Конспект уроку з української мови у 4 класі за програмою науково-педагогічного проекту «Інтелект України»

Про матеріал
Поняття про ступені порівняння прикметників. Правопис -н- і - нн-прикметниках. Правопис не з прикметниками. Узагальнення відомостей про дзвінкі й глухі приголосні ( урок №10, частина 5)
Перегляд файлу

План-конспект уроку читання

 

Клас: 4

Тема: Остап Вишня — видатний письменник-гуморист. Гумор. “Моя автобіографія”.

Мета: 

  • ознайомити учнів із життям і творчою спадщиною письменника- гумориста; 
  • формувати вміння працювати з текстами; 
  • сприяти розвитку логічного мислення учнів,   зв’язного мовлення; 
  • виховувати любов  до рідного слова, оптимістичне  світобачення, почуття гумору, естетичний смак.

Обладнання: презентація, зошит з друкованою основою Українська мова та читання 4 клас, частина 8 (Науково-педагогічний проєкт «Інтелект України» І. В. Гавриш, Н. Ф. Андрєєва, В. І. Пімонова), аудіо та відео матеріали.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

1.1. Привітання

Усі сідайте тихо, діти.

Домовляймось – не шуміти,

Руку гарно підіймати,

На уроці не дрімати,

А знання мерщій хапати.

  • Перевірте чи у всіх на парті є зошит з друкованою основою Частина 8. У кого немає, то піднесіть руку.

 

2.2. Мотивація навчальної діяльності

  • Сьогодні на уроці ми познайомимося з новим твором, будемо його читати та аналізувати і звичайно знайдемо хвилинку для відпочинку.
  1. Перевірка домашнього завадння
  • Чи всі виконали домашнє завдання? 
  • Чи виникли якісь питання під час виконання домашнього завдання?
  1. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок

2.1. Вправи для вдосконалення навичок читання

(слайд 1-4)

  • Але для початку ми з вами виконаємо мовну розминку і попрацюємо зі скоромовкою. 
  1. Артикуляційна вправа “коник”
  • Відкрити рот, присмоктати язик до піднебіння  і різко відірвати, клацнувши ним. Рахунок: 1-2.
  1.               Артикуляційна вправа “чистимо зуби”
  • Робимо широку посмішку, показуємо свої гарненькі зубки. Потім проводимо язиком спочатку по верхніх зубах зліва направо і справа наліво, та саме робимо з нижніми зубками.
  1.               Артикуляційна вправа “повітряна кулька”
  • Щоки, мов кульку, старанно надули, здулася кулька, щоки втягнули. (Надути щоки повітрям, потім втягну­ти їх. Рахунок 1-2.)
  1.               Робота над скоромовкою
  • Прочитайте скоромовку повільно, а потім швидко. Спершу читаємо разом зі мною.

Ніс сміхунчик сміху міх — сміх розсипався на сніг.

     (Діти читають зі мною спершу повільно потім швидко)

  • Хто хоче спробувати прочитати наскільки може швидко?
  • Розумники!

 

  1. Повідомлення теми та мети уроку
  • Сьогодні ми з вами дізнаємося про нового українського письменника Остапа Вишню і прочитаємо уривок з його одного дуже цікавого гумористичного твору і проаналізуємо його.
  1.             Вивчення нового матеріалу

5.1. Ознайомлення з письменником

(слайд 5)

  • Давайте спочатку познайомимося з відомим письменником. Розгорніть ваші зошити з друкованою основою на сторінці 11.
  • Ваше завдання мовчки прочитати завдання 14 в якому йде мова про Остапа Вишню. Читаючи поступово прискорюйте темп. І ще читайте вдумливо і уважно адже після прочитання я задам декілька питань.

https://lh6.googleusercontent.com/lxE1SIhnNNgTWO34fXtp5zUSK_z_gciZ6u3tz9KcWlBQ7nFJYMxS_BwiwYG9dQSTMM2qGmxqvKhlrlU02M8p0aK2SPX_iOGUc40DRW7Q_ld0CsLdD7CvhYYqd_2WHgh6XPNeg8A4lstS-_ts9WpxW8s

  • Підкресліть і запам’ятай справжнє ім’я та прізвище письменника. Хто хоче зачитати що підкреслив? (Павло Михайлович Губенко)
  •  Поясніть, чому сміх (гумор) прирівнюють до ліків. (відповіді учнів)
  • Дякую всім за відповіді!

5.2. Перегляд відео про письменника

  • Зараз пропоную переглянути коротеньке відео з цікавими фактами про життя Остапа Вишні. Дивіться уважно, а після перегляду скажете, що нового вам стало відомо про митця?

https://youtu.be/VYGFfBe0ZaM (з 00:12- 1:18)

  • Отже, що нового вам стало відомо? (відповіді учнів, наприклад 17 дітей у сім’ї, народився у хуторі Чечва на полтавщині)
  • Молодці! Видно, що ви слухали уважно.

5.3. Читання тексту Знайка

  • Тепер подивіться на завдання 15. У ній у нас текст який складається з трьох абзаців. Давайте оберемо трьох учнів які їх прочитають, а інші будуть слідкувати. 
  • Слідкуйте уважно, адже після прочитання ми ознайомся зі значенням слова кредо. І хтось із вас озвучить яким було письменницьке кредо Остапа Вишні.https://lh5.googleusercontent.com/ZVfu60yrx81Wm_EVPK3C2_GBvzL2aswb4QSDO27d6yBxIOtWhph_HrgLkmLzmKTbhDBL_YKIZjX8qBe0iwUWc1-rb2ZgD_gMQpasJ4kmd3Bc4-mdD2StOJFQHLDvuUKbopDCnAt3ktliiC-kqbBhFxo(читають)
  • Отже знайдіть у ваших зошитах зірочку з поясненням слова кредо. Всі знайшли? Хто хоче його озвучити. 
  • Молодці, чудово. Кредо - це життєві погляди, переконання. А яким було письменницьке кредо Остапа Вишні? Хто зачитає?
  • Супер!

5.4. Вправа “Встанови відповідності”

  • А тепер давайте виконаємо завдання 16. Спершу вам потрібно встановити відповідність між терміном та його визначенням.

https://lh6.googleusercontent.com/Qm-yXAwEX1mWrxiXbBGkzWKEHU3m43xEOxGzw4-TG8kp8JeCqyfKAb3TbnOw4VsoFc8P3jeSldqaS6D_WoghWfpQWLowZmHxTie99JCWKeprWNBhnncBRJLRTy9W_mx8KvmislYmKot2x5zsj9yr69M

  • Поміркуйте, чи може чи є небилицею речення:

У песика робота не проста: охороняє від мишей кота. ( так, є)

А чому воно є небилицею? (тому що висміює кота)

  • Чудово! Правильно!

Фізкультхвилинка

  • Давайте з вами трішки перепочинемо та виконаємо фізкультхвилинку.

https://youtu.be/cqa59baDNXU (00:06- 02:00)

  • Добре, сідайте.

5.5. Розгадування ребуса

  • Перед прочитанням твору пропоную дізнатись його назву відгадавши ребус. https://lh5.googleusercontent.com/D5QxPch_nuMcrPu-TJNXKIZytvJHkjzKBIl_TIaSTp9lLYuEwkYa0o3KQV1OWYAXD7h0oA0LXeGl2UaTgNV7EUt9wok5Mf9iS5tIiX9kqe8jGoOcwpM9pPaT5Yuk-5p_r3yybRHYHc55AQ_COPeoVcI
  • Точно! Відгадка це автобіографія.
  • Сьогодні ми з вами прочитаємо уривок з гумористичного твору Остапа Вишні “Моя Автобіографія”.
  • Скажіть, ви знаєте що таке автобіографія? (Автобіографія – літературний жанр; твір, темою якого є життя самого автора, простіше кажучи це опис свого життя.)

5.6. Словникова робота:

Перед тим як ми розпочнемо читати ми навчимося правильно вживати слова, які зустрінуться у тексті і дізнаємось їх значення. Погляньте на вправу 18 на сторінці 12. Там у нас знаходиться тлумачний словничок. Спершу я його зачитаю з поясненнями значень, а потім хтось із вас зачитає самі слова без пояснень з правильними наголошеннями в словах.

.https://lh3.googleusercontent.com/t3aGd07a1o-sfcJLsqEtWVqGbZ32BxapAhzqNE0CJhQ1pK-JR62SITZwdvvnN7hWFohemfZECCLKTjul4_5V-GNNFoFI_OM-SjPJweOCUXWV5MY1RnciLwMDbYOkKABfhZws9lsofnVhhj2SuqbRHc8

  • Чудово!
    1.    Первинне читання тексту комбінованим способом

а) Читання вчителем

  • Отже перейдемо безпосередньо до читання твору. Дивіться на звадання 19. Спершу почну читати я, а ви уважно слідкуйте адже потім я скажу кому продовжувати. Після читання скажете, яким вам здалось дитинство Остапа Вишні, щасливим сумним безтурботним, або озвучите свою версію. (Читаю)

б) Індивідуальне читання

  • А тепер продовжує читати … (питаю ще 3 - 4 учні)

     в) Читання мовчки

  • Добре, молодці! Текст, що залишився, дочитайте мовчки.

https://lh4.googleusercontent.com/_CELU4wfnNn0AONWbu_rm-lZkVH0MwpcYNygUwb0PFT2sFbmf3H2hCVSFLjq10ai1JekCUKGvnzgdZ2hP_guivdqXBbO4tKkEVbvEmxgZ_FtlEYVar6SY1iorKp3Ww0z2VMFpHno-SpmRyDKjRy8nGc

https://lh5.googleusercontent.com/DIFILxm23K07TCu3m2Wc07O4RAev13ja5URdIwRo6rPn9te-ETnSr7KkrUddMBYGZQ9bmrklIBh2bKKhHn_g_r3vcaAovBGT7Unyvvw5JyQCfFu7mkx5N5078MZkT1xn-3kyw90DqcbVtcNbtJAxZAYhttps://lh4.googleusercontent.com/AK4neqgIAB9RcMu2LiJR_gba9V6YJ6quFNz4n7hIK5ql9IGOb3t_UvpBHeTky0s7aP8S1y-jY2yvALAERiGsXR_s0uFn0qIEEZcNxgsvNOSRKCks9_z3v3X5Eq7m-WoQGKeyNXSBdjjTrF9_uEGwoZ4

  • Отже, яким вам здалось дитинство Остапа Вишні?
  • Молодці.

5.8. Читання ланцюжком

  • Отже, зараз ви повинні прочитати цей твір ще раз ланцюжком. Кожен по 2 речення. Починаємо з першого ряду.
  • Чи згадуються у даній частинці тексту імена рідних Остапа Вишні? (так)
  • Назвіть згадані імена. (Мелашка - ім’я сестри і Павло - справжнє ім’я автора)
  • Вправи для очей
  • Ми з вами досить багато прочитали, тому давайте щоб наші очі трішки перепочили виконаємо вправи для очей.

https://youtu.be/8G87kg9s1HM

  • Супер!

5.9. Вибіркове читання

  • А зараз я вам буду задавати питання, а ви повинні знайти на нього відповідь у тексті і зачитати. Нагадую одразу про правило піднятої руки.

1) Коли й де народився Остап Вишня? (першого листопада (старого стилю) 1889 року в містечку Груні Зiньківського повіту на Полтавщині, в хуторі Чечвi)

 

2) Що робили діди майбутнього письменника? (Батько взагалі не дуже любив про родичів розказувати, а коли, було, спитаєш у баби (батькової матері) про діда чи там про прадіда, вона завжди казала:

— Отаке було, як i ти оце! Покою вiд їх не було.)

 

3) Скільки дітей було в родині Остапа Вишні? (За двадцять чотири роки спільного їхнього життя, як тоді казали, послав їм Господь усього тільки сімнадцятеро дітей.)

 

4) Що батько сказав про майбутнє сина? (Почав, значить, я рости.

— Писатиме, — сказав якось батько, коли я, сидячи на пiдлозi, розводив рукою калюжу.)

 

5) Як автор описав пробудження дитячої творчості?  (Коли є в хлопчика чи в дівчинки нахил до замислювання, а навкруги росте картопля чи бур’ян, — амба! То вже так i знайте, що на письменника воно піде. …

З того ото й пішло. З того й почав замислюватися. Сидиш i колупаєш перед собою ямку.)

 

6) Яка людина врешті стає письменником? (Бо письменники так, спроста, не бувають. I от коли пригадаєш життя своє, то переконуєшся, що таки справдi письменника супроводять явища незвичайнi, i коли б тих явищ не було, не була б людина письменником, а була б порядним інженером чи лiкарем. Коли є в хлопчика чи в дівчинки нахил до замислювання, а навкруги росте картопля чи бур’ян, — амба! То вже так i знайте, що на письменника воно піде.)

 

  1. Закріплення та систематизація знань

6.1 Бесіда

  • Скажіть що, на думку автора, впливає на формування творчості? (нахил до замислювання).
  • Розповідь у творі ведеться в гумористичній формі? (так)
  • Доведіть що цей твір гумористичний. (відповіді учнів)
  • Ми з вами сьогодні вже згадували значення слова автобіографія. Хто мені його нагадає?
  • Чи правильно говорити моя автобіографія? (ні, неправильно, адже автобіографія вже передбачає життєпис конкретної людини, який вона склала сама)
  • Чому автор це допустив? (гумористична спрямованість помітна вже в самій назві – адже вислів “моя автобіографія” є тавтологічним (спеціальне або непередбачене повторення тих самих, спільнокореневих або близьких за значенням слів))
  • Чому розповідь у творі ведеться від першої особи? (тому що це автобіографія, в якій автор описує власне життя зі свого боку).

 

6.2. Складання розповіді за висловом

  • Поміркуйте над значенням народного вислову “Любиш жарти над Хомою — люби й над собою”. Хто хоче озвучити свою думку? (Потрібно не тільки шуткувати над іншими, а й приймати жарти у свою сторону і вміти пошуткувати над самим собою)
  • Складіть за цим висловом гумористичну розповідь. Наприклад:

“Мама колись казала до мого братика:

    Перестань тягнути кота за хвіст!

Він їй відповідав:

    А я його зовсім не тягну.

    Але ж я бачу! - Сердито відповідала мама.

  То він тягне. Я тільки тримаю.”

“Олесю був з батьком у зубного лікаря. Прийшов додому, та й мама його питає:

— Ну й що? Тепер зуб не болить уже?

Олесь відгукнувся:

— Не знаю. Він у лікаря залишився.”


 

  • Я дам вам хвилинку подумати, якщо хтось щось придумає то піднімайте руку щоб озвучити.

 

  1. Підсумок уроку

7.1 Вправа «Незакінчене речення»

  • Давайте нагадаємо що ми сьогодні з вами робили і дізналися виконавши вправу “Незакінчені речення”

Сьогодні на уроці ми прочитали уривок твору…

Його автор …

Кредо це …

Автобіографія це …

 

6.2. Домашне завдання

  • Ваше домашнє завдання сторінка 4 урок 4 у зошиті для домашніх завдань із друкованою основою. Там вам потрібно прочитати уривок твору і дати відповіді на запитання Питайлика. Розгорніть ваші щоденники і запишіть: Ур. 4, с.4 (читати, відповісти  на запитання).


 

docx
Додано
29 січня
Переглядів
208
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку