Портфоліо на допомогу директору та вихователю-методисту
на тему:
«Методичний супровід у процесі підготовки та планування роботи ЗДО на навчальний рік та оздоровчий період»
Студентка групи Дом-3-22-1,4з
Мусіяка Катерина Василівна
Директору ЗДО №2 «Горобинка»
Петровій Ользі Миколаївні
м. Буча, пров. Героїв Майдану 20-а,
тел.: (04597) 29-9-82
Мусіяки Катерини Василівни
Шановна Ольга Михайлівна!
Зміст портфоліо включає розгляд анотованого каталогу нормативно-правових документів, публікацій та вебінарів з даної теми, а також розробку алгоритму діяльності директора / вихователя-методиста ЗДО на навчальний рік та оздоровчий період.
Метою портфоліо є вивчення методичного інструментарію для підготовки та планування роботи ЗДО на навчальний рік та оздоровчий період, що полягає у всебічному аналізі освітньої діяльності закладу в минулому році, вибору завдань його розвитку на поточний рік, раціонального планування діяльності всіх його внутрішніх систем, використання досягнень науки й практики з метою підвищення професійної компетентності педагогів та забезпечення високої якості дошкільної освіти. Планування є запорукою успішної роботи ЗДО.
Основними завданнями портфоліо є:
1. Анотований каталог нормативно-правових документів щодо підготовки та планування ЗДО на навчальний рік та оздоровчий період
Закони України:
Постанови Кабінету Міністрів України:
https://zakononline.com.ua/documents/show/233178___511765
https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-poryadku-organizaciyi-diyalnosti-inklyuzivnih-t100419
Накази:
https://osvita.ua/legislation/doshkilna-osvita/77870/
Листи:
https://mon.gov.ua/ua/npa/planuvannya-roboti-zakladu-doshkilnoyi-osviti-na-rik
https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-vidrahuvannya-ditej-iz-zakladiv-doshkilnoyi-osviti-v-umovah-vijni
https://osvita.ua/legislation/doshkilna-osvita/77787/
2. Анотований каталог публікацій стосовно підготовки та планування роботи ЗДО на навчальний рік та оздоровчий період
https://mon.gov.ua/storage/app/media/
3. Анотований каталог вебінарів стосовно підготовки та планування роботи ЗДО на навчальний рік та оздоровчий період
Назва |
Посилання |
Планування роботи закладу освіти на навчальний рік [Презентація] |
https://www.youtube.com/watch?v=ZmYVNALCp0Q
|
Організація діловодства у дошкіллі та позашкіллі [Вебінар] |
https://www.youtube.com/watch?v=ZmYVNALCp0Q
|
Навчання у дитячих садочках: виклики сьогодення [Вебінар] |
https://www.youtube.com/watch?v=9_RdKZXqxYE
|
Дитячий садочок без стін – що це і для чого? [Вебінар] |
https://www.youtube.com/watch?v=tvo_HEM2LuQ
|
Дистанційна освіта і дошкільнята[Вебінар] |
https://www.youtube.com/watch?v=czmqAikDnK8
|
Як скласти індивідуальний план вихователю під час дистанційної роботи? [Вебінар] |
https://www.youtube.com/watch?v=Rng1ksFP7wQ
|
Якісна дошкільна освіта в Україні [Вебінар] |
https://www.youtube.com/watch?v=C47Ksnk25pU
|
Культура демократії в закладі дошкільної освіти [Вебінар] |
https://www.youtube.com/watch?v=xQtnS2BvlaE
|
4. Розробка алгоритму діяльності директора / вихователя-методиста ЗДО на навчальний рік та оздоровчий період
Вихідні положення щодо сучасного планування освітньої роботи з дошкільниками:
1. Основою планування є та програма, яка прийнята для керівництва педрадою.
2. Якщо вибір програми здійснено, треба її обов’язково вивчити кожним педагогом для своєї конкретної групи та для ЗДО загалом.
3. Форма планування може бути різною, і затверджується педрадою.
4. Найефективнішим є перспективно-календарне планування.
Плануючи роботу за будь-якою схемою та будь-якими раціональними особистими підходами до планування варто:
- щодо дитячої праці, ігор зазначати їх вид, назву (тему), мету, матеріал, обладнання, інвентар;
- щодо спостережень, цільових прогулянок, екскурсій зазначати об'єкт, мету, матеріал, основні запитання до дітей;
- щодо пішохідних переходів (прогулянок-походів за межі дитячого садка) зазначати кінцевий пункт, спосіб пересування (пішки, на лижах чи санках), тривалість, мету, інвентар, коротка план-схема переходу.
5. Інноваційні підходи до планування та проведення занять в ЗДО – важливий момент освітнього процесу. Типи занять: фронтальні (вся група), групові (до 15 дітей), індивідуально-групові (до 8 дітей), індивідуальні (1-4 дитини).
Розділи плану роботи
План роботи має відповідати принципам актуальності, системності, безперервності, гнучкості, точності, збалансованості, науковості тощо.
Він має містити взаємопов’язані та взаємозалежні розділи, зміст яких сприяє реалізації річних завдань, а також забезпечення внутрішньої системи оцінювання якості освіти.
Кількість розділів (підрозділів), їх назви визначаються педагогічною радою ЗДО з урахуванням повноважень, наданих закладам дошкільної освіти відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту».
Орієнтовними розділами плану роботи можуть бути такі:
У всіх розділах Плану роботи наскрізно мають проходити заходи, спрямовані на забезпечення оптимальних умов, зокрема таких:
У системі діяльності методичного кабінету, яка спрямована на підвищення компетентності педагогів та просвітництво батьків, мають відстежуватися заходи щодо опанування педагогами змісту державного стандарту дошкільної освіти, сучасного програмно-методичного забезпечення, що сприяє інноваційній спрямованості освітнього процесу.
Додатки до плану роботи
План роботи може мати додатки, наприклад, такі як:
Аргументовані пропозиції про кількість додатків до плану роботи та їх оформлення формує керівник ЗДО. Педагогічна рада розглядає ці пропозиції та зміст додатків, адже вони є структурним компонентом плану роботи ЗДО.
Форми плану роботи
План роботи формується у таблиці та має, зазвичай, блочну або помісячну форму.
У блочній формі Плану роботи зміст кожного розділу відображають в окремих таблицях на весь плановий період у хронологічному порядку.
У помісячній формі Плану роботи усі розділи містяться в одній таблиці на кожен місяць року окремо. Наприклад, план роботи на вересень, план роботи жовтень, план роботи на листопад тощо.
Таблиця Плану роботи складається з колонок: форма проведення заходів, тема чи зміст заходів, термін проведення, відповідальний та примітки.
У примітках після проведення заходу важливо зазначати посилання на документ чи матеріали, в яких відображається зміст виконаної роботи (довідка, наказ, протокол тощо).
Аналіз діяльності ЗДО
Підсумкове вивчення (самооцінювання) діяльності ЗДО відбувається шляхом використання різних методів оцінювання з акцентом на рішення внутрішніх органів та форм колегіального управління закладом з метою визначення пріоритетних напрямів діяльності; удосконалення освітніх і управлінських процесів; коригування механізмів взаємодії усіх учасників освітнього процесу тощо.
Зміст аналізу діяльності ЗДО за навчальний рік, який водночас є першим розділом Плану роботи, має розкривати логіку планування діяльності закладу та може складатися з таких блоків:
1. Тип закладу, характеристика груп, кількість дітей у них; якісна характеристика педагогічного колективу (аналіз результатів підвищення кваліфікації та атестації педагогів); освітні програми, якими керуються педагоги в організації освітнього процесу, структура календарних планів педагогів. Така інформаційна характеристика важлива для розуміння і особливостей планування діяльності ЗДО та результатів реалізації річних завдань тощо.
2. Діяльність методичного кабінету та методичний супровід розвитку професійної компетентності педагогів. Цей блок дозволяє проаналізувати систему методичної роботи у контексті розв'язання річних завдань, участь педагогів у методичній роботі різного рівня.
3. Результати моніторингу якості освіти (сформованість компетентностей дітей у всіх вікових групах, у тому числі спеціальних та інклюзивних; готовності випускників закладу до шкільного життя).
4. Забезпечення матеріально-технічних та навчально-методичних умов.
5. Забезпечення медико-соціальних та психолого-педагогічних умов.
6. Взаємодія з батьками. Співпраця із закладами загальної середньої освіти, іншими установами та організаціями.
Після аналізу всіх блоків формулюються висновки щодо сильних сторін і діяльності закладу, окреслюється коло питань, які вимагають опрацювання, та формуються річні завдання на новий навчальний рік.
Завдання на новий навчальний рік
Правильно визначені й чітко сформульовані завдання на новий навчальний рік – не лише основа цілеспрямованого планування діяльності закладу, а й запорука його успішності. Завдання на новий навчальний рік формують на основі аналізу роботи закладу дошкільної освіти за попередній період.
Річних завдань може бути декілька. Зокрема, одне-два з них – це завдання, передбачені попереднім планом роботи, конкретизовані й розширені, решта – нові. Кількість річних завдань, над якими працюватиме колектив, залежить від таких чинників: проблеми та досягнення, визначені наприкінці поточного року; пріоритетні напрями діяльності закладу; рівень професійної компетентності педагогів; кількість груп та спеціалістів тощо.
Якщо педагогічний колектив передбачає розроблення програми розвитку закладу чи освітньої програми закладу, нової форми та змісту перспективного плану освітнього процесу в групах в цілому або за певним освітнім напрямом; здійснення дослідно-експериментальної діяльності, впровадження нової системи внутрішнього забезпечення якості освіти й інших глобальних змін в освітніх та управлінських процесах, то кількість річних завдань може бути меншою – 2-3.
Кожний ЗДО, набуваючи професійних навичок та досвіду з розроблення Плану роботи, формує власну внутрішню систему забезпечення якості освіти.