"Методичний матеріал Впровадження проектної технології на уроках літературного читання в умовах реалізації Державного стандарту початкової освіти»

Про матеріал
«Впровадження проектної технології на уроках літературного читання в умовах реалізації Державного стандарту початкової освіти»
Перегляд файлу

http://www.shkola.ulia-volkodav.ru/wp-content/uploads/2013/10/0_60175_5dc992fa_L.png«Кожен пізнає лише те, що сам пробує зробити».

                                                                       І.Песталоцці
Актуальність теми. Серед важливих педагогічних завдань, які поставило життя перед сучасною школою є розробка нових педагогічних ідей та підходів до навчально – виховного процесу, в центрі яких - особистість дитини з її потребами, інтересами та життєвими проблемами.  Державний стандарт базової і повної середньої освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України ( від 23 листопада 2011р. № 1392) передбачає реформування освіти в Україні з урахуванням можливостей навчального середовища, сприятливого для задоволення фізичних, соціокультурних і пізнавальних потреб учнів.

              Сутність змін пов’язана з необхідністю впровадження компетентнісно спрямованої освіти. Реалізувати завдання, виголошені у стандартах, можна за умови, якщо навчально-виховний процес в школі буде «спрямовано на розвиток активності, самостійності, творчих можливостей кожного школяра, оскільки суспільство потребує особистостей, здатних свідомо діяти, приймати власні рішення, швидко адаптуватися до змін».   Сучасні вимоги освітніх стандартів змушують, нас, учителів, не тільки насичувати учнів інформацією, а й шукати шляхи практичного застосування її у повсякденному житті.

Саме тому, я працюю над темою: «Впровадження проектної технології на уроках літературного читання в умовах реалізації Державного стандарту початкової освіти». Вибір даної проблеми був невипадковим, бо нова парадигма освіти пропонує розглядати учня як мету, а не засіб. Відповідно обраній проблемі мною були визначені такі цілі та завдання:

  • Впровадження проектної технологій з метою активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках літературного читання.
  • Розвиток ключових компетентностей через проектну діяльність.
  • Спонукання учнів до активного навчання.
  • Розвиток творчості учнів.
  • Виховування любові до предмету.

Провідна ідея досвіду. Пошук і впровадження новітніх технологій у формуванні компетентнісного підходу до виховання і розвитку компетентної особистості, здатної до створення та аргументації власної точки зору на підставі аналізу та зіставлення інших точок зору, думок, фактів, законів, закономірностей, інформаційних джерел.

Теоретична база досвіду. Використання у навчально-виховному процесі методу проектів не є новим для українських шкіл. Метод проектів виник у 20-х роках минулого століття в США (як метод проблем). Першим увів поняття «метод проектів», науково описав його та спробував класифікувати американський професор В. Кілпатрик. Він проголосив основним завданням школи «виховання вільних громадян», яке має складатися з «системи цільових проектів». На початку 20 століття Джон Дьюї використовував метод проектів в прагматичній педагогіці для організації цілеспрямованої діяльності дітей з урахуванням їх особистих інтересів. Подальший розвиток цього методу у вітчизняних школах повязують з іменами вітчизняних педагогів (В.М. Шульгіна, А.Ф. Петровича,Л.С. Миловидова, М.В. Крупеніна, В.В.Ігнатьєва та ін. Прихильники методу проектів оголосили його єдиним засобом перетворення школи навчання в школу життя.

            Проект– це індивідуальна, частіше групова або колективна діяльність школярів, яка спрямована на створення певного унікального кінцевого продукту. Проект розглядають як "п’ять П": проблема, планування, пошук інформації, продукт, презентація. Шосте "П" проекту – його портфоліо, тобто папка, у яку зібрані всі робочі матеріали (чернетки, плани, звіти тощо).

Типи проектів

В основу типології проектів можна покласти різні ознаки. Наприклад, залежно від кількості учасників, проекти можуть бути індивідуальними, груповими (2–6 осіб), колективними; залежно від часу, витраченого на реалізацію, проекти можуть бути короткотривалими (1–3 уроки), середньої тривалості (до місяця), довготривалими (кілька місяців). Не завжди легко визначити тип проекту за тематичною спрямованістю, адже більшість із них за своєю сутністю є міждисциплінарними. Частіше тип проекту визначається за характером діяльності, що в ньому є провідною. Наприклад основні типи проектів: дослідницькі, інформаційні, творчі, ігрові, практичні (практично орієнтовані). Особливу групу складають телекомунікаційні проекти. Вони вимагають обов’язкового використання телекомунікаційних технологій.

Дослідницькі проекти. В основі проекту знаходиться дослідження певних явищ та процесів. Дослідницькі проекти потребують добре обміркованої структури, визначеної мети, актуальності предмета дослідження, продуманості методів. Вони повністю підпорядковані логіці дослідження і мають відповідну структуру: визначення теми дослідження, аргументація її актуальності, визначення предмета й об’єкта, завдань і методів, висування гіпотез розв’язання проблеми і намічення шляхів її розв’язання. Наприклад. Дослідницький проект "Дитяча книжкова полиця моїх батьків" (4 клас). Тема дослідження: Коло читання моїх батьків у дитинстві.

Актуальність. Знайомство з улюбленими книгами батьків – один із можливих способів активізації читання дітей. Об’єкт дослідження: читацька активність батьків у дитинстві. Предмет дослідження: книги, які читали батьки у дитинстві. Мета проекту: сприяти підвищенню зацікавленості дітей читанням.

Колективне завдання

  • Організувати книжкову виставку "Дитяча книжкова полиця наших батьків".
  • Підготувати святкову презентацію роботи у проекті, запросити батьків.

Методи дослідження: опитування, анкетування, аналіз, порівняння, оцінювання, синтез.

Творчі проекти  не мають детально опрацьованої структури спільної діяльності учасників. Вона розвивається, підпорядковується кінцевому результату, прийнятій групою логіці спільної діяльності, інтересам учасників проекту. Кінцевим продуктом творчого проекту можуть бути журнал, альманах, виставка малюнків, свято, вистава, сценка тощо. Наприклад, метою творчого проекту "Наш клас має таланти" є підтримка обдарованих дітей класу, створення для них ситуації успіху. Кінцевий продукт проекту – святкове дійство "Наш клас має таланти".

Рольові, ігрові проекти. Ігровий проект передбачає виконання ігрових ролей у моделях / ситуаціях, що об’єднуються загальною ідеєю. Це можуть бути ролі історичних постатей, казкових героїв, персонажів літературних творів, соціальні або професійні ролі; можуть бути використані сюжети літературних творів, казок. Ігрові проекти можуть здійснюватися у формі уявної подорожі, конференції, симпозіуму, журналістського розслідування. Наприклад, учням 4-го класу можна запропонувати взяти участь у проекті "Подорожуємо разом із казковими героями" (кінцевий продукт – маршрут екскурсії різними природними зонами України).

Інформаційні проекти спрямовані на збір даних про якийсь об'єкт або явище. Вони передбачають ознайомлення учасників з інформацією, її аналіз і узагальнення фактів, призначених для широкої аудиторії. Такі проекти часто інтегруються в дослідницькі і стають їх органічною частиною. Виконуючи такий проект, учні відшукують і накопичують відомості, наприклад, про прислів’я, афоризми, свята, їжу, міста. Кінцевим продуктом інформаційного проекту може бути реферат, опитування, проведення фокус-групи, оформлення стенду тощо. Наприклад, інформаційний проект "Мої домашні улюбленці" (збір інформації про особливості догляду за домашніми тваринками; кінцевий продукт – книга "Догляд за домашніми улюбленцями").

Практичні (практико-орієнтовані) проекти відрізняє чітко визначений із самого початку результат діяльності його учасників, який враховує їхні соціальні інтереси. Такий проект потребує ретельно продуманої структури, сценарію діяльності його учасників з визначенням функцій кожного з них, чітких висновків, участі в оформленні результатів кінцевого продукту.


 

Основні етапи роботи у проекті

1 етап – Організаційний

Учитель повідомляє учням тему, мету, кінцевий продукт проекту, завдання, план роботи. Усе це обговорюється в класі, учні вносять свої пропозиції.

2 етап – Підготовчий

Відбувається збір матеріалу, ознайомлення з навчальною інформацією, виконання тренувальних вправ.

3 етап – Проектна робота

Починається проектування "макета", опрацювання зібраної інформації, її коригування. На цьому етапі учні звертаються до довідників, словників, до вчителя для одержання додаткової інформації.

4 етап – Оформлювальний

На цьому етапі відбувається остаточне оформлення кінцевого продукту (малювання, складання, розфарбовування, оформлення презентації тощо). Це може відбуватися як у школі, так і вдома.

5 етап – Презентація проекту

Учні розповідають про свою роботу у проекті, демонструють кінцевий продукт, захищають ідею, зміст, відповідають на запитання опонентів.

6 етап – Підбиття підсумків

На цьому етапі вчитель (координатор проекту) та учні (учасники проекту) аналізують виконану роботу, виявляють її переваги та недоліки, оцінюють свою участь у проекті, складають плани на майбутнє.

Імовірні утруднення і небезпеки під час виконання проектів:

  1. Не вистачає часу на роботу.
  2.  Використанням учнями російської мови замість української.
  3. Велика кількість помилок.
  4.  Різниця у темпах роботи різних учнів або груп.
  5. Шум у класі.
  6. Учні відмовляються працювати.

 

                                                          ВИСНОВОК

Метод проектів є однією з інноваційних педагогічних технологій, що відповідає вимогам Національної доктрини розвитку освіти щодо переходу до нового типу гуманістично-інноваційної освіти, коли увага переноситься на процес набуття школярами знань, умінь, навичок, життєвого досвіду, які трансформуються в компетенції. За своєю сутністю робота над проектом має інноваційний характер: вимагає від учнів застосовувати нові знання, спираючись на засвоєний раніше матеріал; виробляє вміння діяти і приймати рішення самостійно чи в складі команди та розв’язувати конфлікти; шукати, компонувати і застосовувати нову інформацію з різноманітних джерел, використовуючи сучасні технології для виконання конкретних завдань; розвиває критичне мислення і прагнення до творчості та саморозвитку; формує бажання і здатність самостійно вчитися. Отже, можна зазначити, що системне запровадження проектної технології призводить до того, що учні поступово опановують її не тільки як навчальну технологію, вміння самостійно вчитися, критично мислити, але також як метод організації та планування своєї подальшої життєдіяльності.


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

1. Голуб, Г. В. Метод проектов как технология формирования ключевых компетентностей учащихся [Текст] / Г. В. Голуб, О. В. Чумакова. — Самара : Профи, 2003.

2. Забродська, Л. М. Інформаційно-методичне забезпечення проектно-технологічної діяльності вчителя [Текст]: наук.-метод, посіб. / Л. М. Забродська, О. В. Онопрієнко, А. Д. Цимбалару, Л. Л. Хоружа; за ред. А. Д. Цимбалару, О. В. Онопрієнко. — X.: Вид. група «Основа», 2007.

3. Землянская, Е. Н. Учебные проекти младших школьников [Текст] / Е. Н. Землянская // Начальная школа. — 2005. — № 9. — С. 55—59.

4. Иванова, Н. В. Возможности и спецификаприменения проектного метода в начальной школе [Текст] / Н. В. Иванова // Начальная школа. — 2004. — №2, —С. 96—101.

5. Интел «Обучение для будущого» при поддержке Microsoft [Текст] : уч. пос. —• 2-е изд., перераб. — М. : Русская редакция, 2003.

6. Коляда, О. Ф. Проектний день у початковій школі [Текст] / О. В. Онопрієнко // Початкова школа. — 2006. — № 5.

7. Лось, Ю. А. Методика обучения младших школьников выполнению творческих проектов [Текст] / Ю. А. Лось, Н. В. Матяш, Н. А. Семенович,

B. Д. Симоненко. —Брянск : Изд. БГПУ, 1998.

8. Онопрієнко, О. В. Система навчальних проектів з курсу «Основи здоров’я» [Текст] / О. В. Онопрієнко // Початкова шк. — 2005. — № 9. — С. 35—37.

9. Онопрієнко, О. В. Управління проектною діяльністю молодших школярів [Текст] / О. В. Онопрієнко // Навчання і виховання учнів 4 класу: метод, посіб. для вчителів / упор. О. Я. Савченко. — К. : Початкова шк., 2005. —C. 53—64.

 

docx
Додано
19 грудня 2020
Переглядів
1161
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку