Внаслідок стрімкого збільшення обсягу навчальної інформації актуальним стає завдання опанування учнями способів самостійного здобування й активного засвоєння знань. Рішення позначеного завдання зумовлює застосування нетрадиційних методів і засобів навчання. У теперішній час ми стали свідками стихійного розвитку нового різновиду навчальної літератури – робочих зошитів, які виступають як найбільш мобільні та особистісно-орієнтовані серед інших навчальних видань. Робочі зошити (зошити з друкованою основою) міцно увійшли у систему загальноосвітньої підготовки та розглядаються для багатьох предметів як обов’язкова складова навчально-методичного комплексу.
У професійній підготовці фахівців широкого застосування робочі зошити поки не отримали, але їх розробка та впровадження в навчальний процес є актуальним питанням. У системі професійної освіти робочі зошити можуть зайняти належне місце та виконувати багатоаспектну роль у підвищенні ефективності навчання за умови їх методично грамотного конструювання та використання.
При виконанні практичних завдань виключається механічна робота. За той самий час учень виконує більшу кількість завдань, збільшується обсяг його розумових і практичних дій. Крім того, методично грамотно побудована друкована основа спрямовує дії учня при виконанні завдань, привчає діяти за визначеним алгоритмом.
З урахуванням результатів аналізу літературних джерел та практичного досвіду використання робочих зошитів можна сформулювати таке визначення. Робочий зошит – навчальне видання, на основі якого відбувається усвідомлення нового навчального матеріалу та формування практичних умінь, а також організація самостійній роботи учнів, контроль їх навчальних досягнень.
При конструюванні робочих зошитів для предметів професійнотеоретичної підготовки необхідно враховувати як загальнодидактичні принципи навчання, характерні для підготовки будь-якого навчального матеріалу (науковість, наочність, доступність, системність, цілісність), так і спеціальні принципи, що враховують специфіку робочого зошита (повнота, дискретність, алгоритмізація, конвертованість, послідовність, цільова достатність, мінімізація, естетичність та комфортність).
Науковість змісту вимагає відповідності навчального матеріалу рівню науково-технічних (технологічних) досягнень у галузі виробництва чи сфери послуг, для якої здійснюється підготовка кваліфікованих робітників у ПТНЗ. Наочність пред'явлення матеріалу потребує пошуку найбільш виразних візуальних засобів (схемних, знакових, фреймових) для ілюстрації та інтерпретації змісту навчального матеріалу. Доступність для розуміння зобов’язує враховувати опорні знання та досвід навчально-пізнавальної діяльності конкретної групи учнів.
1. Поліфункціональний (єдиний) робочий зошит Використання у навчальному процесі робочого зошита з такою структурою буде сприяти раціональній організації пізнавальної діяльності учня, розвитку його розумової активності, що дозволить оптимізувати навчальний процес і підвищити його ефективність.
2. Робочий зошит для лабораторних та практичних занять З метою забезпечення ефективної організації лабораторних занять викладачу рекомендується розробляти інструкційно-технологічні картки, де вказуються мета, зміст і послідовність виконання учнями завдань, перелік інструментів, обладнання та матеріалів, правила безпеки праці під час виконання роботи, контрольні питання для самоперевірки. Після виконання роботи учні складають звіт, зміст якого залежить від виду лабораторної роботи та специфіки навчального предмета.
2. Робочий зошит для лабораторних та практичних занять При конструюванні робочого зошита для лабораторного заняття доречним буде поєднання двох розглянутих вище навчальних документів – інструкційно-технологічної картки та звіту учня. Тому структура робочого зошита для лабораторних занять органічно включає структуру названих документів, а саме:
2. Робочий зошит для лабораторних та практичних занять Розроблені за наведеною структурою робочі зошити для лабораторних та практичних занять дозволяють застосовувати різні методи та прийоми навчання для формування практичних вмінь та навичок, створюють сприятливі умови для формування в учнів умінь логічно мислити, аналізувати, робити висновки, обґрунтовувати свої практичні дії, посилюють мотивацію учнів до навчання, позитивно впливають на їхній психологічний стан.
3. Робочий зошит для лекційних занять Нові методологічні та психолого-педагогічні підходи до навчального процесу стали підставою для нових концепцій конструювання та використання робочих зошитів для лекційних занять на сучасному етапі. Актуальною проблемою сучасної професійної освіти є інтеграція інформаційних і педагогічних технологій. Поява аудиторних дисплеїв (електронних дошок і відеопроекторів) стимулювало розробку електронних лекцій-презентацій.
3. Робочий зошит для лекційних занять Таким чином, використання робочих зошитів на лекціях (у тому числі з використанням електронних презентацій) сприяє закріпленню нових знань, розвиває творче мислення, активізує роботу учнів на лекційних заняттях, підводить їх до критичного аналізу одержаної інформації. Як вже підкреслювалось, навчальна діяльність учня на лекційному занятті не повинна зводитися тільки до заповнення сторінок робочого зошиту.
4. Робочий зошит для контрольних і творчих робіт Застосування робочого зошита для контрольних робіт надає педагогу можливість відслідковувати динаміку засвоєння навчального матеріалу окремим учнем та навчальною групою. Слід відзначити, що виділення окремого робочого зошита для контрольних робіт зручно тим, що викладач має можливість забирати його на певний час для перевірки.
Конструювання робочого зошиту повинно бути спрямовано на «співавторство» і «співтворчість». Такий робочий зошит містить особливу мотивацію навчання, тому що звернений до кожного учня й дозволяє йому бути рівним суб'єктом, як комунікативного простору заняття, так і навчального процесу, та спонукає вчитися самостійно, із захопленням і навіть із азартом.