Альманах психотехнік при роботі з дітьми з особливими потребами для практичних психологів. В методичці розписані техніки, які можна використовувати під час занять з дітьми, їх плюси та мінуси. Додані вправи для кожної техніки - малювання, ліплення, ігри з піском, крупою, пластиліном тощо.
ПЛЮСИ |
МІНУСИ |
Використання різних матеріалів |
Не всі матеріали підходять |
Виконання творчих вправ |
Не всі діти хочуть марати руки в піну, глину, фарбу – це викликає тривогу |
Емоційне розвантаження |
Не можна глибоко занурюватися в проблему |
Опрацювання агресії, страхів, тривоги |
Не достатній інтелектуальний або емоційний розвиток дитини |
Безпечність методів |
Пильне спостереження за дитиною під час роботи з матеріалом |
Індивідуальний підхід |
Небажання дитини виконувати деякі вправи |
Психолог «йде» за дитиною |
|
Психологічна підтримка |
|
Комфортні умови розвитку дитини |
Вправи для дітей: «Малювання на вологих серветках», «Зліпи свій настрій» (з елементами пінотерапії), «Напиши сіллю, піском» (з елементами пескотерапии), «Ігротерапія», «Склади казку» (елементи казкотерапії).
ПЛЮСИ |
МІНУСИ |
Зацікавленість дитини |
Наливання і виливання води |
Безпечність |
Недбайливе і не економічне використання фарб дітьми |
Легкість і простота використання |
|
Доступність |
|
Розвиток фантазії, моторики рук |
|
Емоційність |
|
Діагностичність |
|
Комбінованість з іншими методами |
|
Творчість |
Вправи для дітей: «Вільний малюнок», «Намалюй улюбленого героя», «Намалюй казковий сюжет», «Розфарбуй», «Підбери колір».
ПЛЮСИ |
МІНУСИ |
Тренування м’язів |
Підбір завдань за діагнозом (враховується розмір ліній, їх довжина, складність) |
Підготовка до письма |
Мала концентрація уваги дитини |
Розвиток і закріплення навиків письма |
Швидка втомленість дитини |
Стимуляція мислення |
Слабий або сильний нажим у дитини |
Дисципліна |
Не всі діти хочуть обводити свою руку |
Зосередженість дитини |
|
Закріплення літер, цифр |
|
Заземлення дитини «Я в цьому світі» |
|
Співпраця з психологом |
Вправи для дітей: «Мандрівка по лінії», З’єднай лінії», «Обведи по контуру», «Обведення долоньок», «Домалюй», «Пропиши».
ПЛЮСИ |
МІНУСИ |
Кольоровість |
Обережна робота з ножицями |
Яскравість |
Клей розливається (краще використовувати сухий клей) |
Результативність |
Неохайність робіт |
Можливість вивчати колір і форму |
Прибирання після роботи |
Розвиток дрібної моторики |
Дитині буває важко самому вирізати |
Співпраця з психологом |
|
Сюжетність |
|
Виконання за зразком |
|
Зацікавленість дитини |
Вправи для дітей: «Робота з а зразком», «Зроби картину з геометричних фігур», «Виріжи і наклей», «Роби як Я», «Мій настрій».
ПЛЮСИ |
МІНУСИ |
Різнокольоровість |
Пластилін твердий |
Пластичність |
Слідкувати, щоб матеріал не потрапив в рот |
Можна давити, катати, м’яти |
Солоне тісто м’яке, тому мало підходить для розвитку дрібних м’язів рук |
Можна коректувати фігурку |
Глину спеціально зберігати, щоб не засохла |
Розвиває моторику |
Солоне тісто спеціально готувати до заняття |
Розвиває творчість |
|
Опрацювання агресії, страхів |
|
Пластилін завжди під рукою |
|
Викликає інтерес дітей |
Вправи для дітей: «Виклади узор», «Зліпи улюбленого героя», «Зліпи те, чого тобі зараз хочеться», «Зліпи свій страх», «Моя казка».