В матеріалі пропонується актуальність проблеми, методика реалізації технології, організація навчальної діяльності на засадах освіти для сталого розвитку.
Емпауермент-педагогіка – освіта для сталого розвитку
Актуальність проблеми
Сучасна освіта, загальними світовими параметрами якої виступають якість і доступність, потребує прискореного інноваційного розвитку. Однією з прогресивних тенденцій цього процесу стає ОСР – освіта для сталого розвитку, концепція якого ґрунтується на принципах взаємодії суспільства й природи та передбачає гармонізацію економічного й соціального розвитку та збереження довкілля.
У Декларації Всесвітнього саміту з проблем сталого розвитку, яка відбулася в 2002 році, визначалося, що головним інструментом забезпечення сталого розвитку повинна стати освіта.
Розвиток освіти для сталого розвитку викликає потребу в нових педагогічних моделях, новому педагогічному змісті. Такою моделлю є емпауермент- педагогіка.
Теоретико-методологічною основою цієї моделі є так звана «модель Девіда Колба», засновника підходу «навчання практикою», «активного навчання». У педагогічній літературі ХХ століття вона описана Ю.Г.Фокіним, Д.І.Латишиною, О.О.Радугіним, Д.Джонсоном, Е. Джонсон-Холубек, Дж.Дьюї. Девід Колб вважав, що дві ідеї «отруїли» шкільне навчання у всьому світі: це концепція коефіцієнту розумового розвитку ІQ та принцип, за яким учня сприймали як «tabula rasa», або «ємність, що потрібно наповнити». Д.Колб стверджував, що успішне навчання починається з практичного досвіду, часто – з досліду. Наступний крок: висновки, які виникли в результаті роздумів та міркувань. Це приводить учня до створення нової моделі чи теорії, далі – стадія активного експерименту і подальшого вдосконалення. Шведський спеціаліст у сфері навчання Клас Мелландер розвиває ідею Колба й формулює свій цикл навчання, який стає одним з напрямів гуманістичної педагогіки – педагогіки «емпауермент» (з англ. empowerment – надання людині мотивації й натхнення до дії).
Основні принципи емпауермент-педагогіки:
• створення умов для формування впевненості у власних силах і можливостях та відповідальності за результати діяльності;
• прийняття учнями рішень щодо власного стилю життя та їх виконання;
• забезпечення психологічного комфорту учнів під час навчання як за допомогою спеціальних прийомів, так і через доступність змісту навчання (за принципом вибору кожною дитиною кроків, які вона хоче і може здійснити);
• створення умов для появи в учнів ентузіазму і почуття задоволення від роботи та її результатів, що досягається насамперед завдяки постійному позитивному (як за формою, так і за змістом) зворотному зв’язку.
Застосування емпауермент-педагогіки на уроках природничого циклу сприяє подоланню проблеми нестатку екологічного виховання, формуванню особистості учнів, здатних обирати індивідуальні та колективні рішення локального і глобального характеру для покращення якості життя без загрози для майбутнього планети.
Методика реалізації технології
Перед учителем стоїть декілька важливих питань. Перше: якою повинна бути людина, спроможна забезпечити сталий розвиток?
Звичайно, вона повинна бути щасливою, жити в гармонії з собою, суспільством, природою. Людина повинна бути здоровою. Такою вона може стати в здоровому суспільстві на здоровій планеті. Людина повинна бути соціально активною, дієвою та відповідальною за свої дії, чітко усвідомлювати їх наслідки.
Отже, перед учителем стоїть задача зорієнтувати свого учня на здоровий спосіб життя, здорове та природозбережувальне ставлення до навколишнього середовища й допомогти учню в цьому.
Друге питання: як організувати навчальний процес, щоб виховати, виростити людину, спроможну забезпечити сталий розвиток суспільства?
Емпауермент-педагогіка дає можливість вирішити це питання. Складовими елементами її є теоретичні знання щодо концепції стійкого розвитку та її частин, практичний досвід учнів, їхня мотивація та самооцінка, дії щодо змін власного стилю життя.
Основні принципи емпауермент-педагогіки полягають в тому, що людині, яка навчається, створюють умови для психологічного комфорту в процесі навчання, підвищення впевненості та відповідальності за свої результати, набуття умінь контролювати ситуацію, виникнення ентузіазму і почуття задоволення від групової та індивідуальної роботи та її результатів. Для цього використовуються активні методи роботи.
Провідною формою навчання є співпраця учнів у малих групах з метою розв’язання проблем і самостійне навчання, набуття досвіду поведінки, що орієнтована на стійкий розвиток.
Основні методичні прийоми – проведення аудиту: своєрідного дослідження особистої території дитини та її родини. Аудит – це дія, аналіз свого досвіду за допомогою питань, взятих з підручника або поставлених вчителем.
Постановка перед учнями проблемних питань спонукає, мотивує їх до пошуку відповідей – самостійного здобування знань. Маючи знання, учні більш готові до нових викликів і наступних дій.
Таким чином, діяльність дітей спрямована на навчання в дії й для дії, тобто оволодіння учнями усіма навичками, необхідними для того, щоб діяти.
Мова емпауермент-педагогіки – це мова підтримки.
Діяльність учителя має свої особливості. Потенціал розвитку навчально-пізнавальної самостійності школярів забезпечується виконанням вчителем особливих функцій, а саме:
Найважливішим для педагога є передбачення цілісного процесу
діяльності учнів, прогнозування її результатів. Тому спочатку вчителю самому варто знайти відповіді на ряд питань, а саме: 1. Для чого організовується діяльність? 2. Які дії мають бути опановані учнями? 3. Чи буде зрозумілою для учнів висунута проблема? 4. Які знання й уміння потрібні учням для роботи? 5.Якими новими уміннями й навичками вони оволодіють у процесі діяльності?
Коли педагог висуває перед учнями проблему, то має донести до їхньої свідомості, по-перше, важливість розв’язання завдань у конкретній ситуації; по-друге, допомогти усвідомити власну зацікавленість та виявити готовність брати участь у спільній роботі. Учитель дає зрозуміти, що відповідний результат можна одержати за умови узгодженості дій, цілеспрямованості, активності, дослідницького підходу до діяльності.
Важливим моментом є відображення успіхів учнів у їх діяльності, адже це вказує на розвиток дітей.
Організація навчальної діяльності на засадах освіти для сталого розвитку та її результативність
Під час навчально-виховного процесу важливо створити умови для навчання в системі принципів сталого розвитку:
У результаті учні поступово перетворюються на активних
суб’єктів навчання. Рішення учнів та їхні дії формуються на
принципі не тільки індивідуальної користі, а й користі для
майбутнього людства.
Алгоритм самодослідження учнів в різних темах (питаннях):
1) перший аудит;
2) осмислення проблеми (чому це є проблемою для мене, мого
оточення);
3) збір інформації щодо проблеми та існуючих у світі способів її
розв'язання;
4) визначення цілей (чого хочу досягти);
5) формування намірів та плану дій;
6) реалізація плану;
6) перевірка результатів, оцінка;
7) плани на майбутнє
Приклад тем і проблем, які можуть розглядатися в рамках навчальних дисциплін у контексті ідей сталого розвитку.
Предмети
|
Теми предмета інваріантної частини навчального плану |
Біологія |
Природне різноманіття як умова фізичного та духовного здоров’я людини. Оптимальні показники природного середовища. Вплив природних та антропогенних факторів на біологічні системи. Охорона генофонду біосфери.
|
Хімія |
Хімічні параметри довкілля. Оцінка змін у результаті діяльності людини. Екологізація хімічного виробництва. Норми використання хімічних речовин. Контроль за хімічним станом довкілля.
|
Фізика |
Фізичні параметри довкілля. Оцінка змін та результатів антропогенного впливу підвищеного рівня шуму, радіації, електромагнітного випромінювання. Фізичні методи охорони довкілля від забруднення. Принципи екологічно чистих виробництв, альтернативних джерел енергії тощо.
|
Географія |
Відновлювальні та невідновлювальні ресурси. Зміни довкілля в процесі діяльності людини. Глобальні та регіональні проблеми людства. Природокористування та економічна ефективність заходів з охорони довкілля.
|
Література: