Використання наочних засобів навчання в процесі вивчення історії
В освітньому процесі важливу роль відіграє процес сприйняття. Під сприйняттям розуміють здатність людини виявляти й інтерпретувати сенсорні стимули, наприклад, слухові та зорові. Для навчання за допомогою засобів наочності важливими видами каналів пізнання є зір (графіка, відео, анімація, текст) і слух (звук).
Серед п'яти основних способів пізнання навколишнього світу найбільш важливими є: візуальний, аудіальний і кінестетичний канали отримання інформації, а також четвертий, властивий тільки людині, – логічний або дискретний (формули, графіки, схеми і тому подібні досягнення людського розуму). Під час сприймання візуальної інформації та її засвоєння зорові враження асоціюються з уявленнями про дійсні предмети, явища та процеси. Сприймання навчального матеріалу пов'язане з мимовільною увагою учнів, яких приваблює велике за розмірами зображення, яскрава проекція, деяка незвичайність демонстрування [11, с.58].
Для ефективного використання наочності у процесі засвоєння знань велику роль відіграє не тільки ретельний добір наочних засобів відповідно до змісту знань, але й організація їхнього сприйняття. Саме вказування на спосіб роботи з наочним матеріалом формує активність, динамічність і усвідомленість сприйняття, без чого не може бути повноцінного засвоєння знань.
Емоційний вплив від застосування мультимедіа у процесі навчання сприяє концентрації уваги учнів на змісті пропонованого матеріалу, викликає інтерес і позитивне емоційне налаштування на сприйняття. Емоційно яскравий матеріал запам'ятовується, за інших рівних умов, краще, ніж емоційно нейтральний [12, с.8].
Методичні прийоми роботи з історичними портретом
Перш ніж розпочати розмову про методичні прийоми роботи з історичним портретом, не зайвим буде одне суттєве уточнення, про який, власне, портрет йдеться. У методиці викладання історії більшу увагу завжди приділяли історичному портрету як характеристиці особи в контексті біографічних даних, світогляду, основних етапів життя. У цьому плані ми маємо значну спадщину радянських та вітчизняних педагогів, методичний багаж яких складається з різноманітних порад, планів, пам’яток та алгоритмів складання історичного портрета як певної характеристики історичної особи. Але, викладаючи учням біографічний матеріал та дбаючи про творче засвоєння ними необхідної суми знань про ту чи іншу історичну особу, ми часом не здатні досягти, щоб вона стала для учнів живою та реальною, а не тінню давнини. На нашу думку, одна з причин цього явища полягає в тому, що на уроках не приділяється достатньо уваги портрету як твору образотворчого мистецтва, що містить зображення певної людини чи групи людей. Тому в подальшому йтиметься про картину-портрет, основне завдання якої — допомогти учням відтворити образи історичних діячів [11, с.64].
Наш непідробний інтерес до зовнішності людини пояснюється тим, що нерідко буває так, що зовнішність краще передає характер людини, його сильні та слабкі сторони, ніж відгуки і спогади сучасників, висловлювання самої особи, думки істориків. Історичні приклади нас часто в цьому переконують. У Перікла голова була довгаста й надто велика порівняно з іншими частинами тіла, через те він на всіх статуях зображений із шоломом на голові. Якщо скульптори таким чином намагалися приховати тілесну ваду видатного діяча Афін, то аттічні комедіографи щоразу били по слабкому місцю, називаючи Перікла цибулиноголовим [1, с.30]. У п’ятдесятирічному віці князь Данило Галицький дуже важко хворів на очі, і це мало якось позначитися на виразі його обличчя. У Івана Сірка на нижній губі з правого боку була вроджена родима пляма, яку сучасники вважали «божим знаком». Чи вирішив би Ігнатій Лойола присвятити себе боротьбі з єретиками, якби через тяжке поранення він не зміг продовжувати військову службу? Як тут не пригадати комплекс Наполеона та зауваження Паскаля про те, що якби ніс Клеопатри був трішечки довший, ціла світова історія могла б бути іншою.
Портрети можна вивчати з різних позицій, але опис є базовою процедурою при організації роботи учнів над портретом. Опис може бути історико-психологічний, коли перед учнями постає завдання відтворити психологічний портрет зображеної людини й простежити, як індивідуальний характер історичної особи вплинув на її діяльність. При такому описі портрета у першу чергу увага звертається на риси обличчя, що характеризують людину як особистість. Візьмемо для прикладу портрет Генріха VIII відомого художника Гольбейна молодшого. Фронтальна поза зображеного на ньому в повний зріст короля надає його образу величності та помпезності. Перед нами людина із сильним та неординарним характером. Попри своє придворне становище й особливу прихильність короля до художника, останньому вдалося майже непомітними відтінками в трактуван-ні обличчя та позі передати образ людини вкрай деспотичної та жорстокої. Погляд короля ніби пронизує глядача, і, за свідченнями сучасників, страх та почуття власної нікчемності охоплювало кожного в присутності Генріха VIII. Гольбейну вдалося не тільки передати особливість характеру короля — «Синьої бороди», але й донести до нас атмосферу тогочасного придворного життя, сповненого інтриг та пристрастей [11, с.65].
Як відбувається інший опис, який умовно можна назвати історико-біографічним, продемонстрував російський педагог А.Т.Степанищев. При такому описі, поряд з розглядом анатомічних рис обличчя та їх розшифровкою, значна увага звертається на одяг, нагороди, відзнаки, інтер’єр приміщення, в якому перебуває людина, тощо. Усе це коментується і дає можливість зробити змістовну характеристику зображеної особистості та її місця в історії. Пригадаймо для прикладу один із відомих портретів О.В.Суворова. У правій руці полководця — жезл, що відповідає його військовому званню фельдмаршала. На грудях виділяється блакитна стрічка через праве плече. Це говорить про те, що Суворова було відзначено вищою нагородою Російської імперії — орденом Андрія Первозванного (за перемогу в битві під Кінбургом). Ліва рука полководця спирається на золоту шпагу, прикрашену алмазами — за перемогу над турками в першій російсько-турецькій війні і на честь річниці укладення Кючук-Кайнарджійського миру. До Суворова за всю історію Росії лише 18 генералів російської армії були удостоєні цієї нагороди. Ліворуч, по центру грудей, овальне діамантове зображення з портретом Павла I. Цю нагороду Суворов отримав від імператора за перемогу при Адді. Павло I писав: «Портрет мій на грудях ваших нехай виявить всім і кожному вдячність Государя до великих справ свого підданого. Слава Богу, слава вам». Під портретом імператора чотирикутний знак — це орден Святого Георгія першого ступеня за перемогу на р.Римник. До Суворова його отримали лише 5 осіб: генерал-аншефи П.О.Румянцев-Задунайський, О.Г.Орлов, П.І.Панін, В.М.Долгорукий-Кримський, Г.О.Потьомкін [11, с.66].
Так, розглядаючи одну за одною нагороди Суворова, можна простежити його життєвий шлях як полководця, адже за кожною з них стоять битви та перемоги.
Крім власне встановлення, якою була зовнішність історичної особи, робота з портретом може бути спрямована на вивчення деталей одягу, взуття, зачісок та інших культурно-побутових деталей певної історичної епохи. Так, до нас дійшла велика кількість портретів другої половини XVIII ст., що передають процес створення жіночої зачіски. На виготовлення модної тоді зачіски — «куафюри» потрібно було чимало часу. Жінки зберігали її протягом декілька днів. Для того, щоб отримати відповідну зачіску, волосся розчісували, на маківці встановлювався легкий каркас, на який піднімали і скріплювали волосся. Після цього його завивали, пудрили і, врешті-решт, переходили до прикрас. Для цього використовували стрічки, квіти, а то навіть корзини з плодами чи навіть макети кораблів. Інколи на голові була маса коштовностей, вага яких була більшою, ніж вага самої голови [12, с.8].
При роботі з портретом однієї особи необхідно використовувати альтернативні зображення. Наприклад, попри те, що до сьогодні збереглося понад півсотні портретів Хмельницького (а може, саме тому), інколи важко зрозуміти, якою ж насправді була зовнішність гетьмана. Проте можна стверджувати, що найбільш точно її відтворив на своїй гравюрі гданський майстер Гондіус, адже робив він її за життя Богдана Хмельницького. Таким чином, можемо уявити собі зовнішність гетьмана. Тонкі брови на стомлено-му обличчі підкреслюють відкритий і водночас владний погляд темних очей. Високе чоло, трохи задовгий ніс, закручені донизу вуса, міцно стулені тонкі губи, не важке, але круто зрізане підборіддя [23, с.53]. До опису можна долучити спогади людей, які знали людину, зображену на портреті. Цікавим з цієї точки зору є те, як сприймав зовнішність Б.Хмельницького Павло Алеппський, який явно симпатизував гетьману: «Всякий, хто побачить його, дивом здивується і скаже: «Так ось він, цей Хмель, слава та ім’я якого рознеслися по всьому світу». Як нам переказували, у франкських землях складали в похвалу йому поеми та оди на його походи, його війни з ворогами віри і його завоювання. Хай зовнішність його непоказна, але з ним Бог — а це велике діло... Який контраст, Хмелю, між твоїм (гучним) ім’ям і діяннями і твоїм зовнішнім виглядом!» [12, с.54].
На думку Іллі Борщака, ми не маємо жодного портрета Мазепи, який можна було б прийняти на віру без застереження. У нашому розпорядженні тільки спогади Балюза і якогось аноніма, скоріше за все шведа. У деяких деталях описи зовнішності показово збігаються. Балюз, який у 1704 р. зустрічався з І.Мазепою, зокрема, так описує гетьмана: «Вигляд у нього суворий, очі блискучі, руки тонкі й білі, як у жінки, хоч тіло його міцніше, ніж тіло німецького рейтара, і їздець із нього знаменитий». У 1708 р. невідомий анонім залишив такі спогади про зовнішність І.Мазепи: «Мазепа був вельми негарний на обличчя й виглядав приблизно так, як малюють у римській історії великого Манлія. Але ваші очі полонили його білі руки, тонкі, повні грації, та його горда голова з білими буклями, довгі обвислі вуси, а понад усім цим величність, почуття гідності й суворість, які пом’якшувала елегантність» [12, с.55].
Отже, при роботі з альтернативними зображеннями завдання учнів можуть бути такими:
Декілька портретів можуть дати більш об’єктивні уявлення про людину, якщо враховувати ще той факт, що художникам можуть бути симпатичними, байдужими, неприємними і навіть ненависними їх герої. Наскільки часто сприйняття зовнішності історичної особи залежить від симпатій та уподобань, свідчить хоч би той факт, як сприймали Марію Тюдор сучасники та її нащадки. За словами сучасників, «її благочестя перевищувала лише її краса». Нащадки ж обізвали монархиню «сухою, бридкою, жорстокою й кривавою». Сама ж вона не без гіркоти писала: «Я бідна грішна жінка, у чиї руки Господь, караючи, віддав стерно верховної влади» [11, с.68].
Учитель може продемонструвати учням, як упереджене ставлення впливає на сприйняття зовнішності певної історичної особи, застосовуючи методичний прийом, суть якого полягає в порівнянні власних вражень учнів з упередженим описом. Так, під час вивчення теми «Наддніпрянська Україна на початку XX ст.», у межах якої розглядається матеріал, пов’язаний зі «справою М. Бейліса», учитель може показати учням зображення М.Бейліса, не називаючи його прізвища. На прохання вчителя учні описують свої враження та ставлення до зображеної людини, що виявляється, як правило, позитивним. Після цього учитель повідомляє ім’я Менделя Бейліса та зачитує газетне повідомлення: «Убивця Андрюші — Мендель Бейліс — типовий злочинець, з випнутою нижньою щелепою, похилим чолом. Голова з широкою іудейською потилицею густо поросла жорстким, матово-чорним волоссям. Старі художники часто зображували убивць і змовників з таким обличчями» [2, с.25].
Цей методичний прийом може мати декілька варіантів і щоразу по-різному збуджувати пізнавальну активність учнів. Наведемо ще один приклад застосування цього методичного прийому з дещо протилежним ефектом. Під час вивчення в 9-му класі теми «Російська імперія наприкінці XIX — на початку XX ст.» вчитель, як і в попередньому випадку, вивішує на дошку портрети історичних осіб (С.Перовської, М.Кибальчича, А.Желябова), не називаючи їхніх прізвищ і не вказуючи на їх роль та місце в історії. Потім просить описати свої враження та назвати підстави й аргументи, на основі яких вони виникли. Вислухавши відповіді учнів, учитель називає учням прізвища зображених та наголошує, що учні розглядали портрети відомих терористів XIX ст., яким вдалося організувати й здійснити вбивство російського царя Олександра II у 1881 р. Наведені приклади, сподіваємось, переконують у тому, що портрет історичної особи може бути дієвим мотиваційним інструментом у руках учителя [11, с.69].
Особливу категорію складають історичні портрети, створені в тоталітарних державах. Організовуючи роботу учнів над такими історичними портретами, слід нагадувати учням, що вони працюють над продуктом заідеологізованого мистецтва. Такого роду картини-портрети мають багато спільного з пропагандистським плакатом, основне призначення якого — викликати певні запрограмовані почуття, спонукати до певних дій. Їх завдання певною мірою полягають у тому, аби впливати не тільки на свідомість, а й на підсвідомість глядача. Тому історична інформація, яку можна отримати на підставі аналізу, може бути лише опосередкованою. Переважно це інформація про ідеологію. Це обов’язково треба враховувати, тому і питання слід ставити такі:
Отже, роблячи невеличкі висновки, ми можемо констатувати, що робота учнів над портретом історичного діяча допоможе творчому вчителеві не тільки урізноманітнити уроки історії, але й, збуджуючи інтерес учнів, підтримувати стійкий інтерес школярів до навчального матеріалу, адже в силу специфіки самого предмета ми не можемо обійтися без вивчення історичних осіб, аналізу їх діяльності та оцінки її результатів. До того ж історичні портрети можна використати для організації та проведення розвивальних ігор та інших форм роботи, спрямованих на активне засвоєння навчального матеріалу, насичуючи освітній процес візуальним матеріалом.
Використання відеоматеріалів на уроці історії
Реформування освіти в Україні відбувається в умовах бурхливого розвитку інформаційних та телекомунікаційних технологій. Важливими чинниками сучасного суспільства стають знання й уміння користуватися комп’ютером та інформацією, що надходить з різних джерел, вміння її аналізувати і застосовувати для власного розвитку та повсякденного життя і навчання. Недарма в Національній доктрині розвитку освіти, яка є стратегічним документом, що окреслює основні напрями розвитку освіти в Україні протягом наступних 20 років, пріоритетним у розвитку освіти стає завдання запровадження останніх інновацій, інформаційних технологій, створення сучасної індустрії навчальних засобів. Застосування комп’ютера на уроці кардинально змінює роль та місце технічних засобів навчання в освітньо-виховному процесі, надає можливість розв’язувати такі дидактичні завдання:
Необхідність застосування комп’ютера, до того ж, зумовлено інтенсифі-кацією сучасного процесу вивчення історії, адже значно зростає обсяг історичної інформації (при скороченні годин на її засвоєння). Використання комп’ютера дозволяє представити учням навчальний історичний матеріал у найбільш компактному і зручному для сприйняття вигляді. Йдеться про те, що вчителю історії комп’ютер надає можливість наповнити урок різно-манітним візуальним матеріалом, який можна використати на будь-якому уроці. Адже ще до появи технології мультимедіа експерти з маркетингу, за результатами численних експериментів, виявили залежність між методом засвоєння матеріалу і здатністю відтворити одержані знання через певний час. Якщо матеріал було подано у звуковому вигляді, то людина запам’ятовувала близько 1/4 інформації, якщо інформація сприймалася візуально — близько 1/3. У разі комбінування впливів (зорового і слухового) запам’ятовування підвищувалося до 1/2.
До навчальних відеоматеріалів слід віднести телеекскурсії в музеї, на виставки, до меморіальних історичних пам’ятників, телевізійні передачі про окремі історичні події чи проблеми. Як правило, ці матеріали записуються викладачами на електронні носії інформації, щоб потім їх продемонструвати учням на уроці. Основна проблема, що постає в цьому випадку перед учителем дуже часто, — це невідповідність пропонованого на уроці відео-матеріалу чинній навчальній програмі. Щоб вирішити цю проблему, вчитель повинен розчленувати демонстрацію на кілька фрагментів, забезпечуючи порційну подачу матеріалу, і перевіряти, як учні засвоюють зміст. Інша проблема навчальних відеоматеріалів цього типу — це пасивність учнів. Адже будь-які навчальні відеоматеріали супроводжуються коментарями їх творців, що несуть оціночні судження, узагальнення, порівняння та висновки. Учням залишається їх тільки відтворити. У більшості випадків навчальні відеоматеріали використовують як самостійне джерело інформації і нових фактів. Під час уроку вони несуть основне змістове навантаження. Викладач на якийсь час поступається місцем відеофільмові. Перш ніж використати навчальні відеоматеріали на уроці, вчителеві слід:
Перегляд будь-якого навчального відео повинен закінчуватися обговоренням побаченого. Цікавим варіантом обговорення відео може бути дискусія, головне питання якої було сформульоване на початку перегляду.
Отже, методи і прийоми з навчальними відеоматеріалами різноманітні. Вони залежатимуть від навчально-виховної мети уроку, зацікавленості учнів, змісту. Можна запропонувати певну послідовність дій вчителя на занятті з використанням навчальних відео-матеріалів.
Вибирають навчальні відеоматеріали з урахуванням зв’язку зображення з текстом супроводу; доступності тексту супроводу; послідовності у розкритті змісту; відповідності навчальній програмі; стислості викладу.
Визначають місце навчальних відеоматеріалів у структурі уроку залежно від форми й типу уроку.
Використання навчальних відеоматеріалів доцільне:
Визначають час демонстрації, враховуючи вік учнів, зміст матеріалу, що вивчається, і зміст навчального відеоматеріалу. У будь-якому разі тривалість демонстрації навчальних відеоматеріалів на уроці не повинна перевищувати 7-10 хв. [11, с.72].
Визначити способи активізації пізнавальної діяльності учнів, тобто сукупність прийомів, які сформують психологічну установку на сприйняття відеоматеріалу. Такими прийомами можуть бути:
Перегляд навчальних відеоматеріалів ні в якому разі не повинен перетворитися в кіносеанс. Максимальний час, який може бути відведений на перегляд відеоматеріалів, не повинен перевищувати 15 хв. У виняткових випадках він може бути збільшений до 20 хв. Часто трихвилинний фрагмент з точки зору дидактики набагато корисніший та ефективніший, ніж перевантажений інформацією цілісний відеофільм. І це ми спробуємо показати на прикладі документальних відеоматеріалів, про які йтиметься далі [12, с.8].
До цього типу відеоматеріалів слід віднести інтерв’ю, відеохроніку тощо. Майже кожен сьогоднішній програмово-педагогічний засіб з історії має відповідний розділ, в якому вчитель зможе знайти відповідну колекцію відеосюжетів. Методика роботи з відеоматеріалами є подібною до методики роботи над історичними портретами та картинами, але є певні відмінності, які зумовлені характером і специфікою цього виду наочності. Виходячи з того, що документальне відео може виступити перед учнями як історичне джерело, ми вважаємо, що робота учнів з ними містить такі етапи:
Використання документального відео як історичного джерела дозволяє побудувати заняття на уроці у формі лабораторно-практичної роботи.
Наведемо декілька прикладів, як учитель може використати художні відеоматеріали для розвитку в учнів історичного та критичного мислення. В 6-му класі під час вивчення теми «Криза грецької державності й піднесення Македонії» можна використати відеофрагменти з художнього фільму «Александр» так, щоб вони відповідали тексту, який учні будуть читати в підручнику. У цьому випадку роботу з відео-фрагментами можна побудувати на протиставленні тексту та художньо-історичних образів, які виникають в учнів під час перегляду відповідних відеосюжетів. Увагу учнів слід зосереди-ти саме на інтерпретаційних моментах відеосюжетів, які переглядаються. Для цього мислення учнів слід скеровувати питаннями на кшталт:
Учитель може використати протягом одного уроку декілька відео- фрагментів і створити відеоурок на основі програми Power Point. Останнім часом ми можемо говорити навіть про виникнення цілої педагогічної технології використання презентацій на уроці історії. Вбудувавши відео-фрагменти в презентацію, вчитель отримає створені власними зусиллями навчальні відеоматеріали, які можуть супроводжуватися текстовими коментарями чи звуковим закадровим текстом. Звуковий та фільмовий об’єкти можна налагодити таким чином, щоб вони почали працювати автоматично при перегляді слайду або при активації кнопкою миші. Такий мультимедійний продукт буде повністю відповідати педагогічним запитам самого вчителя, а це стає особливо важливим.
Організація роботи учнів з історичною картою
Одним із видів наочних засобів навчання є графічна, чи умовно- графічна, наочність. До групи умовно-графічних засобів входять історичні карти, схеми, локальні схематичні плани, графіки, діаграми, крейдові малюнки та аплікації. У цьому переліку одне з найважливіших місць посідає історична карта, адже кожен погодиться із твердженням, що історія відбувається у двох категоріальних площинах — просторі й часі. І якщо хронології на уроках історії приділяється значна увага, то простір часто залишається поза увагою. І справа не в тому, що іноді просто не вистачає часу на роботу з картою. Скоріш за все проблема полягає в тому підході, який використовується при роботі з картою. Якщо переглянути завдання, які пропонуються учням для виконання на контурних картах, то великої зацікавленості до цього учень, як правило, не виявляє. Учням пропонується зафарбувати або обвести територію, підписати різними кольорами, позначити стрілками, підписати назви і місця певних історичних подій. На виконання таких завдань учень витрачає доволі багато часу (від 30 хв. до 1,5 год.). Такі завдання зазвичай сприяють орієнтації учнів в історичному просторі, але ціна, яку сплачує дитина за це, видається занадто високою. Окрім елементарних умінь і втомленості, що виникають внаслідок механічної роботи, учні, як правило, більше нічого не отримують [11, с.77].
Насправді ж, історична карта — це повноцінне джерело історичної інформації, і правильна організація роботи учнів з нею дозволяє досягти важливих при викладанні історії цілей. Вона поєднує часові і просторові параметри події, вказує на статистичні складові історичного процесу, пов’язує образи та уявлення, які виникають в результаті роботи з навчальним текстом, з просторовим сприйняттям певної історичної реальності. Часом причинно-наслідкові зв’язки стають зрозумілішими, варто лише поглянути на історичну карту. Історична карта — це джерело інформації, що не тільки передає статистичні дані, але є досить важливим при вивченні історії учнями, наочно відображає текстовий матеріал візуальними засобами. Під час роботи з історичною картою потрібно ставити завдання не стільки розвивати елементарні вміння учнів орієнтуватися в історичному просторі, а, перш за все порівнювати, аналізувати, узагальнювати історичні факти [12, с.8].
Практична робота з історичною картою за типом і метою уроку може бути побудована також як урок узагальнення й систематизації знань. Можливі, звичайно, інші форми організації освітньо-пізнавальної діяльності учнів на уроці. Усе залежить від конкретної мети і змісту діяльності учнів. Із власної практики зауважу, що робота з історичною картою захоплює учнів не тільки завдяки самостійному її характеру, але й завдяки присутності в такій роботі ознак пошуку та елементів дослідницького змісту [11, с.78].
Сформувати стійкі навички і вміння учнів працювати з історичною картою на початковому етапі допомагає алгоритм-інструкція, яка дає змогу правильно організувати самостійну роботу учнів з історичною картою. Вона має такий зміст:
Принцип наочності – важлива теоретична основа проектування й проведення уроків історії. За рахунок продуманого використання сучасних засобів наочності (вербальних, візуальних, аудіювальних, аудіовізуальних, паралінгвістичних, ІКТ-технологій) можна підвищити рівень доступності вивчення навчального матеріалу, активізувати пізнавальну діяльність учнів і досягнути високої ефективності у системі роботи з розвитку мовної особистості школяра.