Методичний бюлетень
2019. Січень Випуск № 1
«Аудіовізуально-кінестетичний метод навчання»
Новокиївська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІ ступенів
Херсонської обласної ради
Активні методи навчання Очевидно, що інформація є сполучною ланкою між навчаю- чим і що навчається, вона структурує процес навчання через його компоненти - діяльність учителі й діяльність учня. Отже, саме спосіб передачі/сприйняття навчального змісту повинен послужити підставою для класифікації методів навчання. Провідних джерел інформації в навчальному процесі чотири: звуки, зображення, м'язове зусилля, або все в комплексі. Згідно цьому пропоную виділити чотири групи методів навчання: візуальні, аудійні, кінестетичні й полімодальні. 1. Аудійні методи навчання. Інформація представлена у звуках. До цієї групи ставляться всі види розповідей, бесід, пояснень. У чистому виді ці методи забезпечу ють передачу й фіксацію інформації з аудійного каналу. 2. Візуальні методи навчання. Методи активного навчання можуть використатися на різних етапах навчального процесу:
Складання кросвордів. Група розподіляється на команди (4-6 чоловік). За встановлений час кожна з команд складає свій кросворд на запропоновану тему (теми розподіляються шляхом жеребкування). Далі, команди обмінюються кросвордами, і кожна з команд розгадує кросворд суперника. Підводить підсумки і оцінює роботу команд вчитель. Запропонований вид робіт краще проводити після вивчення декількох тем (як міні підсумкову роботу), і щоб можна було обрати більшу кількість тем для розгадування кросвордів. Гра "Поле чудес". Може проводитись як командами так і індивідуально. Гра динамічна і азартна. В цій грі обирається ведучій, головною функцією котрого виступає слідкування за тим, як проходить гра; присвоює бали. Від кожної команди по черзі виходить гравець, малює на дошці кількість клітин, що
|
Інформація представлена у вигляді зображення. До цієї групи ставляться демонстрації натуральних об'єктів й образо -творчих посібників, а також методи, що припускають роботу з усіма видами друкованої або письмової інформації. 3. Кінестетичні методи навчан- ня. Передача й сприйняття інформації організовані за допомогою м'язових зусиль й інших відчуттів тіла. Для загально освітньої школи в чистому вигляді дані методи не описані, однак навчання можливо тільки за допомогою цих методів. 4. Полімодальні методи навчання. Інформація рухається по декількох каналах сприйняття. 4.1 Аудіо-візуальні - демонстрації діа-, кіно- і відеофільмів, деяких дослідів й експериментів. Методи розраховані на одночасну візуальну й аудіальну фіксацію інформації. 4.2 Візуально-кінестетичні - методи, що включають виконання графічних і письмових робіт без усного пояснення/викладу: розпізнавання й визначення природних об'єктів, візуальні спостереження з наступною реєстрацією явища; сюди ж варто віднести методи, що припускають роботу з комп'ютером, що не має звукової карти. При використанні цих методів інформація проходить по двох каналах, що вже підвищує ефективність її відповідають кількості букв в слові, яке він загадує (це може буди поняття, термін, прізвище історичної особи, чи інше слово, пов’язане з заданою темою) та дає визначення чи характеризує фігуру загаданої історичної особи. Команда суперників повинна відгадати слово повністю, а якщо не може одразу вгадати – відгадує по буквам. Оцінюються команди за такими параметрами:
В кінці гри за сумою двох показників визначається команда переможець. Гра розрахована на 30 хвилин заняття. Якщо гра займає більше часу – учні втомлюються і втрачають азарт в грі. Використання тестових методик. Завдання можуть виконуватися як безпосередньо на занятті, так і даватися як домашнє завдання з перевіркою на наступному занятті. Достатньо ефективне проведення тестів з "запізненням" на 1-2 теми: таким чином можна перевірити рівень засвоєння матеріалу з невеликою відстрочкою. Також тести можна використовувати на підсумковому занятті. Ділова гра, як метод активного навчання Одним з найбільш ефективних активних методів навчання є ділова гра. Педагогічна суть ділової гри - активізувати мислення учнів, підвищити самостійність, внести
|
засвоєння. 4.3 Аудіально-кінестетичні - прослуховування з наступним описом. 4.4 Аудіо-візуально-кінестетич -ні - проведення дослідів й експериментів, демонстрація навчальних відео – і кінофільмів, роботи з комп’ютер -ними навчальними програмами. При використанні даних методів інформація фіксується по всіх каналах сприйняття. 2. Імітаційні методи активного навчання. Імітаційні методи діляться на ігрові й неігрові. До ігрового відносяться проведення ділових ігор, ігрового проектування й т. п., а до неігрових - аналіз конкретних ситуацій, рішення ситуаційних завдань й інших. Ігрові імітаційні методи навчання До ігрових імітаційних форм також відносяться: Імітаційний тренінг припускає відпрацьовування певних спеціалізованих навичок й умінь по роботі з різними технічними засобами й пристроями. Розігрування ролей (інсценівка) – ігровий спосіб аналізу конкретних ситуацій. Дидактична гра – це модель, тобто заміщення реально існуючого об'єкта, процесу, явища, здійснюване за допомогою різних засобів. дух творчості в навчанні. Головним питанням у проблем- ному навчанні виступає "чому", а в діловій грі - "що було б, якби...". Даний метод розкриває особистісний потенціал учня: кожен учасник може продіагностувати свої можливості поодинці, а також й у спільній діяльності з іншими учасниками. У процесі підготовки й проведення ділової гри, кожен учасник повинен мати можливість для самоствердження й саморозвитку. Вчитель повинен допомогти учневі стати в грі тим, ким він хоче бути, показати йому самому його кращі якості, які могли б розкритися в ході спілкування. Ділова гра - це контрольована система, тому що процедура гри готується, і коректується вчителем. Імітаційні вправи відносяться до навчальних ігор. Їх ціль - надати учням можливість у творчій обстановці закріпити ті або інші навички, акцентувати увагу на якому-небудь важливому понятті, категорії, законі. В умові повинне стримуватися обов'язкове протиріччя, тобто в імітаційній вправі є елемент проблемності. Таким чином, для підвищення пізнавальної активності учнів, вчителю пропонується безліч різних розроблених методів, які він може використати у своїй навчальній діяльності.
Багінська Т.А. вчитель-дефектолог.
|