Методичні рекомендації "Використання методу різнокольорових капелюшків Едварда де Боно на уроках біології"

Про матеріал
Інтерактивна гра «Шість капелюхів» дозволяє сформувати найбільш повне уявлення про предмет дискусії та на логічному й емоційному рівнях оцінити його переваги або недоліки. Капелюх певного кольору передбачає включення відповідного режиму мислення, якому має слідувати учень чи команда в момент аргументації своєї позиції в процесі дискусійної гри.
Перегляд файлу

Використання методу різнокольорових капелюшків Едварда де Боно на уроках біології

 При вивченні будови клітини в 9 класі вчитель може використати інтерактивну гру  «Шість капелюхів».  Це психологічна рольова гра, сенс якої полягає в тому, щоб розглянути одну й ту ж проблемну ситуацію з шести  незалежних одна від одної точок зору. Це дозволяє сформувати найбільш повне уявлення про предмет дискусії та на логічному й емоційному рівнях оцінити переваги й недоліки. Капелюх певного кольору передбачає включення відповідного режиму мислення, якому має слідувати учень чи команда в момент аргументації своєї позиції в процесі дискусійної гри.

  Ратифікація правил.

  • Білий – фокусування уваги на інформації (аналіз відомих фактів та цифр, а також оцінка того, яких відомостей не вистачає та з яких джерел їх можна отримати).
  • Жовтий – дослідження можливих успіхів, пошук переваг та оптимістичний прогноз ідеї, яка розглядається.
  • Чорний – оцінка ситуації з точки зору наявності недоліків, ризиків та загроз її розвитку.
  • Червоний – увага до емоцій та інтуїції. Не вдаючись у подробиці та міркування, на цьому етапі висловлюються всі інтуїтивні здогадки.
  • Зелений – пошук альтернатив, генерація ідей, модифікація вже наявних напрацювань.
  • Синій – управління процесом дискусії, підбиття підсумків і обговорення користі та ефективності методу в конкретних умовах.

     Учитель розповідає  про будову мембрани клітини, використовуючи мультимедійний програмний засіб «Віртуальна біологічна лабораторія».  Далі розподіляє учнів на групи та пропонує їм самостійну роботу  з матеріалом підручника  параграф 10 (пункт  «Функції мембрани»). Через 6 хвилин відбувається звіт.

Звіт групи «Білий капелюшок».

 Спектр питань.

  1. Які важливі утворення має клітина ззовні?
  2. Яка будова  клітинної мембрани?
  3. Поясніть будову і  значення біліпідного шару фосфоліпідів.
  4. Перелічіть і поясніть функції цієї мембрани.

Звіт групи «Чорний капелюшок».

 Спектр питань.

  1. Що може піти не правильно в клітині?
  2.  Стан клітини залежить від зовнішнього і внутрішнього середовищ, а вони дуже мінливі. Чи вистачить пасивного транспорту,  щоб утримати в клітині стан гомеостазу?
  3.  В клітині існує запас АТФ, що утворюється в мітохондріях. Можливо енергія АТФ повинна використовуватися  на  рух органічних і неорганічних речовин у клітину та з клітини?
  4. Ми думаємо, що існує механізм транспорту речовин, пов’язаний з імунітетом і  надходженням певних іонів у клітину?
  5.  Можливо  у різних організмів мембрана не єдиним зовнішнім покриттям клітин?

Звіт групи «Жовтий капелюшок».

 Спектр питань.

  1.    Пояснення  явища фагоцитозу та калієво-натрієвого насосу.

Звіт групи «Червоний капелюшок».

   Особливо  вражає явище дифузії й осмосу.  Тут ми знаходимо знання з фізики  та хімії.  Розповідь про дифузію та осмос.

Звіт групи «Зелений капелюшок».

     Спектр питань стосується можливості клітин  «спілкуватися»  одна з одною й контролюватися нервовою та гуморальною регуляцією. А  в цих складних процесах не обійтися без мембрани. Розповідь про  інформаційну функцію мембрани.

Звіт групи «Синій капелюшок».

Використана література

  1. Асланова И.А. Интерактивные методики.- Симферополь: МС.П Ната. – с.13-18.
  2. Асланова Т.А. Використання методу різнокольорових капелюшків Едварда де Боно на уроках гуманітарних дисциплін: Метод. По­сібник. – Херсон: РІПО, 2005. – 22с.
  3. Проектування та розробка особистісно-зорієнтованого процесу у школі ІІ під. ред. Подмазіна С.І., Київ – Запоріжжя, ІЗМО, 1999р.
  4. https://naurok.com.ua/post/shist-kapelyuhiv-priyom-gra-dlya-rozvitku-kritichnogo-mislennya

 

 

 

docx
Додано
29 жовтня 2021
Переглядів
236
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку