Вчитель початкових класів Ліцею «Перша Білоцерківська гімназія» Кизило А. М.
Як виховати у дітей інтерес до читання.
На успішність учнів впливає дуже багато різноманітних факторів. Але одним з найважливіших є вміння свідомо, правильно, виразно та швидко читати. Дитина, яка не вміє добре читати, переживає великі труднощі при виконанні домашніх завдань, їй не цікаво на уроках, вона приречена на розумову обмеженість і зубріння. Такий учень не буде активним читачем бібліотеки, не відчуватиме потреби спілкування з книгою, бо читання приносить не задоволення, а муку.
Що таке читання або уміння дитини читати? Це, насамперед, наявність інтересу до читання, до книг як джерела пізнання і громадського виховання, опанування літературною мовою, а отже і морально-естетичне та суспільно-політичне виховання, розвиток духовного світу дитини, її почуттів. Отже читання є ефективним засобом навчання, виховання та розвитку дитини.
Старайтеся підтримувати інтерес до книжки. Сьогодні школа не лише вчить дітей учитися, але й викликає у них зацікавленість навчання. Цей інтерес підтримується і в позакласній роботі. В 1-му класі проводиться свято «Посвячення в читачі». Центральну роль на такому заході відіграє бібліотекар школи, яка запрошує дітей у Книжкове королівство.
«Казка-це активна естетична творчість,що охоплює всі сфери духовного життя дитини-її розум, почуття, уяву, волю. Вона починається уже з розповіді, вищий етап-інсценізація»,- писав В.О.Сухомлинський.
Викликала у дітей інтерес літературна година «Книга – морська глибина», де книголюби розповідали про свої уподобання, відзначали кращих читачів.
Досягти якісного читання неможливо без допомоги батьків.
Впевненість у собі, в своїх силах і можливостях зароджується у дружній, теплій атмосфері сім’ї. Дитина потребує підтримки, уваги, поваги. Якщо в сім’ї з повагою ставляться до книжки, таке ставлення виробляється і в дитини. Не тільки в школі, але й вдома вчимо дітей читати і любити книги. Мабуть, немає батьків, які б не хотіли навчити своїх дітей швидко і виразно читати, викликати інтерес до читання, адже роль книги в житті велика.
І чим би в школі не захоплювалася ваша дитина:історією, природознавством, технікою, на допомогу завжди прийдуть книги. Вони відкриють їй небезпечні обрії, вони доторкнуться до історії народу, до таємниць природи, життя. Працювати з книгою дитина вчиться з першого шкільного дня на всіх уроках. Треба і вдома надавати велику увагу роботі з книгою. На перших порах учень працює в школі з допомогою вчителя, вдома-батьків.
Психологія довела, те, що сьогодні дитина робить спільно з дорослими, завтра зуміє самостійно. Читання нерозривно пов’язане з письмом, а також іншими навчальними предметами. У більшості випадків, якщо учень добре читає, він і грамотно пише, краще розвинений, естетично вихований. Якщо учень уміє визначати головну думку твору, зробити висновок з прочитаного, тобто вміє логічно мислити, то йому легше дається розв’язання задач з математики. Дитина, котра погано читає, відчуватиме великі труднощі під час виконання домашніх завдань. Їй буде нецікаво на уроках.
Дитина повинна читати в темпі розмовної мови. МИ повинні прагнути, щоб в кінці початкового навчання більша частина учнів мала швидкість читання не нижчу за 120 слів за хвилину. Читання в початкових класах-це і закладення основ розуміння світу, і початок виховання людини,її культури, художнього смаку.
Виникає запитання, що і як читати з дітьми? Перш за все , ви самі повинні ознайомитися із змістом багатьох дитячих книг. Це допоможе краще зрозуміти дитячий світ, порівняти свою дитину з ровесниками. Від деяких батьків можна почути, що вони купують багато книг, а дитина не дивиться на них. Звичайно, помиляються ті батьки, які думають, що куплена ними книга відразу сподобається сину чи доньці. З боку дорослих потрібна велика увага до читання молодшого школяра.
Якщо дитина тільки починає виявляти інтерес до самостійного читання, старайтеся купувати їй тоненькі книжечки з великими малюнками, тому що сторінка, яка має багато шрифту, лякає дитину. Але з кожною самостійно прочитаною сторінкою впевненість у своїх силах росте.
Слідкуючи за читанням дітей, треба обов’язково прагнути до того, щоб книги були різноманітні: казки, розповіді про тварин і рослини, пригоди, про школу, музику й мистецтво. Підбираючи книги,треба враховувати індивідуальні особливості, інтереси дітей. Хлопчики часто захоплюються пригодницькою літературою. Ця тяга до пригод цілком зрозуміла, але її треба направити в потрібне русло. Треба прослідкувати, щоб книги пригодницького жанру не були єдиним в читанні дітей, щоб в їх руки не попадали книги для дорослих. Якщо дитині цікаве життя рослин і тварин, нові машини, подорожі, треба підібрати книги, з яких вона могла б одержати нові й цікаві для неї відомості. У вихованні любові до книги можуть допомогти і незначні, на перший погляд, моменти. Наприклад, власна бібліотека, поличка для книжок-це все сприяє зацікавленню дітей.
Для того, щоб привчити дітей самостійно читати, можна використати наступні прийоми. Хто-небудь з дорослих починає читати дитині, але на самому цікавому місці зупиняється. Захоплена подіями в книзі, з бажанням дізнатися, що відбудеться далі з героями, дитина в більшості випадків продовжує читати самостійно. Дорослі повинні запитати її, про що вона прочитала, похвалити за самостійність, висловити сподівання, що тепер вона завжди буде самостійно читати. Наступну книгу можна починати читати так само. Поступово у дитини прокинеться любов до читання. Можна розповісти дитині хоча б один, але найбільш захоплюючий епізод з книги.
Важлива атмосфера читання і слухання в сім’ї. Під час вечорів сімейного читання можуть бути запрошені й друзі дітей. Виховання любові до книги відбувається значно легше в тих сім’ях, де дорослі самі люблять читати, багато говорять про книги, віддають своє дозвілля читанню.
Як починати читати книгу з дитиною?
Треба привчати дітей починати читати з обкладинки і титульної сторінки книги, на яких знаходяться прізвища афтора, художника, видавництво, рік видання. Діти, як правило, не звертають уваги і не намагаються запам’ятати ці дані про книгу. Батьки повинні терпляче вимагати від дітей, щоб вони запам’ятали автора і художника, назву книги. Корисно буває перед початком читання запитати дитину, які книги цього письменника вона вже читала і що знає про нього? Треба, щоб школяр читав книжку уважно, не спішив. Буває, що дитина, прочитавши декілька сторінок заглядає на останню сторінку, щоб швидше довідатися чим закінчилось. Коли прочитає закінчення, тоді продовжує читати, але менш уважно, пропускає багато місць з книги, а інколи просто залишає її. Батьки уважно повинні слідкувати, щоб у дітей не з’явилася така шкідлива звичка. Не треба розповідати наперед дітям, як розвиватимуться події і чим вони закінчаться.
Необхідно привчити дітей дотримуватись правил гігієни читання. Не можна читати при слабкому освітленні. Лампа повинна бути з боку лівої руки дитини, світло не повинно попадати в очі, а падати тільки на поверхню столу, де лежить книга. При читанні необхідно давати відпочинок очам.