Освітнє середовище НУШ: зв'язок між початковою та середньою ланками освіти
Нова українська школа, безумовно, базується, зокрема й на найкращих здобутках традиційної освіти минулих років, але й має низку кардинальних відмінностей. Насамперед це – мета створення освітнього середовища. На відмінну від традиційної школи, НУШ акцентує увагу не лише на академічному навчанні, а й соціально-емоційному розвитку. Освітнє середовище має бути передбачуваним для дитини: коли вона знає, що її чекає в класі, тоді рівень тривожності знижується, вивільняючи додатковий ресурс для продуктивного навчання. Таке середовище дає дитині впевненість та зміщує фокус із пристосування до його певних аспектів на те, як діяти в цьому середовищі та ефективно використовувати його для навчання.
Класна кімната облаштована таким чином, щоб учитель міг одночасно бачити всіх учнів, які працюють у групах або всім класом. Матеріали та дитячі роботи розміщені на рівні, зручному для дітей. У класі є місце, де діти зберігають особисті речі. На стінах кімнати розміщені наочні матеріали, присвячені темам, які вивчаються. Меблі та обладнання в класі розташовані таким чином, щоб дітям було зручно і безпечно пересуватися. Можуть бути мобільні робочі місця, легко трансформовані для групової роботи і навпаки.
Навчальні осередки допомагають створити певну систему, що заощаджують час і підтримують порядок у класі з першого ж дня. У початковій школі НУШ рекомендують ділити на 7-8 осередків, але якщо місця в приміщені мало, то осередки краще об’єднати.
Тематичний осередок або осередок відкриттів. Він найяскравіший і постійно видозмінюється залежно від теми уроку, пори року чи свят. Тому учні обожнюють цей простір. Осередок матеріалів тут знаходяться навчальні матеріали (підручники, словники, карти, таблиці, канцелярія … )
Художньо творчої діяльності – це осередок, де діти зможуть реалізувати свій творчий потенціал. Осередок новин. Тут учні можуть подивитися розклад уроків, інформацію про дні народження, шкільні свята, позашкільні заходи.
В ігровому осередку має зберігатися інвентар для рухливих, настільних, дидактичних ігор. Осередок читання – це мінібібліотека з книжками, орієнтовними на вік дітей. Осередок тиші – це острівець, де панує атмосфера спокою і релаксу. У дітей може бути поганий настрій протягом дня чи боліти голова, то вони можуть усамітнитися і трохи відпочити. Осередок вчителя – можуть бути сувеніри від ваших дітей чи учнів. На стіні поряд із столом розмістити ваші сертифікати, дипломи, грамоти, сімейне фото.
Організація роботи в школі раніше ґрунтувалася на її зручності для вчителя. Наразі зміщується до потреб дитини та спонукання її до навчальної діяльності. Зокрема й, це стосується і взаємин між учнями та вчителем. Педагог лишається дорослим, але не вдається до авторитарності (я дорослий, ти маєш мене слухатись), а управляє класом та підтримує дитину на шляху здобуття знань і умінь. Учителю важливо встановити доброзичливі
взаємини з учнями й підтримувати індивідуальну траєкторію розвитку кожного й кожної, використовуючи зрозумілі стратегії реагування на неналежну поведінку, а також залучати самих учнів до спостереження за власними діями та само оцінювання (рефлексії).
Найперше завдання вчителів в 5 класі – створити спільноту, яка навчатиметься за правилами, що розроблять учні спільно з учителем. Правила демонструють, що можна робити в класі, а що ні, відображають загальні очікування щодо поведінки всіх учасників освітнього процесу.
У початковій школі НУШ є практика ранкового кола. Доцільно лишити її для 5 класу, адже це коло, де дитина відчуває спільноту, у якій всі різні, але підтримують одне одного. Це прекрасна практика для встановлення довірливих стосунків між дітьми й дітьми та вчителем.
У новій українській школі дітям подобається проводити уроки за межами класу. Це можуть бути уроки на шкільному подвір’ї, саду, парку, дитячому майданчику.
За 4 роки навчання в НУШ учні напрацювали багато нових навичок: співпраця, самостійна робота, індивідуальна, групова, дослідження. Більшість часу на уроці учні працюють самостійно, а вчитель знаходиться завжди поряд, щоб допомогти і скерувати їх.
Рекомендую педагогам планувати уроки з інтеграцією, груповими завданнями, вправами на критичне мислення. Обов’язково включати в навчання елементи гри. Все це вже звичне для дітей. Учні вивчаючи світ навколо і здобувають практичні навички непомітно для себе.
Головним завданням у моїй роботі є те, щоб навчити і дати школярам глибокі і міцні знання з усіх предметів. В навчально-виховній роботі, я поєдную традиційні та нетрадиційні методи роботи. Для цього використовую інтерактивні уроки з використанням інноваційних технологій, перетворюючи традиційний урок в уроки – подорожі, уроки – змагання, уроки – вікторини, уроки – роздуми, уроки – ігри. Під час проведення таких уроків застосовую наступні методи та форми роботи :
Також для розвитку інтелекту та інтелектуальних здібностей застосовую в роботі з дітьми паличкові набори Кюізинера. Для розвитку дрібної моторики пальчиків, просторового і асоціативного мислення, уяви, вміння діяти за зразком мені дуже допомагає «Математичний планшет».
Доцільним вважаю проведення психогімнастики та музичних фізкультхвилинок.
Учням подобається вести «Щоденник вражень».
Отже, НУШ – це школа, до якої приємно ходити учням. Саме завдяки новітнім методам та ігровим формам навчання, вдається залучити пасивних учнів до систематичної розумової праці, дати змогу дитині відчути успіх, повірити в свої сили.
Щоб кожен учень був не просто слухачем, а дослідником, фантазером, винахідником і просто жив щасливим життям спілкування.
Саме тому основне завдання освітнього середовища Нової української школи – створити спільноту, що навчається, атмосферу безпеки, поваги та взаємодії, де вчитель піклується про учня та допомагає йому/їй розвиватися.
Дозволю собі дати пораду колегам: успіх змін залежить від вчителя. Учням треба показати нового вчителя, а вже потім – нову школу.
Ось уже два місяці НУШівці навчаються в середній школі. Ці діти вже звикли до нових підходів у навчанні, організації освітнього середовища, оцінюванні та побудові взаємин з однокласниками та вчителями.
Я вважаю, що учні успішно пройшли адаптаційний період у школі, вони стали більш самостійними, впевненими в собі, приходять до школи з позитивним настроєм та великим бажанням до пізнання нового.