Методичні збори «Методичний супровід у процесі підготовки та планування роботи ЗДО на навчальний рік та оздоровчий період»

Про матеріал
Зміст портфоліо включає розгляд анотованого каталогу нормативно-правових документів, публікацій та вебінарів з даної теми, а також розробку алгоритму діяльності директора / вихователя-методиста ЗДО на навчальний рік та оздоровчий період.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Портфоліо на допомогу директору та вихователю-методисту

 

на тему:

 

«Методичний супровід у процесі підготовки та планування роботи ЗДО на навчальний рік та оздоровчий період»

Управління освіти і науки

 

 

Студентка групи Дом-3-22-1,4з

Мусіяка Катерина Василівна

 

 

 

Директору ЗДО №2 «Горобинка»

Петровій Ользі Миколаївні

м. Буча, пров. Героїв Майдану 20-а,

тел.: (04597) 29-9-82

Мусіяки Катерини Василівни

 

Шановна Ольга Михайлівна!

 

Зміст портфоліо включає розгляд анотованого каталогу нормативно-правових документів, публікацій та вебінарів з даної теми, а також розробку алгоритму діяльності директора / вихователя-методиста ЗДО на навчальний рік та оздоровчий період.

Метою портфоліо є вивчення методичного інструментарію для підготовки та планування роботи ЗДО на навчальний рік та оздоровчий період, що полягає у всебічному аналізі освітньої діяльності закладу в минулому році, вибору завдань його розвитку на поточний рік, раціонального планування діяльності всіх його внутрішніх систем, використання досягнень науки й практики з метою підвищення професійної компетентності педагогів та забезпечення високої якості дошкільної освіти. Планування є запорукою успішної роботи ЗДО.

Основними завданнями портфоліо є:

  • розгляд анотованого каталогу нормативно-правових документів щодо підготовки та планування ЗДО на навчальний рік та оздоровчий період;
  • аналіз каталогу публікацій стосовно підготовки та планування роботи ЗДО на навчальний рік та оздоровчий період;
  • дослідження анотованого каталогу вебінарів щодо підготовки та планування роботи ЗДО на навчальний рік та оздоровчий період;
  • розробка алгоритму діяльності директора / вихователя-методиста ЗДО на навчальний рік та оздоровчий період.

 

 

 

 

1. Анотований каталог нормативно-правових документів щодо підготовки та планування ЗДО на навчальний рік та оздоровчий період

 

Закони України:

  • «Про освіту»;
  • «Про дошкільну освіту»;
  • «Про охорону дитинства».

 

Постанови Кабінету Міністрів України:

https://zakononline.com.ua/documents/show/233178___511765

 

  • Про затвердження Порядку організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти від 10 квітня 2019 р. № 530

https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-poryadku-organizaciyi-diyalnosti-inklyuzivnih-t100419

Накази:

  • Наказ МОН № 33 від 12.01.2021 р.  «Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) нова редакція»;

https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-bazovogo-komponenta-doshkilnoyi-osviti-derzhavnogo-standartu-doshkilnoyi-osviti-nova-redakciya

https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-tipovoyi-programi-pidvishennya-kvalifikaciyi-pedagogichnih-pracivnikiv-shodo-vprovadzhennya-onovlenogo-bazovogo-komponenta-doshkilnoyi-osviti-derzhavnogo-standartu-doshkilnoyi-osviti

https://osvita.ua/legislation/doshkilna-osvita/77870/

 

Листи:

  • МОН від 07.07.2021 р. № 1/9-344 «Планування роботи закладу дошкільної освіти на рік»;

https://mon.gov.ua/ua/npa/planuvannya-roboti-zakladu-doshkilnoyi-osviti-na-rik

  • МОН від 22.06.22 року № 1/6894-22 «Про методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти в літній період»;

https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-metodichni-rekomendaciyi-shodo-organizaciyi-osvitnogo-procesu-v-zakladah-doshkilnoyi-osviti-v-litnij-period

  • МОН від 04.10.22 року № 1/11679-22 «Щодо організації діяльності закладів дошкільної освіти та захисту законних прав працівників»;

https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-organizaciyi-diyalnosti-zakladiv-doshkilnoyi-osviti-ta-zahistu-zakonnih-prav-pracivnikiv

  • МОН від 02.04.2022 №1/3845-22 «Про рекомендації для працівників ЗДО на період дії воєнного стану в Україні»;

https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-rekomendaciyi-dlya-pracivnikiv-zakladiv-doshkilnoyi-osviti-na-period-diyi-voyennogo-stanu-v-ukrayini

  • МОН від 17.03.2022 № 1/3475-22 «Про зарахування до ЗДО дітей із числа внутрішньо переміщених осіб»;

https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zarahuvannya-do-zakladiv-doshkilnoyi-osviti-ditej-iz-chisla-vnutrishno-peremishenih-osib

  • МОН від 22.06.2022 № 1/6887-22 «Щодо збереження мережі закладів дошкільної освіти та захисту прав їх працівників»;

https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-zberezhennya-merezhi-zakladiv-doshkilnoyi-osviti-ta-zahistu-prav-yih-pracivnikiv

https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-vidrahuvannya-ditej-iz-zakladiv-doshkilnoyi-osviti-v-umovah-vijni

https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-okremih-pitan-diyalnosti-zakladiv-doshkilnoyi-osviti-u-20212022-navchalnomu-roci

https://osvita.ua/legislation/doshkilna-osvita/77787/

https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-metodichnih-rekomendacij-do-onovlenogo-bazovogo-komponenta-doshkilnoyi-osviti

 

2. Анотований каталог публікацій стосовно підготовки та планування роботи ЗДО на навчальний рік та оздоровчий період

 

  1. Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти) : затв. наказом МОН України № 33 від 12.01.2021 р.
  2. Бурова А. Планування освітнього процесу в сучасному дошкільному закладі / А. Бурова // Дошкільне виховання. – 2012. – №1. – С. 12-15.
  3. Впровадження та поширення інформаційно-комунікаційних технологій у роботі дошкільного навчального закладу з дітьми, педагогами, батьками та громадськістю : тематичний збірник праць / упоряд.: А. А. Волосюк; за заг. редакцією Л. А. Шишолік. – Рівне : РОІППО, 2015. – 85 с.
  4. Крутій К. Сучасне заняття та освітні ситуації / К. Крутій // Дошкільне виховання. – 2016. – №9. – С. 6-10.
  5. Крутій К.Л., Стеценко І.Б. Блоково-тематичне планування освітньої діяльності з дітьми дошкільного віку за альтернативною програмою формування культури інженерного мислення в дошкільників «STREAM-освіта». – Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2018. – 172 с.
  6. Організація роботи закладів дошкільної освіти в умовах воєнного стану [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
  7. https://naurok.com.ua/post/organizaciya-roboti-zakladiv-doshkilno-osviti-v-umovah-voennogo-stanu

 

  1. Організація надання освітніх послуг у закладах дошкільної освіти в умовах воєнного стану / Інформаційно-аналітичний збірник МОН України [Електронний ресурс]. – Режим доступу:

https://mon.gov.ua/storage/app/media/

 

  1. Про планування освітнього процесу в дошкільному навчальному закладі. Інструктивно-методичний лист // Дошкільне виховання. – 2002. – №10. – С. 3.
  2. Романюк І. Ефективне літо: плануємо роботу закладу дошкільної освіти / І. Романюк // Дошкільне виховання. – 2021. – №5. – С. 14-18.
  3. Методичні рекомендації. Що враховувати в організації освітнього процесу в дитячих садках під час воєнного стану [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://dnz6.edu.vn.ua/metodichna-skarbnichka/656-shcho-vrahuvaty-v-organizaciji-osvitnogo-procesu-v-zdo-pid-chas-vojennogo-stanu.html

 

3. Анотований каталог вебінарів стосовно підготовки та планування роботи ЗДО на навчальний рік та оздоровчий період

 

Назва

Посилання

Планування роботи закладу освіти на навчальний рік [Презентація]

https://www.youtube.com/watch?v=ZmYVNALCp0Q

Організація діловодства у дошкіллі та позашкіллі [Вебінар]

https://www.youtube.com/watch?v=ZmYVNALCp0Q

 

Навчання у дитячих садочках: виклики сьогодення [Вебінар]

https://www.youtube.com/watch?v=9_RdKZXqxYE

 

Дитячий садочок без стін – що це і для чого? [Вебінар]

https://www.youtube.com/watch?v=tvo_HEM2LuQ

 

Дистанційна освіта і дошкільнята

[Вебінар]

https://www.youtube.com/watch?v=czmqAikDnK8

Як скласти індивідуальний план вихователю під час дистанційної роботи? [Вебінар]

https://www.youtube.com/watch?v=Rng1ksFP7wQ

 

Якісна дошкільна освіта в Україні [Вебінар]

https://www.youtube.com/watch?v=C47Ksnk25pU

Культура демократії в закладі дошкільної освіти [Вебінар]

https://www.youtube.com/watch?v=xQtnS2BvlaE

 

 

 

 

 

 

 

4. Розробка алгоритму діяльності директора / вихователя-методиста ЗДО на навчальний рік та оздоровчий період

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вихідні положення щодо сучасного планування освітньої роботи з дошкільниками:

1. Основою планування є та програма, яка прийнята для керівництва педрадою.

2. Якщо вибір програми здійснено, треба її обов’язково вивчити кожним педагогом для своєї конкретної групи та для ЗДО загалом.

3. Форма планування може бути різною, і затверджується педрадою.

4. Найефективнішим є перспективно-календарне планування.

Плануючи роботу за будь-якою схемою та будь-якими раціональними особистими підходами до планування варто:

- щодо дитячої праці, ігор зазначати їх вид, назву (тему), мету, матеріал, обладнання, інвентар;

- щодо спостережень, цільових прогулянок, екскурсій зазначати об'єкт, мету, матеріал, основні запитання до дітей;

- щодо пішохідних переходів (прогулянок-походів за межі дитячого садка) зазначати кінцевий пункт, спосіб пересування (пішки, на лижах чи санках), тривалість, мету, інвентар, коротка план-схема переходу.

5. Інноваційні підходи до планування та проведення занять в ЗДО – важливий момент освітнього процесу. Типи занять: фронтальні (вся група), групові (до 15 дітей), індивідуально-групові (до 8 дітей), індивідуальні (1-4 дитини).

 

Розділи плану роботи

 

План роботи має відповідати принципам актуальності, системності, безперервності, гнучкості, точності, збалансованості, науковості тощо.

Він має містити взаємопов’язані та взаємозалежні розділи, зміст яких сприяє реалізації річних завдань, а також забезпечення внутрішньої системи оцінювання якості освіти.

Кількість розділів (підрозділів), їх назви визначаються педагогічною радою ЗДО з урахуванням повноважень, наданих закладам дошкільної освіти відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту».

Орієнтовними розділами плану роботи можуть бути такі:

  • аналіз діяльності ЗДО за навчальний рік з визначенням річних завдань на майбутній період;
  • діяльність структур колегіального управління:
  • загальні збори (конференції) колективу, педагогічна рада, виробнича нарада, адміністративна нарада,
  • атестаційна комісія,
  • комісії з харчування, охорони праці та безпеки життєдіяльності, цивільного захисту, пожежної безпеки, організації та проведення експертизи цінності документів тощо,
  • команда супроводу дитини з ООП;
  • діяльність методичного кабінету, яка висвітлюватиме:
  • цикли різноманітних методичних форм роботи з педагогами щодо реалізації конкретних річних завдань, спрямованих на підвищення їх професійної компетентності;
  • заходи з атестації, підвищення кваліфікації педагогів, у тому числі їх участі у методичній роботі різного рівня;
  • систему моніторингу якості освіти;
  • адміністративно-господарська діяльність:
  • забезпечення матеріально-технічних та навчально-методичних умов;
  • інструктажі з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності тощо;
  • санітарно-просвітницька робота з усіма учасниками освітнього процесу (гігієнічне навчання/виховання);
  • організаційно-педагогічна діяльність:
  • взаємодія з батьками або законними представниками дітей;
  • співпраця із закладами загальної середньої освіти, іншими установами та організаціями;
  • проведення спільних заходів з фізкультурно-оздоровчого, художньо-естетичного циклів;
  • внутрішня система – оцінювання якості освітньої діяльності: вивчення стану організації освітнього процесу та процесів функціонування (охорона праці, безпека життєдіяльності, пожежна безпека, цивільний захист, медичне обслуговування, організація харчування тощо).

У всіх розділах Плану роботи наскрізно мають проходити заходи, спрямовані на забезпечення оптимальних умов, зокрема таких:

  • створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації, в якому спрямована робота з надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу, реалізуються права дітей з особливими освітніми потребами на освіту, їх соціальна адаптація та підготовка до отримання наступного рівня освіти;
  • організація ефективної співпраці з працівниками з питань підтримки психологічного комфорту у ЗДО та забезпечення емоційного благополуччя здобувачів дошкільної освіти.

У системі діяльності методичного кабінету, яка спрямована на підвищення компетентності педагогів та просвітництво батьків, мають відстежуватися заходи щодо опанування педагогами змісту державного стандарту дошкільної освіти, сучасного програмно-методичного забезпечення, що сприяє інноваційній спрямованості освітнього процесу.

 

Додатки до плану роботи

 

План роботи може мати додатки, наприклад, такі як:

  • план-циклограма внутрішньої системи оцінювання (контролю) якості освітнього процесу;
  • плани-циклограми внутрішньої системи оцінювання (контролю) якості процесів функціонування: охорона праці, безпека життєдіяльності, пожежна безпека, цивільний захист, медичне обслуговування, організація харчування;
  • план заходів з охорони праці та безпеки життєдіяльності;
  • план заходів з охорони дитинства;
  • план спільної роботи закладу дошкільної освіти та закладу загальної середньої освіти (на основі Угоди про співпрацю);
  • план співпраці з організаціями, установами (на основі Угоди про співпрацю).

Аргументовані пропозиції про кількість додатків до плану роботи та їх оформлення формує керівник ЗДО. Педагогічна рада розглядає ці пропозиції та зміст додатків, адже вони є структурним компонентом плану роботи ЗДО.

 

Форми плану роботи

 

План роботи формується у таблиці та має, зазвичай, блочну або помісячну форму.

У блочній формі Плану роботи зміст кожного розділу відображають в окремих таблицях на весь плановий період у хронологічному порядку.

У помісячній формі Плану роботи усі розділи містяться в одній таблиці на кожен місяць року окремо. Наприклад, план роботи на вересень, план роботи жовтень, план роботи на листопад тощо.

Таблиця Плану роботи складається з колонок: форма проведення заходів, тема чи зміст заходів, термін проведення, відповідальний та примітки.

У примітках після проведення заходу важливо зазначати посилання на документ чи матеріали, в яких відображається зміст виконаної роботи (довідка, наказ, протокол тощо).

 

Аналіз діяльності ЗДО

 

Підсумкове вивчення (самооцінювання) діяльності ЗДО відбувається шляхом використання різних методів оцінювання з акцентом на рішення внутрішніх органів та форм колегіального управління закладом з метою визначення пріоритетних напрямів діяльності; удосконалення освітніх і управлінських процесів; коригування механізмів взаємодії усіх учасників освітнього процесу тощо.

Зміст аналізу діяльності ЗДО за навчальний рік, який водночас є першим розділом Плану роботи, має розкривати логіку планування діяльності закладу та може складатися з таких блоків:

1. Тип закладу, характеристика груп, кількість дітей у них; якісна характеристика педагогічного колективу (аналіз результатів підвищення кваліфікації та атестації педагогів); освітні програми, якими керуються педагоги в організації освітнього процесу, структура календарних планів педагогів. Така інформаційна характеристика важлива для розуміння і особливостей планування діяльності ЗДО та результатів реалізації річних завдань тощо.

2. Діяльність методичного кабінету та методичний супровід розвитку професійної компетентності педагогів. Цей блок дозволяє проаналізувати систему методичної роботи у контексті розв'язання річних завдань, участь педагогів у методичній роботі різного рівня.

3. Результати моніторингу якості освіти (сформованість компетентностей дітей у всіх вікових групах, у тому числі спеціальних та інклюзивних; готовності випускників закладу до шкільного життя).

4. Забезпечення матеріально-технічних та навчально-методичних умов.

5. Забезпечення медико-соціальних та психолого-педагогічних умов.

6. Взаємодія з батьками. Співпраця із закладами загальної середньої освіти, іншими установами та організаціями.

Після аналізу всіх блоків формулюються висновки щодо сильних сторін і діяльності закладу, окреслюється коло питань, які вимагають опрацювання, та формуються річні завдання на новий навчальний рік.

 

Завдання на новий навчальний рік

 

Правильно визначені й чітко сформульовані завдання на новий навчальний рік – не лише основа цілеспрямованого планування діяльності закладу, а й запорука його успішності. Завдання на новий навчальний рік формують на основі аналізу роботи закладу дошкільної освіти за попередній період.

Річних завдань може бути декілька. Зокрема, одне-два з них – це завдання, передбачені попереднім планом роботи, конкретизовані й розширені, решта – нові. Кількість річних завдань, над якими працюватиме колектив, залежить від таких чинників: проблеми та досягнення, визначені наприкінці поточного року; пріоритетні напрями діяльності закладу; рівень професійної компетентності педагогів; кількість груп та спеціалістів тощо.

Якщо педагогічний колектив передбачає розроблення програми розвитку закладу чи освітньої програми закладу, нової форми та змісту перспективного плану освітнього процесу в групах в цілому або за певним освітнім напрямом; здійснення дослідно-експериментальної діяльності, впровадження нової системи внутрішнього забезпечення якості освіти й інших глобальних змін в освітніх та управлінських процесах, то кількість річних завдань може бути меншою – 2-3.

Кожний ЗДО, набуваючи професійних навичок та досвіду з розроблення Плану роботи, формує власну внутрішню систему забезпечення якості освіти.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Lytovchenko Julia
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 лютого 2023
Переглядів
1692
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку