Урок "Казки маленькі, а розуму в них багато. Українська народна казка «Кирило Кожум’яка»

Про матеріал
Урок читання у 3 класі. Тема: Казки маленькі, а розуму в них багато. Українська народна казка «Кирило Кожум’яка» Мета: Розширювати знання дітей про українські народні казки, ознайомити з ознаками чарівної казки. Удосконалювати навички виразного читання. Формувати уміння читати в особах, виявляти залежність мовної та інтонаційної характеристики дійових осіб. Виховувати інтерес до чарівних казок, повагу до сміливих людей, любов до рідної землі. Розвинути навички та компетентності методом критичного мислення. Очікуваний результат: діти вміють відповідати на запитання за змістом прослуханого тексту, застосовують різні види читання під час опрацювання змісту текстів, самостійно визначають персонажів твору; пояснюють, які вчинки персонажів є позитивними, а які – негативними, висловлюють оцінні судження морального й естетичного характеру про події, вчинки персонажів, особисте ставлення до прочитаного. Обладнання: ноутбук, різні ілюстровані видання казки «Кирило Кожум’яка», виставка чарівних казок, картки. Хід уроку І. Організація класу. Вправа «Вітання» Доброго ранку, сонце привітне! Доброго ранку, небо блакитне! Доброго ранку, в небі пташки! Доброго ранку, зелені дубки! Доброго ранку, люди привітні! Я всім бажаю, щоб посмішки квітли. - Як приємно бачити, що ви посміхаєтесь одне одному. Мабуть у вас добре серце? Ну ж бо примножимо радість та доброту, привітавшись одне з одним словами-подарунками. Наприклад: -Я хочу подарувати тобі щастя. - Прийми від мене в подарунок гарний настрій. - Мій подарунок для тебе-цікаві хмаринки у небі. - Я дарую тобі міцне здоров’я. - Я хочу подарувати тобі красу. А тепер, давайте привітаємось усі разом, доторкнувшись до екранів ваших моніторів долонькою. ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів. 1. Робота із загадкою - До нас завітав один гість. Відгадаймо про нього загадку П.Воронька. - Прочитаймо “дощик’’ з картки. Невеличка, сніжно-біла, що її в небесну шир люди радісно пускають сповістити всіх про мир. Кожен з нас цю пташку знає, Її назву відгадає. П.Воронько - Так, це голуб. (Розгляд малюнків-відгадок голуба, яким він може бути). - Яку звістку приносить людям ця пташка? (Мирну, про мир). -Доведіть. (Кольоровий рядок). Напишіть мені в коментарях, з яким поняттям у вас асоціюється «голуб» (по можливості різним кольором). Висновок. Мабуть, саме ось такий казковий голуб ніс людям радісну звістку про мир. ( Показати великого білого голуба). 2. Робота над деформованими прислів’ями. - Під крильцем у нашого голубка завдання із скарбнички народної мудрості: знайти правильні кінцівки прислів’їв, з’єднати за змістом. На картках 1. Казки маленькі, та щось повчальне зрозумій. 2. Казка вигадка, та в ній за добро і проти зла! 3. В казці сила немала розуму в них багато. 1. Казки маленькі, та розуму в них багато. 2. Казка вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій. 3. В казці сила немала за добро і проти зла! а) робота над значенням прислів’я (по черзі) - Поясніть зміст прислів’я. - Яке слово об’єднало всі прислів’я? (Казка) б) мовленнєві вправи над третім прислів’ям - читання у різному темпі ( повільно, пришвидшено, швидко. По рядках). - читання з різною силою голосу ( тихо, напівголосно, голосно). Висновок. Отже, голубок нагадав нам про значення казки у житті кожної людини і пропонує заглянути у казковий світ. III. Мотивація навчальної діяльності. - Діти, хто з вас не любить казок? Книжок, у яких багато барвистих малюнків, гарних розповідей? Розгорнеш сторінку-опинишся у далекій казковій країні. А в тій країні живуть добрі та кумедні веселі маленькі чоловічки чи просто твої однолітки. Ростуть там велетенські ріпки, такі, що цілий гурт їх із землі не вирве. Відважні герої б’ються там за правду з лютим ворогом. ІV. Повідомлення теми та мети уроку. - Сьогодні у нас цікавий урок:  Познайомимося із ознаками чарівної казки.  Потрапимо у таку казку «Кирило Кожум’яка».  Дізнаємося, чия сила допоможе подолати зло. V. Робота над темою уроку. 