Урок української мови в 4 класі.
Тема. Узагальнення вивченого за темою «Дієслово».
Мета. Формування в учнів мотивації вивчення рідної мови, комунікативних умінь; узагальнити й систематизувати набуті знання з теми; закріплювати навички правопису особових закінчень дієслів, розвивати мовлення, критичне мислення, виховувати бажання вивчати особливості української мови, набуття вмінь рефлексувати в реальному житті, усвідомлюючи свої дії та прогнозуючи подальші кроки.
Обладнання. Презентація, роздатковий матеріал.
Тип уроку. Урок закріплення вивченого матеріалу.
Освітні галузі. Мовно-літературна, соціальна, інформатична.
Перебіг уроку
І. Мотивація.
1. У світі існує близько 6000 мов. Проте одна з них вирізняється милозвучністю та багатством. Адже окремі слова мають десятки синонімів, найрізноманітніші пестливі форми… На мовному конкурсі в Італії її визнали другою за мелодійністю мовою світу (після італійської). На мовному конкурсі, який пройшов у Парижі у 1934 році, мову визнано третьою найбільш красивою мовою в світі (після французької та перської). Здогадались, яка це мова?
2. – Які ще цікаві факти знаєте про мову?
3. Починаючи з 21 лютого 2000 року щороку відзначають Міжнародний день рідної, материнської мови (сл.1). Мова — це Божий дар і ключ до вивчення культури, історії, традицій. «Нація повинна боронити свою мову більше, ніж свою територію», — говорила Леся Українка. Адже територію можна відвоювати, а коли вмирає мова, то вмирає і нація». Недаремно кажуть, що мова — ключ до Вічності, пароль до дверей Всесвіту.
2. Вправа «Компліменти для рідної мови».
3. Творчо-емоційна гра
Якщо ви розмовляте українською — нахиліть голову вперед.
Якщо ви читаєте художні книги, вивчєте вірші напам’ять - підніміть руки вгору.
Якщо ви співаєте українські пісні – поплескайте в долоні.
Якщо не вживаєте слів-паразитів — похитайте головою ліворуч, праворуч.
Якщо переїдете жити в іншу країну, будете продовжувати розмовляти та любити українську - покладіть руку на серце.
Якщо ви намагаєтесь старанно вивчати рідну мову – підніміть вказівний пальчик та посміхніться.
ІІ. Визначення теми та очікуваних навчальних результатів.
Сьогодні, 21 лютого, продовжуємо вивчати рідну мову. Тема уроку «Узагальнення вивченого про дієслово. Дієслівний челедж» (сл.2).
- Які ваші очікувані навчальні результати?
ІІІ. Сприймання та усвідомлення учнями матеріалу.
Неозначена форма дієслова
Час Число Може означати завершену і незавершену дію
- Як відрізнити один час від іншого?
- Що означають дієслова теперішнього часу?
- Які дії описують дієслова минулого часу?
Іванко: скажимо, полічемо, думаєте, бачимо.
Марічка: говоримо, шепочемо, читаєте, носите.
Петрик: пишеш, вивчаїмо, дружемо, лічеш.
Варвара: Дієслова минулого часу бувають першої та другої особи.
Максим: Дієслова минулого часу бувають жіночого та чоловічого роду.
Іванко: Дієслова минулого часу бувають чоловічого, жіночого та середнього роду.
Закінчиться зима. Повіє легенький вітерець. Радісно засвітить весняне сонечко. Оживе, заспіває свою веселу пісеньку джерельце. Крізь пожовклу траву проб’ються свіжі яскраво-зелені стеблинки. На деревах набухнуть бруньки.
ІV. Заключна частина.
Вправа «Обери фразеологізм» (сл.7). Охарактеризуйте за допомогою фразеологізмів свої відчуття після виконання завдань дієслівного челенджу та аргументуйте свій вибір:
Пас задніх; ламав голову; каша в голові; ловив ґав; друге дихання; море по коліно; намотав собі на вуса; байдики бив; зарубав на носі.