ВИКОРИСТАННЯ ОСВІТНІХ РЕСУРСІВ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ
ДО ЗОВНІШНЬОГО НЕЗАЛЕЖНОГО ОЦІНЮВАННЯ
З МАТЕМАТИКИ
ЗДОБУВАЧІВ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ
Впровадження зовнішнього незалежного оцінювання навчальних досягнень випускників загальноосвітніх навчальних закладів (ЗНО) є однією із найпотужніших реформ сьогодення в освітній галузі.
З 2021 року державна підсумкова атестація (ДПА) з математики за курс повної загальної середньої освіти у форматі зовнішнього незалежного оцінювання стала обов’язковою і для здобувачів фахової передвищої освіти. Перші кроки у ЗНО-просторі, як для студентів та їх батьків, так і для викладачів супроводжувалися не тільки новими емоціями, різними поглядами та проблемними запитаннями, але, щонайголовніше, – усвідомленням необхідності перебудови власного відношення до здобуття знань.
Для всіх учасників освітнього процесу з’явилася спільна мета – успішне проходження зовнішнього незалежного оцінювання, за результатами якого студенти змогли б продовжити навчатися у закладі за вже обраною спеціальністю.
Більшість ЗНО-завдань є нестандартного і прикладного характеру, та спрямованими не тільки на безпосереднє застосування математичних знань, а й на розв’язування завдань шляхом логічного мислення, побудови і дослідження математичних моделей реальних процесів, аналізу життєвих ситуацій, використання власного досвіду. Зрозуміло, що підготовка до зовнішнього незалежного оцінювання з математики у межах аудиторного засвоєння шкільної програми з мінімальною кількістю годин за рівнем стандарту є недостатньою.
Але тоді як в умовах здобуття фахової освіти, враховуючи потужній мотиваційний орієнтир студентів на майбутню професію, особливості вивчення профільних дисциплін, проходження навчальних практик, здійснити якісну підготовку студентів до складання зовнішнього незалежного оцінювання з математики?
Проблемна ситуація завжди породжує нові завдання та пошук шляхів для її вирішення. Першими кроками став аналіз вже існуючих методик підготовки студентів до складання незалежного оцінювання, як стандартного, так й інноваційного характеру.
Найпоширенішим у навчальних закладах є традиційний підхід до організації ЗНО-підготовки – додаткові аудиторні щотижневі групові спеціальні курси, мета і завдання яких полягають у поглибленому повторенні, узагальненні та систематизації знань, умінь і навичок з математики, з особливим наголосом на основних методах розв’язування типових задач; тематичному опрацюванні ЗНО-завдань попередніх років, формуванні навичок критичного мислення у напрямку від умови до відповіді; ознайомленні із процедурою проведення незалежного оцінювання.
Розповсюдженим серед учнів шкіл, гімназій і ліцеїв є підхід до ЗНО-підготовки з математики шляхом індивідуальних занять з репетитором, проте серед студентської аудиторії, враховуючи її специфіку, зустрічається рідко.
Визначальною ознакою сучасного світу стали інформаційні технології, через які відбувається процес входження освітнього середовища у світовий інформаційний простір, що відкриває можливості рівного доступу до якісної освіти та навчання упродовж життя. Кожного року в Україні з’являється все більше онлайн-платформ, які допомагають учням і студентам здійснити підготовку до зовнішнього незалежного оцінювання, зокрема у форматі масових відкритих онлайн-курсів. Онлайн-курс – це оптимальна високопрофесійна інформаційна електронна база, основана на методиці дистанційного навчання, з вільним доступом для кожного бажаючого та без діагностики вхідного рівня знань, яка містить: методичні рекомендації з вивчення навчального курсу; теоретичний матеріал; практикум для вироблення умінь і навичок застосування теоретичних знань із прикладами виконання завдань й аналізом помилок; довідковий матеріал; систему діагностики й контролю знань тощо. [3]
Отож на сьогодні склалися всі передумови переходу до інноваційних форм навчання математиці шляхом поєднання традиційної групової, самостійної та онлайн технологій, які і є основою для створення спеціальних курсів із комплексної підготовки до складання зовнішнього незалежного оцінювання з математики.
Особливістю даного курсу підготовки з математики є те, що студенти починають власну ЗНО-підготовку одночасно в очно-аудиторному форматі, організовану викладачем у фронтально-груповій формі, та самостійно і паралельно в Інтернет-форматі після реєстрації на платформі масових онлайн-курсів Prometheus, адаптовану під себе місцем перебування, вільним доступом до електронної інформації та індивідуальним темпом сприйняття навчального матеріалу.
Організаційною умовою курсів з підготовки до ЗНО є те, що мінімальна кількість аудиторних годин, їх тематика і послідовність засвоєння навчального матеріалу повинні співпадати із запропонованими на онлайн-платформі.
Аудиторний курс з підготовки до складання незалежного оцінювання розкривається через систему тематичних практичних занять, змістове наповнення яких здійснюється завданнями із посібника за авторством Капіносова А. та інших «ЗНО 2021 Математика. Комплексна підготовка до зовнішнього незалежного оцінювання», укладеного відповідно до чинної програми з математики для середньої загальноосвітньої школи та чинної програми ЗНО 2021. Посібник містить довідковий теоретичний матеріал, приклади розв’язання задач і вправ та тренувальні завдання різних рівнів складності з усіх тем шкільного курсу математики, серед яких: тестові завдання із варіантами відповідей; завдання на встановлення відповідності між деякими математичними поняттями та їхніми властивостями; тестові завдання відкритої форми. Пропонований посібник призначений як для самостійної підготовки до ЗНО і ДПА з математики, так і для поурочної роботи.
Електронний онлайн-курс з підготовки до складання незалежного оцінювання «Математика. Підготовка до ЗНО» на платформі Prometheus розкривається через систему відеозанять шляхом послідовного викладання тем та спрямований на формування загальнопредметних компетентностей з математики – знань, умінь і навичок, закріплення знань з базового шкільного курсу та на самостійну підготовку до успішного складання ЗНО і ДПА. Онлайн-курс з підготовки до складання незалежного оцінювання з математики проводить Ярослав Симчук, кандидат фізико-математичних наук, доцент кафедри математичного аналізу та теорії ймовірностей Київського політехнічного інституту ім. Ігоря Сікорського.
Дані курси з математики є оптимальним поєднанням індивідуальної і групової форм роботи та передбачають комплексну підготовку до зовнішнього незалежного оцінювання, яка базується на модульно-блоковому, випереджувальному та дистанційному принципах організації діяльності студентів.
Засвоєння здобувачами фахової передвищої освіти навчального матеріалу здійснюється за допомогою дидактично виважених тематичних блоків-розділів, які одночасно є і базовими знаннями, і методичними рекомендаціями щодо оволодіння ними.
Вивчення кожного окремо взятого блоку-розділу навчального матеріалу здійснюється послідовно та складається із декількох етапів: самостійного дистанційного опрацювання теми, аудиторного очного практичного довантаження теми та самостійного індивідуального її закріплення.
Самостійне дистанційне попереднє опрацювання кожного блоку навчального матеріалу здійснюється здобувачами фахової передвищої освіти індивідуально впродовж тижня до початку аудиторного заняття з відповідної теми у зручний для них час на онлайн-платформі електронного курсу Prometheus.
Самостійне опрацювання здобувачами фахової передвищої освіти навчальних блоків в Інтернет-середовищі Prometheus передбачає усвідомлене отримання ними необхідного теоретичного матеріалу та сформованості відповідних умінь і навичок з теми шляхом засвоєння відеолекцій від провідних викладачів країни, відеорекомендацій щодо підготовки до іспитів і планування часу, виконання інтерактивних завдань, використання друкованих конспектів-лекцій, обговорення проблемних питань на форумі із викладачами та іншими слухачами курсів.
Довантаження навчальної теми здійснюється під час аудиторних занять-практикумів з розв’язування різнопланових задач різних рівнів складності. Такий підхід до організації практичної діяльності студентів стає можливим за рахунок випередження, отриманого в результаті їх попередньої індивідуальної онлайн-підготовленості з кожної окремо взятої теми.
Попередньо отриманні на онлайн-платформі знання продовжують формуватися у повновартісні математичні знання з теми упродовж аудиторних занять шляхом уточнення, узагальнення та надбудови на них практичних знань з перспективою використання їх у змінених умовах та під час складання зовнішнього незалежного оцінювання.
Остаточне закріплення кожного тематичного блоку навчального матеріалу здійснюється здобувачами фахової передвищої освіти самостійно під час виконання домашніх завдань вже після відповідного аудиторного заняття. Домашні завдання містять письмові завдання, рекомендовані до обов’язкового виконання, та додаткові індивідуальні завдання, рекомендовані для виконання за бажанням. Додаткові індивідуальні завдання за бажанням пропонуються студентам відповідно до їх рівня знань за посібником Капіносова А. та інших «ЗНО 2021 Математика. Комплексна підготовка до зовнішнього незалежного оцінювання» та (або) із розділу додаткових завдань електронного курсу Prometheus. У якості індивідуального домашнього завдання для окремих здобувачів фахової передвищої освіти та із різних причин може бути рекомендація щодо повторного проходження навчального тематичного курсу на онлайн-платформі. Важливою ланкою у процесі засвоєння матеріалу є перевірка та, при необхідності, корекція виконаних письмових домашніх завдань.
Після проходження онлайн-курсу на освітній платформі Prometheus та засвоєння тематичних блоків навчального матеріалу здобувачам фахової передвищої освіти рекомендується самостійно здійснити комплексне закріплення набутих навичок шляхом неодноразового проходження Інтернет-тестування у форматі ЗНО в середовищах мережевих електронних тренажерів.
Аудиторні та онлайн-курси з підготовки до ЗНО не є ані замінниками один одного, ані суперниками, навпаки, в органічному взаємопоєднанні вони напрямлені на практичну, методичну та психологічну підтримку як студентів, так і викладачів. Фактично керівництво комплексної підготовки з математики здійснюється у співпраці різних викладачів, а взаємоперехід між їх методиками і стилями викладання надає можливість студентам різнобічно сприймати навчальну інформацію та швидше адаптуватися в освітньому просторі.
Обов’язковою умовою для всіх є дотримання «правил хорошого тону», згідно з якими онлайн-завдання і розв’язання до них не використовуються і не обговорюються під час аудиторних занять. Разом із студентами на проходження електронного курсу реєструється і викладач, а тому як слухачі спільного Інтернет-курсу можуть разом обговорювати проблемні питання на форумі даного мережевого ресурсу.
Застосування Інтернет-технологій в освітньому процесі змінює його характер: основний наголос робиться на самостійне й індивідуалізоване навчання. Завдяки мережевим електронним ресурсам відбувається інтенсифікація навчання та зростає кількість виконаних практичних завдань.
Результативність комплексної підготовки з математики значною мірою залежить від того, наскільки співзвучними будуть ритми аудиторної, самостійної та онлайн роботи здобувачів фахової передвищої освіти. Об’єднання різних форм діяльності здобувачів фахової передвищої освіти впливає на їх зацікавленість до процесу здобуття знань, пізнавальну активність та вмотивованість навчання.
Мета і завдання аудиторних курсів спрямовані не тільки на формування спеціальної математичної підготовки, а й на загальний розвиток здобувачів фахової передвищої освіти та на те, щоб навчити їх вчитися. Основна мета із ЗНО-підготовки електронних онлайн-курсів також досягається через бажання і здатність здобувачів фахової передвищої освіти самостійно здобувати і застосовувати знання та прагнути до саморозвитку. Спільний продукт поєднання традиційних та інноваційних форм здобуття знань підвищує результативність навчання, підсилює вмотивованість та зацікавленість до занять математикою.
Організаційна цілісність комплексної підготовки з математики досягається шляхом одночасного цілеспрямованого співнапрямленого руху «в одну ногу» всіх здобувачів фахової передвищої освіти як у просторі, по навчальним темам-розділам у певній послідовності їх вивчення, так і у часі, рекомендованому для засвоєння відповідних навчальних тем.
Курси з комплексної ЗНО-підготовки з математики для здобувачів фахової передвищої освіти є добровільними та, виключно, рекомендаційного характеру, завжди залишають за ними право вибору, сприяють формуванню академічної доброчесності та ціннісних життєвих орієнтирів. Усвідомлення власних особистісних змін є чи не найвагомішим фактором, який впливає на розвиток зацікавленості та стійкого інтересу до занять математикою.
Актуальним залишається вислів американського вченого-математика Норберта Вінера: «Ми змінили своє оточення так радикально, що тепер повинні змінити себе, щоб жити в цьому новому оточенні».
Вирішальним фактором оновлення освіти є власна внутрішня готовність викладача змінитися від викладача-учителя, який є єдиним джерелом знань, до співвикладача-координатора, який задає ритм і напрям процесу засвоєння знань, та здійснює управління і коригування всією комплексною підготовкою студентів.
Взаємодія викладача і здобувачів фахової передвищої освіти набуває діалогічного характеру та ґрунтується на партнерських засадах, що активізує принцип підтримуючої мотивації. Після спільної реєстрації та проходження онлайн-курсу на освітній мережевій платформі, взаємовідносини викладача і здобувачів фахової передвищої освіти принципово змінюються, вони починають жити, ніби в «одному вимірі», в якому є одночасно і колегами, і учнями.
Інформаційні технології впевнено інтегруються в освітній простір та є каталізаторами переходу до інноваційних форм навчання. Впровадження зовнішнього незалежного оцінювання навчальних досягнень для студентів є потужнім поштовхом до їх самоосвіти, насамперед засобами мережевих освітніх ресурсів, серед яких:
Спеціальні курси для здобувачів фахової передвищої освіти з комплексної підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання з математики, засновані на поєднанні традиційної групової, самостійної та онлайн технологій, є одним із мотиваційних середовищ, що впливають на розвиток і стимулювання інтересу до занять математикою.
Список використаних джерел: