ДНЗ «Запорізьке вище професійне училище» |
[ |
ДЕРЖАВНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«ЗАПОРІЗЬКЕ ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ»
ДОПОВІДЬ
за темою:
«Методика викладання виробничого навчання»
Професія: «Контролер-кассир»
Майстер виробничого навчання -
Сєргєєва Олена Анатоліївна
м.Запоріжжя
МЕТОДИ ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ
Способи спільної діяльності майстра та учнів, за допомогою яких досягається оволодіння учнями практичними знаннями, вміннями і навичками, формуються основи їх професійної майстерності, виховуються переконання, погляди, ставлення до праці, розвиваються розумові та фізичні сили, творчі здібності.
Умови навчання, навчальної діяльності |
Сучасні вимоги |
Традиційні умови |
Структурованість змісту |
Наукова обґрунтованість, визначається ієрархією цілей |
Визначається програмою виробничого навчання |
Роль учня |
Активна (суб'єкт навчального процесу) |
Виконавець |
Роль майстра, викладача |
Помічник, координатор, консультант, контролер |
Організатор, керівник |
Підхід до формування змісту навчання |
Орієнтований на засвоєння способів діяльності (системний, діяльнісний, цілісний) |
Орієнтований на засвоєння ЗУН |
Міжпредметні зв’язки |
Теоретичне навчання дає ЗУН, необхідні і достатні для реалізації навчальної діяльності |
Залежать від методичної підготовленості майстра в/н, викладача
|
Організація навчання та навчальної діяльності, управління навчальною діяльністю |
Організація навчання та навчальної діяльністю, управління навчальною діяльністю |
Залежать від методичної підготовленості майстра в/н, викладача
|
Самостійність учня |
Організаційна виконавча |
Виконавча |
Наявність методик проектування, реалізації |
Є в наявності, доступні майстру, викладачеві в підготовчому періоді |
Залежить від методичної підготовленості майстра в/н, викладача |
Перелік методичних прийомів, які використовуються на уроках (заняттях) виробничого навчання
Будь-який метод навчання реалізується майстром виробничого навчання на уроці (занятті) через застосування методичних прийомів.
Методичні прийоми:
◘ діалог, монолог;
◘ бесіда (фронтальна, інформаційна, інструкційна, пояснювальна, евристична );
◘ підказки;
◘ розповідь;
◘ аналіз учнями мети уроку;
◘ термінологічна розсип;
◘ усне рецензування відповіді, оцінки;
◘ коментоване читання;
◘ міні-розповідь, казка, байка, вірш;
◘ парадокс, фантастична історія;
◘ виділення істотних ознак;
◘ роздум;
◘ аналогія;
◘ кросворди;
◘ технічний диктант;
◘ класифікація;
◘ абстрагування;
◘ анотація;
◘ визначення відповідності;
◘ занурення в тему;
◘ контекстне пояснення;
◘ ситуаційні завдання;
◘ доказ;
◘ наслідування;
◘ міркування;
◘ інструктування;
◘ навчальна інтерпретація;
◘ навчальний експериментування і т.д.
Методичні прийоми:
◘ отримання інформації через ТСО;
◘ вправи;
◘ використання наочних засобів, виробів, приладів, макетів, зразків;
◘ показовий;
◘ ЛОС (листи опитувальних сигналів);
◘ опорні конспекти, плакати;
◘ роботи з кресленнями, технологічними маршрутними картами;
◘ робота з документами, періодичною літературою;
◘ робота з ілюстраціями, картами, схемами;
◘ демонстрація виробів, зразків ...;
◘ крейдова інформація;
◘ використання наочних таблиць, плакатів;
◘ «роби як я»;
◘ робота з довідковою літературою;
◘ логічні ланцюжки;
◘ узагальнюючі таблиці.
Методичні прийоми:
◘ рецензування;
◘ ігри, вікторини, кросворди;
◘ картки-завдання;
◘ текстовий контроль;
◘ алгоритм техпроцесу;
◘ програмований опитування;
◘ ЛОС (листи опитувальних сигналів);
◘ магнітофонний опитування;
◘ метоплан (навчальна проблема, кожен учень - ідею);
◘ обчислення головного чи другорядного;
◘ випереджальне домашнє завдання;
◘ опорні конспекти;
◘ дослідження, пошук;
◘ вправи на тренажерах, за зразками;
◘ операційне навчання;
◘ практичне спостереження;
◘ поділ праці;
◘ виробничі завдання;
◘ використання в практиці «життєвого досвіду»;
◘ конспектування;
◘ експериментальні завдання;
◘ робота з технічними термінами;
◘ ділова гра, рольова гра;
◘ текстові завдання, текстовий контроль;
◘ письмове конструювання, проектування;
◘ робота з експертами-учнями;
◘ робота з консультантом;
◘ заочна виробнича екскурсія;
◘ неповна інформація, незавершена інформація;
◘ використання еталонів відповідей;
◘ використання критеріїв оцінок;
◘ робота зі словником;
◘ робота з підручником;
◘ ігрове навчання;
◘ учнівський інструктаж;
◘ навчання на досвіді новаторів виробництва;
◘ рішення виробничих завдань;
◘ показ трудових прийомів;
◘ робота з алгоритмом трудових дій, прийомів;
◘ групове, індивідуальне дослідження;
◘ конспекти-тези, графічні конспекти;
◘ творчі роботи;
◘ технологічні карти;
◘ альтернативні ситуації;
◘ тупикові ситуації;
◘ взаємоконтроль, самоконтроль;
◘ робота по техмінімуму;
◘ вправи, практичні завдання, виробничі ситуації;
◘ інструкційні карти;
◘ зв'язку з виробництвом;
◘ зв'язку з професією;
◘ проблемно-виробничі ситуації, проблемні завдання;
◘ професійні прийоми;
◘ інструкційно-маршрутні карти;
◘ інструкційно-технологічні карти;
◘ різнорівневі завдання, різнорівневий контроль;
◘ спостереження;
◘ тимчасове обмеження;
◘ робота з дефектами;
◘ робота з кресленням, документацією;
◘ колективна діяльність;
◘ змагання;
◘ комп'ютерний контроль та навчання;
◘ узагальнююча таблиця;
◘ робота з документально-методичним комплексом (навчально-дидактичним комплексом);
◘ комплексний контроль;
◘ робота з тренажером;
◘ рейтинговий контроль;
◘ робота з обліково-контрольною документацією, «Листом контролю», «Відомістю ...»;
◘ практичні завдання;
◘ робота з виконання ТБ;
◘ виконання розрахункових робіт;
◘ самонаученіе, взаімонаученіе;
◘ самокоррекция;
◘ планування;
◘ інструктування ...
Коротка характеристика ряду методів
Розповідь - виклад інформації, яке носить характер розповіді про предмети, явища і т.д.
Пояснення - виклад інформації, що має характер міркувань, доказів.
Бесіда - словесний метод, що має питально-відповідний характер придбання і закріплення знань.
Робота з літературою - через друковане слово реалізуються ті ж завдання, що і розповідь, пояснення, бесіда.
Письмове інструктування - через друковане слово забезпечується сприйняття конкретних дій при виконанні конкретних практичних робіт.
Показ майстром виробничого навчання трудового процесу - сприяє створенню в учнів чіткого уявлення про виконання окремих елементів трудового процесу (руху, прийоми, дії, операції).
Демонстрація наочних посібників - забезпечує наочно-чуттєве ознайомлення учнів з різними предметами, явищами, процесами.
Самостійні спостереження учнів - як метод дозволяє зрозуміти і запам'ятати структуру трудового процесу або елементів практичних робіт. А також зробити висновки і прийняти правильні рішення.
Вправи учнів - основний метод практичного (виробничого) навчання, що дозволяє здійснити цілеспрямований і багаторазове повторення досліджуваних трудових дій і прийомів.
Лабораторно-практичні роботи - метод первинного вивчення практичних умінь, перехід від теоретичних знань до умінь. Встановлюють тісний взаємозв'язок теорії і практики.
Ділові ігри в практичному навчанні - метод групового навчання спільної діяльності учнів в процесі вирішення загальних і конкретних практичних завдань.
Навчальні фірми - метод імітації роботи реальної виробничої фірми в конкретних виробничих умовах.
КОМПОНЕНТИ ПРОЦЕСУ ВИРОБНИЧОГО НАВЧАНЯ
Список використаної літератури
Майстер виробничого навчання - Сєргєєва Олена Анатоліївна |
1 |