Методичні рекомендації "Властивості повітря"

Про матеріал
За підручником Т. Гільберг 3 клас 1 частина. Розроблені методичні рекомендації з теми "Властивості повітря" з різною мірою їх самостійності.
Перегляд файлу

Методичні рекомендації до практичної роботи

«Властивості повітря» з різною мірою їх самостійності.

 

Практичні роботи є важливим й водночас необхідним компонентом шкільної природничої освіти, обов’язковою складовою навчально-виховного процесу.

Основною метою практичних робіт на уроках «Я досліджую світ» є закріплення на практиці й поглиблення набутих учнями теоретичних знань та формування в них ключових у системі шкільної освіти умінь і навичок. Виходячи з цього можна виділити такі основні знання практичних робіт з природознавства у 3-4 класах:

  • розуміти та визначати мету спостереження або дослідження поставлену вчителем;
  • виконувати спостереження за обраними або запропонованими природними явищами та об’єктами в супроводі вчителя;
  • проводити нескладні досліди з допомогою дорослого;
  • виконувати дії щодо спостереження за запропонованими явищами та об’єктами за наданим алгоритмом;
  • передбачати можливі результати спостережень або досліджень;
  • роботи висновки із спостережень та досліджень у супроводі вчителя або самостійно.

 

Практичні роботи мають значний виховний та моральний вплив на розвиток особистості учня: привчають до самостійної розумової праці, правильного та акуратного оформлення практичної роботи; формують риси індивідуальної та колективної відповідальності; розвивають почуття власної значущості.

Більшість практичних робіт мають комплексний характер щодо оформлення результатів, наприклад,  учням пропонується певний перелік завдань з відповідним алгоритмом для їх виконання (зробити вимірювання, або спостереження, заповнення таблиці тощо), після реалізації яких за одержаними результатами необхідно зробити висновки.

 

Етапи проведення практичної роботи:

 

Етапи

Зміст етапу

1

Визначення мети

Мета роботи – це запланований результат, який має бути відображений у висновках. Вона повинна узгоджуватися з назвою роботи і містити не тільки очікувані її результати, а й вказувати, на яких наукових передумовах вона базується, чим і як досягається (із залученням яких наукових гіпотез, ідей, явищ, законів та ін.).

2

Початковий етап

Відтворюються фундаментальні знання і вміння, необхідні для подальшого виконання роботи. Проведення актуалізації знань учнів.

3

Основний етап

Тренувальні завдання під рубрикою «Вчимося спостерігати… робити вимірювання, встановлювати взаємозв’язки… аналізувати… порівнювати…». Разом з тим, з кожним наступним завданням зростає ступінь самостійної практичної діяльності учнів.

4

Творчий етап

Проведення пошуково-дослідницької роботи з різними джерелами природничих знань. Наскільки успішно пройдені перший і другий етапи, наскільки учні зможуть впевнено перейти до третього, коли від школяра потрібен максимум творчості, проведення пошуково-дослідницької роботи з різними джерелами природничих знань, індивідуальний підхід до кожного з них під час виконання завдань, уміння проявити фантазію тощо.

 

Практичною роботою для молодших школярів можуть бути нескладні спостереження або дослідження.

 

Як провести спостереження або експеримент.

 

Природа – це все, що є навколо нас, крім того що створила людина власноруч. З давніх часів людям були потрібні їжа, одяг, знаряддя праці, житло тощо. Так виник інтерес до вивчення неживої і живої природи та використання її багатств для власних потреб.

Світ неживої і живої природи Землі дуже різноманітний. Представників рослинного і тваринного світу можна побачити високо в горах і на дні океану, далеко на півночі і в спекотній пустелі.

Жива природа не може існувати без повітря, води, сонця, його світла і тепла. З неживої природи вона бере все необхідне для свого життя. Жива природа також впливає на неживу. Отже, між неживою і живою природою існує тісний взаємозв’язок.

Для вивчення природи використовують різні методи.

Спостереження – розгляд об’єктів та змін, які відбуваються довкола.

 

Метод спостереження:

 

  1. Обирається об’єкт спостереження.
  2. Формується мета спостереження.
  3. Складається план спостереження.
  4. Фіксується результат спостереження.
  5. Робиться висновок.

 

Спостереження супроводжуються описом. Правильно зроблений опис результатів спостереження є важливим науковим документом.

 

Експеримент це спосіб пізнання природи у спеціально створених умовах.

 

Етапи проведення досліду та експерименту:

 

  1. Перед проведенням експерименту насамперед потрібно поставити такі запитання: для чого проводиться дослід або експеримент? Що хочете дізнатися?
  2. Слід сформулювати гіпотезу, припущення.
  3. Підготувати потрібне обладнання для проведення досліду або експерименту.
  4. З’ясувати. як він буде проводитися.
  5. Скласти план проведення досліду або експерименту.
  6. Зробити необхідні записи, малюнки, фото.
  7. Сформулювати висновки. Що ви дізналися? Чи досягли запланованої мети?

 

За допомогою експерименту або досліду можна досліджувати не тільки об’єкти неживої природи, а й рослини і тварини.

Так само як і спостереження, експеримент потребує детального опису етапів його проведення, фіксування отриманих результатів.

 

Кожна практична робота, дослід або спостереження обов’язково закінчується висновком. Сам «Висновок» формується із мети, яка ставиться на початку роботи.

Дуже важливо навчити молодших школярів не лише ставити мету, але й робити висновок після спостережень або досліджень.

Отже, у процесі вивчення живої природи потрібно ретельно продумувати способи спостереження і враховувати їх особливості. Спостереження дає змогу краще пізнати навколишній світ.

 

Під час виконання спостережень чи досліджень можна пропонувати школярам або евристичну, або дослідницьку практичну роботу.

Дослідження – пошук нових знань або систематичне розслідування з метою встановлення фактів. Дослідження уможливлюють практичне застосування здобутих знань.

Під час дослідницької практичною роботи ставиться конкретна мета, (досліди виконуються або вчителем, або під керівництвом вчителя); отримуються результати, робляться висновки.

Евристика (з грецької відкриваю) – знання, частина науки, яка вивчає специфіку творчої діяльності. Слово «евристика» трактується як метод пошуку, винаходів. Евристичні методи – це спеціальні методи, що базуються на використанні досвіду, інтуїції та творчого мислення.

Евристична практична робота – творчий пошук, мозковий штурм, асоціації та аналогії, контрольні запитання, ділові ігри.

На початку евристичної практичної роботи лежить проблема (завдання: А чому?), яка потребує вирішення (активації творчого мислення учасника). Під час евристичної практичної роботи школяр займається творчим пошуком. Він може виконувати не складні спостереження, експерименти або досліди, які допоможуть шукати відповіді.


Тема: Властивості повітря

 

За підручником «Я досліджую світ» 3 клас, частина 1 під редакцією Т. Гілберг

 

Ключові компетентності

     Вміння вчитися:

  навчально-організаційні вміння і навички:

  • під керівництвом учителя визначає мету роботи і план її виконання;

 загально мовленнєві вміння і навички:

  • виділяє під час читання і слухання важливі за змістом слова; нове, незрозуміле;

 загально пізнавальні вміння:

- робить висновок – узагальнення за допомогою вчителя;

 контрольно-оцінні вміння:

- відповідає «своїми словами», ставить запитання до тексту, до

  пояснення вчителя, зв’язно й послідовно описує побачене;

 

     Інформаційно-комунікативна:

- знаходить у тексті конкретні відомості;

     загальнокультурна:

  • дотримується правил поведінки на уроці;

 

Здоров’язбережувальна:

  • розпізнає правильне і неправильне сидіння за партою;

 

Соціальна:

  • співпрацює в команді.

 

Предметні компетентності

(конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати)

Початковий рівень :

  • знає склад повітря (азот, кисень, вуглекислий газ та інші гази);
  • називає властивості повітря (пружне,  розширюється  при  нагріванні, стискується при охолодженні, погано проводить тепло) ;
  • називає приклади практичного використання людиною знань про властивості повітря.

 

Середній рівень:

  • розуміє значення кисню для життя людини;
  • розуміє, що повітря над сушею нагрівається і охолоджується швидше, ніж над водною поверхнею;
  • пояснює досліди, що підтверджують рух та властивості повітря;
  • пояснює переміщення повітря за схемою;
  • пояснює досліди, що підтверджують погану теплопровідність повітря, його пружність, розширення при нагріванні.

Достатній рівень:

  • знаходить необхідну інформацію (за завданням вчителя) у підручнику або інших джерелах про склад повітря;
  • спостерігає досліди, які демонструють властивості та рух повітря;
  • пояснює за ілюстраціями практичне використання людиною знань про переміщення повітря.

 

Високий рівень:

-   досліджує властивості повітря за допомогою безпечних дослідів;

-    узагальнює і робить висновки про  способи виконання дослідів, їх результати; 

-   презентує виконане  творче завдання;

-  оцінює власну діяльність.

 

Загальний план практичної роботи

 

  1. Читання учнями тексту про повітря.

а. Називання складу повітря. (Додаток 1.1).

б. Пояснення причин руху повітря за змістом прочитаного тексту. (Додаток 1.2).

  1. Проведення спостереження: «Скільки часу людина може жити без повітря?»  та формулювання висновку. (Додаток 2).
  2. Спостереження та пояснення дослідів, які демонструють властивості повітря. (Додаток 3).
  3. Самостійне дослідження властивостей повітря за допомогою безпечних дослідів. (Додаток 4).
  4. Узагальнення про  способи виконання дослідів, їх результати; записування висновків. (Додаток 5).
  5. Пригадування за поданою схемою властивостей повітря. (Додаток 6).
  6. Називання за ілюстраціями прикладів практичного використання людиною знань про властивості повітря. (Додаток 7).
  7. Спостереження та пояснення дослідів, які демонструють рух повітря. (Додаток 8).
  8. Самостійне дослідження рух повітря за допомогою безпечного досліду. (Додаток 9).
  9. Узагальнення про  способи виконання дослідів, їх результатів.  Записування висновків. (Додаток 10).
  10. Пояснення переміщення повітря за схемою. (Додаток 11).
  11. Пояснення за ілюстраціями прикладів практичного використання людиною знань про переміщення повітря. Робота в групах. (Додаток 12).
  12. Висловлення оцінних суджень про власну роботу та роботу, виконану однокласниками .

 

 

Діти самостійно обирають з трьох запропонованих варіантів практичної роботи вони будуть виконувати.

 

Додаток 1.

 

1. Прочитайте текст.

 

Навколо Землі є спеціальна повітряна оболонка. Її ще часто називають Повітряним океаном. В цього океану немає берегів, він починається від поверхні Землі й поступово переходить у Космос, у нескінченість. Він складається з повітря і є дуже легким та безбарвним. Але ми його не бачимо, адже воно прозоре. Кожний день, кожну годину, хвилину, самі цього не помічаючи, ми „купаємося ” в ньому. І перехожі на вулицях, і тварини, рослини, і навіть будинки та машини „купаються ” в ньому. Повітря є повсюди:  на вулиці, у кімнаті, в землі,  у воді. Будь яке місце на Землі заповнене повітрям.

      Складається повітряний океан із суміші газів: азоту, кисню, вуглекислого газу. Повітря також містить водяну пару, маса якої постійно змінюється. Крім основних газів, у повітрі є домішки.

 

Знайдіть в тексті інформацію про склад повітря. Доповніть речення.

Повітря – це суміш газів,що утворюють повітряну оболонку: ______, _______, _______. Повітря також містить ________ пару та різні _______.

 

 

2. Прочитайте текст.

Чому повітря рухається?

   Ви вже знаєте, що ділянки земної поверхні — суходіл і вода — нагріваються неоднаково сонячними променями. Протягом дня суходіл нагрівається швидше й дужче, ніж вода в річці або морі. Тому й повітря над ним нагріється швидше. Тепле повітря піднімається вгору. Над водною поверхнею у цей час повітря холодніше. Воно переміщується з моря на суходіл на місце теплого. Вночі все відбувається навпаки: суходіл охолоджується швидше, а вода охолоджується повільно й ще довго зберігає тепло. Холодніше повітря із суходолу переміщується у бік моря Так народжується вітер.

Поясніть «своїми словами» причини руху повітря. Допишіть речення, використавши отриману інформацію.

Повітря над сушею нагрівається і охолоджується ________, ніж над водною поверхнею. Вітер – це направлений рух _______ .

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2.

 

Проведіть спостереження: «Скільки часу людина може жити без повітря?»

 

   Глибоко вдихніть й утримуйте повітря протягом 30 секунд (скільки зможете).

 

  Як кожен з вас почував себе наприкінці експерименту?. Сформулюйте висновок.

Повітря людині потрібне для ___________.

 

 

Додаток 3.

 

Поспостерігайте досліди, що демонструють властивості повітря.

( Досліди проводить вчитель).

 

Дослід 1. Чи проводить повітря тепло?

Візьмемо дві склянки з гарячою водою. Виміряємо температуру води в них. Одну склянку накриємо більшою банкою. А іншу залишимо відкритою. Через деякий час знову виміряємо температуру води в обох склянках.

 - Чому температура води в обох склянках тепер стала різною?(Вода у склянці, що накрита, охолоне повільніше. Це відбувається тому, що повітря, яке міститься між банкою і склянкою з гарячою водою,зберігає тепло).

 

         

 Дослід 2. Що відбувається з повітрям при нагріванні й охолодженні.

  На банку одягнемо  гумову рукавичку. Поставимо банку у гарячу воду. Що відбувається?

 -         Чому рукавичка надулась?

Опустимо банку у холодну воду.

-         Чому рукавичка здулась? 

Додаток 4.

Дослідіть самостійно  властивості повітря за допомогою безпечного досліду.

Вдарте кілька разів м’ячем об підлогу. Чому м’яч підскакує після удару?

 

Додаток 5.

Зробіть висновки. Допишіть речення.

 

Повітря погано проводить _______.

При нагріванні повітря  _________, а при охолодженні – _________.

Коли я вдаряю на­качаним повіт­рям м’ячем об підлогу, він негайно

під­скакує догори. Це відбувається тому, що повітря  _________ .

 

Додаток 6.

Пригадайте за схемою, які властивості має повітря .

 

 

 

Додаток 7.

Назвіть за ілюстраціями приклади використання людиною знань про властивості повітря. Які властивості повітря людина використала?

      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 8.

Поспостерігайте досліди, що демонструють властивості повітря. Поясніть їх.

Дослід 1. Тепле повітря піднімається вгору

 Вчитель засвічує свічку і пропонує учням потримати руку над полум’ям.

  • Що ви відчуваєте? (Струмінь теплого повітря).
  • Куди направлений струмінь теплого повітря і чому?  (Повітря пружне. Розширюючись від нагрівання, воно стає легшим і піднімається вгору).

 

Дослід 2. Рух повітря в приміщенні

Вчитель прочиняє двері в коридор, у якому повітря холодніше, ніж у класі, і ставить запалену свічку на порозі.

- Що ви зауважуєте?? (Полум’я свічки нахиляється в сторону кімнати. Холодне повітря йде з коридору низом, бо воно важче.) 

Потім піднімають свічку вгору.

- Що ви зауважуєте?(Полум’я свічки відхиляється в бік коридору. Тепле легке повітря вгорі виходить з кімнати в коридор.)

Свічку тримають посередині прочинених дверей.

(Руху повітря немає, тому й полум’я нікуди не відхиляється).

- Що відбувається з повітрям?(Повітря рухається, переміщується).

Які властивості повітря допомагають йому рухатися?

 

Додаток 9.

Проведіть власне дослідження руху повітря.

Дослід 1. Рух повітря

У вас на партах— дрібні шматочки паперу. Помахайте легенько  над ними зошитом.

- Що відбувається з папірцями?Чому?( Папірці розлітаються, бо ми сколихнули повітря).

 

Додаток 10.

Інтерактивне завдання «Продовж речення».  Зробіть висновки дослідів.

 

Повітря пружне. Розширюючись від нагрівання, воно стає легшим і піднімається   __________.

Холодне повітря стискується, стає важчим і опускається _________.

(Висновок :Повітря рухається, переміщується в просторі.)

Додаток 11.

 Розгляньте схему, на якій зображено переміщення повітря. Поясніть,

чому повітря рухається.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 12.

Розгляньте ілюстрації. Поясніть, як людина практично використовує знання про переміщення повітря. Дайте (усно)відповіді на запитання.

1. Чому в спекотні дні люди прагнуть відпочивати біля водойм?

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Чому батареї опалення встановлюють внизу під вікнами, а не над ними? Розкажіть за ілюстрацією про рух нагрітого й охолодженого повітря.

 

 

 

 

 

 

 

 

Практична робота «Для початківців»:

Завдання 1:

Прочитати текст про повітря. Назвіть склад повітря.:

Навколо Землі є спеціальна повітряна оболонка. Її ще часто називають Повітряним океаном. В цього океану немає берегів, він починається від поверхні Землі й поступово переходить у Космос, у нескінченість. Він складається з повітря і є дуже легким та безбарвним. Але ми його не бачимо, адже воно прозоре. Кожний день, кожну годину, хвилину, самі цього не помічаючи, ми „купаємося ” в ньому. І перехожі на вулицях, і тварини, рослини, і навіть будинки та машини „купаються ” в ньому. Повітря є повсюди:  на вулиці, у кімнаті, в землі,  у воді. Будь яке місце на Землі заповнене повітрям.

      Складається повітряний океан із суміші газів: азоту, кисню, вуглекислого газу. Повітря також містить водяну пару, маса якої постійно змінюється. Крім основних газів, у повітрі є домішки.

 

Знайдіть в тексті інформацію про склад повітря. Доповніть речення.

Повітря – це суміш газів, що утворюють повітряну оболонку: ______, _______, _______. Повітря також містить ________ пару та різні _______.

 

 

Прочитати текст про повітря. Пояснити причину руху повітря за змістом прочитаного тексту

Чому повітря рухається?

   Ви вже знаєте, що ділянки земної поверхні — суходіл і вода — нагріваються неоднаково сонячними променями. Протягом дня суходіл нагрівається швидше й дужче, ніж вода в річці або морі. Тому й повітря над ним нагріється швидше. Тепле повітря піднімається вгору. Над водною поверхнею у цей час повітря холодніше. Воно переміщується з моря на суходіл на місце теплого. Вночі все відбувається навпаки: суходіл охолоджується швидше, а вода охолоджується повільно й ще довго зберігає тепло. Холодніше повітря із суходолу переміщується у бік моря Так народжується вітер.

 

Поясніть «своїми словами» причини руху повітря. Допишіть речення, використавши отриману інформацію.

Повітря над сушею нагрівається і охолоджується ________, ніж над водною поверхнею. Вітер – це направлений рух _______ .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 2:

Пригадайте за схемою, які властивості має повітря:

 

 

 

Завдання 3:

Назвіть за ілюстраціями приклади використання людиною знань про властивості повітря. Які властивості повітря людина використала?

  

                   

 

                

              

 

Завдання 4:

Проведіть спостереження: «Скільки часу людина може жити без повітря?»

   Глибоко вдихніть й утримуйте повітря протягом 30 секунд (скільки зможете).

  Як кожен з вас почував себе наприкінці експерименту?. Сформулюйте висновок.

Повітря людині потрібне для ___________.

 

Завдання 5:

Поясніть досліди (які проводить вчитель), що підтверджують рух та властивості повітря. ( Досліди проводить вчитель).

Дослід 1. Чи проводить повітря тепло?

Візьмемо дві склянки з гарячою водою. Виміряємо температуру води в них. Одну склянку накриємо більшою банкою. А іншу залишимо відкритою. Через деякий час знову виміряємо температуру води в обох склянках.

 - Чому температура води в обох склянках тепер стала різною?(Вода у склянці, що накрита, охолоне повільніше. Це відбувається тому, що повітря, яке міститься між банкою і склянкою з гарячою водою, зберігає тепло).

 

        

Дослід 2. Рух повітря в приміщенні

Вчитель прочиняє двері в коридор, у якому повітря холодніше, ніж у класі, і ставить запалену свічку на порозі.

- Що ви зауважуєте?? (Полум’я свічки нахиляється в сторону кімнати. Холодне повітря йде з коридору низом, бо воно важче.) 

Потім піднімають свічку вгору.

- Що ви зауважуєте?(Полум’я свічки відхиляється в бік коридору. Тепле легке повітря вгорі виходить з кімнати в коридор.)

Свічку тримають посередині прочинених дверей.

(Руху повітря немає, тому й полум’я нікуди не відхиляється).

- Що відбувається з повітрям?(Повітря рухається, переміщується).

Які властивості повітря допомагають йому рухатися?

 

Завдання 6:

Розгляньте схему, на якій зображено переміщення повітря. Поясніть, чому повітря рухається.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок:

 

1. Повітря – це суміш ________, що утворюють повітряну оболонку: ______, _______, _______. Повітря також містить ________ пару та різні _______.

 

2. Повітря людині потрібне для ___________.

 

3. Повітря погано проводить _______.

 

4. Вітер – це направлений рух _______ .


Практична робота «Дослідник»:

 

Завдання 1:

Знайти необхідну інформацію у підручнику або інших джерелах про склад, властивості та рух повітря.

 

Завдання 2:

Проведіть спостереження: «Скільки часу людина може жити без повітря?»

   Глибоко вдихніть й утримуйте повітря протягом 30 секунд (скільки зможете).

  Як кожен з вас почував себе наприкінці експерименту?. Сформулюйте висновок.

Повітря людині потрібне для ___________.

 

Завдання 3:

Проведіть та поясніть досліди, що підтверджують рух та властивості повітря. (Вчитель контролює та за необхідності допомагає).

 

Дослід 1. Що відбувається з повітрям при нагріванні й охолодженні.

  На банку одягніть  гумову рукавичку. Опустіть банку у гарячу воду. Що відбувається?

 -  Чому рукавичка надулась?

Опустіть банку у холодну воду.

-  Чому рукавичка здулась? 

 

Дослід 2. Тепле повітря піднімається вгору

 Запаліть свічку і потримайте руку над полум’ям на висоті 10-15 см.

  •              Що ви відчуваєте? (Струмінь теплого повітря).
  •              Куди направлений струмінь теплого повітря і чому?  (Повітря пружне. Розширюючись від нагрівання, воно стає легшим і піднімається вгору).

 

Завдання 4:

Розгляньте ілюстрації. Поясніть, як людина практично використовує знання про переміщення повітря. Дайте (усно)відповіді на запитання.

1. Чому в спекотні дні люди прагнуть відпочивати біля водойм?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Чому батареї опалення встановлюють внизу під вікнами, а не над ними? Розкажіть за ілюстрацією про рух нагрітого й охолодженого повітря.

 

Висновок:

 

1. Повітря – це суміш ________, що утворюють повітряну оболонку: ______, _______, _______. Повітря також містить ________ пару та різні _______.

 

2. Повітря людині потрібне для ___________.

 

3. Повітря погано проводить _______.

 

4. Вітер – це направлений рух _______ .

 

5. Коли я вдаряю на­качаним повіт­рям м’ячем об підлогу, він негайно під­скакує догори. Це відбувається тому, що повітря  _________ .


Практична робота «Науковець»:

 

Завдання 1:

Проведіть спостереження: «Скільки часу людина може жити без повітря?»

   Глибоко вдихніть й утримуйте повітря протягом 30 секунд (скільки зможете).

  Як кожен з вас почував себе наприкінці експерименту?. Сформулюйте висновок.

Повітря людині потрібне для ___________.

 

Завдання 2:

Проведіть дослідження властивостей та руху повітря.

Дослід 1. Що відбувається з повітрям при нагріванні й охолодженні.

На банку одягніть  гумову рукавичку. Опусти банку у гарячу воду. Що відбувається?

 -  Чому рукавичка надулась?

Опусти банку у холодну воду.

-  Чому рукавичка здулась? 

 

Дослід 2. Властивості повітря

Досліди самостійно  властивості повітря за допомогою безпечного досліду. Вдар кілька разів м’ячом об підлогу. Чому м’яч підскакує після удару?

 

Дослід 3. Тепле повітря піднімається вгору

 Запаліть свічку і потримайте руку над полум’ям на висоті 10-15 см.

  •       Що ви відчуваєте? (Струмінь теплого повітря).

   Куди направлений струмінь теплого повітря і чому?  (Повітря пружне. Розширюючись від нагрівання, воно стає легшим і піднімається вгору).

 

Дослід 4. Рух повітря

Покладіть на парту дрібні шматочки паперу. Помахайте легенько  над ними зошитом.

- Що відбувається з папірцями? Чому? (Папірці розлітаються, бо ми сколихнули повітря).

 

Завдання 3:

Зробити висновки про виконані досліди та їх результати. Допишіть речення.

 

Повітря погано проводить _______.

При нагріванні повітря  _________, а при охолодженні – _________.

Коли я вдаряю на­качаним повіт­рям м’ячем об підлогу, він негайно під­скакує догори. Це відбувається тому, що повітря  _________ .

 

Повітря пружне. Розширюючись від нагрівання, воно стає легшим і піднімається   __________.

Холодне повітря стискується, стає важчим і опускається _________.

(Висновок :Повітря рухається, переміщується в просторі.)

Завдання 4:

Виконати творче завдання (підручник сторінка 104 – експеримент «Чи рухається повітря?») та презентувати його.

 

Завдання 5:

Оцінити власну роботу.

 

1. Наскільки цікавим було творче завдання? 

2. Чи знайшов ти відповіді на свої питання?

3. Чи сподобалися тобі досліди?

 

 

Висновок:

 

1. Повітря – це суміш ________, що утворюють повітряну оболонку: ______, _______, _______. Повітря також містить ________ пару та різні _______.

 

2. Повітря людині потрібне для ___________.

 

3. Повітря погано проводить _______.

 

4. Вітер – це направлений рух _______ .

 

5. Коли я вдаряю на­качаним повіт­рям м’ячом об підлогу, він негайно під­скакує догори. Це відбувається тому, що повітря  _________ .

 

6. Повітря пружне. Розширюючись від нагрівання, воно стає ________ і піднімається   __________. Холодне повітря стискується, стає __________ і опускається _________.

 

doc
Додано
17 грудня 2020
Переглядів
2328
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку