Методичний матеріал "Роль і місце культури спілкування студентів у системі професійної підготовки"

Про матеріал

Культура – це сукупність матеріальних, практичних і духовних надбань суспільства, які відображають рівень його історичного розвитку, втілюються в повсякденній діяльності людини, знаходять відображення у її соціальних, моральних, естетичних та інших характеристиках. Вона охоплює систему освіти, виховання, духовної творчості кожної особистості. Поняттям культури часто позначають рівень вихованості й освіченості людини, рівень оволодіння нею тією чи іншою сферою знань та діяльності.

Перегляд файлу

Роль і місце культури спілкування студентів у системі професійної підготовки

 

Культура – це сукупність матеріальних, практичних і духовних надбань суспільства, які відображають рівень його історичного розвитку, втілюються в повсякденній діяльності людини, знаходять відображення у її соціальних, моральних, естетичних та інших характеристиках. Вона охоплює систему освіти, виховання, духовної творчості кожної особистості. Поняттям культури часто позначають рівень вихованості й освіченості людини, рівень оволодіння нею тією чи іншою сферою знань та діяльності. У цьому випадку розкриваються якості людини, спосіб її поведінки, ставлення до інших людей, до праці тощо. Адже основою культури майбутнього спеціаліста є людяність, гуманізм, почуття гідності, громадськості, толерантності, орієнтація на соціальне й професійне самовизначення й самореалізацію, здатність самостійно приймати рішення і нести відповідальність, сформованістю культури спілкування комунікативної компетентності.

Формування культури майбутнього спеціаліста – мета сучасної освіти. Проблема культури професійного спілкування висвітлюється у працях Ю.М.Жукової, М.І.Лісіної, В.В.Рижова,  В.В.Рубцова,  Л.А.Петровської, що є свідченням актуальності зазначеної проблеми.

Розглядаючи культуру спілкування,  необхідно визначити його цілі, мотиви та функції.  Цілями спілкування виступає психологічний контакт або психологічна співпраця. Виходячи із цілей, можна визначити основний мотив –

задоволення від процесу спілкування або предметна взаємодія, що пов’язана із наданням інформації з метою спонукання до дії, бажання змінити погляди, здійснити емоційну підтримку партнера.

Можна виділити такі основні функції спілкування: інтегративну (поєднання біологічних і соціальних процесів); комунікативну (мовлення як засіб спілкування між людьми); навчальну (формування знань про мову і мовлення, розвиток умінь і навичок спілкування); формуючу (сприяє покращенню знань та умінь, саморозвитку самовдосконаленню); культурологічну (культура мислення, культура почуттів, культура мовлення тощо); розвиваючу (орієнтація на індивідуально-особистісний підхід, спрямований на самореалізацію); соціальну (передача і формування соціального досвіду особистості, що практично можна здійснити за умови організації реальної і ситуативної діяльності студентів); інформативну (охоплює широке коло питань, які розкривають об’єктивні закономірності); спонукальну (забезпечує активне ставлення до засвоєння знань, готовність кваліфікувати інформацію на рівні її необхідності й доцільності, створення емоційного комфорту); еталонно-показову (виховання за допомогою своєї діяльності і самої особистості); пристосувальну (пристосування форми, якостей мовлення до ситуації).

Культура спілкування, комунікативна компетентність постають не тільки особистісними властивостями, що необхідні для гармонійного розвитку особистості, а й набувають державного значення як фактори успішної професійної реалізації громадянина. Культура спілкування студента багато в чому визначає соціально- психологічну атмосферу в освіті, стан суспільної моралі, успіх діяльності в цілому. Проблема формування комунікативної компетентності студента виступає важливою частиною широкої та складної проблеми формування професійно-значущих якостей.

З власного досвіду роботи можна побачити, що необхідними психолого-педагогічними умовами ефективного формування культури професійного спілкування майбутніх спеціалістів є такі: здійснення належної теоретичної підготовки студентів до формування культури професійного спілкування; організація професійної підготовки студентів на діалогічних засадах; створення умов для забезпечення співробітництва між викладачами і студентами в процесі навчального спілкування; залучення студентів до вирішення проблемних ситуацій, пов’язаних з їхньою майбутньою професійною діяльністю; створення позитивної емоційної насиченості навчального спілкування; стимулювання прагнення студентів до самореалізації у навчальному процесі.

Культура спілкування є вагомою складовою професіоналізму. Професіоналізм –  це найвищий прояв компетентності у конкретній діяльності. Однак не можна зводити професіоналізм тільки до професійних навичок.  Професіонала треба розглядати як складну систему, що має зовнішні й внутрішні функції. Професіоналізм ми розглядаємо у єдності з компетентністю.

Проте, компетентність – фактор, що створюється з: детальних знань із дисципліни, об’єкта діяльності; умінь розбиратись у будь-яких нестандартних питаннях, що пов’язані з майбутньою професійною діяльністю; умінь,   здібностей пояснити будь-які явища, пов’язані з діяльністю; здатність точно оцінювати якість роботи та її наслідки.

З метою формування і вдосконалення культури професійного спілкування майбутніх спеціалістів, на нашу думку, у вищих навчальних закладах необхідно проводити комплекс організаційних форм і методів комунікативної підготовки: лекційні та семінарські заняття, практичні заняття з питань професійного спілкування, індивідуально-консультаційна робота, моделювання та аналіз конкретних ситуацій професійного спілкування, структуровані та спонтанні групові дискусії, сюжетно-рольові та ділові ігри, психотехнічні вправи, читання та обговорення наукової та науково-популярної літератури з проблем професійного спілкування. Такий підхід до навчання та виховання студентів дає можливість навчальному закладу реалізувати свою власну програму з виховання у майбутніх спеціалістів професійної культури спілкування.

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
10 серпня 2018
Переглядів
643
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку