Методичні рекомендації "ЗАСТОСУВАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ НА УРОКАХ ГЕОГРАФІЇ В КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ

Про матеріал
ЗАСТОСУВАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ НА УРОКАХ ГЕОГРАФІЇ В КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ
Перегляд файлу

ЗАСТОСУВАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ  НА УРОКАХ ГЕОГРАФІЇ  В КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ

     Перед кожним викладачем постає питання, як організувати навчально – виховний процес так, щоб забезпечити глибокі та міцні знання і, разом з тим,                             сформувати в здобувачів освіти вміння самостійно мислити, розвивати творчість та ініціативу, розкрити здатність самостійно вирішувати практичні завдання.

       Здобувачі освіти  втомлюються від одноманіття й пасивності, не вчаться думати самі, звикають до того, що все дається в готовому вигляді. Одним  із шляхів подолання цього є застосування інтерактивних методів навчання на  уроках географії з метою формування ключових компетентностей .  Для кожного викладача важливим є питання: як навчити дітей любити навчання? Як зацікавити здобувачів освіти при вивченні географії? Адже як говорив Паскаль «Учень не посудина, яку необхідно наповнити,  а факел, який необхідно запалити».

 Тому одне  з головних завдань, що повинен ставити  перед собою викладач – не навчити, а допомогти здобувачам освіти вчитися самостійно, міркувати, знаходити відповіді, проявляти ініціативність, намагаючись підштовхувати до відповіді, спрямовувати до пошуку істини, дати можливість виявити себе. Здобувачі освіти повинні не лише запам’ятовувати, а й досліджувати і навіть робити відкриття, творчо підходячи до розв’язання завдань. Таке навчання дає відчутні результати: сприяє формуванню ключових компетентностей,  активності , самостійності у здобутті знань, розкриттю і реалізації особистості , стимулює розвиток пізнавальних інтересів, пошукової творчої активності, самостійності у прийнятті рішень, формулюванню самостійних висновків, творчому застосуванню набутих знань.   

           Застосування інтерактивних методів навчання є важливим у сучасному навчально- виховному процесі, адже неможливо побудувати сучасний урок,  не використовуючи новітніх технологій. Кожен викладач повинен обирати такі форми та методи роботи, які будуть доступними  і цікавим для здобувачів освіти.

 Саме це забезпечує можливість кращого засвоєння та узагальнення

навчального матеріалу, сприяє розвитку вміння встановлювати причинно- наслідкові зв’язки, самостійно здобувати знання, аналізувати їх, набуваючи практичного досвіду.

Існує досить значна кількість підходів до класифікації інтерактивних технологій. У посібнику «Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання»( О. Пометун, Л.Пироженко) пропонується , наприклад, така класифікація:

Технології кооперативного навчання;

Технології колективно-групового навчання;

Технології ситуативного навчання;

        Технології опрацювання дискусійних питань.

- Методи технології кооперативного навчання Робота в парах «Два-чотири – всі разом» Ротаційні трійки Робота в малих групах «Карусель» «Акваріум»

- Методи колективно-групового навчання Обговорення проблеми в загальному колі «Мозковий штурм» Розв'язання проблем Аналіз ситуації «Мікрофон» «Дерево рішень» Ажурна пилка «Навчаючи - учись» Незакінчені речення

- Методи технології ситуативного моделювання Громадські слухання Рольова гра Симуляції або імітації гри Спрощене судове слухання

- Методи опрацювання дискусійних питань «Дерево рішень» Метод ПРЕС Дискусія «Займи позицію» «Неперервна шкала думок»

   Географія, як ніякий з інших навчальних предметів, відкриває величезні можливості застосовувати інтерактивні методи навчання,  що дозволяють викладачу  приділити більше уваги питанням індивідуального й особистого зростання здобувачів освіти, спрямовуючи їх творчий розвиток ,  та дозволяють здобувачам освіти підвищити ефективність засвоєння матеріалу . Саме географія дає можливість подорожувати, відкриваючи захоплюючі світи, досліджувати нове, незвідане. Зробити ж ці подорожі незвичайними можна застосовуючи інтерактивні методи навчання з метою формування ключових компетентностей на різних етапах уроку.

-  Організація класу до уроку: розв’язування кросворду, пов’язаного з темою уроку на перерві, відшукування об’єктів на карті, які будуть вивчатися на уроці, але не просто за назвою, а за їх описом чи загадками про них; зачитування уривку оповідання і зупинка на найцікавішому місці, а продовження зробити на уроці і т. ін. підготовка учнями питань для прес- конференції по новій темі.

- Мотивація діяльності: «це цікаво», «дивуй», « моя шпаргалка»

- Повідомлення теми, мети, завдань: визначення і формулювання теми уроку разом з здобувачами освіти за загадкою чи легендою

- Актуалізація опорних знань : «інтелектуальна розминка», «мозковий штурм», «так-ні»,  «шквал питань»,

- Вивчення нового матеріалу:дослідницька робота, тренінги з використанням презентації, учням пропонується не просто перегляд, а складання твору, в якому вони мають змогу описати подорож по певній країні, це сприяє не лише гарному запам’ятовуванню, а й розвитку творчої уяви, робота в парах, групах, “ажурна пилка”, коло ідей

- Узагальнення і систематизація: гра «Знайди зайве»,  «ментальні карти», географічний словник

- Перевірка засвоєних знань, вмінь, навичок : технологія «Лови помилку» «географічний крос», експрес- тести, географічний футбол, мікрофон

- Організація домашньої роботи , підсумок уроку : Творчі завдання, проблемні, завдання пошукового характеру

Вибір методів  залежить: від загальних і конкретних цілей навчання ; змісту матеріалу конкретного уроку ,від часу , відведеного на вивчення того чи іншого матеріалу. Від рівня підготовленості здобувачів освіти . Від матеріальної оснащеності  , наявності обладнання , наочних посібників , технічних засобів, від можливостей і особливості викладача , рівня теоретичної та практичної підготовленості , методичної майстерності , його особистих якостей.      

       Звичайно, готуючись до уроку, кожен викладач обирає різноманітні форми і методи, які , на його думку, забезпечать максимальний результат. Але при цьому слід не лише спиратись на вимоги програми, та об’єм  навчального матеріалу, який повинен бути засвоєний, але й бачити здобувачів освіти, яких навчатимеш. Адже вони, приходячи на урок географії, завжди чекають на щось нове і цікаве.

 

 

 

 

 

Додатки

Застосування технології «6 капелюхів» при вивченні теми «Атомна енергетика»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Застосування технології «Ментальні карти» при вивченні теми «Сектори економіки держав»

 

 

 

 

 

 

 

 

Застосування технології «Лови помилку» при вивченні теми «Рельєф»

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 грудня 2022
Переглядів
561
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку