Методичні матеріали з проблеми:
Стимулювання творчої
активності учнів
на уроках трудового навчання
шляхом використання
інноваційних технологій
Вишнивенко Валентина Олексіївна,
вчителя трудового навчання
Захарівської філії КЗ «Глинський ліцей»
Великоандрусівської сільської ради
Олександрійського району
Кіровоградської області
2023 рік
Анотація
«Те, що я чую, я забуваю. Те, що я бачу й чую,
я трохи пам’ятаю.
Те, що я чую, бачу й обговорюю - я розумію.
Коли я передаю знання іншим,
я стаю майстром» Конфуцій
Свій професійний шлях почала двадцять років назад, але зараз розумію, що живу в унікальному середовищі. Переді мною відкривається до цього часу незнаний світ... Передові технології, інноваційні методи... Про все це ми можемо не тільки прочитати, але й відчути їх перевагу в освітянській галузі.
Актуальність даного дослідження зумовлена тим, що в нових умовах соціально-економічного розвитку України відбувається стрімка переорієн -тація ціннісних орієнтирів у суспільстві, перебудова системи суспільного виробництва, що відображається на ринку праці. Тому трудова підготовка має бути гнучкою та пристосованою до технічних, економічних, соціальних потреб суспільства та спрямованою на те, щоб допомогти випускникам загальноосвітніх шкіл у професійному самовизначенні, оволодінні методами творчої діяльності в умовах ринкової економіки.
У своїй роботі хочу донести до вчителів, що проблеми перебудови нашого суспільства нерозривно пов'язані з вирішенням завдань формування творчої особистості.
Робота знайомить із новітніми підходами до організації навчання – інноваційними технологіями, що допомагають мені зробити процес навчання цікавим, різноманітним, ефективним. В своїй роботі висвітлюю суть інноваційних технологій навчання на уроках трудового навчання.
Робота складається із вступу, двох розділів основної частини, висновку, списку використаної літератури та додатків.
Зміст
Вступ
Розділ I. Стимулювання творчої активності учнів на уроках трудового навчання.
Розділ II. Інноваційні технології творчого розвитку
особистості учнів на уроках трудового навчання.
Висновки та рекомендації
Список використаних джерел
Вступ
Педагогічна наука доводить, що основою всебічного розвитку особистості є діяльність, де розвиваються нахили та творчі задатки людини, розкриваються здібності, інтереси, самостійність, активність, винахідливість. Оптимальною для розвитку дитини є така діяльність, яка створює умови для дитячої творчості.
«Творчість дітей – глибоко своєрідна сфера їхнього духовного життя, самовираження і самоутвердження, в якому яскраво виявляється індивідуальна самобутність кожної дитини. Цю самобутність не можливо охопити якимись правилами, єдиними і обов’язковими для всіх», – писав В.О.Сухомлинський.
Під дитячою творчістю розуміють діяльність дитини, у процесі якої вона створює якісно нові для самої себе цінності. Ці цінності мають і суспільне значення, тому що необхідні для всебічного розвитку особистості і, як наслідок, для розвитку суспільства. Інколи діти створюють речі, які мають справжню естетичну цінність, є творами мистецтва. Ще Сократ казав : «У кожній людині – сонце. Тільки дайте йому сяяти».
Процес формування освіти в Україні передбачає застосування нових форм в межах традиційної системи. Адже сьогодні учень має навчатися самостійно, а вчитель–надавати йому матеріали для навчання, керувати навчальним процесом. Головним питанням сьогодення є опанування учнями вмінь та навичок саморозвитку особистості, що значною мірою досягається шляхом впровадження інноваційних технологій. Виходячи з цього, актуальність мого дослідження: використання інноваційних технологій у навчальному процесі, що надає величезні можливості для розвитку творчих здібностей та інтересу учнів у процесі самостійної роботи.
Розвитком творчих здібностей учнів загальноосвітньої школи займалося багато вчених. Серед них Н.В. Слюсаренко у роботі «Розвиток творчих здібностей учнів 5-9 класів на уроках обслуговуючої праці засобами ігрової діяльності», Барко В.І. і Тютюнников А.М. дослідили питання визначення творчих здібностей дитини, особливої уваги. Педагогічні умови розвитку творчих здібностей та психологічні аспекти творчої діяльності особистості розкрито в працях А.Антонова, І.Волощука, Р.Гуревича, Л.Денисенко, А.Матюшкіна, М.Скаткіна та ін. Але, на превеликий жаль, майже не існує досліджень, щодо розвитку творчих здібностей учнів на уроках праці. Тому метою моєї роботи є стимулювання творчої активності учнів на уроках трудового навчання шляхом використання інноваційних технологій.
Розділ І.
Стимулювання творчої активності учнів на уроках трудового навчання.
Серед основних завдань, які постають перед сучасною школою, особлива увага звертається на творчий розвиток школярів. Навчальний процес має бути для дитини не лише засобом здобуття знань, без яких вона не може обійтися у повсякденному житті, а має викликати бажання йти шляхом власного розвитку, знаходячи щось нове, цікаве, отримуючи при цьому естетичне задоволення від почутого, побаченого й пережитого.
Предмет «Трудове навчання» тісно пов’язаний із розвитком творчої активності учнів. Адже, за своєю сутністю, це – предмет творчий, тому при його вивченні необхідно змістити акценти від фактично ремісничого навчання до формування та розвитку творчої ініціативи, пошуку, інтелект -туального навчання його змісту, створення реальних умов для реалізації індивідуальних можливостей особистості кожного учня.
Творча діяльність емоційна, приваблива для учнів, впливає на всі сторони життя особистості, допомагає задовольнити потреби у діяльності, самопізнанні; спонукає до пошуку. Саме у творчій діяльності розвиваються якості творчої особистості.
Як активізувати пізнавальну діяльність учнів на уроці; привити інтерес до трудового навчання? Це питання тривалий час турбувало мене.
Відомо, що творчі здібності учнів найбільш ефективно розвиваються у ході продуктивної творчої діяльності. Творчість, індивідуальність, фантазія проявляються у навіть мінімальному відході від зразка.
Тому одна із головних цілей в моїй роботі з дітьми – навчити учнів творчо мислити. Діти завжди повинні знаходитися в постійному пошуку, кожен раз відкриваючи для себе щось нове. В творчій обстановці завжди народжуються нові ідеї, виникає атмосфера співробітництва. Майже в кожен урок включаю елементи проблемності, завдання які активізують емоціональний фактор, які потребують самостійного пошуку.
Завдання вчителя полягає у розвитку творчого потенціалу учнів. Вчитель повинен сприяти пробудженню інтересу до пізнання, розвивати вміння та навички самостійно працювати, творчо ставитися до виконання завдання. Розвитку творчих задатків учнів сприяють різнорівневі, індивідуальні та групові завдання, ігри, художньо – конструкторські задачі, інноваційні технології, інтерактивні форми навчання.
На уроках діти працюють як індивідуально, так і в творчих групах. Робота в творчих групах над колективними проектами має велике виховне значення для розвитку художнього смаку, інтересу до мистецтва свого народу, його історії, традицій, для професійної орієнтації. Дітям надається можливість відчути себе творцями, виконуючи творчі завдання.
На своїх уроках найбільше використовую проблемно – пошуковий, навчально–дослідницький методи.
Для мене зручно планувати не окремі уроки, а всю тему. Спочатку намагаюся оглянути всю тему відразу і розподілити, що і на якому уроці вивчатиметься. Відразу визначаю змістове навантаження уроків, стараюся передбачити узгодження різних форм, можливості повторення і закріплення матеріалу, попередньої підготовки учнів до засвоєння нового.
Упровадження модульної методики викладання сприяє глибшому вивченню предмета. Модулі зручні в підготовці до виконання проектів. Кожний модуль допомагає учневі зосередити увагу на головних моментах навчального матеріалу, проконтролювати себе в процесі вивчення теми.
Кожний урок трудового навчання повинен бути виховним для учнів, пов’язаним з життям. Ефективність його визначається, головним чином, ступенем засвоєння матеріалу учнями, а майстерність вчителя - умінням залучити всіх їх до активного пізнавального творчого процесу.
Розділ II.
Інноваційні технології творчого розвитку особистості учнів на уроках трудового навчання
Метою державної Національної програми «Освіта» («Україна ХХІ ст.») є виведення освіти в Україні на рівень розвинутих країн світу, що можливо лише за умов відходу від авторитарної педагогіки і впровадження сучасних педагогічних технологій.
Життя доводить, що в складних умовах, що постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, гнучка, креативна, здатна до генерування і використання нового (нових ідей, задумів, нових підходів та рішень). Це людина, яка володіє певним переліком якостей, а саме: рішучістю, вмінням не зупинятися на досягнутому, сміливістю мислення, вмінням бачити за межі того, що бачать сучасники і бачили попередники. Тому вся увага була зосереджена на видозміну уроку як форми навчання. Так з'явилися «нестандартні уроки».
Термін «інновація» означає оновлення процесу навчання, який спирається, головним чином, на внутрішні фактори. Отже, інноваційні технології - це цілеспрямований системний набір прийомів, засобів організації навчальної діяльності, що охоплює весь процес навчання від визначення мети до одержання результатів. Система ґрунтується на внутрішніх умовах навчання. Тому ідея «інноваційної технології» полягає у виробленні певної сукупності технологій навчання, що сприяють розвитку творчих здібностей, інтересів, умінь і навичок та інших інтелектуальних чинників у сучасних школярів.
На відміну від звичайних уроків, метою яких є оволодіння знаннями, вміннями та навичками, нестандартний урок найбільш повно враховує вікові особливості, інтереси, нахили, здібності кожного учня. У ньому поєдналися елементи традиційних уроків - сприймання нового матеріалу, засвоєння, осмислення, узагальнення - але у незвичайних формах.
Інноваційними технологіями в трудовому навчанні є :
1.1. Застосування інтерактивних навчальних технологій
З власного досвіду хочеться сказати, що зараз підростає покоління школярів, яке вже не хоче працювати по стандартних формах і методиках. І тому виникає необхідність шукати нові методики і форми подачі інформації, обробки і засвоєння матеріалу.
Багато основних методичних інновацій зв'язано сьогодні із застосуванням інтерактивних технологій у навчанні. Активна взаємодія школярів із засобами ІКТ розвиває у них навики учбово-дослідницької діяльності і дозволяє добитися кращих результатів у вивченні предмету.
Інтерактивний — означає здатність взаємодіяти або знаходитися в режимі бесіди, діалогу з чим-небудь (наприклад, комп'ютером) або ким-небудь (людиною).
Отже, інтерактивне навчання — це, перш за все, діалогове навчання, в ході якого здійснюється взаємодія вчителя і учня.
На своїх уроках я застосовую деякі інтерактивні методи навчання : мозковий штурм, рішення ситуаційних задач, мікрофон, спільний проект та інші. Хочу визнати, що інтерактивне навчання дозволяє вирішувати одночасно декілька завдань. Головне — воно розвиває комунікативні уміння і навики, допомагає встановленню емоційних контактів між учнями, забезпечує виховне завдання, оскільки привчає працювати в команді, прислухатися до думки своїх товаришів. І ще. Використання інтерактива в процесі уроку, як показує практика, знімає нервове навантаження школярів, дає можливість міняти форми їх діяльності, перемикати увагу на вузлові питання теми занять.
1.2 Ігрові технології
Ігрові технології є однією з унікальних форм навчання, яка дозволяє зробити цікавим і захоплюючим не лише роботу учнів на творчо-пошуковому рівні, але і буденні кроки по вивченню різноманітних технологій.
Багаторічна практика роботи показала, що зросла кількість різноманітних ігрових технологій, які особливо приваблюють дітей 5-6 класів. Не відмовляються від рольових ігор і старшокласники. Вони з цікавістю ставляться до всього нового, незвичайного в навчальному процесі. На уроках трудового навчання організація ігор допомогає моделювати творчий процес, створює сприятливі умови для розвитку творчих здібностей учнів, розвиває інтерес до самостійних досліджень.
Часто спостерігаю як діти комбінують, розв’язують, створюють проблемні ситуації, знаходять альтернативні варіанти вирішення тих чи інших завдань, обґрунтовують власну думку.
В процесі своєї роботи я переконалася, що після вивчення кожного модуля (розділу) необхідно проводити підсумкове заняття для систематизації знань і умінь учнів , активізації їх творчої діяльності і самостійності. Цікаві види перевірки знань і умінь, до яких відносяться різні дидактичні ігри, звичайно, не замінять традиційних способів контролю і оцінки знань програмного матеріалу. Але ігровий підхід вносить в учбовий процес дух пошуку, творчості, змагань, стимулюючі пізнавальну активність учнів. Подібні уроки дають прекрасні результати. В процесі гри постійно створюються ситуації, що вимагають негайного вирішення, що веде до формування уміння робити вибір і нести за нього відповідальність. А це вимагає самостійного рішення, ініціативи, розвиненого мислення. Крім того, привабливість уроку-гри, полягає в тому, що учні після нього прагнуть самостійно, добровільно до розширення отриманих знань. Не під страхом отримання незадовільної оцінки, а для того, щоб більше дізнатися.
У своїй роботі часто використовую ігрові технології, особливо в 5-6 кл.: ребуси, кросворди, головоломки, конкурси, гру «Аукціон», «Добери пару», «Склади пару» та інш. Наприклад, під час вивчення варіативного модуля «Технологія української народної вишивки» (6-7класи) можна використати гру «Склади орнамент».
Гру-конкурс «Найкраща швачка» доречно проводити під час виконання практичних робіт з метою активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів.
1.3 Групова навчальна діяльність
Групова діяльність як вид навчальної діяльності учнів багатофункціональна, вона включає наступні функції: навчальну, розвивальну, виховну, організаційну, мотиваційну. У процесі групової навчальної діяльності учні показують високі результати засвоєння знань, формування вмінь перш за все тому, що слабкі учні виконують за обсягом будь-яких вправ на 20-30% більше, ніж під час фронтальної роботи. Групова форма роботи на заняттях сприяє досягненню виховної функції навчання, тому що допомагає формуванню колективізму, моральних та гуманних якостей особистості. Цьому сприяють і особливості організації групової роботи, і розподіл функцій та обов’язків між учасниками діяльності, обмін думками, взаємоконтроль і взаємооцінка у процесі навчання.
Групова робота – це, перш за все, гра. Гра в навчання, гра в організацію, гра в мислення. Хто не грає – той залишається за межею групи. Комплектуючи групи, педагог повинен враховувати симпатії, спільність інтересів, потреб, спрямувань учнів.
Комплектування малих навчальних груп має здійснюватися з дотриманням двох вимог:
– психологічної сумісності членів групи;
- дієвості створеної групи, яка досягається, якщо не менше половини членів групи характеризується середнім та високим рівнем навчальних можливостей.
Особливістю навчально-трудової діяльності школярів у малих групах є можливість вчитися не лише з підручників та в учителів, а й один у одного. Адже під час групової роботи активізується діяльність усіх без винятку її виконавців, відзначається вища якість знань, ніж при фронтальній формі організації навчання. Це пояснюється тим, що прагнення кожного члена групи не підвести товаришів, виглядіти не гірше їх, зберегти відповідний статус у групі, утриматися в ній, не втратити друга концентрують увагу учня на виконанні спільного завдання, стимулюють його працездатність. Спільні дії справляють позитивний вплив не лише на обсяг, а й на якість роботи. Створюється доброзичлива атмосфера спілкування, де кожен почувається комфортно серед друзів. Все це полегшує навчання кожному школяреві – і сильному, і слабкому.
Важливу роль групова діяльність відіграє і в досягненні виховних цілей навчання. Під час навчання в групі формується вміння дитини прийти на допомогу в потрібну хвилину: пояснити, перевірити, порадити. Складаються товариські взаємостосунки, створюються умови для підготовки підростаючого покоління до спілкування, співпраці, наполегливості в самостійному житті після закінчення школи.
Олександр Коберник (Умань) у своїй статті «Актуальні проблеми сучасної дидактики трудового навчання» наголошує: учителі трудового навчання, які вирішили працювати за інтерактивними методиками, мають пам’ятати такі правила:
Щоб учасникам було легко пересідати у великих і малих групах. Іншими словами, має бути створений фізичний комфорт. Столи поставити під кутом, щоб учень сидів у півоберту до ведучого і мав можливість спілкуватися у малій групі.
Досить ефективним методом взаємодії вчителя і учнів на уроці є використання навчальних ігор, що відіграють одночасно навчальну, розвиваючу та виховну функції, мають велике значення для духовного, емоційного, інтелектуа -льного розвитку дитини і дитячої фантазії.
Визначні педагоги ще в свій час зазначали:
– В.О.Сухомлинський «Без гри школа перетворюється у сумний «казенний» заклад, який сушить ум та спустошує серце»;
– К.Д.Ушинський «У грі дитина живе, і сліди цього життя глибше залишаються у ній, ніж сліди реального життя»;
– А.С.Макаренко « Гра незміно повинна бути у дитячому колективі».
Слюсаренко Н.В., кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки і психології Херсонського державного педагогічного університету пропонує:
- застосування комплексу ігор на уроках обслуговуючої праці;
- приклади ігор.
Застосування комплексу ігор на уроках обслуговуючої праці
Тема програми або етап уроку |
Гра, що використовується |
|
5 клас |
||
Вступний урок |
"Трудівник та ледар" |
|
Поняття про кулінарію. Культура харчування. Обгрунтування режиму харчування підлітків. |
"Впізнай професію" |
|
Приготування бутербродів. |
"Змагання по викреслюванню" |
|
Приготування гарячих напоїв. |
"Хто швидше" |
|
Рукоділля. Елементи матеріалознавства. |
"І хороша, і погана" |
|
Ручні шви. Українська народна вишивка. |
"Що в кулаці?" |
|
В'язання гачком. |
"Чарівна скринька" |
|
Виготовлення сувенірів. |
"Зроби краще", «Господиня» |
|
Будова, принцип роботи швейної машини. |
"Індивідуальний кросворд", гра - мандрівка "Пригоди Допитливої Варвари" |
|
Призначення і прийоми виконання машинних швів. |
"Збери сім'ю", "Аукціон" |
|
Розкроювання виробу. |
"Асоціації" |
|
Пошиття швейного виробу. |
"Розклади послідовно" |
|
6 клас |
||
Рукоділля. Елементи матеріалознавства. |
«Хто швидше", "Відгадай" |
|
Ручні шви. Українська народна вишивка. |
"Мозаїка" |
|
Виготовлення сувенірів. |
"Господиня" |
|
В`язання спицями. |
"Чарівна скринька" |
|
Призначення і прийоми виконання машинних швів. |
«Збери сім'ю", "Аукціон" |
|
Конструювання та моделювання вибору. Мірки для побудови креслення виробу та їх умовні позначення. |
"Склади речення", "Спитай та від- гадай", "Тренуй пам'ять", "Намалюй за описом", "Конструктор" |
|
Послідовність побудови креслення і виготовлення викрійки. |
"Будь провідником" Розкраювання виробів. "Опиши", "Загадковий пакунок" |
|
Пошиття та оздоблення швейного виробу. |
"Розклади послідовно", (варіант "Знайди помилку"), "Найкраща швачка" |
|
Електротехнічні роботи. Поняття про вироблення, передачу і перетворення електричної енергії.
|
"Символ професії" |
|
7 клас |
||
Рукоділля. Елементи матеріалознавства. |
"Чарівні перестановки", "Хто швидше?", "Що це?", "Телеміст". |
|
Ручні шви. Українська народна вишивка. |
"Склади орнамент" Виготовлення сувенірів "Господиня" |
|
Робота не швейній машині. Неполадки в роботі на швейній машині. |
"Склади слово" |
|
Призначення і прийоми виконання машинних швів. |
"Збери сім'ю", "Аукціон" |
|
Правила та прийоми зняття мірок та їх записування. |
"Склади речення" |
|
Побудова креслення. |
"Естафета" |
|
Послідовність побудови викрійки виробу. |
"Будь провідником" |
|
Моделювання поясного виробу. |
"Згадаймо геометрію", "Опиши", "Намалюй за описом", "Домалюй фасон". |
|
Технологія розкрою виробу. |
"Загадковий пакунок" |
|
Пошиття швейного виробу. |
"Індивідуальний кросворд", "Спитай та відгадай", "Знайди різницю" |
|
Сільськогосподарська праця. |
"Склади характеристику" |
|
ПРИКЛАДИ IГOP
Що в кулацi?
В кулацi може бути голка, наперсток чи iншi невеличкi iнструменти або матерiли, з якими учнi будуть працювати пiд час практичної роботи. Гру доречно застосовувати на початку пояснення, щоб привернути увагу учнiв. Пiд час гри учнi ставлять запитання та, отримуючи вiдповiдi, дiзнаються, що в кулацi.
3найди за описом
Треба знайти серед інструментів та матерiалiв тi, що вiдповiдають опису.
Наприклад: – невеличка, металева, з вушком (голка)
– її у вушко просили, строчи i душу весели (нитка)
– без рук, без нiг пiд лавку – приг (клубок).
Чарiвна скринька Потрiбно знайти серед запропонованих інструментів та матерiалiв необхiднi та пояснити ix призначення. Гру використовують при вивченнi інструментів та матерiалiв необxiдних для виконання будь-яких робiт (шиття, в'язання, вишивки, приготування їжi)
Склади слово (кросвордина)
Слова розрiзанi на лiтери, якi роздаються граючим, Перший гравець викладає: слово, а інші по черзi вiд цього слова викладають свої слова (за темою уроку).
Змагання по викреслюванню
У списку слiв треба викреслювати слова, що належать до названої групи (наприклад: кухонний посуд, машиннi шви).
Слово, що залишиться i є ключовим у вивченнi будь-якої теми.
Гру застосовують для повторення вивченої теми та актуалiзацiї знань учнiв.
Хто швидше
Учасники обирають серед зразкiв тi, що вiдповiдають будь-якому визначенню, Наприклад: треба обрати вci волокна, що вiдповiдають визначенню «штучнi».
Що це?
Назвiть слова, які одночасно вiдповiдають трьом визначенням:
– натуральний;
– бiлий;
– використовується для виготовлення одягу (бавовна, вовна, шовк).
Визнач на дотик
Гравці приймають на себе ролi, "водолазiв", тобто працюють у темрявi (з закритими очима або працюють у мiшку, у ящику). Виграє той, хто без по- милок та швидше за вcix знайде потрiбнi предмети (деталi крою, викрiйки, iнструменти тощо).
Вiдгадай
Учасникам гри пропонується вiдгадати про яке волокно йдеться у описi. Наприклад: волокно довге, мiцне, термостiйке, гiгроскопiчне, теплопровiдне, мало розтягується при сильному натягуваннi, цупке на дотик, холоднувате (льон). Волокно міцнe, термо- i свiтлостiйке, гiгроскопiчне, м'яке на дотик, теплувате (бавовна).
Склади орнамент
Учні отримують картки, на яких зображено фрагменти орнаментів. Використовуючи мотиви карток, треба розробити орнамент для вишивки та запропонувати моделі, в яких він використовується як оздоблення. Під час гри учні поділяються на команди. Члени однієї команди розробляють колекцію моделей – аналогів, оздоблених вишивкою, а інша команда коментує їх дії, вносить доповнення або й виправлення.
Найкраща швачка
Під час гри учасники змагаються у швидкості, майстерності, охайності
виконання завдання.
Загадковий пакунок
Листоноша приносить посилки з комплектами викрійок. Треба визначити, які це деталі, скільки їх потрібно для виготовлення одягу та намалювати модель, яку можна пошити за цими викрійками.
Учасники гри позначають на деталях направлення ниток основи, підписують назви конструктивних ліній та зрізів,вказують величини припусків наобробку зрізів і з’єднання деталей, розраховують кількість тканини, необхідну для виготовлення моделі.
Добери пару
Складіть відповідні пари з наданих фраз:
Праця чоловіка годує, руки не болять
Роботящі руки дні пройдуть не марно
У вмілого гори вернуть
Маленька праця краща не їстимеш пирогів
Діло за велике безділля
Без трудів вода не тече
Під лежачий камінь а лінь марнує
Працюй ударно – майстра величає
Склади речення
Учнi отримують декiлька карток, на яких написанi слова. За певний час треба скласти з окремих слiв речення. Серед карток одна зайва. Наприклад: довжину виробу вимiрюють по лiнiї середини спинки вiд сьомого шийного хребця до рiвня бажаної довжини виробу. Серед карток була ще картка iз словом «рукава».
Перевiр себе
Для гри необхiднi лiнiйка та сантиметрова стрiчка. Учасники за допомогою oкoмipa визначають розмiр будь-якої деталi та перевiряють себе. Наприклад: визначити ширину кoмipa, розмiр одягу, довжину спiдницi, дiаметр гyдзика тощо. Гру можна проводити за iншою схемою. Наприклад: знайти гудзик потрiбного розмiру.
Естафета
Учасники гри подiляються на двi команди, якi змагаються у швидкостi виконання загаданого вчителем завдання. Учнi виконують завдання по черзi, але кожен учасник повинен враховувати вiдповiдi (дiї) попереднiх учасникiв. Наприклад: учасники гри складають послiдовнiсть обробки будь-яких виробiв або описують моделi одягу. Завдання можна виконувати в письмовiй чи уснiй формi.
Учись учитися
Гру використовують при вивченнi нового матерiалу за допомогою пiдручникiв. Для проведення гри учнiв подiляють на декiлька рабочих груп, кожна з яких отримує картку-завдання. Протягом 5-10 хвилин кожна група готує вiдповiдь на запитання картки-завдання, користуючись пiдручником.
Вiдповiдь на запитання дає один з членiв групи. Доповнювати чи попра- вляти його може будь-хто з членiв групи. Це не впливає на загальну оцiнку.
Якiсть вiдповiдi та повноту оцiнює група арбiтрiв за п'ятибальною системою.
Секрети творчостi
У ходi пiдготовки до гри учнi класу утворюють декiлька творчих груп, кожна з яких вивчає вироби будь-якого напрямку декоративно-прикладного мистецтва (вироби з бiсеру, соломи, шкiри, деревини тощо). Вони вивчають лiтературу, розглядають вироби, обирають декiлька найкращих з них, готують запитання для iнших учасникiв гри. Пiд час гри кожна творча гpyпa представляє обранi вироби та ставить iншим групам запитання про використаний матерiал, iнструменти, естетичне оформлення, мiсця виготовлення виробiв та iнше. Правильнi вiдповiдi оцiнюються балами. Перемагає група, що набрала бiльше балiв.
Маю смак
Треба знайти зайвi деталi на малюнку або зробити доповнення до моделi, намагаючись створити гарний одяг.
Знайди рiзницю
Порiвнюючи двi схожi моделi треба знайти рiзницю (у конструктивних деталях, довжинi, оздобленнi тощо).
Мозаїка
Кожний учасник гри отримує конверт, у якому знаходяться по двадцять квадратiв рiзного кольору (чорного, бiлого, червоного, зеленого тощо).
За визначений час треба скласти орнамент, використовуючи щонайменше три кольори. Враховується складнicть орнаменту, його неповторнiсть, кiлькiсть використаних кольорiв.
Склади орнамент
Учнi отримують картки, на яких зображенi фрагменти opнаментів. Використовуючи мотиви карток, треба розробити орнамент для вишивки та за- пропонувати моделi, в яких він використовується як оздоблення.
Пiд час гри учнi подiляються на команди. Члени однiєї команди розроб- ляють колекцiю моделей-аналогiв, оздоблених вишивкою.
Для учнiв п'ятого касу використовують кольоровi шаблон и з фрагмен- тами opнаментів. Розкладаючи їх на тканинi, гравцi знаходять найбiльш вдалу композицiю.
Логiчнi кубики
Учасники гри за допомогою рiзнокольорових кубикiв пiдбирають колiр для моделей, виготовлених з тканини двох а6о бiльше кольорiв.
Створи настрiй
Учасники гри пiдбирають кольорову гаму та малюнок тканини для за- пропонованих виробiв, намагаючись завдяки цьому приховати недолiки та пiдкреслити переваги фiгури. Вибiр кольорової гами та малюнка ткани ни треба обrpунтувати.
Чарiвнi перестановки
Учнi отримують конверт, у якому знаходяться мотиви малюнкiв тканин. Поєднуючи мотиви у рiзних комбiнацiях, учнi створюють рiзнi малюнки тканин. Гру доречно використовувати при вивченнi поняття «рапорт тканини».
I хороша, i погана
Пiд час гри учнi видiляють протилежнi властивостi тканин, фасонiв тощо. Учасники подiляються на двi команди, якi по черзi називають протилежнi властивостi. Перша команда - хорошi, а друга – погані та аргументують їх. Перемагає команда, аргументи якої змiстовнiшi.
Що на що схоже?
Учасники отримують геометричну фiгуру (прямокутник, трапецiї рiзного розмipу, овал) та малюнки або фотографiї моделей одягу. Визначають, на якi геометричнi фiгури схожi моделi одягу. Кожен учень обирає моделi, силует яких нaгaдyє: вiдповiдну геометричну фiгуру. Перемагае той, хто швидше i бiльше вiдбере малюнкiв або фотографiй певного силуету. Перемагає команда, аргументи якої змiстовнiшi.
Телемiст
Клас дiлиться на двi групи, вiдповiдно розташовуються i парти: «фахiвцi» сидять за столами обличчям до класу. Перед ними таблички з визначенням «фаху» кожного з них. Навпроти них – «журналiсти», тобто решта учнiв. Це двi студiї. Студiя у Херсоні – «журналiсти» та студiя у Черкасах – «спецiалicти» з багатьох галузей, що займаються виготовленням вовняних тканин. Вони пiдготували доповiдi. Журналiсти уважно слухають, готують питания, тому що їм потрiбно буде писати статтю про вовнянi тканини. Пiсля цього журналiсти отримують картки з темою, по якiй треба написати статтю (тобто самостiйна робота учнiв). У цей час «фахiвцi» мають окреме завдання: вибрати та наклеїти на картку зразки вовняних тканин (гладкофарбованих, набивних, жакардових тощо). У фiналi гри зачитуються 1-2 cтaттi журналiстiв та розглядаcться картка зразкiв тканин.
3гадаймо геометрiю
На листi розташовано багато рiзних за розмiром кутів, квaдpaтів та прямокутникiв. Треба намалювати якомога бiльше рiзних видiв одягу, використовуючи геометричнi фiгури як складову частину одягу.
Наприклад: з круга вигoтовляють спiдницю «сонце».
Зроби краще Учні самостійно розробляють малюнок обличчя та одяг для іграшки, намагаючись зробити її більш кумедною. Гра використовується при виготовленні іграшок, у яких пе- редня та задня сторони шиються по одній викрійці.
Господиня
Під час гри учасники створюють проекти виробів із клаптиків тканини: килими, сумки, ковдри, пано. Оцінюється гармонія кольорів, композиційне вирі- шення, оригінальність.
Завданням гри може бути у 5 класі – складання квадрату (серветки) з клаптиків тканини різної конфігурації, у 6 класі –виготовлення пано, у 7 класі – прихватки, у 8 класі – ковдри, у 9 класі – сумки або одягу.
Прямокутне королівство
Учні розробляють моделі одягу, що можуть бути виготовлені з хусток, шарфів та малюють їх. Оцінюється оригінальність, максимальне використання малюнку виробів (кайми хусток) для оздоблення моделей.
Бенефіс
Це гра-звіт про самостійні домашні дослідження. Двом учням: середньому та сильному загадують одне і те ж завдання. Через певний час вони повинні представити рішення. Крім обраного варіанту, учень показує й інші, а також доводить: чому він обрав саме цей варіант.
Наприклад: придумати фасон сукні для повної матусі з будь-якої конкретної тканини (смугастої, набивної, у клітку).
Проявіть кмітливість
Учасникам гри пропонується певна ситуація, за змістом якої дівчина потрапила в халепу і розірвала сукню. Необхідно придумати можливі варіанти реконструкції сукні. Перемагає той, чий варіант найпрактичніший.
Новорічна казка
Учасники гри поділяються на команди по 4-5 учнів, розробляють моделі казкового одягу для Новорічного свята, обирають матеріал, з якого вони будуть виготовлені, та оздоблення. Після цього команди захищають свої проекти. Оцінюється оригінальність, фантазія, видумка, використання незвичайних матеріалів (шпалер, фольги, газет тощо).
Модельєр
Учасники змагаються, створюючи кращий проект моделі, для виготовлення якої використовують 2,5 м тканини шириною 0,9 м. Тканина з каймою. При розробці проекту треба пам'ятати, що виріб повинен бути естетичним, технологічним, а тканина використана економно.
Засідання художньої ради
Гру проводять у старших класах з метою систематизації та узагальнення знань з конструювання та моделювання одягу.
Учасники гри («члени художньої ради») розглядають колекцію моделей, аналізують їх переваги та недоліки та обирають найкращі, обґрунтовуючи вибір.
Тренуй пам'ять
Протягом однієї хвилини учасники гри розглядають малюнок з зображенням моделі одягу, після чого вони відтворюють його. Оцінюється відповідність намальованих моделей зображенню (силует, інструкція, оздоблення).
Конструктор
Учні отримують конверт з різними деталями виробу. Треба розробити інструкцію виробу, намагаючись гармонійно поєднати деталі одну з одною, виріб повинен бути естетичним, зручним у користуванні.
Гру використовують у 5-6 класах при вивченні теми «Моделювання та конструювання одягу».
Розклади послідовно Учні отримують пакет, у якому на окремих аркушиках написаний зміст операцій з обробки виробів. Треба розмістити назви операції у послідовності виготовлення виробу, що розглядається.
Наприклад: скласти послідовність виготовлення сукні.
Грати у цю гру можна перед виготовленням швейних виробів, щоб про- аналізувати можливі варіанти виготовлення, або коли вироби готові (з метою повторення). Можливі різні варіанти цієї гри: Знайди помилку. Учасники шукають помилку у послідовності виготовлення одягу. Допиши два рядки. Треба закінчити послідовність обробки виробу.
Збери сім'ю
Учасникам пропонується список слів, з якого треба вибрати слова, що утворюють групи за будь-якими ознаками (обладнання для ВТО, терміни ручних, машинних, прасувальних робіт, шви). Цю гру можна використовувати для учнів 5-9 класів. Група слів з однієї теми (сім'я) буде поступово збільшуватися рік від року. Так, учні 5 класу у групу «машинні шви» оберуть зшивний, подвійний та шов упідгин, а учні 6 класу додадуть до неї накладний шов і так далі.
Аукціон Гру проводять під час повторення термінології ручних, машинних або прасувальних робіт. Учням треба за певний час записати якомога більше термінів.
1.4 Проєктна технологія навчання.
Особливе місце серед інноваційних технологій займає проєктна технологія під час вивчення трудового навчання (технологій).
Слово «проєкт» у перекладі з латинської мови означає «кинутий вперед – план, задум тощо».
Творчий проєкт – це самостійна (під контролем і з допомогою вчителя) творча робота учня від задуму до практичного втілення в життя.
Ознаки творчого проєкту: задум, пошук та аналіз аналогів, конструювання, виготовлення, захист, практичне використання задуманого виробу.
У своїй роботі залучаю до проєктної діяльності учнів 6-7 класів. Так наприклад під час вивчення розділу «Проєктування, виготовлення та оздоблення виробів вишивкою» в 6 кл. пропоную такі теми проєктів: закладинка для книжки, гольниця, серветка, вишита мініатюра та інш.
Сучасний урок - це показник активності учнів. Чим меншу активність під час уроку виявляє педагог і чим більше спонукає він учнів до активності - тим інтенсивніше стає розвиток учня.
Основними елементами уроку трудового навчання є : практична діяльність, аналіз практики, дослідження і пошук.
Цим видам трудової діяльності найбільше відповідають метод творчих проектів та інтерактивні технології навчання.
В моїй практиці вони можуть перетинатися, доповнювати один одного, складатися в систему прийомів, за допомогою яких ми цілеспрямовано досягаємо хороших результатів.
Метод проєктів дає змогу активно розвивати в учнів основні види мислення, творчі здібності, прагнення самому створити усвідомлення себе творцем під час роботи з «неслухняними інструментами», «розумними конструкціями», «технологічними системами» та ін.
Сьогодні ми орієнтуємо учнів на власне дослідження у якому передбачається і власний варіант вирішення проблеми:
«Я знаю, для чого мені потрібно все те, що я знаю, і де я можу ці знання застосувати».
Метод проєктів передбачає самостійну творчу роботу учнів, виконану під керівництвом вчителя. Важливо, щоб проєкти були реальними і доступними для реалізації учнями.
Основні положення проєкту
• Проєкт цільовий акт діяльності, в основі якого лежать інтереси дитини.
• Інтерес ставлення особистості до предмета як до чогось для неї цінного, привабливого.
• Навчальне проектування орієнтоване перш за все на самостійну роботу учнів — індивідуальну, парну або групову, яку учні виконують упродовж визначеного відрізка часу.
• Технологія передбачає розв'язання учнем або групою учнів будь-якої проблеми, яка передбачає, з одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з іншого, інтегрування знань, умінь з різних галузей науки, техніки, творчості.
• Результати виконання проєктів повинні бути «відчутні»: якщо це теоретична проблема, то конкретне її розв'язання, — якщо практична конкретний результат, готовий до впровадження.
• Таким чином, суть проєктної технології стимулювати інтерес учнів до певних проблем, що передбачають володіння сумою знань, та через проектну діяльність, яка передбачає розв'язання однієї або цілої низки проблем, показати практичне застосування набутих знань.
І. Ознайомлення з визначенням понять «проєкт» і «навчальний проєкт».
1. Метод «Асоціативна квітка». Визначення особистісного бачення поняття «проєкт».
Учням пропоную створити робочі групи за особистими уподобаннями, обрати спікера групи. На дошці закріплюємо «серцевину» квітки з написом проєкт. Кожна група отримує «пелюстку».
Кожній групі пропоную після трихвилинного обговорення записати на «пелюстках» кілька слів — асоціацій поняття «проєкт» Спікери презентують результат обговорення і прикріплюють «пелюстки» навколо «серцевини».
2. Метод «Мозаїка». Вироблення робочими групами визначення поняття «проєкт» на основі запропонованих наукових трактувань та особистого бачення проблеми.
Робота відбувається в створених групах.Кожній групі пропонують картки з кількома визначеннями означеної дефініції.
Проєкт — це будь-яка робота, виконана «від щирого серця», яка має певну цільову настанову. (У. Кільпатрик)
Проєкт — це задум, план, прообраз певного об'єкта; сукупність документів і розрахунків, необхідних для його створення.
Проєкт — це систематична форма організації діяльності у взаємозв'язку її теоретичних і практичних аспектів. (С. Кримський)
Проєкт — послідовність взаємопов'язаних подій, які відбуваються впродовж встановленого обмеженого проміжку часу та спрямовані на досягнення неповторного і водночас певного результату. (Ф. Бегьюлі)
Проєкт — форма побудови цілеспрямованої діяльності. (А. Моісеєв)
Проєкт — це завдання, виконані в природних умовах. (С. Стефенсон)
Проєкт — це прототип, прообраз передбачуваного або можливого об'єкта, стану. (Большая советская анциклопедия)
Проєкт — це комплекс пошукових, дослідницьких, графічних та інших видів робіт, виконаних з метою практичного або теоретичного розв'язання значущої проблеми. (Є. Полат)
Проєкт — це інноваційна форма організації освітнього середовища, в основі якої лежить комплексний характер діяльності тимчасового колективу спеціалістів в умовах активної взаємодії з навколишнім середовищем. (Л. Ващенко)
Проєкт — це задуманий план дій. (Тлумачний словник української мови)
Проєкт — це комплекс взаємопов'язаних заходів, розроблених для досягнення певної мети протягом заданого часу при встановлених ресурсних обмеженнях. (С. Москвін)
Проєкт передбачає активну й мотивовану участь школяра в процесі його виконання. (Вудхел)
Проєкт — це досить тривала і послідовна діяльність, виконувана для досягнення реальної мети та розв'язання життєвої проблеми. (Р. Уоткінс)
Проєкт являє собою дію, виконувану в природних умовах, яка містить вирішення порівняно складного завдання. (Чартере)
Проєкт — це ідея, якою суб'єкт розпоряджається як своєю думкою.
Проєкт як проблема означає ситуацію творчості, в якій людина перестає бути власником ідеї, щоб отримати шанс наштовхнутися на щось нове, здивуватися, виявити його у своїй творчості. (Енциклопедический словар)
Проєкт — це цільовий акт діяльності, в основу якого покладено інтереси людини. (О. Пометун)
Проєкт — сукупність певних дій, документів, попередніх текстів; задум для створення реального об'єкта, предмета, створення різного роду теоретичних продуктів. (Є. Полат)
Після п'ятихвилинного обговорення спікери презентують визначення, сформульовані в групах (утворюючи квітку, аналогічно з попереднім методом).
3 Метод «Куток». Виявлення ступеня поінформованості учнів щодо визначення ключового поняття «навчальний проєкт».
У чотирьох кутках дошки розташовую плакати з визначеннями різних понять («діяльність», «дослідження», навчальний проект», «технологія»):
1. Специфічно людська форма активного ставлення до навколишнього світу, зміст якої складає його цілеспрямована зміна та перетворення.
2. Низка послідовних педагогічних дій, спрямованих на досягнення конкретного очікуваного результату і критеріїв, показників та інструментарію вимірювання результатів цієї діяльності.
3. Характерний для науки засіб виробництва нового знання, який передбачає функцію мети та засобів пізнання.
4. Форма організації занять, яка передбачає комплексний характер діяльності всіх його учасників з отримання освітньої продукції за певний проміжок часу.
Кожній учениці пропоную виявити серед представлених визначень поняття «навчальний проєкт», зупинившись у відповідному кутку приміщення.
При цьому між учасниками створених груп відбувається дискусія щодо правильності їхнього вибору.
Узагальнюю роботу й повідомляю, що першим є визначення поняття «діяльність», другим — «технологія», третім — «дослідження», четвертим — «навчальний проект» і здійснюю стислий порівняльний аналіз цих понять.
ІІ. Ознайомлення з типологією навчальних проєктів.
1. За основною діяльністю:
проекти дослідницькі;
пошукові;
творчі;
рольові;
прикладні,
інформаційні;
ознайомлювально-орієнтовні.
2. За предметно-змістовою галуззю:
монопредметні;
міжпредметні;
позапредметні (надпредметні).
3. За характером координації:
з безпосередньою координацією;
з прихованою координацією.
4. За формою представлення результатів:
урок;
класне свято;
театралізована вистава;
конференція;
фестиваль;
аудіо-, відеопроект;
експедиція;
екскурсія.
5. За характером контактів:
серед дітей однієї вікової групи (класу);
серед учнів школи;
району;
міста;
країни;
світу.
6. За кількістю учасників проекту:
індивідуальні;
парні;
групові.
7. За тривалістю:
нетривалі (2— 6 годин);
середньої тривалості (від тижня до місяця);
тривалі (від місяця до кількох місяців).
4. Метод «Броунівський рух».
Розкриття суті кожного виду проєктів за метою діяльністю:
• всі учні отримують одну з карток з характеристикою проєктів
Діяльність учнів спрямовано на розв'язання проблеми, результат якої заздалегідь невідомий. Проєкти за своєю структурою максимально наближені до наукових досліджень: постановка проблеми; формулювання гіпотези; планування та розробка дослідницьких дій; збирання інформації, її аналіз та узагальнення; підготовка та оформлення результатів проєкту; публічна презентація результату; рефлексія, висновки.
Домінуючим аспектом проекту є відповідне оформлення та презентація результату. Такі проєкти не мають чіткої структури спільної діяльності учасників, вона вимальовується залежно від жанру остаточного результату та його представлення. Однак оформлення результатів проекту потребує чіткої структури обраної форми у вигляді сценарію, статті, репортажу тощо.
Учасники беруть на себе певні ролі, обумовлені характером та змістом проекту. В проєкті імітуються соціальні або ділові взаємини засобами гри. Результати роботи намічають на початку, проте повністю вони виявляються лише наприкінці. Структура проєкту. Проєкт має певну структуру взаємодії учасників, кожен з яких виконую певну функцію. Проєкт має чітко визначений результат, який обов'язково зорієнтований на соціальні інтереси самих учасників, він спрямований на впровадження в практику.
Проєкт спрямований на збір інформації про який-небудь об'єкт, явище. Передбачено ознайомлення широкого загалу з цією інформацією, її аналіз та узагальнення фактів. Проєкт має певну структуру: формулювання мети, робота з різноманітними джерелами інформації, обробка матеріалів, оформлення результату, його презентація. Проте в процесі роботи припускається корекція структури проєкту.
• Кожен учасник за характеристикою визначає вид проєкту і сідає за стіл з відповідною карткою:
творчі проєкти
дослідницько-пошукові проєкти
рольові-ігрові проєкти
практико – орієнтовані.
ІІІ. Етапи роботи над проєктом. Оформлення проєкту.
5. Метод «Асоціативне сонце».
Ознайомлення зі змістом діяльності учнів на кожному етапі навчаль -ного проєкту: на дошці закріплюю асоціативне проєктне сонце. Кожна група отримує п'ять променів із назвами етапів проєктної діяльності. Учасники груп по черзі прикріплюють промені – етапи і розповідають про виконання роботи на даному етапі навчального проєкту.
I. Організаційно-підготовчий етап.
Перед школярами постає проблема-усвідомлення необхідності та визначення значення майбутнього виробу, як для себе, так і для суспільства, його конкурентно спроможності на ринку. Засобами діяльності виступають їх особистий досвід, досвід вчителів та батьків, а також всі робочі інструменти і знаряддя, якими користуються учні.
Результатами діяльності учнів є набуття нових знань, умінь і готові графічні документи. Протягом цього етапу вони здійснюють самоконтроль і самооцінку своєї діяльності.
ІІ. Конструкторський етап.
Юні винахідники здійснюють планування технології виготовлення : складання ескізу, підбір інструментів і обладнання, визначення послідовності технологічних операцій, вибір технології виготовлення виробу, виконують економічні, екологічні та міні - маркетингові операції.
III. Технологічний етап.
Учні виконують технологічні операції, здійснюють самоконтроль та контроль якості вибору. Результатом є набуття знань, умінь і навичок. Закінчені технологічні операції є проміжним результатом діяльності учнів на цьому етапі.
ІV. Заключний етап.
Здійснюється кінцевий контроль, порівняння і випробовування проекту. Тут учні встановлюють, чи досягли вони своєї мети, який результат їхньої праці. Проводиться випробування і захист проЄкту, виставка робіт.
На мою думку, метод проЄктів сприяє розвиткові пізнавальних навичок учнів, їхнього критичного мислення, активності, самостійності.
Цей метод спонукає учнів до пошукової, експериментальної індивідуальної роботи та тісної дружньої співпраці в колективі.
Найбільш ефективні результати можна отримати при організації роботи учнів малими групами. В роботу залучаються всі учні, активність учнів обов'язково заохочується, учні самостійно розробляють та виконують правила роботи в малих групах. Для роботи над проєктним завданням кожен учасник отримує коротку опорну схему діяльності учня, вчителя, а також форм і методів роботи.
V. Захист.
На кожному етапі роботи пропоную учням визначення позиції в системі міжособистісних взаємин за допомогою методики «Проєктне Дерево».
Пропоную обрати одну з фігурок, що відповідає їхній ролі в колективі на даний момент, і зазначити порядковий номер фігурки в колі на аркуші. Після цього учні роблять вибір: зазначають у ромбі номер фігурки чоловічка, позицію якого хотіли б займати.
У групах відбувається обговорення отриманих результатів, відповідно до яких розподіляють обов'язки між учасниками.
• вибір позицій 1, 3, 6, 7 — характеризує установку на подолання перешкод, активну життєву позицію;
• позиції 2, 11, 12, 16, 18, 19 — комунікабельність, дружня підтримка, взаєморозуміння, взаємодопомога; в деяких випадках — нехтування особистими інтересами заради інших; альтруїзм;
• 4 — стійкість позицій (бажання досягти успіху без подолання перешкод), упевненість у своїх силах;
• 5 — втомлюваність, загальна слабкість, невеликий запас
енергії, астенічність;
• 9 — мотивація на розваги; у другому виборі — потреба в зміні діяльності, у відпочинку;
• 13, 21 — замкнутість, тривожність, відчуженість, образа, гнів; може бути проявом серйозних проблем у колективі або особистих негараздів;
• 8 — характеризує уникання колективних справ, занурення в себе, замкнутість, самостійність; в деяких випадках можливі прояви суїцидної поведінки; • 10, 15 — комфортний стан, нормальна адаптація, досить високий статус у колективі;
• 14 — кризовий стан, «падіння в прірву»; невдоволення ситуацією, в колективі, бажання привернути до себе увагу; в деяких випадках — бездіяльність, пасивність як роль; демонстративно занижена самооцінка: «Я сам нічого не можу»;
• 17 — безпідставне бажання бути лідером, «командувати», «щоб моє було зверху». Прагне досягти лідерства в мікро-групах;
• 20 — завищена самооцінка, установка на лідерство.
Особливу увагу приділяю тому, щоб в учнів не згасав інтерес до проєктування; слідкую, щоб вони доводили свої наміри до кінця; роблю все для того, щоб діти бачили результати своєї роботи.
Діти щороку демонструють перед батьками власні вироби.
Під час роботи над даною технологією виникає чимало проблем. Адже для цього потрібно багато інформаційної літератури учням, але на жаль не вистачає підручників для самостійної роботи. І, звичайно, при зменшенні тижневого навантаження предмету трудового навчання не можливо реалізувати повне досягнення результатів роботи.
Я оптимістично налаштована на продовження роботи над технологією використання творчих проєктів. Зокрема, хочу доопрацювати ігрову (відтворення елементів культурно-побутового життя українців минулого, імітації певних життєвих ситуацій) спрямованість вищеназваних інновацій.
Дотримуючись народної мудрості яка говорить:
«Не бійся, що не знаєш - бійся, що не навчишся», хочу досягти успіху у справі впровадження проектів так, щоб усе, що підлягає вивченню за програмою предмету, вивчалось легко, швидко, ґрунтовно.
Проєктні технології
Реалізація проєктного методу на практиці – важка робота, яка залежить від багатьох чинників. Хороша теорія – це теорія, втілена у практику. Тому необхідно якісно підготувати теоретичну та практичну базу. Створюючи проєкт, необхідно чітко визначити й довести до кожного учня мету проєкту, критерії оцінювання, джерела знань, складові частини проектної папки, дату виставлення «контрольних» оцінок за технологічну операцію та дату презентації. Якщо проєкт колективний (груповий), то перш за все необхідно вільно, не насаджуючи своєї думки, розділити клас на групи. Групи формуються за місцем проживання, уподобанням, звичками… Проєктна робота учнів у складі малих груп, на відміну від фронтальної та індивідуальної, не ізолює учнів один від одного, а навпаки, дозволяє реалізувати природне прагнення до спілкування, взаємодопомоги, співпраці, до активного засвоєння навчального матеріалу.
Ролі вибираються також вільно.
Учень 1 – дизайнер
Контролює виконання пояснювальної записки (проєктної папки) та відповідає за пошук, підбір відповідного виробу та його креслення. Креслення виконується самостійно або відшуковуються у:
Бібліотеку «ВІО» – «об’єкти праці»;
Інтернет за веб-гідом.
Від дизайнера залежить теоретичний старт та успіх у цілому. Чіткий опис технологічного процесу, можливість альтернативного вибору, наявність фотографій та креслень полегшують свідомий вибір і виконання проєкту учасниками групи. Роботу координує вчитель.
Учень 2 – майстер
Відповідає за підбір матеріалів і виготовлення виробу. Необхідно визначитись, які матеріали та інструменти надасть шкільна майстерня, чим допоможуть батьки, що потрібно закупити. Виготовлення виробу не обмежується лише у шкільній майстерні. І це не лише тому, що у школі відсутня відповідна база, а тому, що залучення до проекту батьків, товаришів, іноді родичів сприяє поліпшенню взаємовідносин між ними. В Естонії навіть проводяться «Дні мами», де матір з донькою у суботу мають можливість спільно попрацювати над вибраним проєктом. Особливо це практикується перед святами. А виставлення контрольних технологічних оцінок унеможливлює здачу чужого або магазинного виробу.
Учень 3 – рекламний агент
Відповідає за презентацію (публікацію).Виконує рекламний проспект від руки або на ПК. Можливе виконання презентації на ПК. Від учня, його презентабельності залежить успіх у рейтинговому оцінюванні серед учнів паралелі.
Учень 4 – адміністратор
Відповідає за ведення хронології та залікового листа. Він координує роботу групи та вчителя. Кожний учень, відповідно до його ролі у групі, виготовляє бейджик. Цей символічний знак дає можливість учителю швидко (особливо на першому етапі проєкту) орієнтуватись у групі та координувати роботу кожного виконавця.
Усі проєкти учнів можна розділити на види:
Критерії |
Види проєктів |
Зміст проєкту |
Монопредметні (виконуються на матеріалі конкретного предмета); міжпредметні (інтегрується суміжна тематика кількох предметів); надпредметні (виконуються на основі вивчення відомостей. які не входять у шкільну програму) |
Включення проєктів у навчальні плани |
Поточні (на самоосвіту та проєктну діяльність виноситься із навчального курсу частина змісту навчання). Підсумкові (за результатами виконання проєкту оцінюється засвоєння учнями визначеного навчального матеріалу) |
Тривалість виконання проєкту |
Міні-проєкти, (кілька тижнів); середньої тривалості (кілька місяців); довготривалі (упродовж року) |
Кількість учасників проєкту |
Колективні; індивідуальні; групові. |
Захист роботи відбувається перед спеціальною комісією, яка складається із 3-4 осіб (або однокласників, або учнів інших класів). Для виступу кожному учневі дається 5-7 хвилин. Після виступу присутні можуть ставити йому запитання, висловлювати свою думку. Запитання й пояснення повинні бути по суті проєктної роботи. Від учня, який захищає свою роботу, повинні бути отримані всі пояснення зі змісту, оформлення та виконання роботи, аргументовані посилання на джерела інформації.
Підсумкова оцінка – рейтингова, яка включає самооцінку, середню колективну оцінку експертів та оцінку вчителя.
Кожна складова рейтингової оцінки враховує оцінки за поточну роботу, за виріб, за пояснювальну записку та захист проєкту.
1.5. Інформаційно-комунікаційні технології
Національна доктрина розвитку освіти України в ХХІ ст. визначає головною метою освіти «створення умов для розвитку й самореалізації кожної особистості, як громадянина України, формування покоління, здатного навчатися впродовж життя, створювати й розвивати цінності громадянського суспільства». Саме тому в національній системі освіти пріоритетним напрямком є особистісний розвиток, який пов’язаний із формуванням творчого потенціалу, розвитку творчих здібностей.
Розв’язання даної проблеми в процесі трудового навчання пов’язане з доцільним використанням різних методів і засобів, у тому числі, і застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ).
Одним із напрямів діяльності стала всесвітня ініціатива «Intel» Навчання для майбутнього», яка спрямована на розвиток шкільної освіти, завдяки навчанню вчителів використанню комп'ютерних технологій у навчально-пізнавальній діяльності учнів. Навчання вчителів за програмою «Intel» Навчання для майбутнього» піднімає організацію проєктної діяльності на якісно інший рівень. Саме курси за цією освітньою програмою надали мені можливість подивитися по-іншому на освіту, викладання предмету. На уроках трудового навчання використання інформаційно-комунікаційних технологій здійснюється за наступними напрямами:
1. Інтерактивні заняття. Цей вид роботи я застосовую здебільшого для вивчення нового матеріалу.
2. Різноманітні комп'ютерні вправи. Цей вид діяльності спрямований на практичне застосування та засвоєння відповідних умінь і навичок на основі попередньо вивченого теоретичного матеріалу.
Я вважаю, що корисним є те, що можна вільно розширювати комплекс вправ, доповнювати його. Наприклад, під час вивчення теми «Елементи машинознавства», а саме будови швейної машини, я пропоную , щоб учні спочатку опрацювали внутрішню будову за допомогою комп’ютера, маючи можливість побачити її ніби «зсередини», а потім відповіли на питання про типи з'єднань, які використовуються у швейній машині, знайшли несправності у роботі і навіть запропонували методи ліквідації цих несправностей.
3. Використання мультимедійних технологій у навчанні дає змогу здійснити справжній технологічний прорив в організації і практичній реалізації навчального процесу.
У власній практичній роботі я використовую довідники, навчальні, демонстраційні програми тощо.
4. Значно полегшують роботу і, що досить суттєво, дозволяють виявити реальний рівень знань учнів тестові програми. На мій погляд вони корисні ще й тому, що кожен учень може самостійно перевірити свої знання та звернути увагу на недостатньо засвоєний матеріал.
До сучасних інформаційно-комунікаційних технологій навчання відносяться:
1. Інтернет - це джерело інформації, корисної з точки зору навчальної діяльності, її аналізу та оцінювання.
2. Мультимедійні програмні засоби.
Під час уроків використовую готові мультимедійні засоби. До того ж, часто використовую власні мультимедійні презентації . Це викликає живий інтерес в учнів, покращує процес засвоєння матеріалу, унаочнює пізнання, сприяє розвитку творчих здібностей.
3. Офісні програмні продукти
На уроках використовую офісне та спеціалізоване програмне забезпечення (тобто те, що входить в пакет програм комп'ютера) для підготовки навчально-методичного матеріалу (шаблонів, діаграм, таблиць, презентацій) та для подання учнями результатів виконання завдань в електронній формі.
Поряд з інноваційними технологіями навчання на уроках трудового навчання в процесі своєї роботи також використовую традиційні методи навчання.
1.6. Використання буклетів на уроках трудового навчання
Використання буклетів, як один із засобів інтенсифікації уроку та розвитку цікавості під час викладання нового матеріалу на уроках трудового навчання.
Поруч із визволенням програм від ускладненого та другорядного матеріалу в них були внесені доповнення, пов'язані з новими технологіями виробництва, глобальними проблемами сучасності, що призвело до розв’язання проблеми учнівської перевантаженості.
Тому вчителі-практики шукають такі способи навчання, які б давали можливість учням засвоювати зростаючий обсяг інформації, що формує уміння та навички. Отже, необхідний активний пошук інтенсивних методів, форм і засобів навчання.
Нажаль, досить важко визначити та знайти такі методи і форми навчання, які розвивають пізнавальну активність учнів. У результаті, на деяких уроках досі промовляє в основному вчитель, а учні мовчать, а у кращому разі пасивно запам'ятовують матеріал та конспектують. Тому головними напрямками розв’язання цієї проблеми є співпраця між вчителем та учнем.
А напрямами перебудови навчання у сучасних навчальних закладах є інтенсифікація і оптимізація процесу навчання. Вона продовжує залишатися однією з ключових проблем. Інформаційний вибух і сучасні темпи приросту наукової інформації, яку потрібно встигнути передати учням за час навчання, спонукають вчителів шукати вихід з положення за рахунок нових педагогічних прийомів та використання ІКТ.
Щодо підвищення ефективності навчального процесу
Інтенсифікація навчання - це передача більшого обсягу навчальної інформації учням при незмінній тривалості навчання і без зниження вимог до якості знань.
Якщо зміст навчального матеріалу затверджується МОН, то до вибору методів навчання кожен вчитель має підходити індивідуально.
То ж я хочу поділитись таким універсальним засобом інтенсифікації уроку та передачі нового матеріалу, як використання буклетів на уроках трудового навчання.
Велика кількість методичних праць присвячена використанню електронних презентацій. Однак, слід зазначити, що їх використання потребує не аби якого технічного оснащення кабінету трудового навчання: комп’ютер, проектор, мультимедійна дошка та інш. Що ж до використання буклету на уроках то він є більш мобільною та зручною формою донесення матеріалу до учня. Достатньо комп’ютера, що є у вчителя в користуванні. То ж буклет здатний значно розширити сферу застосування ІКТ у процесі навчання. Використання буклету здатне донести матеріал кожному учневі, у цікавій і доступній формі та надає переваги вчителеві:
- За певний, незначний проміжок часу провести і вивчення нового матеріалу і перевірити його засвоєння.
- Візуалізувати подачу матеріалу.( Особливо в 5-6 класах для кращого запам’ятовування інформації);
- Активізувати процес навчання. ( Учні прочитавши буклет, проглянувши схеми, починають живе спілкування і обговорення проблеми, а це важливий чинник для економії часу, особливо якщо 1 година на тиждень);
- Звільнити учнів від написання конспект, буклет залишається учневі в користування.
Буклети – досить ефективний вид застосування інформаційних технологій. Єдина вимога – буклети повинні становити єдиний інформаційний, логічно закінчений блок. Інформація повинна бути розміщена в контексті того матеріалу, який вивчається, але дуже стисло.
Буклет повинен містити інформації більше ніж передбачено програмовим матеріалом, але ця інформація, повинна бути логічно пов’язана з матеріалом який вивчається на уроці. Наприклад , останню сторінку, можна виконати у формі цікавої інформації енциклопедичного характеру, або цікавої статистики з Інтернету , яка відноситься до матеріалу що вивчається на уроках.
Інформація подана у буклетах, дуже добре запам’ятовується, завдяки візуалізації, яскравому наповненню, та схемам, що залишає дітям час на активне спілкування, обговорення і бесіди щодо вивчення та засвоєння нового матеріалу.
Після роботи з буклетом бажано провести його обговорення. В такому разі кількість засвоєного матеріалу збільшиться, так як пасивна форма роботи, змінюється на активну, а це в свою чергу, активізує увагу учнів, крім того зміна виду діяльності, являється своєрідним психологічним перепочинком, який сприяє подальшій ефективній роботі на уроці. Плануючи зміну видів навчальної діяльності, рекомендується передбачити введення форм роботи, що має моніторинговий характер, це зокрема «легкий» моніторинг, коли вчитель орієнтуючись на активність учнів після ознайомлення з матеріалом в буклеті, оцінює його ефективність. Отже, на мою думку, вчитель повинен мати «зворотний зв'язок» для контролю за якістю засвоєного матеріалу. Крім того, наповнювати буклет можна і тестовими завданнями, що допоможе учню самостійно контролювати засвоєний обсяг знань.
Буклет може містити і таку форму роботи, як лабораторно-практичні роботи, які можна виконати на уроці прямо в ньому, та правила безпечної роботи під час виконання лабораторно-практичних робіт. Це дуже зручний спосіб роботи. Учень може перегорнути сторінку буклета та спираючись на попередню інформацію створити щось нове, а головне своє.
Буклети також можуть містити зразки готових виробів або схеми вишивки та в’язання. І на останок, дуже важливо-якщо теми інваріативної частини дуже якісно викладаються з використанням підручників, то для подачі варіативних модулів це взагалі гарний вихід. Наприклад такі модулі , як
- Українська народна вишивка;
- Виготовлення м`якої іграшки;
- Використання біоформ у створені виробу;
- Паперові витівки;
- Кулінарія , та інші.
Висновки та рекомендації
Аналіз передового педагогічного досвіду викладання трудового навчання свідчить, що більшість вчителів, які мають великий педагогічний стаж та досвід роботи у загальноосвітніх навчальних закладах, пропонують та використовують різні методи розвитку творчих здібностей та різні підходи до організації навчальної та трудової діяльності учнів. Уроки трудового навчання мають не тільки закріплювати і покращувати знання та практичні навички учнів, а й виявляти їх потенціал, розвивати творчі здібності і надавати можливості реалізувати їхні творчі індивідуальності, враховуючи національні традиції.
Враховуючи вищевикладене рекомендую для розвитку творчих здібностей дітей:
- впроваджувати у навчально - виховний процес інноваційні технології як цілеспрямований системний набір прийомів, засобів організації навчальної діяльності, що охоплює весь процес навчання від визначення мети до одержання результатів;
- проводити практичні заняття, на яких учні виготовляють різні вироби з природних матеріалів;
- практикувати на заняттях трудового навчання колективне обговорення індивідуальних творчих завдань;
- використовувати на уроках трудового навчання технічну документацію.
У своїй педагогічній практиці дійшла висновку, що вчителю трудового навчання найкраще використовувати спосіб інтеграції окремих елементів сучасних технологій навчання для розвитку творчих здібностей учнів.
Для того, щоб така інтеграція принесла бажаний результат, необхідно
намагатися вникнути в методику кожної з освітніх технологій і використовувати на своїх уроках залежно від теми, мети виучуваного матеріалу, а також типу уроку.
Отже, у процесі такої роботи можна переконатися, що лише вдала інтеграція сучасних педагогічних технологій інтерактивного, особистісно-орієнтованого, проектного навчання на основі постійного розвитку критичного мислення учнів дасть змогу розвивати творчі здібності, а значить, і формувати творчу особистість учня.
Список використаних джерел
1