План-конспект уроку читання
Клас: 4
Тема: Остап Вишня — видатний письменник-гуморист. Гумор. “Моя автобіографія”.
Мета:
-
ознайомити учнів із життям і творчою спадщиною письменника- гумориста;
-
формувати вміння працювати з текстами;
-
сприяти розвитку логічного мислення учнів, зв’язного мовлення;
-
виховувати любов до рідного слова, оптимістичне світобачення, почуття гумору, естетичний смак.
Обладнання: презентація, зошит з друкованою основою Українська мова та читання 4 клас, частина 8 (Науково-педагогічний проєкт «Інтелект України» І. В. Гавриш, Н. Ф. Андрєєва, В. І. Пімонова), аудіо та відео матеріали.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1.1. Привітання
Усі сідайте тихо, діти.
Домовляймось – не шуміти,
Руку гарно підіймати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати.
-
Перевірте чи у всіх на парті є зошит з друкованою основою Частина 8. У кого немає, то піднесіть руку.
2.2. Мотивація навчальної діяльності
-
Сьогодні на уроці ми познайомимося з новим твором, будемо його читати та аналізувати і звичайно знайдемо хвилинку для відпочинку.
-
Перевірка домашнього завадння
-
Чи всі виконали домашнє завдання?
-
Чи виникли якісь питання під час виконання домашнього завдання?
-
Актуалізація опорних знань, умінь та навичок
2.1. Вправи для вдосконалення навичок читання
(слайд 1-4)
-
Але для початку ми з вами виконаємо мовну розминку і попрацюємо зі скоромовкою.
-
Артикуляційна вправа “коник”
-
Відкрити рот, присмоктати язик до піднебіння і різко відірвати, клацнувши ним. Рахунок: 1-2.
-
Артикуляційна вправа “чистимо зуби”
-
Робимо широку посмішку, показуємо свої гарненькі зубки. Потім проводимо язиком спочатку по верхніх зубах зліва направо і справа наліво, та саме робимо з нижніми зубками.
-
Артикуляційна вправа “повітряна кулька”
-
Щоки, мов кульку, старанно надули, здулася кулька, щоки втягнули. (Надути щоки повітрям, потім втягнути їх. Рахунок 1-2.)
-
Робота над скоромовкою
-
Прочитайте скоромовку повільно, а потім швидко. Спершу читаємо разом зі мною.
Ніс сміхунчик сміху міх — сміх розсипався на сніг.
(Діти читають зі мною спершу повільно потім швидко)
-
Хто хоче спробувати прочитати наскільки може швидко?
-
Розумники!
-
Повідомлення теми та мети уроку
-
Сьогодні ми з вами дізнаємося про нового українського письменника Остапа Вишню і прочитаємо уривок з його одного дуже цікавого гумористичного твору і проаналізуємо його.
-
Вивчення нового матеріалу
5.1. Ознайомлення з письменником
(слайд 5)
-
Давайте спочатку познайомимося з відомим письменником. Розгорніть ваші зошити з друкованою основою на сторінці 11.
-
Ваше завдання мовчки прочитати завдання 14 в якому йде мова про Остапа Вишню. Читаючи поступово прискорюйте темп. І ще читайте вдумливо і уважно адже після прочитання я задам декілька питань.
-
Підкресліть і запам’ятай справжнє ім’я та прізвище письменника. Хто хоче зачитати що підкреслив? (Павло Михайлович Губенко)
-
Поясніть, чому сміх (гумор) прирівнюють до ліків. (відповіді учнів)
-
Дякую всім за відповіді!
5.2. Перегляд відео про письменника
-
Зараз пропоную переглянути коротеньке відео з цікавими фактами про життя Остапа Вишні. Дивіться уважно, а після перегляду скажете, що нового вам стало відомо про митця?
https://youtu.be/VYGFfBe0ZaM (з 00:12- 1:18)
-
Отже, що нового вам стало відомо? (відповіді учнів, наприклад 17 дітей у сім’ї, народився у хуторі Чечва на полтавщині)
-
Молодці! Видно, що ви слухали уважно.
5.3. Читання тексту Знайка
-
Тепер подивіться на завдання 15. У ній у нас текст який складається з трьох абзаців. Давайте оберемо трьох учнів які їх прочитають, а інші будуть слідкувати.
-
Слідкуйте уважно, адже після прочитання ми ознайомся зі значенням слова кредо. І хтось із вас озвучить яким було письменницьке кредо Остапа Вишні.(читають)
-
Отже знайдіть у ваших зошитах зірочку з поясненням слова кредо. Всі знайшли? Хто хоче його озвучити.
-
Молодці, чудово. Кредо - це життєві погляди, переконання. А яким було письменницьке кредо Остапа Вишні? Хто зачитає?
-
Супер!
5.4. Вправа “Встанови відповідності”
-
А тепер давайте виконаємо завдання 16. Спершу вам потрібно встановити відповідність між терміном та його визначенням.
-
Поміркуйте, чи може чи є небилицею речення:
У песика робота не проста: охороняє від мишей кота. ( так, є)
А чому воно є небилицею? (тому що висміює кота)
Фізкультхвилинка
-
Давайте з вами трішки перепочинемо та виконаємо фізкультхвилинку.
https://youtu.be/cqa59baDNXU (00:06- 02:00)
5.5. Розгадування ребуса
-
Перед прочитанням твору пропоную дізнатись його назву відгадавши ребус.
-
Точно! Відгадка це автобіографія.
-
Сьогодні ми з вами прочитаємо уривок з гумористичного твору Остапа Вишні “Моя Автобіографія”.
-
Скажіть, ви знаєте що таке автобіографія? (Автобіографія – літературний жанр; твір, темою якого є життя самого автора, простіше кажучи це опис свого життя.)
5.6. Словникова робота:
Перед тим як ми розпочнемо читати ми навчимося правильно вживати слова, які зустрінуться у тексті і дізнаємось їх значення. Погляньте на вправу 18 на сторінці 12. Там у нас знаходиться тлумачний словничок. Спершу я його зачитаю з поясненнями значень, а потім хтось із вас зачитає самі слова без пояснень з правильними наголошеннями в словах.
.
-
Чудово!
-
Первинне читання тексту комбінованим способом
а) Читання вчителем
-
Отже перейдемо безпосередньо до читання твору. Дивіться на звадання 19. Спершу почну читати я, а ви уважно слідкуйте адже потім я скажу кому продовжувати. Після читання скажете, яким вам здалось дитинство Остапа Вишні, щасливим сумним безтурботним, або озвучите свою версію. (Читаю)
б) Індивідуальне читання
-
А тепер продовжує читати … (питаю ще 3 - 4 учні)
в) Читання мовчки
-
Добре, молодці! Текст, що залишився, дочитайте мовчки.
-
Отже, яким вам здалось дитинство Остапа Вишні?
-
Молодці.
5.8. Читання ланцюжком
-
Отже, зараз ви повинні прочитати цей твір ще раз ланцюжком. Кожен по 2 речення. Починаємо з першого ряду.
-
Чи згадуються у даній частинці тексту імена рідних Остапа Вишні? (так)
-
Назвіть згадані імена. (Мелашка - ім’я сестри і Павло - справжнє ім’я автора)
-
Вправи для очей
-
Ми з вами досить багато прочитали, тому давайте щоб наші очі трішки перепочили виконаємо вправи для очей.
https://youtu.be/8G87kg9s1HM
5.9. Вибіркове читання
-
А зараз я вам буду задавати питання, а ви повинні знайти на нього відповідь у тексті і зачитати. Нагадую одразу про правило піднятої руки.
1) Коли й де народився Остап Вишня? (першого листопада (старого стилю) 1889 року в містечку Груні Зiньківського повіту на Полтавщині, в хуторі Чечвi)
2) Що робили діди майбутнього письменника? (Батько взагалі не дуже любив про родичів розказувати, а коли, було, спитаєш у баби (батькової матері) про діда чи там про прадіда, вона завжди казала:
— Отаке було, як i ти оце! Покою вiд їх не було.)
3) Скільки дітей було в родині Остапа Вишні? (За двадцять чотири роки спільного їхнього життя, як тоді казали, послав їм Господь усього тільки сімнадцятеро дітей.)
4) Що батько сказав про майбутнє сина? (Почав, значить, я рости.
— Писатиме, — сказав якось батько, коли я, сидячи на пiдлозi, розводив рукою калюжу.)
5) Як автор описав пробудження дитячої творчості? (Коли є в хлопчика чи в дівчинки нахил до замислювання, а навкруги росте картопля чи бур’ян, — амба! То вже так i знайте, що на письменника воно піде. …
З того ото й пішло. З того й почав замислюватися. Сидиш i колупаєш перед собою ямку.)
6) Яка людина врешті стає письменником? (Бо письменники так, спроста, не бувають. I от коли пригадаєш життя своє, то переконуєшся, що таки справдi письменника супроводять явища незвичайнi, i коли б тих явищ не було, не була б людина письменником, а була б порядним інженером чи лiкарем. Коли є в хлопчика чи в дівчинки нахил до замислювання, а навкруги росте картопля чи бур’ян, — амба! То вже так i знайте, що на письменника воно піде.)
-
Закріплення та систематизація знань
6.1 Бесіда
-
Скажіть що, на думку автора, впливає на формування творчості? (нахил до замислювання).
-
Розповідь у творі ведеться в гумористичній формі? (так)
-
Доведіть що цей твір гумористичний. (відповіді учнів)
-
Ми з вами сьогодні вже згадували значення слова автобіографія. Хто мені його нагадає?
-
Чи правильно говорити моя автобіографія? (ні, неправильно, адже автобіографія вже передбачає життєпис конкретної людини, який вона склала сама)
-
Чому автор це допустив? (гумористична спрямованість помітна вже в самій назві – адже вислів “моя автобіографія” є тавтологічним (спеціальне або непередбачене повторення тих самих, спільнокореневих або близьких за значенням слів))
-
Чому розповідь у творі ведеться від першої особи? (тому що це автобіографія, в якій автор описує власне життя зі свого боку).
6.2. Складання розповіді за висловом
-
Поміркуйте над значенням народного вислову “Любиш жарти над Хомою — люби й над собою”. Хто хоче озвучити свою думку? (Потрібно не тільки шуткувати над іншими, а й приймати жарти у свою сторону і вміти пошуткувати над самим собою)
-
Складіть за цим висловом гумористичну розповідь. Наприклад:
“Мама колись казала до мого братика:
— Перестань тягнути кота за хвіст!
Він їй відповідав:
— А я його зовсім не тягну.
— Але ж я бачу! - Сердито відповідала мама.
— То він тягне. Я тільки тримаю.”
“Олесю був з батьком у зубного лікаря. Прийшов додому, та й мама його питає:
— Ну й що? Тепер зуб не болить уже?
Олесь відгукнувся:
— Не знаю. Він у лікаря залишився.”
-
Я дам вам хвилинку подумати, якщо хтось щось придумає то піднімайте руку щоб озвучити.
-
Підсумок уроку
7.1 Вправа «Незакінчене речення»
-
Давайте нагадаємо що ми сьогодні з вами робили і дізналися виконавши вправу “Незакінчені речення”
Сьогодні на уроці ми прочитали уривок твору…
Його автор …
Кредо це …
Автобіографія це …
6.2. Домашне завдання
-
Ваше домашнє завдання сторінка 4 урок 4 у зошиті для домашніх завдань із друкованою основою. Там вам потрібно прочитати уривок твору і дати відповіді на запитання Питайлика. Розгорніть ваші щоденники і запишіть: Ур. 4, с.4 (читати, відповісти на запитання).