MIHICTEPCTBO ОСВІТИ I НАУКИ УКРАЇНИ
НАЦІОНАЛЬНА МЕТАЛУРГІЙНА АКАДЕМІЯ УКРАЇНИ
КРИВОРІ3ЬКИЙ ТЕХНІКУМ
ЗАТВЕРДЖЕНО:
Заступник директора
з навчальної роботи
Сердюк Т.О.
« » 201_р.
Методичні рекомендації
з підготовки та проведення семінарського заняття
тема: «Конституційне право України»
з дисципліни «Правознавство»
Підготувала викладач
соціальних дисциплін
Корнет Н.Г.
Розглянуто і схвалено
предметно - цикловою
комісією соціально –
економічних дисциплін
Протокол №____від_____
Голова предметно – циклової комісії:
_____________Куценко С.В.
м. Кривий Piг
201_ р.
Рецензія
на методичну розробку
«Методичні рекомендації з підготовки та проведення семінарського заняття
на тему «Конституційне право України»
з дисципліни «Правознавство»
Подана на рецензію методична розробка «Методичні рекомендації з підготовки та проведення семінарського заняття на тему: «Конституційне право» з дисципліни «Правознавство» для вищих навчальних закладів І–ІІ рівнів акредитації містить матеріали з підготовки та проведення семінарського заняття.
Викладач Корнет Наталія Георгіївна використала досвід стажування в ДВНЗ «Криворізький державний педагогічний університет» для розробки методичних рекомендацій проведення нестандартного семінарського заняття, що мусить активізувати і зацікавити студентську аудиторію.
У рекомендаціях викладач застосовує самостійну роботу студентів з правовими документами та історичними джерелами, що допомагає студентам простежити етапи становлення української державності за допомогою як сучасних нормативно-правових актів так і тих, які втратили чинність. Робота, яку студенти виконують у групах розкриває їх творчій потенціал та зацікавленість до теми семінару.
Розроблені Корнет Н.Г. тестові завдання дають можливість швидко перевірити знання студентів з запропонованої теми і підсумувати результати семінарського заняття.
Дана методична розробка може бути рекомендована для застосування у викладанні дисципліни «Правознавство» для вищих навчальних закладів І–ІІ рівнів акредитації.
Доцент кафедри історії України
та правознавства Криворізького державного
педагогічного університету, кандидат
юридичних наук К.В. Шустрова
Зміст
1)Організаційний момент 6
2)Вступне слово викладача 6
3)Загальна характеристика конституційного права України 6
4)Конституційно-правові норми та конституційно-правові інститути 6
5) Характеристика Конституції України 7
6) Сучасний конституційний процес в Україні 7
7) Основні етапи розвитку української державності 7
8)Перевірка знань студентів за допомогою тестових завдань 9
9) Підведення підсумків семінару 20
4. Рекомендована література 21
5. Рекомендовані джерела 21
Вступ
Конституційне право - важлива частина публічного права України. Освоєння цієї теми дає можливість студентам отримати базові знання з українського законодавства, ознайомитися з історією розвитку Української державності і конституціоналізму в Україні, зокрема сучасного конституційного процесу.
Форма семінару дозволить обмінятися власними думками з приводу ефективності і дієвості Української Конституції; порівняти її з основними законами інших держав; опрацювати документи, які передували прийняттю Конституції України 1996 року, порівняти їх з текстом самої конституції.
Через характеристику історичних особистостей, які мали безпосереднє відношення до формування конституційного ладу в Україні, студенти мають можливість більш яскраво і опосередковано уявити собі процес формування нашої держави і її основного закону Конституції України.
Семінар дозволяє здійснити узагальнення, контроль і корекцію навчальних досягнень студентів із теми «Конституційне право»
Підготовка до семінарського заняття
Студенти заздалегідь отримають питання, які будуть обговорюватися на семінарському занятті:
Їм також рекомендовано самостійно опрацювати відповідний розділ в підручнику; прочитати текст Конституції України і законодавчі акти, що передували її прийняттю: Декларацію про державний суверенітет України, Акт проголошення незалежності України.
