Використання методу різнокольорових капелюшків Едварда де Боно на уроках біології
При вивченні будови клітини в 9 класі вчитель може використати інтерактивну гру «Шість капелюхів». Це психологічна рольова гра, сенс якої полягає в тому, щоб розглянути одну й ту ж проблемну ситуацію з шести незалежних одна від одної точок зору. Це дозволяє сформувати найбільш повне уявлення про предмет дискусії та на логічному й емоційному рівнях оцінити переваги й недоліки. Капелюх певного кольору передбачає включення відповідного режиму мислення, якому має слідувати учень чи команда в момент аргументації своєї позиції в процесі дискусійної гри.
Ратифікація правил.
-
Білий – фокусування уваги на інформації (аналіз відомих фактів та цифр, а також оцінка того, яких відомостей не вистачає та з яких джерел їх можна отримати).
-
Жовтий – дослідження можливих успіхів, пошук переваг та оптимістичний прогноз ідеї, яка розглядається.
-
Чорний – оцінка ситуації з точки зору наявності недоліків, ризиків та загроз її розвитку.
-
Червоний – увага до емоцій та інтуїції. Не вдаючись у подробиці та міркування, на цьому етапі висловлюються всі інтуїтивні здогадки.
-
Зелений – пошук альтернатив, генерація ідей, модифікація вже наявних напрацювань.
-
Синій – управління процесом дискусії, підбиття підсумків і обговорення користі та ефективності методу в конкретних умовах.
Учитель розповідає про будову мембрани клітини, використовуючи мультимедійний програмний засіб «Віртуальна біологічна лабораторія». Далі розподіляє учнів на групи та пропонує їм самостійну роботу з матеріалом підручника параграф 10 (пункт «Функції мембрани»). Через 6 хвилин відбувається звіт.
Звіт групи «Білий капелюшок».
Спектр питань.
-
Які важливі утворення має клітина ззовні?
-
Яка будова клітинної мембрани?
-
Поясніть будову і значення біліпідного шару фосфоліпідів.
-
Перелічіть і поясніть функції цієї мембрани.
Звіт групи «Чорний капелюшок».
Спектр питань.
-
Що може піти не правильно в клітині?
-
Стан клітини залежить від зовнішнього і внутрішнього середовищ, а вони дуже мінливі. Чи вистачить пасивного транспорту, щоб утримати в клітині стан гомеостазу?
-
В клітині існує запас АТФ, що утворюється в мітохондріях. Можливо енергія АТФ повинна використовуватися на рух органічних і неорганічних речовин у клітину та з клітини?
-
Ми думаємо, що існує механізм транспорту речовин, пов’язаний з імунітетом і надходженням певних іонів у клітину?
-
Можливо у різних організмів мембрана не єдиним зовнішнім покриттям клітин?
Звіт групи «Жовтий капелюшок».
Спектр питань.
-
Пояснення явища фагоцитозу та калієво-натрієвого насосу.
Звіт групи «Червоний капелюшок».
Особливо вражає явище дифузії й осмосу. Тут ми знаходимо знання з фізики та хімії. Розповідь про дифузію та осмос.
Звіт групи «Зелений капелюшок».
Спектр питань стосується можливості клітин «спілкуватися» одна з одною й контролюватися нервовою та гуморальною регуляцією. А в цих складних процесах не обійтися без мембрани. Розповідь про інформаційну функцію мембрани.
Звіт групи «Синій капелюшок».
Використана література
-
Асланова И.А. Интерактивные методики.- Симферополь: МС.П Ната. – с.13-18.
-
Асланова Т.А. Використання методу різнокольорових капелюшків Едварда де Боно на уроках гуманітарних дисциплін: Метод. Посібник. – Херсон: РІПО, 2005. – 22с.
-
Проектування та розробка особистісно-зорієнтованого процесу у школі ІІ під. ред. Подмазіна С.І., Київ – Запоріжжя, ІЗМО, 1999р.
-
https://naurok.com.ua/post/shist-kapelyuhiv-priyom-gra-dlya-rozvitku-kritichnogo-mislennya