1. Вивчай можливості кожного майбутнього вихованця. Пам'ятай: без знання стану здоров'я дітей неможливе правильне навчання і виховання. Виховання має сприяти зціленню дитини від хвороб, набутих у попередні роки.
2. Вступаючи у контакт з дітьми, не варто будувати зверхні взаємини з ними.
Пам'ятай: навіть малюк у взаєминах з дорослими певною мірою прагне відстоювати свою незалежність. Від спільних колективних дій учителя та учня залежить успіх справи. Намагайся частіше хвалити, заохочувати вихованців. Вивчай індивідуальні можливості й потреби кожного з них, наполегливо оволодівай методикою педагогічної співпраці. Карай учня лише тоді, коли без цього не можна обійтися.
3. Частіше всміхайся. Пам'ятай, твоя усмішка дітям свідчить про те, що зустріч з ними тобі приємна, усмішка створює в людей загальний позитивний настрій.
4. Плануючи свої перші уроки, подумай:
Пам 'ятай'. якщо педагог не виховує в учнів певної системи корисних звичок, то на їхньому місці найчастіше виникають звички шкідливі. З перших уроків виробляй у вихованців певний стереотип поведінки, формуй позитивні навички;
Пам'ятай: більшість різних порушень на уроці відбувається через недостатню завантаженість учнів корисною, цікавою роботою. Особливо важливими є два елементи: чого вони навчаються, виконуючи ті чи інші завдання, та до чого привчаться в процесі цієї діяльності.
РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПІДГОТОВКИ МОЛОДОГО ВЧИТЕЛЯ ДО УРОКУ
ПОРАДИ МОЛОДОМУ ВЧИТЕЛЮ
Як підготувати сучасний урок
Урок-головна складова частина учбового процесу.
Сучасний урок – це насамперед урок, на якому вчитель вміловикористовує всі сучасні технології для озброєння учнів глибокими й усвідомленими знаннями, використовує індивідуально-особистісний підхід до учнів, задіє всі можливості учня для осмисленого засвоєння знань.
Ось чому якість підготовки учнів по тій або іншій учбовій дисципліні багато в чому визначається рівнем проведення уроку, його змістовною і методичною наповненістю, його атмосферою. Для того, щоб цей рівень був достатньо високим, треба, щоб вчитель в ході підготовки уроку намагався зробити його своєрідним твором із своїм задумом, зав’язкою і розв’язкою подібно будь-якому витвору мистецтва.
Як же побудувати такий урок? Як зробити так, щоб урок не тільки озброював учнів знаннями і уміннями, значущість яких неможливо оспорити, але щоб все, що відбувається на уроці, викликало у дітей щирий інтерес, справжню захопленість, формувало їх творчу свідомість?
· Початковою науковою ідеєю сучасного уроку є єдність навчання, виховання і освіти.
· Загальною функцією уроку є цілісне формування і розвиток особи школяра на основі розвиваючого і виховуючого навчання.
Під цим мається на увазі:
· Озброєння глибокими і усвідомленими знаннями, використовуванням цього процесу для всестороннього розвитку особи.
· Формування міцних мотивів навчання, постійного самовдосконалення, самонавчання, самовиховання.
· Ефективна дія уроку на розумовий розвиток учнів.
· Виховання вольових якостей, мотивів і досвіду поведінки.
· Формування етичних основ особи, орієнтованих на загальнолюдські цінності.
· Виховання культури відчуттів.
Мета уроку носить триєдиний характер і складається з трьох взаємозв’язаних, взаємодіючих аспектів:пізнавального, розвиваючого і виховуючого.
Триєдина мета уроку – це наперед запрограмований вчителем результат, який повинен бути досягнутий вчителем і учнями в кінці уроку.
Триєдина мета уроку вбирає в себе 3 аспекти: пізнавальний, виховний і розвиваючий.
Пізнавальний аспект
· Учити і навчити кожного учня самостійно здобувати знання. · Здійснювати виконання головних вимог до оволодіння знаннями: повноту, глибину, усвідомленість, систематичність, системність, гнучкість, оперативність, міцність. · Формувати навики – точні, безпомилково виконувані дії, доведені до автоматизму. · Формувати уміння – поєднання знань і навиків, які забезпечують успішне виконання діяльності. Доцільно при плануванні освітньої мети уроку вказати, якого рівня якість знань, умінь і навиків що вчиться пропонується досягти на даному уроці: репродуктивного, конструктивного або творчого.
Розвиваючий аспект
Один і той же розвиваючий аспект мети уроку може бути сформульований для триєдиної мети декількох уроків, а іноді і для уроків цілої теми.Розвиваючий аспект складається з декількох блоків:
· Розвиток мови · Розвиток мислення · Розвиток сенсорної сфери (окомір) Розвиток рухової сфери.
Виховуючий аспект
Виховуючий аспект мети повинен передбачати використовування змісту учбового матеріалу, методів навчання, форм організації пізнавальної діяльності в їх взаємодії для здійснення формування і розвитку етичних, трудових, естетичних, патріотичних, екологічних і інших якостей особи школяра. Він повинен бути направлений на виховання правильного відношення до загальнолюдських цінностей, високого почуття цивільного обов’язку.
Виховуюче навчання - це таке навчання, в процесі якого організовується цілеспрямоване формування запланованих педагогом відносин учнів до різних явищ навколишнього життя
Задача вчителя на уроці – формування гуманних відносин на уроці.
Кінцевий результат уроку
Результат роботи вчителя оцінюється через наступні якісні характеристики:
1 – цілеспрямованість його діяльності на уроці;
2 – характер відносин з учнями;
3 – індивідуально-особовий підхід до учнів;
4 – диференційований підхід до навчання;
5 – уміння педагога приводити у відповідність зміст учбового матеріалу, методи навчання і форми організації пізнавальної діяльності учнів;
6 – робота вчителя по формуванню і розвитку загальноучбових навиків і умінь;
7 – робота по розвитку пізнавального інтересу;
8 – робота вчителя по формуванню знань, умінь і навиків і озброєнню учнів способами пізнавальної діяльності;
9 – розвиток здібностей учнів;
10 – об’єктивність оцінки знань учнів,
11 – ефективність зусиль, що розвивають особу;
12 – ефективність виховуючих впливів.
Як бачимо, оцінка результату роботи вчителя на уроці – процес достатньо багатоаспектний і складний. Він не закінчується на характеристиці цих критеріїв, бо результати роботи учнів на уроці є також і критеріями роботи вчителя.
|
Як підготувати сучасний урок?
1.Перше, з чого треба почати підготовку до уроку:
· чітко визначити і сформулювати для себе його тему;
· визначити місце теми в учбовому курсі;
· визначити ведучі поняття, на яких спирається даний урок, інакше кажучи, подивитися
на урок ретроспективно;
· і, навпаки, позначити для себе ту частину учбового матеріалу, яка буде використана
надалі, інакше кажучи, подивитися на урок через призму перспективи своєї діяльності.
2. Визначити та чітко сформулювати для себе і окремо для учнів цільову установку уроку – навіщо він взагалі потрібен? У зв’язку з цим потрібно визначити навчальні, розвиваючі і виховуючі функції уроку.
3. Спланувати та продумати учбовий матеріал
Підібрати літературу по темі. При цьому, якщо йдеться про новий теоретичний матеріал, слід намагатися, щоб до списку увійшли енциклопедичне видання, монографія ( першоджерело), науково-популярне видання. Треба відібрати з доступного матеріалу тільки той, який служить рішенню поставлених задач найпростішим способом.
Підібрати учбові завдання, метою яких є:
· пізнавання нового матеріалу;
· відтворення;
· застосування знань в новій ситуації;
· застосування знань в незнайомій ситуації;
· творчий підхід до знань.
Упорядкувати учбові завдання відповідно до принципу “від простого до складного”.
Скласти три набори завдань:
· завдання, що підводять учня до відтворення матеріалу;
· завдання, сприяючі осмисленню матеріалу учнем;
· завдання, сприяючі закріпленню матеріалу учнем.
4. Продумати “родзинку” уроку.
Кожний урок повинен містити щось, що викличе здивування, подив, захоплення учнів- одним словом, те, «що вони пам’ятатимуть, коли все забудуть». Це може бути цікавий факт, несподіване відкриття, красивий досвід, нестандартний підхід до вже відомого.
5. Згрупувати відібраний учбовий матеріал.
Для цього подумати, в якій послідовності буде організована робота з матеріалом, як буде здійснена зміна видів діяльності учнів. Головне – це вміння знайти таку форму
організації уроку, яка викличе підвищену активність учнів, а не пасивне сприйняття нового.
6. Спланувати контроль за діяльністю учнів на уроці, для чого подумати:
· що контролювати; як контролювати; як використовувати результати контролю.
При цьому не забувати, що чим частіше контролюється робота всіх, тим легше побачити типові помилки і утруднення, а так само показати справжній інтерес вчителя до їх роботи.
7. Підготувити устаткування для уроку.
Скласти список необхідних учбово-наочних допоміг, приладів, тощо . Продумати вид класної дошки, щоб весь новий матеріал залишився на дошці у вигляді опорного конспекту.
8. Продумати домашнє завдання: його змістовну частину, а так само рекомендації для його виконання.
9. Підготовлений таким чином урок повинен лягти в конспект.