Виступ «Поєднання інноваційних та традиційних форм та методів роботи як один з напрямків підвищення якості навчально-виховного процесу»

Про матеріал
Завдання, яке постало перед учителем, – збудити здібності своїх учнів, виховати в них сміливість думки і впевненість у тому, що вони розв’яжуть кожне завдання, бо без особистого захоплення справою, без наявності педагогічного такту і таланту, без умілого вибору форм навчання, методів, прийомів та засобів втілити це в життя неможливо.
Перегляд файлу

1

Виступ на тему: «Поєднання інноваційних та традиційних форм та методів роботи як один з напрямків підвищення якості навчально-виховного процесу»

Бричка Ю. В.

Сучасна  освіта    це  освіта  для  людини.  Її  стрижнем  є  розвиваюча, культуротворча  домінанта,  виховання  здатності  до  самоосвіти  і  саморозвитку особистості,  яка  вміє  використовувати  набуті  знання  і  вміння  для  творчого розв’язання проблем, критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, прагне змінити своє життя.

На  сучасному  етапі  все  очевиднішим  стає  те,  що  традиційна  школа, орієнтована  на  передавання  знань,  умінь  і  навичок,  не  встигає  за  темпами  їх нарощування. Головними  недоліками  традиційної  системи  освіти  є породжені нею невміння і небажання дітей вчитися. Найзначущою  особливістю  сучасної  системи  освіти  є  співіснування  двох стратегій організації навчання — традиційної та інноваційної.

Роль  учителя  є  вирішальною  у  процесах  формування  мислення,  гартування характеру  й  виховання  моральних  якостей  учня.  Він  -  генератор  і  джерело  ідей, якими  керується  другий  суб’єкт  педагогічного  процесу    учень.  Від  педагогічної майстерності  вчителя  залежить  націлювання  учнів  на  належний  навчальний  лад. Щоб  керувати  процесом  формування  і  розвитку  здібностей  учнів,  треба  знати актуальні і потенціальні їх рівні. Водночас виникає проблема: якими повинні бути умови  середовища,  щоб  кожен  учень    міг  розвинути  свої  творчі  нахили  й перетворити  їх  у  творчі  досягнення.  Високий  рівень  успішності  не  завжди поєднується  з  високим  рівнем  творчої  обдарованості.  У  зв’язку  з  цим  потрібно намагатися створити сприятливі умови для самовираження кожної дитини в різних видах діяльності.

Працюючи в школі та спостерігаючи за учнями, можна дійти висновку, що є учні,  які  на  уроці  перестають  слухати  або,  навпаки,  тільки  роблять  вигляд,  що слухають,  але  не  чують,  якщо  новий  матеріал  їх  не  зацікавив  з  самого  початку.

Запобігаючи  байдужості  на  уроці,  появу  нового  матеріалу  потрібно підпорядковувати природній допитливості учня: новий факт не виникає з “нічого”; разом  з  учнями  потрібно  з’ясувати  можливості  його  застосування,  а  форма організації навчання повинна бути оптимальною. Отже, завдання, яке постало перед учителем,    збудити  здібності  своїх  учнів,  виховати  в  них  сміливість  думки  і впевненість  у  тому,  що  вони  розв’яжуть  кожне  завдання,  бо  без  особистого захоплення  справою,  без  наявності  педагогічного  такту  і  таланту,  без  умілого вибору форм навчання, методів, прийомів та засобів втілити це в життя неможливо.

Нині  важливу  роль  у  розвитку  пізнавальних  інтересів  учнів    відіграють інноваційні  технології.  Інноваційні  технології  -  це  цілеспрямований  системний  набір  прийомів, засобів  організації  навчальної  діяльності,  що  охоплює  весь  процес  навчання  від визначення  мети  до  одержання  результатів. Застосування  інноваційних  технологій  на уроках  фізики  полягають  в  тому,  що  вчитель  повинен  враховувати  індивідуальні особливості  кожного  учня,  тому  такі  технології  покликані  допомогти  учителю зробити процес навчання ефективним, демократичним, індивідуально-орієнтованим і водночас цікавим.  Проте  впровадження  інноваційних  технологій  неможливе  без  відповідного програмного  і  методичного  інструментарію,  фахової  майстерності,  яка  б характеризувалась  ефективною  системою  роботи  викладача. 

Враховуючи  сучасну  методику  викладання  фізики,  я  створюю  всі  необхідні умови  для  активної  самостійної  діяльності  учнів  у  навчально-виховному  процесі, намагаюсь  забезпечити  формування  цілісної  особистості  кожного  учня.  Цьому сприяють різні форми діяльності: фронтальна, індивідуальна, колективна та групова. У своїй роботі керуюся такими основними принципами:

1. дібраний навчальний матеріал має забезпечувати:

а)  свідоме  й  активне  засвоєння  знань  і  умінь,  формування  наукового світогляду  і  норм  поведінки,  участь  учнів  у  громадському  житті  та  продуктивній праці;

б) зв'язок теорії з практикою, навчання з життям;

в) систематичне засвоєння учнями основ науки, техніки і культури.

2.  навчальний  матеріал  має  бути  доступним  для  учнів,  відповідати  рівню  їх розвитку;

3.  навчальний  матеріал  має  відповідати  сучасному  рівню  розвитку  науки  і техніки.

Існує  велика  кількість  активних  та  інтерактивних  методів  навчання: проблемна  лекція,  евристична  бесіда,  парадоксальна  розповідь,  пошукова лабораторна  робота,  розв’язування  ситуаційних  задач,  колективно-групове навчання, ситуативне моделювання.

На  етапі  актуалізації  опорних  знань  важливо  використовувати  різні  форми проведення, які сприяли б підвищенню інтересу не тільки до результату, але й до процесу перевірки знань.

Наприклад,  метод  «Зав’яжи  вузлик».  З  переліку  поданих  слів  потрібно скласти правило.  Цей метод використовую на уроці за темою: «Електричний заряд» на етапі актуалізації опорних знань:

Правило  1.  Процес,  на  тіло,  електризація  ,  це,  передавання  ,  заряду, електричного. 

Правило 2. Частинка, електрон, це, яка має, елементарна, заряд, найменший. 

Правило  3.  Для  виявлення,  електрометр  ,це,  електричного,  пристрій,  на  тілі, заряду.

Правило 4. Заряду, електричного, це, кулон, одиниця. 

Правило 5. Заряджені, притягуються, тіла, різнойменно, і частинки, заряджені, відштовхуються, однойменно. 

Відповіді:

1.  Електризація – це процес передавання на тіло електричного заряду. 

2.  Електрон    це  елементарна  частинка,  яка  має  найменший  заряд (від`ємний). 

3.  Електрометр – це пристрій для виявлення електричного заряду на тілі. 

4.  Кулон – це одиниця електричного заряду.

5.  Різнойменно  заряджені  тіла  і  частинки  притягуються,  однойменно заряджені – відштовхуються.

Також  на  цьому  етапі  можна  запропонувати  учням  інтерактивну  вправу «Градієнт кмітливості». 

Наприклад, на уроці за темою «Струм у металах»:

Завдання.  Поставте  правильно  напрямок  від  фізичною  величини  до математичного виразу, за допомогою якого їх можна виразити.

Відповіді:

Робота з вивчення термінів може проводитись також за допомогою методу  «Бачено – небачено». 

Учитель вивішує на дошці заздалегідь виготовлений плакат, на якому різними кольорами великим і малим шрифтом «уздовж і поперек» написано 15 – 20 слів (кількість  варіюється  відповідно  до  тематики).  Після  закінчення  наперед обумовленого часу ( 40 с. або 1 хв.) плакат знімається, а учні записують усі слова, що запам’ятали. Потім учні обмінюються своїми записами для перевірки. Початковий плакат знову вивішую на дошку для звіряння. 

Плакати для завдання «Бачено – небачено» можуть виготовлятися і самими учнями під час уроку.

Наприклад  на  уроці  за  темою:  «Ізотопи.  Закономірності  радіоактивного розпаду»:

Для  активізації  навчальної  діяльності  учнів  під  час  закріплення  нового матеріалу можна запропонувати  учням конкурс «Ланцюжок».

На  картках  написані  формули.  Учні  мають  у  наведеній  першій  формулі записати пропущені окремі фізичні величини й передати на іншу парту. Наприклад:

Використовую також естафети «Посміхнись – Дай відповідь – Обери наступного». На флеш-картках знаходяться різні вислови, в тому числі і питання для перевірки домашнього завдання вивченої теми, а також одна з карток є бонусна, тобто «Оцінка». Щастить тільки щасливчикам!!!

Також  на цьому етапі можна застосовувати  «Практичний тренінг» при  розв’язуванні задач, учням потрібно дописати дано та розв’язати задачу. 

Наприклад, на уроці за темою : « Послідовне з’єднання провідників»

Задача: Електричне коло складається з джерела, яке створює напругу 6В, лампочки від кишенькового ліхтарика з опором 13,5 Ом і двох резисторів з опором 3 Ом і 2 Ом.  Усі  прилади  з'єднані  послідовно.  Визначте  силу  струму  в  колі  й  напругу  на кінцях кожного споживача.

“Мозковий  штурм”    це  ефективний  метод  колективного  обговорення, пошук  рішень  шляхом  вільного  висловлювання  думок  цих  учасників.  Як  показує практика, шляхом “мозкового штурму” всього за декілька хвилин можна отримати десятки  ідей.  На  уроці  називаю  тему  дискусії  і  запрошую  учнів  взяти  участь  в  її обговоренні шляхом “штурму”. Наприклад:

Так на уроці за темою: «Два способи зміни внутрішньої енергії» проводимо фронтальний дослід.

Фронтальний дослід : візьміть скріпку та декілька разів швидко випряміть та зігніть її кілька разів. Доторкніться до місця згину.

1.  Що відбувається ?

2.  Чому ?

3.  Що називається внутрішньою енергією ?

4.  Які існують способи зміни внутрішньої енергії ?

5.  Наведіть приклади явищ, коли внутрішня енергія змінюється в процесі теплопередачі.

6.  Наведіть  приклади  явищ,  за  яких  внутрішня  енергія  змінюється  в процесі роботи.
Незакінчене  речення  та  заповнення  таблиць  і  схем  дають  можливість вільніше  висловлюватися  щодо  запропонованих  тем,  відпрацьовувати  вміння говорити стисло, але по суті й переконливо. 

Наприклад:

1. Інформацію про мікросвіт учені одержують за допомогою... (пристроїв для

реєстрації елементарних частинок.)

2.  Частинка,  що  пролітає  через  прилад,  викликає  перехід  системи  в…..

(стійкий стан.)

3.  Лічильник Ґейґера складається зі... (скляної трубки з двома електродами.)

4.  Трубка заповнена... (інертним газом.)

5. Лічильник Ґейґера реєструє... (електрони і γ-кванти.)

6.  Іони  й  електрони,  що  утворилися  в  лічильнику  Ґейґера,  створюють...

(короткочасний електричний струм.)

7.  Камера Вільсона являє собою... (герметично закриту посудину з поршнем.)

8.  Пара  в  камері  конденсується  на...  (іонах,  що  утворилися  під  час

потрапляння в камеру частинок.)

9.  За довжиною сліду частинки можна...  (визначити її енергію.)

10.  За  допомогою  методу  фотоемульсії  можна  досліджувати  частинки  з...

(дуже великою енергією.)

Заповніть таблицю.

 

Заповніть схему.

Також можна запропонувати учням для кращого запам’ятовування матеріалу фізичні диктанти. Більшість працюю в 9 класах.

Наприклад:

Фізичний диктант за темою: «Електричний заряд. Електризація тіл»

1.  Електричний  заряд    це  ______________,  яка  характеризує  властивість

частинок і тіл _____________.

2. Ебонітова паличка, потерта об вовняну тканину, має __________ заряд.

3. Під час  електризації  тіло  зазвичай  приймає  або  віддає  деяку  кількість

4. Носієм елементарного позитивного заряду є ______________.

5. Електричне поле — це  ______________, що існує навколо частинок і тіл та

діє з деякою _________________на інші _______________.

6. Одиницею електричного заряду в СІ є _________.

Метод «Сніжна грудка» - це методичний прийом для перевірки домашньої

роботи .  Як росте сніжна грудка, так і цей методичний прийом залучає до активної роботи  все  більшу  кількість  учнів.  Вчитель  починає  і  говорить  слово  або словосполучення, яке стосується теми уроку. Показує на учня щоб той продовжив, той в свою чергу, коли відповів, на іншого і т.д.

Наприклад:

Учитель: Фотометрія – це розділ фізики…

1-й  учень:  …який  вивчає  способи  вимірювання  «кількості  світла».  Світло буває …

2-й  учень:  …природне  і  штучне.  Вони  відрізняються  за  енергією  свого світлового випромінювання. Точковим джерелом світла… 

3-й  учень:  …називається  джерело,  яке  випромінює  світло  однаково  в  усіх напрямках,  розмірами  якого  можна  знехтувати.  Ідеальним  прикладом  точкового джерела світла …

4-й учень: …можуть бути зорі. Основною характеристикою джерела світла є сила світла. Силу світла …

5-й учень: …позначають буквою I та вимірюють у канделах (кд).

Метод “Прес” використовую у випадках, коли виникають суперечливі думки з  певної  проблеми  і  потрібно  зайняти  й  аргументувати  чітко  визначену  позицію щодо суспільної проблеми, яка обговорюється.

Наприклад: вправа «Літературна скарбничка» ( Метод «Прес») 

Давньоримський  поет  Вергілій  писав:  «У  море  з  порту  йдемо,  і  відходять  і землі, і міста». Про яке фізичне явище тут ідеться?

Для пояснення використовуйте технологію «Метод Прес»:

Я вважаю, ….

Тому, що….

Наприклад,….

Отже,… 

Дуже часто використовую метод складання «Сенкан». Особливо цей метод люблять учні 8 класів.

Інтерактивна вправа «Установіть відповідність»  

Завдання  має  на  меті  встановити  відповідність  (логічні  пари).  До  кожного поняття, позначеного літерою, доберіть твердження, позначене цифрою.

A.  Прямолінійний рівномірний рух.

Б.   Нерівномірний рух.

B.  Миттєва швидкість тіла.

Г.  Швидкість прямолінійного рівномірного руху.

 

1.  Рух, під час якого тіло проходить за однакові проміжки часу різні шляхи.

2.  Фізична величина, що дорівнює добутку переміщення на час руху тіла.

3.  Швидкість у цей момент часу в певній точці траєкторії.

4.  Рух, у разі якого тіло за будь-які однакові проміжки часу здійснює однакові переміщення.

5.  Фізична величина, що дорівнює відношенню переміщення за час, упродовж якого відбулося це переміщення. 

Відповіді:  А- ____;     Б - ___;     В - ____;   Г - ____.

Особливе  місце  у  формуванні  практичних  навичок  у  навчанні  на  уроках займають  фронтальні  лабораторні  роботи.  А  оцінювання  лабораторних  робіт  є одним з головних стимулів, що мобілізує і активізує учнів.

Проведення лабораторних робіт:

Л. Р. «Визначення теплового балансу при змішуванні води різної температури»

Лабораторні роботи 8 клас за підручником В.Г. Бар'яхтар, Ф.Я. Божинова,  С.О. Довгий, О.О. Кірюхіна (2016 рік)

 

Висновок

Сучасний  урок  не  можливо  собі  уявити  без  використання  інноваційних технологій. Їх перевага в тому, що учні засвоюють всі рівні пізнання. Вони точно знають,  що  треба  на  уроці  засвоїти,  які  уміння  придбати,  для  чого  вони  вчать матеріал на уроці. Використання  інноваційних  технологій  на  уроках  фізики  вимагає  особливої підготовки. Особливо хочеться відзначити, що моделювання різних явищ ні в якому разі  не  замінює   “живих”  дослідів,  та  в  поєднанні  з  ними  дозволяє  на  більш високому рівні пояснити зміст того чи іншого матеріалу. Такі уроки викликають в учнів  справжній  інтерес,  примушують  працювати  всіх  і  якість  знань  при  цьому помітно зростає.

Учні займають активну позицію в засвоєнні знань, зростає їх інтерес. Значно підвищується  особистісна  роль  вчителя    він  виступає  як  лідер,  організатор.  Але треба  зазначити,  що  проектування  і  проведення  уроків  з  використанням інтерактивних  технологій  потребують  компетентності  вчителя,  його  вміння переглянути і перебудувати свою роботу з учнями.

Запорукою  дієвості  і  високої  результативності  всіх  запропонованих  форм  і методів  проведення  сучасного  уроку,  крім  наполегливої  і  кропіткої  роботи, пов’язаної з добором необхідних матеріалів, їх розробкою та обладнанням уроків, є також  планомірність  використання  зазначених  форм  і  методів  у  навчальному процесі.

Дякую за увагу.

Презентація додається.

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
14 березня 2023
Переглядів
360
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку