Я досліджую світ
3 клас
Тема. Різноманітність тварин у природі.
Мета: уточнити і розширити уявлення учнів про різноманітність тварин, середовище їх існування, залежність життя тварин від факторів неживої і живої природи; розвивати вміння спостерігати за тваринами, описувати зовнішній вигляд.
Формування ключових компетентностей:
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: учень(иця) розпізнає, і описує тварин за зовнішнім виглядом; виявляє інтерес до пізнавального матеріалу про тварин, групує тварин за способом пересування, середовищем існування.
Матеріал до уроку: асоціативний кущ, тести, таблиці для роботи в парах.
Хід уроку
I. Організація класу
II. Мотивація навчальної діяльності
1. Відгадування кумедних загадок
а) Не баранчик і не кіт,носить шубу цілий рік. Шуба сіра – це для літа, а зимою інша свита. (заєць)
б) Нам потрібні голки для шиття, а кому потрібні голки для життя? (їжак)
в) Без рук без ніг, а по землі ходить. (змія)
г) Хто на своїй голові ліс носить? (олень)
– Про кого загадки? (про тварин)
Отже, ми сьогодні на уроці будемо говорити про тварин.
III. Пояснення нового матеріалу
1.Бесіда.
– Чи всі тварини однакові?
– Деяких тварин можна побачити лише під мікроскопом. А синій кит — більший за три великі автобуси.
– Яким є значення тварин у природі?
– Значення тварин у природі величезне. Якби не комахи –запилювачі, у рослин не утворювалися б плоди з насінням. Саме тварини сприяють розселенню рослин, поширюючи їх по всій Землі. Дощові черв’яки та інші тварини постійно вносять в грунт рештки рослин, подрібнюють їх, і таким чином сприяють утворенню перегною. Отже, рослини не можуть існувати без тварин. Тварини виконують роль санітарів у природі. Вони «прибирають» із поверхні землі всі відмерлі організми. Водяні тварини очищують воду від забруднення. А чистота води не менш важлива, ніж чистота повітря і землі.
– Яким є значення тварин для життя людей?
– Для життя людей тварини завжди мали дуже велике значення. Наші далекі предки жили виключно за рахунок полювання і рибальства. Тварини давали їм їжу, одяг, житло, ліки і навіть світло. Роль диких тварин із часом перебрали на себе свійські. Вони забезпечили людство продуктами харчування і сировиною: шкірою, шерстю, шовком, воском, тягловою силою і «траспортом».
2. – На які групи розрізняють тварин?
– Які є спільні ознаки цих груп?
– За способом живлення тварини поділяються на:
(складання асоціативного куща)
IV. Закріплення вивченого матеріалу
1.Робота в парах (дати відповіді на питання; заповнити таблицю)
а) Метелик, сорока, собака - живі організми, тому що….
б) Тварини живляться……
в) Де живуть ці тварини?
Морський окунь, верблюд, ведмідь, лисиця, сом, тигр, камбала, карась.
Море |
Річка |
Ліси |
Пустеля |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.Фізкультхвилинка.
3.Індивідуальна робота
– Заповнити таблиці назвами тварин за способом пересування
|
Комахи |
Птахи |
Риби |
Звірі |
Бігають |
|
|
|
|
Стрибають |
|
|
|
|
Повзають |
|
|
|
|
Ходять |
|
|
|
|
Плавають |
|
|
|
|
Літають |
|
|
|
|
V. Рефлексія
– Довести, що тварини належать до живої природи.
– На які групи розподіляється світ тварин?
– Назвати приклади тварин, які різняться за своїми розмірами.
– Уявіть, що змінилося б у житті людей, якби на Землі зникли тварини?
VI. Підсумок уроку
– Що нового дізнались про тварин?
VII. Домашнє завдання
Висловити свою думку, версію – «Чому ми повинні все знати про тварин, що нас оточують ?»