Методичні рекомендації "Як подолати страх перед заняттям? Через бар’єр труднощів."

Про матеріал
Кожен викладач надовго, якщо не назавжди, зберігає в пам'яті свій перший робочий день, перший прихід в аудиторію до нової групи. Одного зустріли відносно спокійні, доброзичливі студенти, що з цікавістю дивилися на нового викладача. Іншому не пощастило – йому влаштували «випробування на міцність». Педагогічні мемуари, збірники педагогічних задач містять багато відповідних прикладів, а також взірців більш-менш вдалого розв'язання ситуації. Готових рецептів немає, кожен викладач шукає власний вихід.
Перегляд файлу

Як подолати страх перед заняттям?

Через бар’єр труднощів.

 

Дричик В.В.,

викладач англійської мови вищої категорії,

викладач-методист

 

«Один із секретів пе­дагогічної творчості полягає в тому, щоб збудити в учителя інтерес до пошуку, до аналізу власної роботи.

Хто намагається розібратися в хорошому й поганому на своїх уроках, у своїх взаєминах з вихованцями, той уже досяг половини успіху».

Василь Сухомлинський

Енергійний початок — запорука успіху.

 

Кожен викладач надовго, якщо не назавжди, зберігає в пам'яті свій перший робочий день, перший прихід в аудиторію до нової групи. Одного зустріли відносно спокійні, доброзичливі студенти, що з цікавістю дивилися на нового викладача. Іншому не пощастило – йому влаштували «випробування на міцність». Педагогічні мемуари, збірники педагогічних задач містять багато відповідних прикладів, а також взірців більш-менш вдалого розв'язання ситуації. Готових рецептів немає, кожен викладач шукає власний вихід.

Отже, перший вхід до групи в аудиторію має бути не тільки ретельно «пророблений» за змістом (планування окремих етапів занятя, обсяг і якість інформації). Молодому викладачеві слід передбачити різні можливі варіанти, наприклад: група незацікавлена, студенти втомилися або, навпаки, збуджені, може бути якась несподіванка тощо. Слід передбачити основні засоби реагування, враховуючи свої індивідуальні можливості, повністю відрепетирувати свою поведінку в аудиторії, а не тільки переказ навчального матеріалу (обрати головну точку розміщення, пози, жестикуляцію, маршрути пересування по аудиторії і т. ін.).

 

Як подолати страх перед заняттям

(Тези для аутотренінгу)

1. Я ґрунтовно підготувалась до заняття.

2. Я спокійна.

3. Настрій у мене гарний, бадьорий.

4. Я продумала усі компоненти заняття.

5. Я добре знаю студентів, вони дисципліновані, уважні, з повагою ставляться до мене.

6. Я підібрала цікавий матеріал і зможу захопити студентів.

7. Мені легко з студентами.

8. Я цілком володію собою.

Без створення позитивного іміджу працювати буде дуже важко!

1. Риси обличчя, фігура, зріст людини існують незалежно від ба­жання, тому сприймайте себе таким, яким ви є.

2. Зверніть увагу на свій голос. Грубі, пискляві репліки, різкі, над­ривні ноти в розмові дратують оточення, свідчать про відсутність на­вичок культурного поводження.

3. Краса людини передбачає скромність, тактовність, увічливість, по­вагу, відкритість. Навпаки, невміння стримувати негативні емоції, цинізм, нахабність, гордовитість не поєднуються з поняттям «приємна людина».

4. Посміхайтеся. Похмурий настрій або погане поводження псують не тільки ваше обличчя, а й настрій оточення.

5. Одягайтеся зі смаком. Кажуть, що «гарний смак перемагає й моду». Головний принцип — виробити індивідуальний стиль в одязі, прикрасах, зачісці. Важливо — чистота й охайність в одязі.

6. Зачіска — це своєрідна візитна картка кожної людини, тому що вона підкреслює особливості її характеру й способу життя.

7. Стежте за мімікою й жестами. Психологи встановили, що у взає­модії людей 60—80 % інформації передається за рахунок рухів, міміки, жестів і лише 20—40 % — за рахунок слів, інтонації й голосу.

Попрацюйте над своїм позитивним іміджем — і він буде пра­цювати на вас!

 

Уміння заходити до аудиторії

     Завчасно з’ясуйте, в якому кабінеті відповідно до розкладу ви маєте проводити заняття, особливо коли це пов’язано із замінами занять.

     У кожній групі доберіть собі помічників.

     Під час перерви підберіть усі матеріали, потрібні вам для конкретного заняття, компактно складіть їх.

     Оглянувши себе перед дзеркалом, після дзвоника на заняття виходьте з учительської і прямуйте до аудиторії.

     Почекайте і дайте змогу всім студентам зайти до аудиторії.

     На вашому обличчі має бути вираз задоволення і ледь помітна посмішка: ви раді зустрічі з студентами.

     Упевненим кроком ідіть до робочого стола, 2-3 секунди уважно огляньте групу, щоб охопити поглядом усіх студентів і психологічно налаштувати їх на навчальну діяльність.

     Зайшовши до аудиторії, не забудьте усміхнутися і привітатися.

 

Сприяють успіху уроку:

  •    виражена зацікавленість викладача в знаннях і вміннях студентів;
  •    продуманий план заняття;
  •    добре знання матеріалу;
  •    бадьоре самопочуття, хороший настрій;
  •    почуття свободи на занятті, «фізичної» розкутості;
  •    правильний вибір методів навчання, їх різноманітність;
  •    цікавість викладу;
  •    яскраво виражене емоційне ставлення викладача до матеріалу;
  •    багатство інтонацій, міміки, жестикуляції викладача;
  •    домагатися виконання кожної своєї вимоги – в іншому випадку краще її взагалі не озвучувати.

 

Утрудняють проведення уроку:

  •   невпевненість у своїх знаннях;
  •   байдуже ставлення до всього, що відбувається на занятті;
  •   скутість рухів, поведінки, мовлення, поганий настрій;
  •   одноманітність методів навчання;
  •   монотонність і сухість при викладі нового матеріалу;
  •   відхід від теми заняття, захоплення сторонніми, не пов'язаними з темою і завданнями заняття, питаннями;
  •   невміння студентів працювати запропонованими методами навчання.

 

Збірка добрих порад

      Перегляньте навчальну програму, обов’язково перечитайте пояснювальну записку, прочитайте вимоги стандарту з даної теми, з'ясуйте, що потрібно від викладача до даного заняття.

      Конкретизуйте завдання заняття, виділіть провідну мету, сформулюйте і запишіть її у плані таким чином, щоб вона була доступна, зрозуміла студентам, усвідомлена ними.

      Визначте, що має зрозуміти, запам'ятати студент на занятті, що він повинен знати і вміти після.

      Прагніть до організованого початку всіх своїх занять.

      Визначте, який навчальний матеріал повідомити студентам, а який вони повинні опрацювати самостійно; в якому обсязі, які цікаві факти, що підтверджують провідні ідеї, повідомити студентам.

      Підберіть найбільш ефективні способи вивчення нового матеріалу, формування нових знань, умінь і навичок.

      Повідомляючи план заняття або лекції, уявляйте його як цілісне явище.

      Будьте зібраним, чітко і ясно ставте завдання перед студентами, дотримуйтеся логіки викладу матеріалу.

      Завдання та інструктаж давайте чітко, коротко, з обов'язковим з'ясуванням того, як студенти зрозуміли вимоги.

      Будьте доброзичливим, не ображайте студентів; не обурюйтеся їх незнанням або нерозумінням. Пам'ятайте, що якщо більшість студентів чого-небудь не знає або не розуміє, то помилку треба шукати насамперед в собі, в способах організації їх діяльності.

      Не перебивайте студента, давайте можливість йому завершити думку. Пам’ятайте, що нечітка відповідь може бути наслідком незрозуміло поставленого вами запитання. Вислуховуйте відповідь до кінця навіть тоді, коли студенти помиляються чи в вас обмаль часу.

      Пильно стежте за тим, як студентиі слухають викладача. Втрата уваги – сигнал про те, що треба змінити темп, повторити викладене або включити в хід заняття додатковий матеріал чи розрядку.

      Заощаджуйте час, вчасно розпочинайте заняття та закінчуйте його за дзвінком. Приходьте в кабінет заздалегідь до дзвінка.

      Частіше усміхайся. Пам’ятайте: ваша усмішка при вході до аудиторії свідчить про те, що зустріч з студентами вам приємна і що усмішка створює загальний позитивний настрій.

      Стимулюйте питання студентів, їх бажання дізнатися про щось нове.

      Не використовуйте багато часу для перевірки домашнього завдання. Використовуйте різні форми перевірки, вводьте систему взаємоперевірки.

      Не спішіть виправляти помилку , краще, якщо її виправлять інші.

      Намагайтеся організувати самостійну роботу на занятті – так міцніше засвоюється новий матеріал.

      При використанні технічних засобів навчання, комп’ютерної техніки, наочності не марнуйте час, намагайтеся використовувати засоби навчання ефективно.

      При організації самостійної роботи, гри, усних відповідей не квапте студентів.

      Обов’язково звертайте увагу на виховні аспекти заняття.

      Домашнє завдання потрібно давати з поясненням.

      Вивчайте можливості кожного студента та спирайтеся на них.

      Вступаючи в контакт з студентами, не варто будувати зверхні стосунки з ними. Пам’ятайте, що навіть малюк у взаєминах з дорослими відстоює свою незалежність.

      Важливе завдання викладача – передбачити ситуації, які виникатимуть на занятті. Пам’ятайте, що помилці легше запобігти, ніж потім виправляти її.

      Мотивуйте виставлену оцінку, скажіть студентові, над чим йому слід попрацювати додатково. Це привчатиме до дисциплінованої праці і студент буде звикати до того, що вказівки викладача потрібно виконувати обов’язково.

      Закінчуйте урок загальною оцінкою роботи групи і окремих студентів. Особливо, це стосується І курсів.  Нехай всі відчують почуття задоволення від результатів праці.

      Не допускайте конфліктів з усією групою чи з її частиною, а якщо вони виникли, не затягуйте, а шукайте розумні шляхи вирішення.

      Особливу увагу звертайте на тих студентів, у кого нестійка увага. Попереджайте відразу ж наміри порушити робочий ритм. Звертайтесь з запитаннями до тих, хто може на занятті відволікатись.

      Пам'ятайте, що більшість різних порушень на занятті відбувається через недостатню завантаженість студентів корисною, цікавою роботою. Особливо важливими є два елементи: чого вони навчаються, виконуючи ті чи інші завдання, та до чого привчаться в процесі цієї діяльності.

      Основне призначення оцінки – правильно визначити результати навчання, визначити зміни динаміки успішності та стимулювання студентів.

      Починайте урок енергійно. Не затягуйте час, задаючи питання про те, хто не виконав домашнє завдання і вислуховуванням відповідей. Заняття проводьте так, щоб кожен студент із самого початку його і до кінця був зайнятим ділом. Захоплюйте їх змістом матеріалу, контролюйте темп заняття, допомагайте “слабшим” повірити в свої сили.

      Утримуйтесь від зайвих зауважень.

      При порушенні поведінки студентом – звертайтесь за допомогою до інших студентів групи. З порушником, якого група не підтримує, легше справитись.

      Пам’ятайте: кожние заняття не повинно бути схоже на попередне.

 

Заповіді викладача

 

       Дбай про своє добре ім’я – це найвища цінність сучасного викладача.

       Роби все вчасно і професійно.

       Завжди будь люб’язним, привітним і доброзичливим.

       Ніколи не говори зайвого. Завжди думай про наслідки сказаного тобою.

       Турбуйся про своїх колег, студентів – вони створюють твій імідж.

       Дбай про свій зовнішній вигляд. Пам’ятай: привабливий зовнішній вигляд – запорука позитивного іміджу.

       Говори і пиши гарною мовою – вони ознаки твого інтелекту.

       Пам’ятай, що впевненість у собі не повинна заважати скромності.

 

doc
Додано
13 лютого
Переглядів
221
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку