ЗАСТОСУВАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ НА УРОКАХ ГЕОГРАФІЇ В КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ
Перед кожним викладачем постає питання, як організувати навчально – виховний процес так, щоб забезпечити глибокі та міцні знання і, разом з тим, сформувати в здобувачів освіти вміння самостійно мислити, розвивати творчість та ініціативу, розкрити здатність самостійно вирішувати практичні завдання.
Здобувачі освіти втомлюються від одноманіття й пасивності, не вчаться думати самі, звикають до того, що все дається в готовому вигляді. Одним із шляхів подолання цього є застосування інтерактивних методів навчання на уроках географії з метою формування ключових компетентностей . Для кожного викладача важливим є питання: як навчити дітей любити навчання? Як зацікавити здобувачів освіти при вивченні географії? Адже як говорив Паскаль «Учень не посудина, яку необхідно наповнити, а факел, який необхідно запалити».
Тому одне з головних завдань, що повинен ставити перед собою викладач – не навчити, а допомогти здобувачам освіти вчитися самостійно, міркувати, знаходити відповіді, проявляти ініціативність, намагаючись підштовхувати до відповіді, спрямовувати до пошуку істини, дати можливість виявити себе. Здобувачі освіти повинні не лише запам’ятовувати, а й досліджувати і навіть робити відкриття, творчо підходячи до розв’язання завдань. Таке навчання дає відчутні результати: сприяє формуванню ключових компетентностей, активності , самостійності у здобутті знань, розкриттю і реалізації особистості , стимулює розвиток пізнавальних інтересів, пошукової творчої активності, самостійності у прийнятті рішень, формулюванню самостійних висновків, творчому застосуванню набутих знань.
Застосування інтерактивних методів навчання є важливим у сучасному навчально- виховному процесі, адже неможливо побудувати сучасний урок, не використовуючи новітніх технологій. Кожен викладач повинен обирати такі форми та методи роботи, які будуть доступними і цікавим для здобувачів освіти.
Саме це забезпечує можливість кращого засвоєння та узагальнення
навчального матеріалу, сприяє розвитку вміння встановлювати причинно- наслідкові зв’язки, самостійно здобувати знання, аналізувати їх, набуваючи практичного досвіду.
Існує досить значна кількість підходів до класифікації інтерактивних технологій. У посібнику «Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання»( О. Пометун, Л.Пироженко) пропонується , наприклад, така класифікація:
Технології кооперативного навчання;
Технології колективно-групового навчання;
Технології ситуативного навчання;
Технології опрацювання дискусійних питань.
- Методи технології кооперативного навчання Робота в парах «Два-чотири – всі разом» Ротаційні трійки Робота в малих групах «Карусель» «Акваріум»
- Методи колективно-групового навчання Обговорення проблеми в загальному колі «Мозковий штурм» Розв'язання проблем Аналіз ситуації «Мікрофон» «Дерево рішень» Ажурна пилка «Навчаючи - учись» Незакінчені речення
- Методи технології ситуативного моделювання Громадські слухання Рольова гра Симуляції або імітації гри Спрощене судове слухання
- Методи опрацювання дискусійних питань «Дерево рішень» Метод ПРЕС Дискусія «Займи позицію» «Неперервна шкала думок»
Географія, як ніякий з інших навчальних предметів, відкриває величезні можливості застосовувати інтерактивні методи навчання, що дозволяють викладачу приділити більше уваги питанням індивідуального й особистого зростання здобувачів освіти, спрямовуючи їх творчий розвиток , та дозволяють здобувачам освіти підвищити ефективність засвоєння матеріалу . Саме географія дає можливість подорожувати, відкриваючи захоплюючі світи, досліджувати нове, незвідане. Зробити ж ці подорожі незвичайними можна застосовуючи інтерактивні методи навчання з метою формування ключових компетентностей на різних етапах уроку.
- Організація класу до уроку: розв’язування кросворду, пов’язаного з темою уроку на перерві, відшукування об’єктів на карті, які будуть вивчатися на уроці, але не просто за назвою, а за їх описом чи загадками про них; зачитування уривку оповідання і зупинка на найцікавішому місці, а продовження зробити на уроці і т. ін. підготовка учнями питань для прес- конференції по новій темі.
- Мотивація діяльності: «це цікаво», «дивуй», « моя шпаргалка»
- Повідомлення теми, мети, завдань: визначення і формулювання теми уроку разом з здобувачами освіти за загадкою чи легендою
- Актуалізація опорних знань : «інтелектуальна розминка», «мозковий штурм», «так-ні», «шквал питань»,
- Вивчення нового матеріалу:дослідницька робота, тренінги з використанням презентації, учням пропонується не просто перегляд, а складання твору, в якому вони мають змогу описати подорож по певній країні, це сприяє не лише гарному запам’ятовуванню, а й розвитку творчої уяви, робота в парах, групах, “ажурна пилка”, коло ідей
- Узагальнення і систематизація: гра «Знайди зайве», «ментальні карти», географічний словник
- Перевірка засвоєних знань, вмінь, навичок : технологія «Лови помилку» «географічний крос», експрес- тести, географічний футбол, мікрофон
- Організація домашньої роботи , підсумок уроку : Творчі завдання, проблемні, завдання пошукового характеру
Вибір методів залежить: від загальних і конкретних цілей навчання ; змісту матеріалу конкретного уроку ,від часу , відведеного на вивчення того чи іншого матеріалу. Від рівня підготовленості здобувачів освіти . Від матеріальної оснащеності , наявності обладнання , наочних посібників , технічних засобів, від можливостей і особливості викладача , рівня теоретичної та практичної підготовленості , методичної майстерності , його особистих якостей.
Звичайно, готуючись до уроку, кожен викладач обирає різноманітні форми і методи, які , на його думку, забезпечать максимальний результат. Але при цьому слід не лише спиратись на вимоги програми, та об’єм навчального матеріалу, який повинен бути засвоєний, але й бачити здобувачів освіти, яких навчатимеш. Адже вони, приходячи на урок географії, завжди чекають на щось нове і цікаве.
Додатки
Застосування технології «6 капелюхів» при вивченні теми «Атомна енергетика»
Застосування технології «Ментальні карти» при вивченні теми «Сектори економіки держав»
Застосування технології «Лови помилку» при вивченні теми «Рельєф»