МЕТОДИЧНИЙ КЕЙС ДО УРОКІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ

Про матеріал
В умовах сьогодення відбувається переорієнтація процесу навчання на формування предметних і ключових компетентностей, розвиток критичного мислення, творчих здібностей, навичок співпраці та культури командної роботи; виховання ціннісного ставлення до Батьківщини, рідного краю, природи, активної позиції громадянської та соціально-культурної належності себе і своєї родини до України. Запропоновані уроки української мови та літературного читання для учнів 2-4 класів сприятимуть формуванню комунікативної компетентності, розвитку критичного мислення і творчих здібностей. Уроки можуть бути проведені як у класі з учнями, так і в дистанційному форматі.
Перегляд файлу

Криворізька гімназія №110

Криворізької міської ради Дніпропетровської області

Погонець Лариса Михайлівна

вчитель початкових класів

50089,  Кривий Ріг, вул. Доватора, 31

 

 

 

 

 

 

МЕТОДИЧНИЙ КЕЙС ДО УРОКІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

 ТА ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ

https://i.pinimg.com/564x/36/46/0c/36460c29691bf85230d735172f7a8b15.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розвиток комунікативних здібностей, творчого

та критичного мислення учнів початкових класів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2022

Зміст

 

Вступ…………………………………………………………….................3

 

                Методичний кейс до уроків літературного читання

 

 

              Рідний край – земний рай……………………….……………………...4

            

                   Науково-художні твори. О.Караванська «Вишиванка»………………12

 

                   Методичний кейс до уроків української мови

 

                  Речення окличні та неокличні……………………………...…………....15

 

     

           Закріплення та узагальнення вивченого про речення…….…………....20

 

       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

 

    Початкова школа розкриває широкі обрії для формування комунікативної компетентності, розвитку творчого та критичного мислення молодших школярів.

   Здатність вступати в комунікацію, бути зрозумілим, невимушено спілкуватися передбачає комплексне застосування мовних і немовних засобів, уміння змінювати глибину і коло спілкування, а також вміння інтерпретувати невербальні прояви інших людей. Комунікативна компетентність формується в умовах безпосередньої взаємодії і є результатом досвіду спілкування. Не менш важливими  є уміння  творчо та критично мислити, висловлювати власну думку.

   В умовах сьогодення  відбувається переорієнтація процесу навчання  на формування предметних і ключових компетентностей, розвиток критичного мислення, творчих здібностей,  навичок співпраці та культури командної роботи; виховання ціннісного ставлення до Батьківщини, рідного краю, природи, активної позиції громадянської та соціально-культурної належності себе і своєї родини до України.

  Запропоновані уроки української мови та літературного  читання  для учнів

2-4 класів сприятимуть формуванню  комунікативної компетентності, розвитку критичного мислення і творчих здібностей. Уроки можуть бути проведені як у класі з учнями, так і в дистанційному форматі.

 

 

Рекомендовано для використання в роботі вчителям початкових класів, вихователям ГПД, асистентам учителів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ

Тема  Рідний край – земний рай

Варвара Гринько «Рідний край»

 Олекса Палійчук  «Київ»

 

Мета:формування предметних і ключових компетентностей (комунікативна, читацька, навчання упродовж життя, соціальна, громадянська); розвиток зв’язного мовлення, критичного мислення, творчих здібностей,  навичок співпраці та культури командної роботи; виховання ціннісного ставлення до Батьківщини, рідного краю, природи, активної позиції громадянської та соціально-культурної належності себе і своєї родини до України.

 

Очікувані результати: учні цілісно сприймають почуту інформацію, читають виразно, самостійно будують висловлювання; проявляють фантазію, малюють словесні картини, виконують завдання на розуміння прочитаного; експериментують зі словами; перетворюють інформацію на асоціативну схему; взаємодіють усно; висловлюють припущення на основі почутого; ставлять запитання; беруть участь у колективному обговоренні, висловлюють власне ставлення до змісту прослуханої інформації; зіставляють прослухані повідомлення  за змістом, користуються формулами мовленнєвого етикету, дотримують правил спілкування.

 

Тип уроку урок формування компетентностей (урок-квест)

Обладнання набір кольрових цеглинок lego для кожного учня, мультимедійні

матеріали, «щоденник вражень»,  картки  для формувального оцінювання.

 

Форми роботи: фронтальні, індивідуальні, парні, групові.

Методи роботи: діяльнісні,  інтерактивні, практичні, наочні, словесні.

Меседж уроку: Як не любить свій край! «Учись, юначе, в місті та селі, навчайся правди, а не страху. Не рви коріння з рідної землі, та кроною живи без даху» (Олекса Палійчук)

Карта уроку https://docs.google.com/presentation/d/1Vok6CNlIwGIDP6zbDIsnIhazddgxaq2v/edit?usp=sharing&ouid=115525250023620234833&rtpof=true&sd=true

C:\Users\user\Desktop\websiteplanet-qr.pngІ. Організація класу                                       

Доброго ранку, сонце і вітер!

Доброго ранку, ліси і поля!

Доброго ранку, плането Земля!

А всім присутнім

Зичимо здоров'я і добра!

А тепер до роботи

Братись пора!

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку

-          Сьогодні у нас буде незвичайний урок, а урок-подорож.

Послухайте уважно рядки вірша і подумайте, по якій країні ми будемо подорожувати?

 

рідний край_1656146818+++++++++++++++++++++++++++++++++_page-0005.jpg     Дитино, глянь навкруг, яка твоя земля:

     Красива, дивовижна і єдина.

    Усе тут дороге: ліс, гори і поля,

     Це рідний край, це – ….  (Україна)

 

Діти, щоб подорожувати, потрібно обрати вид транспорту. Часу у нас мало, а країна наша –  велика і неосяжна…

Отже, нам потрібен дуже швидкий транспортний засіб.  Відгадайте загадку:

В синім небі путь моя.

Швидше всіх літаю я.

Маю крила, хоч не птах.

Люди звуть мене … (літак)

-          Для подорожі літаком нам потрібен маршрутний лист і компас.

рідний край_1656146818+++++++++++++++++++++++++++++++++_page-0006.jpg

 

МАРШРУТНИЙ ЛИСТ

 

1. Успішний старт     

2. Клуб кмітливих

3. Рідний край

4. Анаграми

5. Їдемо далі

6. Наші поети

7. А ми -  маленькі українці

 

 

 

 

ІІІ. Ознайомлення з  темою уроку

 

Зупинка «Успішний старт»

    Сядьте вільно, розслабтесь, закрийте очі. Уявіть себе в нашому чарівному літаку . Ви сидите, вас ніхто не тривожить, вам зручно, спокійно, затишно і тільки звуки двигуна чути.  Ваше серце сповнюється любов ю і добротою. А за віконцем пропливають чудові картинки природи нашої рідної Батьківщини. Нема нічого прекраснішого за українські краєвиди. Наче промінчик сонця, вони зігрівають душу кожного. Як не любить такий край! Природа -  душа землі, Україна – безцінний діамант. Пропоную переглянути відео, помилуватися мальовничими краєвидами .

 

«Зарядися енергією природи. Україна. Моя країна»

https://www.youtube.com/watch?v=Z5XdLJ_j80c

 

«Передбачення»

-         Ми розпочинаємо вивчення нового розділу «Як не любить свій край!» Перегляньте  с.80 підручника, початок розділу і спробуйте відчути  настрої та почуття, які передані в цих творах.  Зазирніть у зміст і дізнайтеся, які твори та жанри нам пропонує автор підручника.  Так, ви правильно все зрозуміли, про нашу рідну Україну, наш рідний край, Батьківщину.

 

рідний край_1656146818+++++++++++++++++++++++++++++++++_page-0012.jpgРобота з «хмарою слів»

 

-         З якими словами  у вас асоціюється словосполучення “Рідний край»”?

На контурі будиночка протягом 1 хвилини запишіть слова-асоціації.

Потім презентуйте свою роботу.

 

 

 

 

 

 

 

 

Розшифруй анаграми і склади асоціативний кущ до теми «Рідний край»

рідний край_1656146818+++++++++++++++++++++++++++++++++_page-0013.jpg

Робота у групах   

 

Представникигруп по черзі називають по одному слову, стежать за тим, щоб не повторювати слова. Якщо хтось із учнів називає слово, яке вже є у хмарі, підкреслюємо його. Таку роботу проводимо доти, доки не прочитаємо всі слова у хмарах.

Далі варто з’ясувати, які слова є в усіх хмарах, зустрічаються найчастіше. (Діти можуть піднімати руки.)

-         Чому саме ці слова є спільними для багатьох хмар?

Зупинка «Клуб кмітливих»

Завітаємо до клубу кмітливих,  можливо там нас чекає підказка, що робити далі?

Вікторина «Наша славна Україна» ( з використанням цеглинок LEGO)

https://www.youtube.com/watch?v=HVqWhN04OKw

 

ІІІ.Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

 

рідний край_1656146818+++++++++++++++++++++++++++++++++_page-0045.jpgРобота з віршем В.Гринько

« Рідний край» (с.81)

 

  1. «Читаємо для себе» Самостійне мовчазне читання учнів.
  2. «Робота зі словами». Аналіз розуміння змісту

-         Чи є у вас запитання?

-         Які слова незрозумілі?

-         Поясніть: водограй, розмай; на вічних пагорбах і долах; Святоград.

           Розмай– тут: що-небудь буйно 

           розквітле, зелене (ліс, гай і т. ін.).

          Ліщина– рід кущів та дерев з плодами – горішками.

 

  1. рідний край_1656146818+++++++++++++++++++++++++++++++++_page-0049.jpgГра «Цікаві місця України»

-         Діти, а в яких куточках нашої рідної України хотіли б побувати ви?

(працюють з роздруківкою “Цікаві місця України”)

 

Майдан Незалежності, Дім з химерами, Кам’янець-Подільський замок, Києво-Печерська лавра, Софійський собор у Києві, Хортиця, Золоті Ворота, Музей Писанки, Національний парк «Софіївка», Одеський національний театр опери та балету.

 

https://www.youtube.com/watch?v=5AYzq0aETVU

Занотуйте до свого щоденника вражень, у яких куточках України ви хотіли б побувати?

  1. Вправа «Мікрофон»

-         Як авторка передає свою любов до Батьківщини?

-         Яка головна думка вірша?

ПРИКРАШАЙ, ШАНУЙ СВІЙ КРАЙ, ДІМ СВІЙ, БАТЬКІВЩИНУ!

 

Опишіть словами, як це треба робити.

 

  1. «Читання разом з другом/подругою»

C:\Users\user\Desktop\ilovepdf_pages-to-jpg\рідний край_1656146818+++++++++++++++++++++++++++++++++_page-0051.jpgОберіть собі друга/подругу для читання, домовтеся, хто буде починати вірш, а хто – продовжувати.

Читаємо, як відчуваємо; відпрацьовуємо паузи.

 

Вправа «Увага! Розшукується відповідь!»   

Шукаємо і читаємо  слова, що римуються.

Шукаємо і читаємо спонукальне речення.

Водограй – розмай

 Гай – край

Батьківщина – стежина

Пам’ятай – не забувай

кубик Блума Україна.png 

 

Кубик Блума «Україна»

 

(діти кидають кубик Блума, яке питання випаде,

 на нього дають відповідь)

 

 

 

 

C:\Users\user\Desktop\ilovepdf_pages-to-jpg\рідний край_1656146818+++++++++++++++++++++++++++++++++_page-0053.jpgЗупинка  «Анаграми» 

 

Загадковий запис 

 

             УРДЄАМЕН

             ГОЇКРАЇНИНЕ

             ОГУРДЄАМ

             ГОДНІПРА

 

(Немає другої країни, немає другого Дніпра)

 

 

 

 

  1. Фізкультхвилинка про Україну

https://www.youtube.com/watch?v=8HvWHkDLDqM

Зупинка «Їдемо далі»

 

Робота з віршем О.Палійчука  «Київ» (с.81)

 

  1. Вправа «Інтерв’ю»

-         Що ти знаєш про нашу столицю?

-         Звідки походить її назва?

-         Що найчастіше обирають гості Києва із собою, повертаючись додому?

 

  1. Вправа «Перевтілення»

Обирають учня, який виконає роль автора, О.Палійчука. Учитель чарівною вчительською паличкою перевтілює учня на автора.

C:\Users\user\Desktop\ilovepdf_pages-to-jpg\рідний край_1656146818+++++++++++++++++++++++++++++++++_page-0058.jpgУчень-автор: Мене звати Олекса. Я народився на Волині, але мешкаю у Києві. Запрошую вас у подорож Україною і Всесвітом. Читаючи, ви ширше пізнаєте світ, розвинете мовлення, кмітливість, навчатиметеся культури і розуміння прекрасного. Мої твори вчать людяності, любові до природи.

  1. Елементи сторітелінгу «Інтерв’ю з киянкою»

Заздалегідь обирають «ученицю-киянку», яка презентує своє рідне місто, учні можуть запитувати  її про Київ.

 

https://vseosvita.ua/library/prezentacia-ta-video-do-uroku-kiiv-stolica-ukraini-kiiv-duhovnij-ta-politicnij-centr-ukraini-majdan-nezaleznosti-80361.html

 

 

  1. Читання вірша «Київ» за вибором учнів  - «щоденні 5»

Оберіть спосіб читання вірша «Київ», прочитайте:

C:\Users\user\Desktop\ilovepdf_pages-to-jpg\рідний край_1656146818+++++++++++++++++++++++++++++++++_page-0071.jpg-читання для себе (мовчазне),

- разом з другом/подругою,

-читання самостійно  вголос.

 

  1. Словникова робота 

 

Зупинка «Наші поети»

Сенкан «Україна» 

 

 

Новый_рисунок-removebg-preview (1).pngIV.  Підсумок уроку. Рефлексія

 

Зупинка «А ми -  маленькі українці»

На ваших партах є сердечка. Візьміть їх і напишіть , що ви побажаєте нашій Україні?Давайте розмістимо їх на карті України, щоб наша Батьківщина була захищена теплом наших сердець.

(Дії учні супроводжують побажаннями для рідної Вітчизни, наприклад: «Я бажаю любій Україні добра, радості, миру, безпеки, процвітання, щастя, мудрих людей, щирості, доброзичливості, краси, спокою, здобутків тощо»).

Я бажаю вам, щоб всі ваші мрії здійснилися! Не забувайте, що ви – діти землі, що зветься Україною. Любіть Батьківщину. Вона у вас єдина.

ЛюбітьУкраїну, як сонце, любіть,

Як вітер, і трави, і води.

Красу її, вічно живу і нову,

І мову її солов’їну.

Всім серцем любіть Україну свою –

І вічно ми будемо з нею!

 

     1. Гра «Скажи  чесно оплеском»

Якщо «так» - плесніть руками, якщо «ні», - руки спокійно лежать на парті.

 

Я гарно працював/працювала на уроці.

Мені сподобався урок.

Я вмію виразно, дотримуючись пауз, читати вірші.

C:\Users\777\Desktop\Лариса открытый урок\фотоапарат.pngЯ вмію запитувати і добре відповідати на запитання.

Мені цікаво було працювати разом з другом/подругою.

  1. Домашнє завдання. Вправа “Фотоапарат”
  •            Створимо вернісаж краєвидів тих місць, де ви побували влітку. У когось це може буде  тільки один кадр, а хтось намалюює декілька кадрів.
  • Вивчимо напам’ять вірш «Рідний край», виразно читаємо вірш «Київ».

 

  1. тепломір успіху - пінтерест марта макарчук.jpgСамооцінювання  з lego «Тепломір успіху»

Оцініть цеглинками лего свою роботу на уроці.

 

 

Слово вчителя

 

Що сказати хочу, друзі,

Як сказав один поет:

Виростайте, пізнавайте,

А не знаєте – вивчайте

Знань у скриньку наховайте.

Вони в світі найдорожчі

І не купиш їх за гроші.

Ви, мої старанні  учні,

Працювали- супервправно!

 

Тема уроку Науково-художні твори. О.Караванська «Вишиванка»

Мета уроку Формувати ключові компетентності:

соціальну:продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та в парі;

надавати зворотній зв’язок учням, підтримувати учнів у навчанні шляхом

формувального оцінювання;

загальнокультурну:усвідомлювати свою громадянську позицію, належність до української нації з її традиціями;

предметні:  ознайомити з особливостями науково-художніх творів; навчати учнів свідомо читати й аналізувати  такі твори; удосконалювати навички правильного читання;  розвивати  мовлення та мислення учнів,  критичне  мислення, увагу і спостережливість. Виховувати повагу до українських традицій.

Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть розрізняти науково-художні твори, аналізувати їх зміст, доводити своє міркування, висловлювати свою думку.

Тип уроку Урок засвоєння нових знань

Обладнання  мультимедійна презентація, відеоматеріали (руханка),

набір для формувального оцінювання, ноутбук/планшет.

Технології навчання технологія формування критичного мислення,  елементи інтегрованого навчання.

Форми роботи: фронтальні, індивідуальні.

Методи роботи: діяльнісні,  інтерактивні, практичні, наочні, словесні.

 

Карта уроку:

І. Організація класу

Вчитель:

                   Доброго ранку ВСІМ!

                   На уроці  нашім будем дружно працювати,

                  Щоб змогли на всі питання повні відповіді дати.

 

Психологічні настанови до уроку «Сворюємо настрій»

 

-Відчуємо себе часточкою колективу і скажемо собі:

-Я прийшов на урок для чого?/Учитися/

-Треба бути якими?/Уважними,працьовитими/..
- Зі мною хто?/Мої друзі/

-Вони мене що?/Поважають/

Мені це як?/Приємно/

Я готовий до чого?/До успішної роботи/

 

Учитель: Бажаю всім учням гарного настрою,легкого засвоєння теми.

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

1.Бліц-опитування

 - Що таке вишиванка?

- Чи є у вас вишиванка? Звідки ця вишиванка  у  з’явилась у вашій родині?

- Чи вміють вишивати ваші мами та бабусі?

- Чи хотіли б ви перейняти це вміння від них?

- Коли ви одягаєте вишиванку?

2. Розповідь учителя (презентація) «досліджуємо медіа»

         https://www.youtube.com/watch?v=957PXZjkZuA

Всесвітній день вишиванки — міжнародне свято, яке покликане зберегти споконвічні народні традиції створення та носіння етнічного вишитого українського одягу. Дата проведення — щороку в третій четвер травня.  Ідеєю свята є збереження українських цінностей та їх популяризація серед молоді та населення загалом. Свято не передбачає обов'язкових заходів, окрім одягання вишиванки. Хоча протягом усієї історії заходу з ініціативи студентів, школярів, громадських та культурних діячів проводяться концерти, хода, конкурси, вечорниці, ярмарки. Саме ж свято запрошує кожного свідомого громадянина до абсолютно простого вчинку — одягнути вишиванку і в ній піти на роботу чи на навчання. Разом із тим, така дія має глибокий контекст, адже йдеться про вираження своєї національної та громадянської позиції, культурну освіченість та духовну свідомість. Як показує досвід, люди в День вишиванки завжди піднесені та усміхнені[3], адже в стародавньому одязі закодовано багато символів сили, добробуту, краси та оберегів.

У цей день вже традиційно організовують цікаві конкурси у мережі, наприклад, «Найкраща вишиванка» або «Найкраще фото» у вишиванці. Фото у вишиванках викладають у мережу не лише жителі України, а також і українці за кордоном.

ІІІ. Мотивація навчальної  діяльності. Повідомлення теми уроку

Сьогодні на уроці ми прочитаємо текст під назвою «Вишиванка», який є уривком з твору О.Караванської «Стильна книжка для панянки».

Вправа «Передбачення»

Передбачимо, про що йтиметься мова в тексті?

ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

Опрацювання вступу до розділу

-         Твір, який ви прочитаєте, належить до науково-художніх творів. А чим такий твір відрізняється від інших? Дізнайтеся про це, читаючи вступ до розділу.

Читання тексту вчителем

-         Що таке вишиванка? Як авторка пояснює це слово?

Словникова робота

Читання слів, записаних на дошці пошепки, самостійно мовчки. Назвіть іменники. З’ясуйте їх значення, поєднуючи слова та їх пояснення. (Також у зошиті з читання)

Вишиванка -       обірвані кінці частини тканини

Реліквія -             вишита сорочка

Пацьорки-           річ, яку особливо шанують

Назвіть слово, яке має подвійний наголос.

Читання тексту учнями

-         Читаючи, зверніть увагу на правильне читання слів із словникової роботи.

Аналіз тексту з елементами вибіркового читання

-         Прочитайте, як авторка пояснює, що таке вишиванка.

-         Чому на сорочках вишивали різні візерунки?

-         Що вони символізують?

-         Що робило вишиванку унікальною?

-         Чим відрізняються вишиванки? Доведіть словами з тексту.

-         Якою буває традиційна українська вишиванка?

-         Якою є сучасна вишиванка?

-         Доведіть, що текст належить до науково-художніх творів.

 

Самооцінювання

-         Хто вважає, що правильно дав відповіді на всі питання, поплескайте в долоні.

-         Хто думає, що  помилявся, обійміть себе.

-         Хто нічого не зрозумів і нічого не відповів, потупотіть ногами і подумки скажіть собі: «в мене все вийде!»

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

Читання тексту з позначками (зошит з читання)

Учні повторно читають текст, заповнюють таблицю.

 

Фізкультхвилинка  

 

      https://www.youtube.com/watch?v=3suQb7il4kM

 

 

Вправа на розвиток навичок читання

 

-         Знайдіть і прочитайте речення зі словами із словникової роботи.

 

Гра «Розвідники»

Полічіть, скільки разів слово «вишиванка» зустрічається в тексті.

 

Вправа «Встановіть відповідність»

Установіть відповідність між особливостями вишиванки та назвою регіону, де її було створено.

 

C:\Users\user\Desktop\4 урок\рівневе оц.PNGСамооцінювання за рівневою шкалою на уроці

 

 

Оцініть свою роботу  на уроці.

 

Домашнє завдання

 

Прочитати текст, розказати дорослим про

 Вишиванку. На наступний урок можна прийти

у вишиванці

 

VІ. Підсумок уроку.

Вправа «Відкритий мікрофон»

         Сьогодні я дізнався…

         Було цікаво…

         Було складно…

         Я зрозумів (-ла), що…

         Тепер я зможу…

         Я навчився (-лася)…

         У мене вийшло…

Слово вчителя 

Збіг урок наш, як коротка мить.

(Дуже швидко час біжить).

Ще попереду у нас багато кроків,

І цікавих, і важких уроків.

Завдання покличуть у майбутнє,

Найскладніше ж завдання – життя.

Так старайтесь вправно все вивчати!

Пам’ятайте: учня скарб – життя!

 

 

 

 

УКРАЇНСЬКА МОВА

 

Тема уроку Речення окличні та неокличні

Мета уроку Формувати ключові компетентності:

соціальну:продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та в парі;

надавати зворотній зв’язок учням, підтримувати учнів у навчанні шляхом

формувального оцінювання;

загальнокультурну:усвідомлювати роль мови  в житті людини;

предметні (мовна):  закріпити й узагальнити вивчене про окличні та неокличні речення; формувати вміння інтонувати окличні та неокличні речення; закріплювати вивчене про речення за метою висловлювання; поглиблювати вивчене про частини мови. Розвивати грамотне усне й писемне мовлення,  критичне  мислення, увагу і спостережливість. Виховувати повагу і шану до рідної мови.

Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть розрізняти речення за метою висловлювання, інтонувати речення відповідно до його виду, доводити своє міркування, висловлювати свою думку.

Тип уроку Урок  вироблення і закріплення  умінь і навичок

Обладнання  мультимедійна презентація, відеоматеріали (руханка),

набір для формувального оцінювання, ноутбук/планшет.

Технології навчання технологія формування критичного мислення,  елементи інтегрованого навчання.

Форми роботи: фронтальні, індивідуальні.

Методи роботи: діяльнісні,  інтерактивні, практичні, наочні, словесні.

 

Карта уроку:

І. Організація класу

  1. Ранкові  вітання.

Вчитель:

 

Раді друзів ми вітати

і урок наш розпочати

Будемо навчатись гарно

швидко, весело і вправно.

 

 

 

 

 

  1. Психологічна настанова «До успіху»

 

Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Пропоную з посмішкою та старанням  провести цей  урок і отримати задоволення від власних успіхів.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка домашнього завдання.

Перевіримо домашнє завдання (взаємоперевірка за зразком).

-         Які бувають речення за метою висловлювання?

 

               Усна  техніка самооцінювання «Сигнали рукою»

Вчитель/-ка домовляється з учнями про використання сигналів. Наприклад:

 «Я розумію, які є види речень за метою висловлювання і можу пояснити» — це великий палець руки вгору

«Я все ще не розумію….» — великий палець відвести вбік

«Я не зовсім упевнений чи впевнена у …» — великий палець відвести вниз.

Коли учні продемонстрували свої сигнали, учитель/-ка опитує учнів:

- Що саме ви не зрозуміли? У чому відчуваєте невпевненість?

- Що ви зрозуміли й можете пояснити?

сигнали рукою.jpg 

 

          

 

 

 

 

 

 

  1. Вправа-перевірка з lego «Відгадай частину мови»

https://www.youtube.com/watch?v=hqx9ergBZ_w

 

  1. Сенкан «Речення»

 

Складаємо сенкан — це вірш, який складається з п'яти рядків. Він складає інформацію і факти у стисле висловлювання, яке описує, віддзеркалює тему.

Форма сенкану:                                                          наприклад:

1-й рядок – тема (1 слово, речення);                       речення

2-й рядок – опис (2 слова, яке воно?);                    сказане, точне

3-й рядок – дія (3 слова, пов'язані з темою);         виражає, називає, утворює

4-й рядок – речення із 4 слів, почуття;                виражає закінчену думку

5-й рядок – 1 слово (синонім, узагальнення)          думки

ІІІ. Мотивація навчальної  діяльності

Наш мудрий український народ давно зрозумів, що реченням  можна виражати свої думки.

У свій «щоденник вражень» пропоную записати мудрий вислів про слова – «Слово – не горобець, вилетить , не впіймаєш».

 

ІV. Повідомлення теми уроку

-                Нас чекає сьогодні урок, на якому продовжимо досліджувати речення, інтонувати їх, складати власні.

 

  1. Хвилинка каліграфії

Мм          ми

мишка

Для маленької мишки й кішка – страшний  звір.

Трамвай, мільйон, взимку

-         Як ви розумієте прислів’я про мишу?

-         Знайдіть у прислів’ї прикметник, з яким іменником він пов’язаний?

-         Поясніть правопис слів нижнього рядка.

-         Визначте,  якого роду іменник мишка.

-          

V. Сприймання та засвоєння нового матеріалу

Навчальний диктант

Наша  мова  бере початок із сивої глибини віків. Кожна епоха дарує людству нові відкриття, але найбільшим винаходом людини було письмо. Виникнення письма має надзвичайно важливе значення в історії  народу.  Рідна мова! Запашна, співуча, гнучка,милозвучна, сповнена музики й квіткових пахощів. Мова – душа народу.   Ми – українці. Мова наша – українська. Це мова , якою ми розмовляємо, мова нашої держави.

 

Перевірка диктанту з коментуванням орфограм.

Розповідних неокличних речень…

Окличних речень…

Спонукальне окличне…

 

 Фізкультхвилинка

 

1.     Робота з підручником, тренувальні вправи

 

Вправа 294, стор. 117-118

 - Прочитайте вірш в особах, дотримуючись відповідної інтонації

- Хто є героями діалогу?

- А можливо, відповідь відсутня? Чому? Доповніть речення дієсловами з тексту.

 

«Досліджуємо текст»

 

Вправа 295 стор. 118

Прочитайте рубрику «Допомога»

Що таке репліка?

Прочитайте подані у вправі репліки. Які ці речення за метою висловлювання? Дайте відповіді на запитання усно. Запишіть запитання та відповіді до них. Поставте відповідні розділові знаки.

 

Колективна перевірка роботи.

 

 

2.     Фізкультхвилинка

 

Відпочинемо сьогодні з звірятками, дуже схожими на мишей. Знаєте таких?

Це «Хом’ячки»

      https://www.youtube.com/watch?v=3suQb7il4kM

 

 

 

VI. Закріплення набутих знань, формування вмінь

 

Вступне слово вчителя

-         Сьогодні ми будемо театралізувати діалог сливи і вітру. Що ви знаєте про сливу? Прослухайте цікаві факти про дерево та про його плоди.

 

Факти про сливи

  1. Як не дивно, але в Китаї вони вважаються символом зими.
  2. Сливове дерево може жити в середньому близько 25-30 років, але плодоносити воно при цьому буде лише протягом 10-15 років.
  3. Із слив готують  різні напої.
  4. Категорично не слід висаджувати помідори або картоплю поруч зі сливами, так як ці рослини притягують грибок, смертельно небезпечний для сливових дерев.
  5. На Балканському півострові ще в давнину існувала традиція, згідно з якою людина, що бажає, щоб священик відпустив йому гріхи, посадив сливове дерево біля дороги. Саме тому в балканських країнах і зараз так багато ростуть всюди слив, наприклад, в Албанії та Сербії.

 

Прочитайте самостійно вірш і підготуйтеся до театралізації.

 

Театралізація

Стор. 118, вправа 296

 

 «Письмо для себе»

Списування під самодиктування.

-         Упишіть пропущені розділові знаки.

Перевірка роботи.

 

Самооцінювання

 Оцініть свою роботу (ручкою на полях зошита біля щойно виконаної вправи намалюйте  смайлик:  якщо було важко  - сумний, була потрібна допомога, але завдання виконано – спокійний, було легко - веселий)

154612103541534676841354111_14672.jpg

 

 

Усне взаємооцінювання «Незавершені речення»

 

Розкажіть про відповіді, які ви почули від свого друга/подруги

  1.  Найкраще (ім'я) вдалося...
  2.  У (ім'я) були труднощі з…/ У (ім'я) не було труднощів з …

 

  1. Домашнє завдання

 

Вправа 297, стор. 118 прочитати продовження вірша, поданого у вправі, з відповідною інтонацією. Спишіть вірш. Укажіть види речень за метою висловлювання та інтонацією.

 

IX.  Підсумок уроку. Рефлексійний аналіз

 

-         Які бувають види речень за метою висловлювання?

-         Які бувають речення за інтонацією?

-         Які розділові знаки можуть стояти в кінці речення?

-          

 

 

C:\Users\user\Desktop\2 відм прикм ж р\тепломір успіху.jpg3.     Самооцінювання з lego «Тепломір успіху»

Оцініть цеглинками лего свою роботу на уроці –

підніміть угору цеглинку  відповідного кольору.

 

 

 

Слово вчителя

Вже закінчився урок.

І дзвенить для нас дзвінок.

Працювали добре друзі.

Відпочиньте по заслузі.

 

 

Тема уроку Закріплення та узагальнення вивченого про речення

Мета уроку Формувати ключові компетентності:

соціальну:продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та в парі;

надавати зворотній зв’язок учням, підтримувати учнів у навчанні шляхом

формувального оцінювання;

загальнокультурну:усвідомлювати роль мови  в житті людини;

предметні (мовна):  закріпити й узагальнити вивчене про речення; формувати вміння інтонувати речення відповідно до його виду; закріплювати вивчене про частини мови. Розвивати грамотне усне й писемне мовлення,  критичне  мислення, увагу і спостережливість. Виховувати повагу і шану до рідної мови.

Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть розрізняти речення за метою висловлювання, інтонувати речення відповідно до його виду, доводити своє міркування, висловлювати свою думку.

Тип уроку Урок  вироблення і закріплення  умінь і навичок

Обладнання  мультимедійна презентація, відеоматеріали (руханка),

набір для формувального оцінювання, ноутбук/планшет.

Технології навчання технологія формування критичного мислення (кубування, кероване читання),  елементи інтегрованого навчання.

Форми роботи: фронтальні, індивідуальні.

Методи роботи: діяльнісні,  інтерактивні, практичні, наочні, словесні.

 

Карта уроку:

І. Організація класу.

  1. Ранкові  вітання.

Вчитель:

 

Ви, мої розумні учні,

Вже дзвінок гучний почули?

На урок усіх скликає,

До роботи спонукає!

То, будь ласка, не баріться

До роботи вже беріться!

Домовляймось не шуміти.

На уроці не дрімати,

а знання мерщій хапати.

Щоб не було в нас мороки.

Всі готові до уроку?

 

 

 

  1. Психологічна настанова.

-                Я рада вас бачити. Я передаю частинку свого тепла і гарного настрою вам, а ви передайте його один одному.

-                Нас чекає сьогодні урок, на якому будемо вивчати рідну мову разом з ….

 Як гадаєте? (відповіді-припущення дітей ) Цікаво? Згодом ви все дізнаєтеся.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Перевірка домашнього завдання

                 Самооцінювання

001-0x0.jpgОцініть свою роботу (простим або кольоровим олівцем намалюйте  смайлик:  якщо було важко  - червоний, була потрібна допомога – жовтий, було легко - зелений)

 

 

C:\Users\user\Desktop\ЗАКАЗ++\Куб Блума кольоровий.png 

 

  1. Кубик Блума

Повторення вивченого про частини мови

1.НАЗВИ, яку частину мови називають іменником

2. ПОЯСНИ, як змінюються числівники

3. ЧОМУ деякі іменники пишуться з великої букви

4. ПРИДУМАЙ  антоніми до прикметників зимовий, теплий

5. ПОДІЛИСЬ, як визначити час дієслів

6. ЗАПРОПОНУЙ речення із словом мова

 

001.jpgІІІ. Мотивація навчальної  діяльності

Робота з «хмарою слів» (узагальнення вчителем відповідей учнів)

Прикметники  роблять нашу мову багатою, яскравою, образною, допомагають точніше висловити думку, допомагають описувати картини, впізнавати предмети, змальовувати зовнішність, портрети, складати тексти-описи).

Пам’ятайте, що слова – це кольорове каміння.

Мало їх назбирати – треба ще навчитись з них візерунки викладати.

Отож, діти, вчіться створювати візерунки зі слів у речення.  Збагачуйте своє мовлення. Саме сьогодні відзначають Міжнародний День рідної мови.

 

ІV. Повідомлення теми уроку

Сьогодні розпочинаємо вивчати новий розділ «Речення». Окремі теми цього розділу ви вивчали в 2 класі, тому на уроці ми повторимо те, що знаємо про речення.

Загадка

Хоч в усній мові нас немає,
а на папері мовчимо,
та все, що ти читаєш, друже,
сприймати правильно вчимо.
Хто ми?
Відповідь на загадку: Розділові знаки

Де вони зустрічаються? Відгадавши загадку, ви, мабуть здогадалися, що сьогодні на уроці ми пригадаємо, що знаємо про речення. 

 

  1. Хвилинка каліграфії

Бб           бі

білка

Прудку білку ловити – тільки ніжки втомити.

Бджола, бібліотека, Батьківщина

-         Як ви розумієте прислів’я про білку?

-         Знайдіть у прислів’ї прикметник, з яким іменником він пов’язаний?

-         Поясніть правопис слів нижнього рядка.

Навчальний диктант

Моя Батьківщина
Україна — це моя рідна земля. Вона розбуджена бурхливою грозою. Красива і уквітчана ця земля весною. Щедра і різнобарвна восени. Строга і засніжена зимою. Солодка і пахуча в теплі літні дні. Понад дорогами стоять явори багатирями. Високі гори вдивляються в синю височінь. Сивовусий Дніпро пливе через усю українську землю. Він поспішає розказати Чорному морю про гостинність її народу.  

Перевірка диктанту з коментуванням орфограм

Фізкультхвилинка Ennie and Yoyky

 

https://www.youtube.com/watch?v=W2fHg0qGI14

 

V. Вивчення нового матеріалу

 

4.     Робота з підручником, тренувальні вправи

Опрацювання таблиці

Вправа 290, стор. 116

Розглянемо таблицю та обговоримо її зміст.

-         Які види речень є за метою висловлювання?

-         Які почуття висловлюємо за допомогою окличних речень?

-         Які речення називаємо окличними?

Самостійне виконання вправи 291 стор. 116

-         Прочитайте вірш

-         Полічіть і скажіть, скільки речень в цьому вірші.

-         Завдання на вибір – спишіть питальне речення.  Спишіть спонукальне речення.

-         Перевірка  роботи.

 

5.     Цікаві факти про вишню

-         У тексті автор описує красу весняної природи. Героїнею тексту є дерево. Відгадайте загадку про плід цього дерева.

Солоденька, червоненька
Оця ягідка маленька.
Має кісточку тверду.
З’їм її, коли знайду.
(Вишня)

До  наших  днів  дійшла  народна  легенда  про  вишню.

    У  легенді  розповідається,  як  на  нашу  землю  напали  вороги.  Одна  сім’я  стала  на  захист    своєї  домівки:  п’ятеро  братів,  мати  і  батько  -  всі  загинули.  А  доньку  мати  заховала.  І  от  коли  пішли  вороги,  донька  вийшла  зі  схованки  і  поховала  матір  у  саду.  Виросло  на  цьому  місці  деревце.  Вкрилося  воно  білим  цвітом,  а  потім  зачервоніло  ягодами.  З’їла  донька  одну  ягідку  і  заснула.  Сниться  їй,  що  матір  лагідно  шепоче  до  неї:  «Видиш  ня,  доню,  видиш  ня?»  І  з  того  часу  називають  це  дерево  вишнею.  Воно  є  символом  матері  і  землі.

    Алла  Коваль  розповідає  нам,  що  у  сиву  давнину  наші  предки-слов’яни  зустрічали  Новий  рік  не  з  ялинкою,  а  із  квітучою  вишнею.  Незадовго  до  свята  діжку,  в  якій  росло  деревце,  вносили  до  хати.  В  теплі  розвивалися  бруньки,  і  дерево  рясно  вкривалося  ніжним  молочно-білим  цвітом.  Навколо  новорічної  вишні  люди  веселились  -  водили  хороводи,  співали  пісні.  Квітуче  деревце  залишалося  в  хаті  аж  до  весни.  Потім  його  висаджували  в  теплу  землю.

 

Не всі вишні їстівні. Знаменита японська сакура – це теж один із видів вишні. Сакура – національне дерево Японії. Плоди сакури неїстівні.

 

«Досліджуємо медіа»

https://www.youtube.com/watch?v=HY_m4trLfUA

 

 

 

VI. Застосування знань, умінь і навичок

 

  1. Читання з передбаченням

Виконання вправи 292  с.117

-         Читання тексту

-         Змістовний аналіз тексту

-         Переказ тексту

-         Мовний аналіз тексту

-         Прочитайте речення, в якому дієслово вживається у переносному значенні

-         Прочитайте окличні речення

-         Прочитайте спонукальне окличне речення

-         Поясніть правопис слова пуп’янки

-         Знайдіть в тексті слово з префіксом роз-, поясніть правопис

-         Виконайте завдання вправи самостійно.

Перевірка роботи.

 

 

  1. Домашнє завдання

 

Вправа 293, стор. 117 записати вірш, позначити види речень за метою висловлювання та інтонацією.

 

 

IX.  Підсумок уроку. Рефлексія

     1. Гра «Скажи  чесно оплеском» 

Якщо «так» - плесніть руками, якщо «ні», - руки спокійно лежать на парті .

 

Я гарно працював/працювала  на уроці.

Мені сподобався урок.

Я розрізняю види речень за метою висловлювання та інтонацією.

 .

Мені цікаво було працювати разом з другом/подругою.

 

6.     Підсумки за пів хвилини

Мета: перевірити знання й уміння наприкінці уроку та відповідно

скоригувати подальше навчання

Наприкінці уроку вчитель/-ка просить учнів за 30 секунд підсумувати, що нового вони дізналися та опанували впродовж уроку. Вчитель/-ка засікає час, учні по черзі за 30 секунд розповідають про свої нові знання та вміння.

 

 

7.     Самооцінювання

У кожного з вас є на парті малюнок з ягідками вишні. По черзі підійдіть до дошки. Залиште свою вишеньку на дереві:  якщо працювати  на уроці для вас було легко –  високо; якщо виникали труднощі, була потрібна допомога – посередині. Якщо все здалося важким і незрозумілим – низько.

 

Слово вчителя

 

 

Що сказати хочу, друзі,

Як сказав один поет:

Виростайте, пізнавайте,

А не знаєте – вивчайте

Знань у скриньку наховайте.

Вони в світі найдорожчі

І не купиш їх за гроші.

Ви, мої старанні  учні,

Працювали

супервправно!

 

 

 

docx
Додано
28 січня
Переглядів
189
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку