Мета мого досвіду: шляхом дослідження інтелектуальних і творчих особистісних якостей учнів домогтися диференціації впливу на розвиток кожної дитини з урахуванням її інтересів, мотивів, системи цінностей; стимулювати розвиток здібностей кожної особистості.
МАЙСТЕР-КЛАС ВЧИТЕЛЯ БІОЛОГІЇ КОБЕЦЬ О.О.
Доброго дня, шановні колеги! Мене звуть Кобець О.О. Я представляю Українську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів №12 у номінації «Біологія».
Дітей завжди порівнюють з квітами. Саме тому, як символ життя, розвитку, руху, натхнення, сподівання на щасливе майбутнє, хочу подарувати Вам «Квітку Успіху». Візьміть, будь ласка, її собі на пам’ять, і нехай збудеться у Вас те, що там написано!
Особливо актуальною в сучасній школі залишається проблема зниження пізнавального інтересу та пізнавальної активності учнів. Саме тому декілька років я працюю над проблемою «Розвиток пізнавальної активності учнів шляхом впровадження інноваційних технологій на уроках біології».
Інтерес – рушійна сила пізнання та навчання. А головне завдання вчителя – це пробудження та розвиток інтересу.
Учень – не чаша, яку треба наповнити, а факел, який потрібно запалити.
Кредо моєї роботи: «Немає необдарованих дітей – будь-яка здібність потребує розвитку». Щоб вести дітей за собою, необхідно самому рухатись, не зупиняючись.
Мета мого досвіду: шляхом дослідження інтелектуальних і творчих особистісних якостей учнів домогтися диференціації впливу на розвиток кожної дитини з урахуванням її інтересів, мотивів, системи цінностей; стимулювати розвиток здібностей кожної особистості.
Щоб досягнути мети, необхідно реалізувати такі завдання:
Вважаю, що процес навчання – це завжди творчий пошук. Як писав В.О. Сухомлинський «Учитель готується до уроку все життя…» (на слайді фото з моїх уроків).
Але завжди треба пам’ятати, що кожен учень відрізняється від іншого учня психікою, інтересами, рівнем розумового розвитку, здібностями.
Розвиток здібностей учнів залежить від:
Серед розмаїття педагогічних методів та технологій для себе я виділила інтерактивні, метод проектів, інформаційно-комунікативні технології та проблемне навчання.
Структура системи роботи у розвитку творчих здібностей полягає у саморозвитку учнів, у позакласній роботі, у звичайній урочній роботі, яка грунтується на таких прийомах і формах роботи:
термінологічна дуель;
бліц-турнір;
ігри (рольові, пізнавальні);
вибірковий диктант;
незакінченні речення;
зайвий термін (слово);
спіймай помилку;
мозковий штурм;
дискусія, дебати;
проекти;
дослідницька робота;
ситуативні, проблемні завдання;
складання казок, віршів, ребусів, кросвордів;
цікаві факти;
розв’язування задач тощо.
Саме вони, на мою думку, створюють простір для учнів, в якому вони можуть активно творчо мислити та творчо діяти.
Отже, я запрошую вас до участі в майстер-класі і пропоную завдання, які використовую на уроках для розвитку пізнавальної активності учнів.
Запрошую Вас на урок зоології!
Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми поговоримо про дивовижних істот типу Членистоногі.
Серед біологів відомий такий жарт: якщо вас питають, до якого типу належить тварина, відповідайте: «До членистоногих!». І з імовірністю 80% ви вгадаєте. Як ви думаєте, чому?
Справді, в усій різноманітності тваринного світу членистоногі становлять понад 80%. І ця цифра не остаточна. Кожного року вчені відкривають понад 8 тисяч нових видів членистоногих. Хто знає, що це за тварини? (Мухи, жуки, раки, кліщі, павуки…)
Чому тварин цього типу так назвали? (Кінцівки членистоногих справді членисті, тобто поділені на сегменти). Все тіло членистоногих вкрите твердою хітиновою кутикулою, яка недостатньо гнучка і зовсім не розтягується. Отже перед цими тваринами постали дві проблеми. Як же рухаються і ростуть членистоногі?
Щоб мати змогу рости ці тварини час від часу линяють, тобто скидають стару оболонку і вирощують нову. Ростуть, поки нова оболонка не затвердіє. А щоб розв’язати проблему руху, вони винайшли принцип, покладений людиною в основу… лицарських обладунків! Тобто їх кінцівки сегментовані, що дає гнучкість і твердість.
Актуалізація опорних знань
Зараз прошу Вас попрацювати в малих групах. Перше завдання використаємо як актуалізацію Ваших опорних знань. Вам треба навести порядок в групах, тобто систематичних категоріях. Встановіть послідовність, починаючи з найбільшої.
Отже Ви дізналися, що тип Членистоногі має три класи: Ракоподібні, Павукоподібні і Комахи.
Вправа «Слово-магніт»
Пропоную наступне завдання, яке називається «Слово-магніт».
Подивіться на малюнок, назвіть, що Ви перед собою бачите (метелика, рака, павука).
Пропоную Вам написати клас Членистоногих, до якого підходить Ваш малюнок. Напишіть це слово в центрі малюнка великими літерами і озвучте, будь ласка (Ракоподібні, Павкоподібні і Комахи). А тепер навколо Вашого малюнка напишіть ще 5-6 слів, які притягуються до Вашого ключового слова, як до магніту.
Такий метод асоціацій використовую на будь-якому етапі уроку.
Назвіть, будь ласка, свої слова (Зачитують).
А тепер пропоную Вам скласти невеличкий текст, використовуючи всі слова, які Ви написали. А темою Вашого тексту буде ключове слово, яке написане в центрі малюнка.
Завдання такого типу пропоную учням 6-9 класів. На етапі систематизації або закріплення набутих знань завдання можна змінити. Учні знають план, за яким ми складаємо загальну характеристику певного класу або виду тварини. Використовуючи цей план, учні складають розповідь про певну тварину.
План характеристики виду тварин (або класу)
Характеризувати можна і рослину, і певну систему органів чи орган окремо. Таке завдання можна виконати і кожному учню самостійно, можна попрацювати в групі, в парах, тобто на розсуд учителя.
Бачу, що групи готові, і хочу послухати результати роботи (Виступи).
Молодці! Цікаві тексти. Протягом уроку учні поповнюють свої знання і складають повні характеристики класів тварин.
Малюнки
Наступне завдання: на картках зображені малюнки. Їх треба розподілити по класам і записати тільки цифри. Підказка, що лежить у Вас на столі – це знання учнів, якими вони користуються.
Виконуючи завдання, учні обов’язково звертають увагу на всі ознаки певних класів тварин, які вивчили.
Перевіряємо!
Творчі завдання
Наступні завдання, які я пропоную виконати в кожній групі, творчого характеру. Уважно прочитайте завдання, обговоріть його в групі і дайте відповідь. На це 2 хвилинки.
В своїй роботі часто використовую проблемно-пошукові завдання, питання або задачі. Таке завдання я запропонувала групі «Комахи». Групі «Ракоподібні» треба знайти помилки в листі від барона Мюнхгаузена. А групі «Павукоподібні» скласти синквейн про павуків.
Всі ці завдання збуджують допитливість, пізнавальний інтерес і можуть бути використані на всіх етапах вивчення навчального матеріалу. Такі вправи спонукають дітей критично, образно мислити, робити висновки, спонукають до аналізу, синтезу, розвивають творчі здібності.
Прошу групи виступити. Зачитайте завдання і відповідь.
Я переконана, що учень, виконуючи запропоновані завдання, засвоїть навчальний матеріал та отримає можливість самореалізації через творчу діяльність. Наостанок хочу сказати, щоб відкрити перед учнями іскорку своїх знань, треба вміти відкрити любляче дитяче серце.
Дякую Вам всім за увагу і бажаю всього найкращого!
Царство Тварини
Підцарство Багатоклітинні
Тип Членистоногі
Класи Комахи
Ракоподібні Павукоподібні
Царство Тварини
Підцарство Багатоклітинні
Тип Членистоногі
Класи Комахи
Ракоподібні Павукоподібні
Царство Тварини
Підцарство Багатоклітинні
Тип Членистоногі
Класи Комахи
Ракоподібні Павукоподібні
Підказка:
У комах – крила, одна пара вусиків, 6 ходильних ніг.
У ракоподібних – головогруди, дві пари вусиків, 10 ходильних ніг.
У павукоподібних – головогруди, 8 ходильних ніг.
Клас Ракоподібні |
Клас Павукоподібні |
Клас Комахи |
|
|
|
Підкресліть помилки (що в цьому листі неправда)
Привіт від барона Мюнхгаузена
«Пішов я одного разу на риболовлю, щоб упіймати собі рибку для юшки. Сидів, сидів – не клює рибка. Аж раптом поплавок почав підстрибувати, вудка натяглася. Спробував тягти – не потягну. Напружив усі сили, і що ви думаєте – на гачок мені потрапив добре відомий усім річковий рак: довжина його 50 см, колір – червоний-червоний, а хвостом здобич тримає. Вирішив краще роздивитися рака. Тіло його складається з трьох відділів – голови, грудей та хвоста. На голові одна пара м’яких вусиків і пара складних очей. У цього рака було аж дві пари шипів і 12 ходильних ніг. Цю тварину я зварив і з’їв усього, повністю, залишився лише панцир.»
Складіть синквейн до слова «Павук»
Алгоритм складання синквейна:
1. Перший рядок — одне слово, іменник, що виражає головну тему.
2. Другий рядок — два прикметники, що виражають основну думку.
3. Третій рядок — три дієслова, що описують дії в межах теми.
4. Четвертий рядок — фраза, що несе певний зміст.
5. П’ятий рядок — висновок, зазвичай у формі іменника
(асоціація з першим словом).
Розв’яжіть задачу
Коли конюшину вперше завезли в Австралію, то вона добре росла й цвіла, але не давала насіння і не розмножувалася. Чому?
(Підказка – тварина вашого класу)