Організація активної участі учнів в уроці є важливою методичною проблемою. Учнів бажано залучати до навчально-пізнавальної діяльності з перших хвилин уроку. Тому початок-запуск уроку грає важливу роль у ході всього уроку. Для створення робочого настрою, внутрішньої готовності сприймати навчальну інформацію пропоную мати при собі арсенал "боєприпасів" учителя.
"Нехай учитель поспішає до дітей,
радіє кожній зустрічі з ними,
тоді й діти поспішатимуть у школу
і щиро радітимуть кожній зустрічі
зі своїм учителем."
Ш. Амонашвілі
" Початок будь-чого – це пролог, Початок уроку...Вчитель заходить
прелюдія, увертюра до опери у клас і зустрічає пару десятків
чи балету. Це створення трампліну, очей. Які вони? Радісні або засму-
від якого можна відштовхнутися чені від того, що пролунав уже
в русі. Початок прокладає шлях, дзвінок? Перед вчителем зараз не
створює умови щодо попередньої просто його учні, а кілька дитячих
роботи ". душ, кожну з яких треба захопити,
пробудивши інтерес до свого
предмету, щоб, у кінцевому рахунку, отримати продуктивний результат.
Що таке початок уроку? Це психологiчна органiзація учнів для навчальної дiяльностi шляхом залучення до легких розумових дiй щодо конкретної навчальної дисципліни -- настрій на певну „предметну хвилю”.
Організація активної участі учнів в уроці є важливою методичною
проблемою. Вона не повинна забирати багато часу, тому учнів бажано
залучати до навчально-пізнавальної діяльності з першої хвилини уроку.
Для цього початок уроку має бути динамічним, давати учням заряд енер- гії, бадьорості, діловитості. На вчителя, який приступає до роботи на уро- ці, покладається важливе завдання - створити оптимістичну установку,
емоційно налаштувати на урок, забути на деякий час про недоліки, поба- чити тільки перспективні лініїрозвитку, в очах учнів засвітилася радість, щоб у кожного з них з’явилася впевненість у власних силах.
Як же створити той самий позитивний настрій, щоб урок відбувся?
"Мелодія починається з першої ноти, саме вона визначає її характер."
Так і початок-запуск уроку грає велику роль у ході всього уроку.
«Другої можливості справити перше враження не трапиться».
Перефразовуючи вислів" Як назвеш корабель, так він і попливе ",
на практиці впевнилась: як почнеш урок, так він і "пройде".
Тому раджу з самого початку уроку створити такий робочий
настрій у класі, щоб усі відчули об’єктивну потребу у в нутрішній
готовності сприйняти навчальну інформацію та діяти в ній.
За лічені секунди треба оцінити ситуацію, відчути психологічний стан
учнів і виробити "стратегію" організації класу до уроку. Найчастіше
доводиться діяти експромтом. І тут необхідно мати при собі "боєприпаси".
Таким арсеналом володіє кожен вчитель.
Зібратися разом - це початок,
Триматися разом - це прогрес,
Працювати разом - це успіх!
Генрі Форд
- То як же можна почати урок?
Часто використовую на початку уроку прийоми комунікативної атаки.
Прийоми комунікативної атаки:
« Викладання є мистецтво, а не ремесло,
у цьому корінь учительської справи.
Випробувати десять методів і обрати свій,
передивлятися десять підручників і
не дотримуватися жодного неухильно –
ось єдиний можливий шлях викладання.
Весь час винаходити, вимагати,
удосконалювати – ось єдиний курс
учительського робочого життя »
Вправа «Енергізатор»
(Діти виконують певні рухи)
Прийоми комунікативної атаки:
Наприклад:
- Що будемо вивчати? Навіщо? З чим асоціюється дана тема?
- відбір змісту; форм та методів навчання, контролю.
« Початок – це
половина цілого » .
Піфагор
"Життя переконує у великій місії
Педагогічної любові,
доводить, що дітей треба любити
з почуттям глибокої
відповідальності за їхнє майбутнє.
Адже любов до дитини
є запорукою і необхідною умовою
її успіху у навчанні і взагалі вжитті ".
« Мистецтво навчання Невід’ємний елемент структури уроків з
не в умінні повідомляти, використання стратегії критичного мислення-
а в умінні збуджувати, це розминка або міні-тренінг.
будити, оживляти. » Вона допомагає створити психологічний
А.Дистерверг клімат (сприяє кращому засвоєнню
навчального матеріалу, підвищеннюавторитету
вчителя, психологічному розвантаженню учнів, налаштовує дітей на активну й
плідну індивідуальну, парну, групову форми роботи). Реалізація стратегії
критичного мислення в рамках класно – урочної системи навчання обмежує
розминку коротким проміжком часу від 3 до 5 хвилин. Але навіть за цей період
можна зробити багато чого. Потрібно тільки критично оцінювати можливості
розминки, розширити її функціональні межі.
У своїй педагогічній практиці нерідко використовую розминки для мотивації
навчання, для ненав’язливого формування мети і завдань уроку.
Завдяки розминці створюються умови, за яких мета і завдання навчального
процесу, визначені вчителем, усвідомлюються кожним учнем як особистісно
значущі. Із психологічної точки зору розминка — це своєрідний спосіб позбутись
негативу, дискомфорту, відчути себе захищеною частинкою дружнього
колективу. Розминка ззовні схожа на цікаву гру, але несе в собі глибоку
інформацію, яка готує ґрунт для сприйняття нового матеріалу. Застосовую міні-
тренінги, коли бачу, що учні прийшли на урок занадто збуджені, емоційні, не
можуть швидко "включитися" в роботу. Пропоную тренінг у невимушеній формі,
швидкому темпі, не примушую всіх виконувати завдання. Але, як правило, діти
звикають до таких оргмоментів і активно беруть участь у тренінгу.
Систематичне впровадження розминок на уроках допоможе у спілкуванні
сором’язливим дітям, таким, які виявляють агресивність, дітям з мовними та
іншими вадами. Пропоную декілька варіантів таких розминок .
" Учитель готується до хорошого
урокувсе життя. Така духовна і
філософська основа професії й
технології нашої праці; щоб дати
учням іскру знань, учителю
потрібно увібрати ціле море світла ".
В.Сухомлинський
На вчителя, який приступає до роботи на уроці, покладається важливе
завдання - створити оптимістичну установку, емоційно налаштувати на урок,
забути на деякий час про недоліки, побачити тільки перспективні лінії розвитку,
щоб в очах учнів засвітилася радість, щоб у кожного з них з’явилася впевненість
у власних силах.
Організаційний момент уроку націлений на підготовку учнів до
продуктивної роботи. Для цього вчитель має вміти визначити емоційний фон
класу, за необхідності — підсилити або скоригувати його. Процес мовленнєвої
взаємодії вчителя з учнями починається з привітання, яким учитель задає тон
спілкуванню, заряджає позитивним настроєм, передає своє доброзичливе
ставлення:
Значення слова “бачу” означає, що вчитель хотів би бачити гарний настрій
в учнів. При цьому можна використати оптимізуючу модель:
Організація учнів до уроку не повинна
забирати багато часу, згодом тривати
тривати менше хвилини, але повинна характеризуватися певним динамізмом.
давати учням заряд психічної енергії і працездатності. Організаційний
момент кожного уроку покликаний створювати атмосферу довіри та
доброзичливості, забезпечити нормальну зовнішню обстановку.
Вчитель різними методами і
прийомами може впливати на
організацію класу до уроку.
Звичайно, що такі прийоми вико-
ристовуються з урауванням вікових
та індивідуальних особливостей
учнів, їх інтересу до навчального
предмету, конкретної ситуації перед
уроком.
.
"Школа - це майстерня,
де формується думка
підростаючого покоління,
треба міцно тримати
її в руках,якщо не хочеш
випустити з рук майбутнє".
А.Барбюс
Тому на уроках необхідно розкривати глибини слова, навчати учнів мислити,
висловлювати власні думки і їх відстоювати. Без творчого вчителя не може бути
ні нової школи, ні нового суспільства, ні вільної України.
Давня мудрість каже: «Хто стоїть на місці, той відстає». А хто не хоче
відставати, мусить рухатись уперед і не зупинятись,а досягнувши вершини,
підійматися вище. У цьому й полягає основна місія сучасного вчителя.
Бажаю всім вчителям натхнення і багато цікавих ідей.
Нехай Ваші уроки будуть для учнів новими сторінками в Книзі життєвих
відкриттів.
Нехай кожен крок наближає Вас до вершини творчої перемоги.
Нехай Ваша життєва позиція дає бажані результати і розвиток, дарує
прекрасні перспективи для втілення власних педагогічних ідей.
Учителем не кожен може бути...
Учителем не кожен може бути,
Не кожне серце вміє говорить...
Учитель лише той, хто вміє чути,
Окрилити, навчити і любить.
Тендітну душу ласкою зігріти
І добротою ниву засівать,
Безмежно, щиро цілий світ любити
І дітям усього себе віддать. (Н. Красоткіна)