Методичні рекоментації з методики викладання виробничого навчання.

Про матеріал
Перелік методичних прийомів, які використовуються на уроках (заняттях) виробничого навчання.
Перегляд файлу

ДНЗ «Запорізьке вище професійне училище»

[

 

ДЕРЖАВНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

«ЗАПОРІЗЬКЕ ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОПОВІДЬ

 

за темою:

 

«Методика викладання виробничого навчання»

 

 

Професія: «Контролер-кассир»

 

 

 

 

 

 

 

 

Майстер виробничого навчання -

 

Сєргєєва Олена Анатоліївна

 

 

 

 

м.Запоріжжя

 

МЕТОДИ ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ

 

Способи спільної діяльності майстра та учнів, за допомогою яких досягається оволодіння учнями практичними знаннями, вміннями і навичками, формуються основи їх професійної майстерності, виховуються переконання, погляди, ставлення до праці, розвиваються розумові та фізичні сили, творчі здібності.

 

Умови навчання, навчальної діяльності

 

Сучасні вимоги

 

Традиційні умови

Структурованість змісту

Наукова обґрунтованість, визначається ієрархією цілей

Визначається програмою виробничого навчання

Роль учня

Активна (суб'єкт навчального процесу)

Виконавець

Роль майстра, викладача

Помічник, координатор, консультант, контролер

Організатор, керівник

Підхід до формування змісту навчання

Орієнтований на засвоєння способів діяльності (системний, діяльнісний, цілісний)

Орієнтований на засвоєння ЗУН

Міжпредметні зв’язки

Теоретичне навчання дає ЗУН, необхідні і достатні для реалізації навчальної діяльності

Залежать від методичної підготовленості майстра в/н, викладача

 

Організація навчання та навчальної діяльності, управління навчальною діяльністю

Організація навчання та навчальної діяльністю, управління навчальною діяльністю

Залежать від методичної підготовленості майстра в/н, викладача

 

Самостійність учня

Організаційна виконавча

Виконавча

Наявність методик проектування, реалізації

Є в наявності, доступні майстру, викладачеві в підготовчому періоді

Залежить від методичної підготовленості майстра в/н, викладача

 

Перелік методичних прийомів, які використовуються на уроках (заняттях) виробничого навчання

Будь-який метод навчання реалізується майстром виробничого навчання на уроці (занятті) через застосування методичних прийомів.

 

  1. Словесний метод навчання:

 

Методичні прийоми:

 

◘ діалог, монолог;

◘ бесіда (фронтальна, інформаційна, інструкційна, пояснювальна, евристична );

◘ підказки;

◘ розповідь;

аналіз учнями мети уроку;

◘ термінологічна розсип;

◘ усне рецензування відповіді, оцінки;

◘ коментоване читання;

◘ міні-розповідь, казка, байка, вірш;

◘ парадокс, фантастична історія;

◘ виділення істотних ознак;

◘ роздум;

◘ аналогія;

◘ кросворди;

◘ технічний диктант;

◘ класифікація;

◘ абстрагування;

◘ анотація;

◘ визначення відповідності;

◘ занурення в тему;

◘ контекстне пояснення;

◘ ситуаційні завдання;

◘ доказ;

◘ наслідування;

◘ міркування;

◘ інструктування;

◘ навчальна інтерпретація;

◘ навчальний експериментування і т.д.

 

  1. Наочно-демонстраційний метод навчання

 

Методичні прийоми:

 

◘ отримання інформації через ТСО;

◘ вправи;

◘ використання наочних засобів, виробів, приладів, макетів, зразків;

◘ показовий;

◘ ЛОС (листи опитувальних сигналів);

◘ опорні конспекти, плакати;

◘ роботи з кресленнями, технологічними маршрутними картами;

◘ робота з документами, періодичною літературою;

◘ робота з ілюстраціями, картами, схемами;

◘ демонстрація виробів, зразків ...;

◘ крейдова інформація;

◘ використання наочних таблиць, плакатів;

◘ «роби як я»;

◘ робота з довідковою літературою;

◘ логічні ланцюжки;

◘ узагальнюючі таблиці.

 

  1. Практичний метод навчання

 

Методичні прийоми:

рецензування;

◘ ігри, вікторини, кросворди;

◘ картки-завдання;

◘ текстовий контроль;

◘ алгоритм техпроцесу;

◘ програмований опитування;

◘ ЛОС (листи опитувальних сигналів);

◘ магнітофонний опитування;

◘ метоплан (навчальна проблема, кожен учень - ідею);

◘ обчислення головного чи другорядного;

◘ випереджальне домашнє завдання;

◘ опорні конспекти;

◘ дослідження, пошук;

◘ вправи на тренажерах, за зразками;

◘ операційне навчання;

◘ практичне спостереження;

◘ поділ праці;

◘ виробничі завдання;

◘ використання в практиці «життєвого досвіду»;

◘ конспектування;

◘ експериментальні завдання;

◘ робота з технічними термінами;

◘ ділова гра, рольова гра;

◘ текстові завдання, текстовий контроль;

◘ письмове конструювання, проектування;

◘ робота з експертами-учнями;

◘ робота з консультантом;

◘ заочна виробнича екскурсія;

◘ неповна інформація, незавершена інформація;

◘ використання еталонів відповідей;

◘ використання критеріїв оцінок;

◘ робота зі словником;

◘ робота з підручником;

◘ ігрове навчання;

◘ учнівський інструктаж;

◘ навчання на досвіді новаторів виробництва;

◘ рішення виробничих завдань;

◘ показ трудових прийомів;

◘ робота з алгоритмом трудових дій, прийомів;

◘ групове, індивідуальне дослідження;

◘ конспекти-тези, графічні конспекти;

◘ творчі роботи;

◘ технологічні карти;

◘ альтернативні ситуації;

◘ тупикові ситуації;

◘ взаємоконтроль, самоконтроль;

◘ робота по техмінімуму;

◘ вправи, практичні завдання, виробничі ситуації;

◘ інструкційні карти;

◘ зв'язку з виробництвом;

◘ зв'язку з професією;

◘ проблемно-виробничі ситуації, проблемні завдання;

◘ професійні прийоми;

◘ інструкційно-маршрутні карти;

◘ інструкційно-технологічні карти;

◘ різнорівневі завдання, різнорівневий контроль;

◘ спостереження;

◘ тимчасове обмеження;

◘ робота з дефектами;

◘ робота з кресленням, документацією;

◘ колективна діяльність;

◘ змагання;

◘ комп'ютерний контроль та навчання;

◘ узагальнююча таблиця;

◘ робота з документально-методичним комплексом (навчально-дидактичним комплексом);

◘ комплексний контроль;

◘ робота з тренажером;

◘ рейтинговий контроль;

◘ робота з обліково-контрольною документацією, «Листом контролю», «Відомістю ...»;

◘ практичні завдання;

◘ робота з виконання ТБ;

◘ виконання розрахункових робіт;

◘ самонаученіе, взаімонаученіе;

◘ самокоррекция;

◘ планування;

◘ інструктування ...

 

Коротка характеристика ряду методів

 

Розповідь - виклад інформації, яке носить характер розповіді про предмети, явища і т.д.

Пояснення - виклад інформації, що має характер міркувань, доказів.

Бесіда - словесний метод, що має питально-відповідний характер придбання і закріплення знань.

Робота з літературою - через друковане слово реалізуються ті ж завдання, що і розповідь, пояснення, бесіда.

Письмове інструктування - через друковане слово забезпечується сприйняття конкретних дій при виконанні конкретних практичних робіт.

Показ майстром виробничого навчання трудового процесу - сприяє створенню в учнів чіткого уявлення про виконання окремих елементів трудового процесу (руху, прийоми, дії, операції).

Демонстрація наочних посібників - забезпечує наочно-чуттєве ознайомлення учнів з різними предметами, явищами, процесами.

Самостійні спостереження учнів - як метод дозволяє зрозуміти і запам'ятати структуру трудового процесу або елементів практичних робіт. А також зробити висновки і прийняти правильні рішення.

Вправи учнів - основний метод практичного (виробничого) навчання, що дозволяє здійснити цілеспрямований і багаторазове повторення досліджуваних трудових дій і прийомів.

Лабораторно-практичні роботи - метод первинного вивчення практичних умінь, перехід від теоретичних знань до умінь. Встановлюють тісний взаємозв'язок теорії і практики.

Ділові ігри в практичному навчанні - метод групового навчання спільної діяльності учнів в процесі вирішення загальних і конкретних практичних завдань.

Навчальні фірми - метод імітації роботи реальної виробничої фірми в конкретних виробничих умовах.

 

КОМПОНЕНТИ ПРОЦЕСУ ВИРОБНИЧОГО НАВЧАНЯ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури

  1. Селевко Г.К. Сучасні освітні технології. – М., 1998.
  2. Скакун В.А. Організациі та методика професійного навчання. Учбовий посібник. М.: ИНФРА-М, 2007.
  3. Сластенін В.А., Исаев И.Ф. Педагогіка. М.: АКАДЕМА, 2003.
  4. Харламов И.Ф. Педагогіка. – М., 2004.

 

Майстер виробничого навчання - Сєргєєва Олена Анатоліївна

1

 

doc
Додано
26 квітня 2019
Переглядів
901
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку