній пахло зіллям, хлібом, молоком.
Український віночок – є „знахарем душі”, бо в ньому є чаклунська сила, що волосся береже і болі відганяє. Впліталось до віночка дванадцять квіточок. Кожна із них – лікар, оберіг від злих сил.
Хліб - здавна є символом добробуту та гостинності, символом життя. З давніх-давен наш народ над усе цінує хліб як найбільшу святість. Борони, Боже, щоб хтось поклав його сподом догори. Змести крихти хліба на землю вважалось великим гріхом.
- Існує багато інших символів нашої країни. Але всі ці символи будуть існувати лише тоді, коли ми з вами будемо їх знати, розповідати про них, користуватися ними. Лише тоді будуть існувати українці, буде існувати наша Богом дана благословенна земля – Україна.
Перегляд відео «НА нашій Україні» Н.Май
Фізкульхвилинка «Україно, ми твоя надія»
Станція 4. Ми – творчі діти України.
Робота в групах.
( У кожної групи стрічки паперу, на яких записано по одному твердженню з переліку сімейних традицій і цінностей. Відібрати :
І група – «Сімейні традиції»
ІІ група – «Сімейні цінності».
Розсипанка
Станція 5. Мій край – моя історія жива.
- На долю нашого народу випало багато героїчного і водночас трагічного. Історія України – це історія народу, який протягом багатьох століть боровся за свою незалежність.
Важкі часи настали для нашої держави і нині. Нас хочуть розділити, але ми – українці – сильна нація, і Україна – єдина країна. Кожен з нас має любити свій народ, його культуру і традиції, як це робили ті, хто загинув за нашу незалежність на Майдані та на полі бою. Вшануймо ж пам’ять про загиблих героїв хвилиною мовчання.
- Як ви думаєте, якими повинні бути люди, щоб запанували мир і щастя в нас на Україні?
Я вважаю, що ... (висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваш погляд).
...тому, що... (наведіть причину появи цієї думки, тобто на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції).
... наприклад... (наведіть факти, які демонструють ваші докази).
Отже (тому), я вважаю... (узагальніть свою думку).
Станція 6. Перлина – Україна.
Вікторина «Моя Україна»
- Хто є авторами слів і музики Державного Гімну України?
- Що означають кольори в українському прапорі?
- Яка найбільша річка України?
- Які моря омивають кордони нашої держави?
- Назвіть гори на території України.
- Хто автор рядків: «Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину»?
Учениця . Ми – патріоти – дочки і сини
Для твого блага все в житті здолаєм!
Бо ти найкращий, краю мій ясний,
Вітчизну й матір ми не вибираєм
Перегляд відео «Перлина - Україна».
V. Підсумок уроку
- Чи здійснилися Ваші очікування?
- Ось і добіг до кінця наш урок. Але те, про що ми сьогодні говорили, запам'ятайте на все життя. Бо нема нічого святішого і ріднішого на білому світі, ніж своя, рідна сторона, мила Вітчизна, світла і дорога серцю кожного українця. Наша Батьківщина – рідна єдина Україна. Завжди пам'ятайте це і гордо пронесіть усвідомлення того, що ми – діти України. Несіть у світ добро і радість, як справжні українці, бо кожен з нас приходить у світ для добра.
Пам’ятайте, Україна – ЄДИНА КРАЇНА! Незважаючи на усі негаразди, ми прагнемо одного – спокою, миру та чистого блакитного неба над головою. І це у нас буде! Дякую за співпрацю!
1