Студенти отримають завдання знайти інформацію про значення для розвитку української державності наступних особистостей: Володимира Великого, Ярослава Мудрого, його синів Ізяслава, Святослава і Всеволода; Володимира Мономаха, Богдана Хмельницького, Пилипа Орлика, Михайла Грушевського, Володимира Винниченко, Леоніда Кучми. Студентам дається завдання: ознайомитися з історією прийняття і основними характеристиками конституції США, Англії, Франції і Німеччини та порівняти їх з Конституцією України.
Студентам запропоновані наступні теми для написання рефератів:
План семінарського заняття
Хід роботи
Тема семінарського заняття «Конституційне право». Ми повинні будемо розглянути загальні характеристики конституційного права; методи конституційно-правового регулювання; конституційно-правові інститути і відносини .
Пригадаємо основні етапи розвитку української державності, історію конституційного процесу, передумови прийняття Конституції України.
Обговоримо питання значення діючої конституції для нашої держави, порівняємо її з основними законами інших держав. Дамо характеристику правовим актам: Декларації про державний суверенітет України і Акту проголошення незалежності України.
Визначимо особливості політичного режиму, форм правління та адміністративно-територіального устрою України.
Почнемо з загальних характеристик конституційного права.
Викладач задає студентам питання:
Студенти називають 4 методи: метод установлення, метод зобов’язання, метод дозволяння, метод заборони.
Викладач пропонує знайти приклади з Конституції України, поділивши студентів на 4 групи. Кожна група шукає приклади на один з методів. На виконання завдання дається 5хв. Потім представник кожної команди зачитує статті Конституції України і характеризує за методом конституційно-правового регулювання. Члени команди-переможниці за правильну відповідь отримають два бали, інші один.
Викладач пропонує перейти до наступного питання семінару.
Розкриваючи це питання студенти починають з конституційно-правових норм, розкриваючи їх загальні і специфічні риси, дають визначення конституційно-правовому інституту, називають сфери суспільних відносин, які регулюють загальні конституційно-правові інститути; розкривають форми відображення норм конституційного права, розрізняють об’єкти та суб’єкти конституційно-правових відносин; вирізняють їх юридичний і матеріальний зміст.
Викладач пропонує дати характеристику Конституції України і порівняти її з конституцією іншої держави (наприклад Конституцією США) за формою, за терміном дії, за способом прийняття, за порядком внесення змін, поправок і доповнень.
Студенти знову діляться на 4 групи. Право вибрати конституцію країни з якою буде порівнюватися Конституція України дається команді переможців в попередніх змаганнях. Для інших команд країни називає викладач (попередньо давши домашнє завдання знайти інформацію стосовно конституційного права цих країн). На виконання роботи - 10 хв.
Команда, що виконала завдання першою отримає два бали, якщо завдання виконане правильно, або мінус пол. Бала за кожну невірну характеристику. Інші команди отримають по одному балу або мінус пів бала за кожну неправильну характеристику.
Викладач дає командам друге завдання-назвати специфічні риси, що відрізняють конституцію України від інших нормативно-правових актів. На виконання завдання дається 5 хв. Умови такі ж, як і в попередньому конкурсі.
Один з студентів читає доповідь «Сучасний конституційний процес в України».
Викладач задає питання, які узагальнюють розкритий в доповіді матеріал:
Студент читає доповідь «Основні етапи розвитку української державності».
Викладач пропонує кожній команді картку з портретом історичного діяча, якого вони повинні впізнати і розповісти про його роль в розвитку української державності. Право вибрати портрет діяча має команда переможців в попередньому змаганні. Інші отримують портрети від викладача.
Запропоновані портрети:
Володимир Великий
Ярослав Мудрий
Володимир Мономах
Богдан Хмельницький
Пилип Орлик
Михайло Грушевський
Володимир Винниченко
Леонід Кучма
Виграє команда, яка скоріше підготує розповідь про історичного діяча, також додатковий бал отримують члени команди, чия розповідь будує цікавою і змістовною. На виконання завдання-7хв.
На завершення семінарського заняття студенти виконують тестові завдання, які містять 5 запитань, на кожну відповідь - 1хв. За правильну відповідь один бал.
Завдання №1
А) це провідна галузь національного права, що є сукупністю правових норм, які регулюють відносини народовладдя, встановлюючи організацію публічної влади та гарантії основних прав і свобод людини і громадянина.
Б) це система правових норм, що регулюють суспільні відносини у сфері збирання, розподілу та використання коштів з метою забезпечення виконання покладених на ці органи функцій.
В) це самостійна галузь права, за допомогою якої держава регулює суспільні відносини у сфері державного управління.
Г) це сукупність правових норм, що регулюють суспільні відносини з охорони навколишнього природного середовища і раціонального використання природних ресурсів.
А) референдумом
Б) рішенням Верховної Ради України
В) характером припису конституційних норм
Г) рішенням Кабінету Міністрів України
А) конституція України
Б) Верховний Суд України
В) Кабінет Міністрів України
Г) національне право
А) федерацією
Б) конфедерацією
В) унітарною державою
Г) імперію
А) конституція України
Б) Кабінет Міністрів України
В) Верховна Рада України
Г) президент України
Завдання №2
а) 8 грудня 2004
б) 28 червня 1996
в) 26 квітня 1986
г) 1 грудня 1991 року
а) конституція України
б) кримінальний кодекс України
в) закон України «Про державну службу»
г) Європейська Конвенція про захист прав людини та основних свобод
а) обов’язки громадян
б) права і свободи людини та їх гарантії
в) збір податків
г) покарання злочинців
а) державі
б) Конституційному Суду України
в) Верховному Суду України
г) виключно народові
а) 15 розділів
б) 20 розділів
в) преамбули і 15 розділів
г) 7 розділів і заключної частини
Завдання №3
а) знак княжої Держави Володимира Великого
б) знак Княжої Держави Данила Галицького
в) знак Княжої Держави Юрія I Львовича
г) знак Львівського Успенського братства
а) 1654 рік
б) 1710 рік
в) 1764 рік
г) 1588 рік
а) вільний розвиток, використання і захист Української мови
б) вільний розвиток, використання і захист державної мови
в) вільний розвиток, використання і захист російської мови
г) вільний розвиток, використання і захист російської і інших мов національних меншин України
а) ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законом
б) всі мають робити те, що пропонує Президент України
в) ніхто не може робити те, що не відповідає його сумлінню
г) ніхто не може бути примушений робити те, що не відповідає його політичним переконанням
а) громадяни України є вільними і рівними у своїй гідності та правах
б) усі люди є вільними і рівними у своїй гідності та правах
в) гідність і права людини залежать від її майнових статків
г) гідність і права людини залежать від її особистих якостей
Завдання №4
А) Кабінет Міністрів України
Б) Президент України
В) Верховна Рада України
Г) Верховний Суд України
А) республікою
Б) монархією
В) конституційною монархією
Г) президентською монархією
А) 23 грудня 1998 року
Б) 28 червня 1996 року
В) 20 квітня 19978 року
Г) 19 лютого 1954 року
А) Голова Конституційного Суду України
Б) найстарший депутат Верховної Ради України
В) генеральний прокурор України
Г) прем’єр-міністр України
А) прем’єр-міністра України
Б) найстаршого депутата Верховної Ради України
В) Голову Верховного Суду України
Г) Голову Конституційного Суду України
Завдання №5
А) Л. Кравчук
Б) В. Янукович
В) В. Ющенко
Г) Л. Кучма
А) вчиненням їм державної зради або іншого злочину
Б) якщо цього політичні погляди не будуть співпадати з поглядами більшості верховної ради України
В) рішення Голови Верховної Ради України
Г) у разі хвороби
А) 1887
Б) 1787
В) 1996
Г) 1748
А) громадянин України
Б) кожен
В) депутат
Г) людина з економічною освітою
А) працює
Б) працює в бюджетній сфері
В) громадянин України
Г) будь хто
Завдання №6
А) устав Володимира Мономаха
Б) збірка законів «Руська правда»
В) литовські статути
Г) «Конституція прав і свобод Запорозького війська»
А) монархією
Б) республікою
В) унітарною державою
Г) федерацією
А) 16.07.1990
Б) 24.08.1991
В) 01.12.1991
Г) 28.06.1906
А) скіфів
Б) сарматів
В) кіммерійців
Г) антів
А) «Руська правда»
Б) «Конституція прав і свобод запорізького війська»
В) Литовські статути
Г) «Устав» Володимира Мономаха
Завдання №7
А) Пилипа Орлика
Б) Ярослава Мудрого
В) Шарля Луи де Монтеск’є
Г) Аристотеля
А)1978 року
Б) 1990 року
В) 1996 року
Г) 1937 року
А) Генеральний військовий суд
Б) гетьман
В) Генеральна Рада
Г) Старшинська Рада
А) метод установлення
Б) метод зобов'язання
В) метод дозволяння
Г) метод заборони
А) природне і політичне
Б) звичаєве і юридичне право
В) природне і позитивне право
Г) позитивне і демократичне право
Завдання №8
А) гетьман
Б) старшинська рада
В) Генеральний військовий суд
Г) Генеральна старшина
А) нормативно-правові акти Верховної Ради України
Б) конституція України
В) нормативні постанови Кабінету Міністрів України
Г) статути територіальних громад
А) феодалів
Б) селян
В) міщан
Г) буржуазії
А) з прийняттям Конституції 1978р.
Б) з прийняттям Конституції 1937р.
В) з Гетьманською державою-середина XVII-друга половина XVIII ст.
Г) з «Руською правдою»
А) писаною
Б) постійною
В) народною
Г) жорсткою
Завдання №9
А) 3 конституції
Б) 4 конституції
В) 5 конституцій
Г) 1 конституція
А) метод установлення
Б) метод зобов’язання
В) метод дозволяння
Г) метод заборони
А) постійною
Б) народною
В) писаною
Г) жорсткою
А) від 16 липня 1990 року по 26 жовтня 1993 року
Б) від 10 листопада 1994 року по 8 червня 1995 року
В) від 8 червня 1995 року по 28 червня 1996 року
Г) від 19 червня 1991 року по 26 жовтня 1993 року
А) «Правду Ярославичів»
Б) «Устав і закон руський»
В) «Правду Ярослава»
Г) «Посполите право»
Завдання №10
А) державний, народний, національний
Б) політичний, демократичний, олігархічний
В) правовий, національний, народний
Г) державний, політичний, народний
А) Західноукраїнська Народна Республіка
Б) Українська Держава
В) Українська Народна Республіка
Г) Українська Соціалістична Радянська Республіка
А) метод установлення
Б) метод дозволяння
В) метод заборони
Г) метод зобов'язання
А) Президентська республіка
Б) Президентсько-парламентська республіка
В) Парламентсько-президентська республіка
Г) Парламентська республіка
А) зобов'язальне право
Б) основи правового статусу людини і громадянина
В) пряме волевиявлення
Г) територіальний устрій
Потім студенти обмінюються листочками і перевіряють роботу один одного; за правильно виставлену оцінку додається один бал за кожну відповідь. На виконання завдання - 5хв.
Таблиця вірних відповідей на тестові завдання
Номер завдання |
Вірна відповідь |
||||
1питання |
2питання |
3питання |
4питання |
5питання |
|
1 |
а |
в |
а |
в |
г |
2 |
б |
а |
б |
г |
в |
3 |
а |
б |
г |
а |
б |
4 |
в |
а |
а |
а |
а |
5 |
г |
а |
б |
б |
а |
6 |
б |
б |
а |
в |
а |
7 |
в |
а |
в |
а |
в |
8 |
а |
б |
а |
в |
а |
9 |
б |
а |
б |
а |
а |
10 |
а |
в |
б |
в |
а |
Викладач підводить підсумки семінару, визначає найбільш активних студентів, оголошує оцінки.
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
РЕКОМЕНДОВАНІ ДЖЕРЕЛА
1