1. Ознайомлення з інформацією про ознаки чарівної казки. Одна дитина ( за вибором вчителя) читає з підручника на с.36 інформацію. - Чим незвичайна чарівна казка? Крім казок про тварин є ще інша група казок, героями яких є люди з надзвичайною силою, які гаряче захищають інтереси народу, гнівно карають ворогів, ступають у двобій із злом та брехнею. У таких казках описані незвичайні пригоди, які обов'язково пов'язані з чарами і дивовижними перетвореннями. -Сьогодні ми з вами вирушаємо у далеку мандрівку до країни Чарівних казок. Запитаєте, чому чарівних? Бо саме в них відбувається все найчарівніше та найнеймовірніше: живуть багатоголові змії; дивовижні птахи, дерева, кущі, річки –вміють розмовляти, а люди та тварини наділені надзвичайно великою силою. (Показ збірок чарівних казок) - Сьогодні ми поринемо у світ чарівної казки разом із казкою «Кирило Кожум’яка» - Коли відбулися події? Хто головний герой казки? Чому він має таке прізвище? Це ті питання, на які ви даватимете відповіді після опрацювання казки вдома. а) лексичне значення слова «Кожум’яка». - Поміркуємо, що ж може означати слово «Кожум’яка»? Слово Кожум’яка складається з 2 слів: «кожа» і м’яка. Щоб кожа (шкіра) стала м’яка треба її пом’яти. Для цього потрібна сильна людина з міцним здоров’ям. Цих людей називали Кожум’яки. Звідси пішло прізвище. 3. Словникова робота. а) читання слів-пірамід ( на картках, «Луною за вчителем») І стовпчик ІІ стовпчик Пуд Дань Ки єва Дні про Ле міш Зли нув Голу бок Стар шина Уро чище Горо дячи Кня зівна Підле стилась - Які слова незрозумілі? б) тлумачення значень слів з опорою на тлумачний словник в кінці тексту Дань – пожертвування, данина, частина внеску. Городяни – люди, що жили у місті. Леміш – частина плуга, що підрізає землю. Старшина – шановні люди похилого віку. Урочище – ділянка землі, яка вирізняється від навколишньої місцевості, наприклад: яр, гора, долина. Підлестилась – ніжно пригорнулась, виявила ласку, догодила. Читання казки дітьми Читання видом «пташиний базар» ( з олівцем 2 рази по 1 хв). - Візьміть олівець. Почніть читати до зупинки «Стоп». Поставте риску. - Другий раз знову спочатку. Поставте риску. - Порахуйте слова від 1 до 2 рисочки. - На скільки більше прочитав? - А ти? А в тебе? ( 3 учні). - Знайдіть на с. 37 абзац зі словами «Написала, прив’язала…» - Дочитуємо до цих слів і зупиняємося. Гра «Бджілки» - Дочитуємо с.37 4.3 Гра «Котиться клубочок» - Продовжуємо читати казку до кінця. VІ. Перевірка первинного сприймання. - Де відбувалися події? ( у Києві). - Коли відбувалися події, описані у казці? ( У давні часи). - Хто головний герой? VIІ. Аналіз змісту казки. 1. Вибіркове читання. - Яку дань збирав змій із людей? Прочитайте. - За які риси характеру змій боявся Кожум’яку? Прочитайте. - Хто приніс звістку від князівни на княже подвір’я? Прочитайте. - Як просили Кожум’яку діти? Прочитайте. - Знайдіть і прочитайте, як народ спостерігав за битвою. - Як стало називатися урочище з того часу? 2. Робота за ілюстрацією. - Розгляньте малюнок на с.37. - До яких рядків з казки він відноситься? Прочитайте. Зорові вправи - Щоб зір хороший мати, треба очі тренувати. Подивитись вправо-вліво, вверх і вниз, А ще ласкаво – посміхнутися гарненько, і закліпати швиденько. Потім трішки відпочити, фізхвилиночку зробити Фізкультхвилинка. - Я показуватиму вам що робити, а ви повторюйте за мною рухи. Кожум’яка потягнувся Раз зігнувся, два зігнувся, Три присів, чотири встав, П’ять – вперед закрокував. Кожум’яка покрутився, Раз схилився, два схилився. Потім він закрокував, Але змія не впіймав, Щоб князівну врятувати, Треба змія упіймати VІІІ. Узагальнення і систематизація знань. Характеристика дійових осіб твору. (робота з картками) Вправа «Мозкова атака». До кожної букви в імені героя казки – доберіть слова, які характеризують даний персонаж. Красень Красуня Обдарований Ніжна Жвавий Яскрава Умілий Зосереджена Милосердний Іскриста Яскравий Волелюбна Коректний Наполеглива Авторитетний Акуратна 3. Вправа «З циферблатом я дружу – зразу відповідь кажу». - Скільки було дочок у Київського князя? (1) - Скільки попросив бочок смоли Кирило Кожум’яка? (12) - Скільки попросив возів конопель?(12) - Якої ваги була булава? (12) - Скільки голубів вигодувала князівна? (1) ІX. Рефлексія 1. Підсумкова бесіда за змістом казки. - Як народ віддячив героєві? - Доведіть, що головна думка казки висловлена в прислів'ї «Казки маленькі, а розуму в них багато». - Яку вічну проблему висвітлено у казці "Кирило Кожум'яка"? (Двобій добра і зла.) - Хто у казці був втіленням зла? А хто — добра? - У цьому вічному двобої добра і зла завжди перемагає добро і лю¬бов до рідної землі та народу. Кирило – став народним героєм, втіленням мужності та героїзму. - Голубок дає пораду всім хлопчикам бути хоробрими і сильними, а дівчаткам – красивими і ніжними. 2. Закінчіть речення. Сьогодні я дізнався... Було цікаво... Я виконував завдання... Я зрозумів, що... Я навчився... У мене вийшло... Я зміг... Мене здивувало... Мені захотілося... Я дякую… X. Домашнє завдання. Вправа «Кіно» - Намалюйте кадр з фільму «Кирило Кожум’яка» Практична робота - Виготовити голубка в техніці «Орігамі». - Читати і стисло переказувати казку. - Дякую за роботу на уроці.
Перегляд файлу

Урок читання у 3 класі.

 

 

Тема:

Казки маленькі, а розуму в них багато. Українська народна казка «Кирило Кожум’яка»

Мета:

 Розширювати знання дітей про українські народні казки, ознайомити з ознаками чарівної казки.

Удосконалювати навички виразного читання.

Формувати уміння читати в особах, виявляти залежність мовної та інтонаційної характеристики дійових осіб.

Виховувати інтерес до чарівних казок, повагу до сміливих людей, любов до рідної землі.

Розвинути навички та компетентності методом критичного мислення.

Очікуваний результат: діти вміють відповідати на запитання за змістом прослуханого тексту, застосовують різні види читання під час опрацювання змісту текстів, самостійно визначають персонажів твору; пояснюють, які вчинки персонажів є позитивними, а які – негативними, висловлюють оцінні судження морального й естетичного характеру про події, вчинки персонажів, особисте ставлення до прочитаного.

Обладнання: ноутбук, різні ілюстровані видання казки «Кирило Кожум’яка», виставка чарівних казок, картки.

                                                   Хід уроку

І. Організація класу. Вправа «Вітання»

 Доброго ранку, сонце привітне!

Доброго ранку, небо блакитне!

Доброго ранку, в небі пташки!

Доброго ранку, зелені дубки!

Доброго ранку, люди привітні!

Я всім бажаю, щоб посмішки квітли.

- Як приємно бачити, що ви посміхаєтесь одне одному. Мабуть у вас добре серце? Ну ж бо примножимо радість та доброту, привітавшись одне з одним словами-подарунками.

 Наприклад:

-Я хочу подарувати тобі щастя.

- Прийми від мене в подарунок гарний настрій.

- Мій подарунок для тебе-цікаві хмаринки у небі.

- Я дарую тобі міцне здоров’я.

- Я хочу подарувати тобі красу.

А тепер, давайте привітаємось усі разом, доторкнувшись до екранів ваших моніторів долонькою.

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.

1. Робота із загадкою

- До нас завітав один гість. Відгадаймо про нього загадку П.Воронька.

- Прочитаймо “дощик’’ з картки.

Невеличка, сніжно-біла,

що її в небесну шир

люди радісно пускають

сповістити всіх про мир.

Кожен з нас цю пташку знає,

Її назву відгадає.                        П.Воронько

 

- Так, це голуб. (Розгляд малюнків-відгадок голуба, яким він може бути).

- Яку звістку приносить людям ця пташка? (Мирну, про мир).

-Доведіть. (Кольоровий рядок). Напишіть мені в коментарях, з яким поняттям у вас асоціюється «голуб» (по можливості різним кольором).

Висновок. Мабуть, саме ось такий казковий голуб ніс людям радісну звістку про мир. ( Показати великого білого голуба).

2. Робота над деформованими прислів’ями.

- Під крильцем у нашого голубка завдання із скарбнички народної мудрості: знайти правильні кінцівки прислів’їв, з’єднати за змістом.

                                                   На картках

1. Казки маленькі, та                     щось повчальне зрозумій.

2. Казка вигадка, та в ній             за добро і проти зла!

3. В казці сила немала                   розуму в них багато.

 1. Казки маленькі, та розуму в них багато.               

 2. Казка вигадка, та в ній щось повчальне зрозумій.

 3. В казці сила немала за добро і проти зла!    

а) робота над значенням прислів’я (по черзі)        

- Поясніть зміст прислів’я.

- Яке слово об’єднало всі прислів’я? (Казка)

б) мовленнєві вправи над третім прислів’ям

 - читання у різному темпі ( повільно, пришвидшено, швидко. По рядках).

- читання з різною силою голосу ( тихо, напівголосно, голосно).

Висновок. Отже, голубок нагадав нам про значення казки у житті кожної людини і пропонує заглянути у казковий світ.

III. Мотивація навчальної діяльності.

- Діти, хто з вас не любить казок? Книжок, у яких багато барвистих малюнків, гарних розповідей? Розгорнеш сторінку-опинишся у далекій казковій країні.

А в тій країні живуть добрі та кумедні веселі маленькі чоловічки чи просто твої однолітки. Ростуть там велетенські ріпки, такі, що цілий гурт їх із землі не вирве. Відважні герої б’ються там за правду з лютим ворогом.

ІV. Повідомлення теми та мети уроку.

- Сьогодні у нас цікавий урок:

  •               Познайомимося із ознаками чарівної казки.
  •               Потрапимо у таку казку «Кирило Кожум’яка».
  •               Дізнаємося, чия сила допоможе подолати зло.

V. Робота над темою уроку.

1. Ознайомлення з інформацією про ознаки чарівної казки.

Одна дитина ( за вибором вчителя) читає з підручника на с.36 інформацію.

- Чим незвичайна чарівна казка?

Крім  казок  про  тварин є  ще  інша  група  казок, героями яких є люди з надзвичайною силою, які гаряче захищають інтереси народу, гнівно карають ворогів, ступають у двобій із злом та брехнею. У таких казках описані незвичайні пригоди, які обов'язково пов'язані з чарами і дивовижними перетвореннями.

-Сьогодні ми з вами вирушаємо у далеку мандрівку до країни Чарівних казок. Запитаєте, чому чарівних? Бо саме в них  відбувається все найчарівніше та найнеймовірніше: живуть багатоголові змії; дивовижні птахи, дерева, кущі, річки –вміють розмовляти, а люди та тварини наділені надзвичайно великою силою. (Показ збірок чарівних  казок)

- Сьогодні ми поринемо у світ чарівної казки разом із казкою «Кирило Кожум’яка»

- Коли відбулися події? Хто головний герой казки? Чому він має таке прізвище? Це ті питання, на які ви даватимете відповіді після опрацювання  казки вдома.

а) лексичне значення слова «Кожум’яка».

- Поміркуємо, що ж може означати  слово «Кожум’яка»?

Слово Кожум’яка складається з 2 слів: «кожа» і м’яка. Щоб кожа (шкіра) стала  м’яка треба її пом’яти. Для цього потрібна сильна людина з міцним здоров’ям. Цих людей називали  Кожум’яки. Звідси пішло прізвище.

3. Словникова робота.

а) читання слів-пірамід ( на картках, «Луною за вчителем»)

І стовпчик                                                    ІІ стовпчик

Пуд                                                               Дань

Ки єва                                                           Дні про

Ле міш                                                          Зли нув

Голу бок                                                       Стар шина

Уро чище                                                     Горо дячи

Кня зівна                                                      Підле стилась

- Які слова незрозумілі?

б) тлумачення значень слів з опорою на тлумачний словник в кінці тексту

Дань – пожертвування, данина, частина внеску.

Городяни – люди, що жили у місті.

Леміш – частина плуга, що підрізає землю.

Старшина – шановні люди похилого віку.

Урочище – ділянка землі, яка вирізняється від навколишньої місцевості, наприклад: яр, гора, долина.

Підлестилась – ніжно пригорнулась, виявила ласку, догодила.

 Читання казки дітьми

 Читання видом «пташиний базар» ( з олівцем 2 рази по 1 хв).

- Візьміть олівець. Почніть читати до зупинки «Стоп». Поставте риску.

- Другий раз знову спочатку. Поставте риску.

- Порахуйте слова від 1 до 2 рисочки.

-  На скільки більше прочитав?

- А ти? А в тебе? ( 3 учні).

- Знайдіть на с. 37 абзац зі словами «Написала, прив’язала…»

- Дочитуємо до цих слів і зупиняємося.

 Гра «Бджілки»

- Дочитуємо с.37

4.3 Гра «Котиться клубочок»

- Продовжуємо читати казку до кінця.

 VІ. Перевірка первинного сприймання.

- Де відбувалися події? ( у Києві).

- Коли відбувалися події, описані у казці? ( У давні часи).

- Хто головний герой?

VIІ. Аналіз змісту казки.

1. Вибіркове читання.

- Яку дань збирав змій із людей? Прочитайте.

- За які риси характеру змій боявся Кожум’яку? Прочитайте.

- Хто приніс звістку від князівни на княже подвір’я? Прочитайте.

- Як просили Кожум’яку діти? Прочитайте.

- Знайдіть і прочитайте, як народ спостерігав за битвою.

- Як стало називатися урочище з того часу?

2. Робота за ілюстрацією.

- Розгляньте малюнок на с.37.

- До яких рядків з казки він відноситься? Прочитайте.

Зорові вправи

- Щоб зір хороший мати, треба очі тренувати.

Подивитись вправо-вліво, вверх і вниз,

А ще ласкаво – посміхнутися гарненько, і закліпати швиденько.

Потім трішки відпочити, фізхвилиночку зробити

Фізкультхвилинка.

-  Я показуватиму вам що робити, а ви повторюйте за мною рухи.

Кожум’яка потягнувся

Раз зігнувся, два зігнувся,

Три присів, чотири встав,

П’ять – вперед закрокував.

Кожум’яка покрутився,

Раз схилився, два схилився.

Потім він закрокував,

Але змія не впіймав,

Щоб князівну врятувати,

 Треба змія упіймати

VІІІ. Узагальнення і систематизація знань.

 Характеристика дійових осіб твору. (робота з картками)

     Вправа «Мозкова атака». До кожної букви в імені героя казки – доберіть слова, які характеризують даний персонаж.

Красень                      Красуня

Обдарований             Ніжна

Жвавий                      Яскрава

Умілий                       Зосереджена

Милосердний            Іскриста

Яскравий                   Волелюбна

Коректний                 Наполеглива

Авторитетний            Акуратна

    3. Вправа «З циферблатом я дружу – зразу відповідь кажу».

- Скільки було дочок у Київського князя? (1)

- Скільки попросив бочок смоли Кирило Кожум’яка? (12)

- Скільки попросив возів конопель?(12)

- Якої ваги була булава? (12)

- Скільки голубів вигодувала князівна? (1)

ІX. Рефлексія

  1. Підсумкова бесіда за змістом казки.

- Як народ віддячив героєві?

- Доведіть, що головна думка казки висловлена в прислів'ї «Казки маленькі, а розуму в них багато».

- Яку вічну проблему висвітлено у  казці "Кирило Кожум'яка"? (Двобій добра і зла.)

- Хто у казці був втіленням зла? А хто — добра?

- У цьому вічному двобої добра і зла завжди перемагає добро і лю­бов до рідної землі та народу. Кирило – став  народним  героєм,  втіленням  мужності  та  героїзму.

- Голубок дає пораду всім хлопчикам бути хоробрими і сильними, а дівчаткам – красивими і ніжними.

     2. Закінчіть речення.

Сьогодні я дізнався...
Було цікаво...
Я виконував завдання...
Я зрозумів, що... 
Я навчився...
У мене вийшло...
Я зміг...
Мене здивувало...
Мені захотілося...

Я  дякую…

X. Домашнє завдання.

   Вправа «Кіно»

- Намалюйте кадр з фільму «Кирило Кожум’яка»

  Практична робота

- Виготовити голубка в техніці «Орігамі».

- Читати і стисло переказувати казку.

- Дякую за роботу на уроці.

 

 

doc
Додав(-ла)
Ковтун Ольга
Додано
22 грудня 2020
Переглядів
943
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку