Портфоліо на допомогу директору та вихователю-методисту
на тему:
«Роль директора та вихователя-методиста у процесі здійснення внутрішньої системи забезпечення якості освіти у ЗДО»
Студентка групи Дом-3-22-1,4з
Мусіяка Катерина Василівна
Директору ЗДО №2 «Горобинка»
Петровій Ользі Миколаївні
м. Буча, пров. Героїв Майдану 20-а,
тел.: (04597) 29-9-82
Мусіяки Катерини Василівни
Шановна Ольга Михайлівна!
Зміст портфоліо включає розгляд анотованого каталогу нормативно-правових документів, публікацій та вебінарів з даної теми, а також розробку алгоритму діяльності директора / вихователя-методиста ЗДО у процесі здійснення внутрішньої системи забезпечення якості освіти у ЗДО.
Метою портфоліо є дослідження ролі директора та вихователя-методиста у процесі здійснення внутрішньої системи забезпечення якості освіти у ЗДО.
Основними завданнями портфоліо є:
1. Анотований каталог нормативно-правових документів стосовно ролі директора та вихователя-методиста у процесі здійснення внутрішньої системи забезпечення якості освіти у ЗДО
Закони України:
Постанови Кабінету Міністрів України:
https://zakononline.com.ua/documents/show/233178___511765
Накази:
https://sqe.gov.ua/law/nakaz-derzhavnoi-sluzhbi-yakosti-osviti-23/
Формуючи внутрішню систему, варто враховувати основоположні поняття, принципи стосовно систем управління якістю, визначені Національним стандартом України ДСТУ ІSO 9000:2015 (ISO 9000:2015, IDT) «Основні положення та словник термінів», затверджені наказом Українського науково-дослідного і навчального центру проблем стандартизації, сертифікації та якості від 21.12.2015 № 203.
http://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page?id_doc=64030
2. Анотований каталог публікацій стосовно ролі директора та вихователя-методиста у процесі здійснення внутрішньої системи забезпечення якості освіти у ЗДО
https://sqe.gov.ua/poradnik-dlya-direktora-zakladu-doshki/
3. Анотований каталог вебінарів стосовно здійснення внутрішньої системи забезпечення якості освіти у ЗДО
Назва |
Посилання |
Формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти [Вебінар] |
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=8rTO_hx9tJg
|
Зустріч із представниками дитячих садочків з питань самооцінювання якості освіти та якості освіти [Вебінар] |
https://www.youtube.com/watch?v=PKYpt63GQBU
|
Як провести самооцінювання освітнього середовища закладу дошкільної освіти [Вебінар] |
https://www.youtube.com/watch?v=adoZPXhf6oU&list=PL30_qxdxy_6OVPMnbfgXTx9JNFxRgWDi2
|
Розбудова внутрішньої системи забезпечення якості освіти в закладах дошкільної освіти [Вебінар] |
https://www.youtube.com/watch?v=2y8y6MdZYTY
|
Алгоритм формування системи забезпечення якості у закладах дошкільної освіти [Вебінар] |
https://www.youtube.com/watch?v=831VAD38Ov4
|
Забезпечення якості освіти в закладах дошкільної освіти [Вебінар] |
https://www.youtube.com/watch?v=PS8VvYj2ek0
|
Якісна дошкільна освіта в Україні [Вебінар] |
https://www.youtube.com/watch?v=C47Ksnk25pU
|
Самооцінювання якості освіти в закладі позашкільної освіти: як скласти пазли [Вебінар] |
https://www.youtube.com/watch?v=ImUNAGw3wFw
|
Оцінювання освітньої діяльності та управлінських процесів у закладі дошкільної освіти [Вебінар] |
https://www.youtube.com/watch?v=-ThXFEvaxuY&feature=youtu.be
|
Оцінювання освітньої діяльності та управлінських процесів у закладі дошкільної освіти [Вебінар] |
https://www.youtube.com/watch?v=-ThXFEvaxuY&feature=youtu.be
|
4. Алгоритм діяльності директора / вихователя-методиста ЗДО у процесі здійснення внутрішньої системи забезпечення якості освіти у ЗДО
Внутрішня система забезпечення якості освіти – це сукупність умов, процедур та заходів у закладі, що забезпечують ефективність освітніх і управлінських процесів.
Внутрішня система забезпечення якості освіти реалізується на таких засадах:
Внутрішня система розробляється як інструмент управління якістю освіти в ЗДО. Кожен з її компонентів має визначатися з урахуванням його впливу на якість навчання та виховання дітей дошкільного віку.
Результати самооцінювання аналізуються та використовуються закладом освіти виключно з метою подальшого розвитку: визначення точок зростання, вдосконалення освітніх та управлінських процесів та поліпшення якості освіти.
Рекомендується формувати внутрішню систему з урахуванням таких етапів:
визначення компонентів внутрішньої системи;
забезпечення функціонування компонентів внутрішньої системи;
самооцінювання освітніх і управлінських процесів ЗДО для їх подальшого вдосконалення.
Доцільно визначені ЗДО компоненти внутрішньої системи, необхідні умови його функціонування і розвитку та механізм самооцінювання відображати в Положенні про внутрішню систему забезпечення якості освіти в закладі дошкільної освіти, яке має бути затверджене керівником закладу освіти (за попереднім схваленням педагогічної ради).
Забезпечити комплексний розгляд питань, пов’язаних із формуванням внутрішньої системи, та колегіально розробити документ про внутрішню систему неможливо без партнерської діяльності усіх фахівців закладу, які мають бути включені в процеси оцінювання якості освіти та інтерпретації отриманих результатів. Це директор ЗДО, вихователь-методист, тимчасові структури (творчі ініціативні групи педагогів, групи моніторингу тощо), педагогічна рада. До формування внутрішньої системи варто залучити й інших працівників ЗДО, а також батьків або інших законних представників дітей, експертів у сфері дошкільної освіти та управління, представників місцевої громади тощо.
Організовуючи таку роботу, варто враховувати тип ЗДО, його місцезнаходження, особливості педагогічного колективу та інші особливості діяльності ЗДО.
Для ЗДО важливо регулярно здійснювати внутрішній контроль і оцінювати як виконання плану на рік, так і дієвість внутрішньої системи.
З метою аналізу стану сформованості й функціонування внутрішньої системи рекомендується проводити у ЗДО самооцінювання освітніх і управлінських процесів.
Варто визначити механізм самооцінювання та періодичність його проведення.
Рівень якості освітньої та управлінської діяльності доцільно визначати за вимогами / правилами та напрямами.
Для оцінювання виконання (вимірювання) вимог / правил слугують:
критерії (підстави для оцінювання);
індикатори (показники, що відображають стан об’єктів спостереження, їх якісні або кількісні характеристики);
методи збору відповідної інформації, яка підлягає аналізу та оцінюванню.
Самооцінювання може здійснюватися відповідно до таких моделей:
щорічне комплексне самооцінювання з урахуванням завдань, визначених планом роботи ЗДО на рік та літній період або ж, у разі потреби, за всіма напрямами, що визначені в Критеріях. Щорічне самооцінювання діяльності ЗДО можна здійснювати за блоковою системою аналізування, використовуючи розділи плану роботи ЗДО;
щорічне самооцінювання за певними напрямами освітньої діяльності, а також періодичне комплексне самооцінювання перед щорічним звітуванням керівника ЗДО;
комплексне самооцінювання перед початком роботи щодо розроблення програми розвитку ЗДО, як стратегічного документа (як правило, один раз на 3-5 років);
інша модель, визначена ЗДО.
Комплексне самооцінювання освітніх і управлінських процесів доцільно проводити після визначення всіх компонентів внутрішньої системи та умов їх функціонування, що закріплюються Положенням про внутрішню систему.
Відповідальним за проведення самооцінювання освітніх і управлінських процесів є директор ЗДО. Можливо створити відповідну робочу групу, яка буде забезпечувати вивчення внутрішньої системи за певним напрямом.
Інформацією, яка підлягає аналізу під час самооцінювання, можуть бути результати внутрішніх моніторингів освітніх і управлінських процесів ЗДО, а також зовнішніх моніторингів, проведених органами управління у сфері освіти, міжнародними установами, громадськими організаціями тощо.
Для організації самооцінювання рекомендується передбачити:
збір та аналіз інформації, отриманої під час спостереження, опитування та вивчення документації;
узагальнення результатів самооцінювання освітніх і управлінських процесів ЗДО;
обговорення та оприлюднення результатів самооцінювання освітніх і управлінських процесів ЗДО.
Для проведення самооцінювання варто використовувати такі методи:
опитування учасників освітнього процесу (анкетування, індивідуальне інтерв’ю, фокус-групове дослідження);
спостереження (за освітнім середовищем, організацією життєдіяльності, проведенням навчальних занять);
вивчення документації ЗДО.
Інформація, одержана в ході опитування, спостереження та вивчення документації, узагальнюється та на її основі визначаються тенденції в організації освітніх і управлінських процесів ЗДО, досягнення та труднощі у формуванні внутрішньої системи.
Положення про внутрішню систему, що розробляється ЗДО, може визначати:
цілі внутрішньої системи;
компоненти внутрішньої системи (окремої уваги потребує визначення стратегії (політики) і процедур забезпечення якості освіти);
періодичність і механізм самооцінювання, тобто опис правил і критеріїв само оцінювання, окремих компонентів внутрішньої системи або напрямів оцінювання, вимірювальні показники результатів, на які впливатимуть освітні та управлінські процеси, а також методи збору інформації.
Розроблений проект Положення про внутрішню систему доцільно попередньо обговорити за участю представників педагогічного та батьківського колективів. Положення про внутрішню систему схвалюється педагогічною радою ЗДО та затверджується його директором. Затверджене Положення про внутрішню систему рекомендується розміщувати на веб-сайті ЗДО.