Семінар для педагогів з елементами тренінгу
«Мистецтво спілкування»
Перед вами є три кольори — половинки серця:
• червоний — гарний, активний настрій;
• зелений — спокійний, урівноважений;
• синій — легка втома.
Ваше завдання — вибрати колір, написати своє ім'я, сказати його вголос і приклеїти до внутрішніх контурів серця. Дякую!
Психологи встановили, що передача інформації відбувається через звук — на 38 %, не- мовними засобами (жести, міміка) — на 55 %, словами — на 7 %.
Успіхи людини в житті, її взаємини з іншими членами суспільства залежать від уміння спілкуватися.
Видатні педагоги А. Макаренко, В. Сухомлинський та інші багато писали про мудру владу педагога в спілкуванні. «Мистецтво і майстерність виховання полягають у тому, щоб уміти бачити себе в образі вихованця, у тій істоті, що мислить, відчуває, переживає, істоті, яку ми творимо з ма¬ленької дитини» (Сухомлинський В. О. — Вибрані твори. — Т. 2. — С. 59).
Ще здавна люди говорили , що самою сильною є людина, яка вміє управляти собою. Цілеспрямована саморегуляція є той самий ключ, який допомагає кожній людині відкрити у собі резерви цієї сили.
Спілкування людей між собою – надзвичайно складний процес. Неефективність у спілкуванні може бути пов'язана з повною або частковою відсутністю певного комунікативного уміння. Труднощі, які виникають у спілкуванні, можуть бути спричинені недостатнім самоконтролем, невміння впоратися з перевантаженням, імпульсивністю, агресивністю тощо. Кожний з нас вчиться володіти собою, набуваючи досвіду часто на помилках і розчаруваннях. Сьогоднішній семінар буде з елементами тренінгу . Це дасть змогу більше знайти ефективні форми взаємодії .
Думка про те, що вміння спілкуватися має бути притаманним кожному,не вимагає спеціальної аргументації. У житті ніхто не застрахований від невдач, негараздів, хвилювань. Але часто їхнім джерелом є не зовнішні, об'єктивні обставини, а невміння знаходити спільну мову з оточенням.
Вправа «Асоціація»
Спілкування — це двосторонній процес, в якому люди обмінюються ідеями, думками, почуттями. Процес двосторонньої комунікації забирає багато часу, але завдяки йому покращується порозуміння сторін.
Отже, спілкування - це "цілеспрямований, соціально зумовлений процес обміну інформацією між людьми в різних сферах їхньої пізнавально-трудової та творчої діяльності, який реалізується переважно за допомоги вербальних засобів".
Спілкування зазвичай спрямоване на досягнення певного результату, вирішення конкретної проблеми або реалізацію професійної цілі. Воно є необхідною умовою будь-якої діяльності. Через спілкування відбувається навчання й виховання людини, засвоєння нею різних форм соціального досвіду, норм і правил поведінки, традицій і звичаїв.
Фахівці з проблем спілкування виокремлюють професійне (ділове) спілкування, що відбувається в умовах конкретної діяльності і є її засобом. Воно вбирає в себе особливості цієї діяльності і є її важливою частиною. Професійне спілкування, спираючись на загальні норми, часто має індивідуальний характер і виявляється у способах спілкування, що їх вибирає суб'єкт у певних комунікативних ситуаціях.
І так, існують два поняття «спілкування» і «комунікації». Як ви думаєте, чим вони відрізняються.
Отже, комунікативність – це уміння і бажання спілкуватися, вступати в контакт. Спілкування - це процес взаємодії між людьми, в ході якого формуються, виникають і проявляються мідособистісні відносини. Отже, можна розглядати спілкування як комунікацію?
Спілкування як комунікація
Вербальне Невербальне
(мова) (усі знакові системи)
Зовнішнє (усне, писемне)
Міміка(рухи м'язів обличчя)
Внутрішнє (інструмент нашого мислення) Жести (рухи, за якими закріплені певні жести)
Пантоміміка (рухи частин тіла)
Жести: вказівні, символічні, емоційно- експресивні (радість, горе, байдужість...), оціночні.
Вправа «Подумай»
Записати і озвучити , які труднощі заважають спілкуванню
Орієнтовні труднощі, що виникають під час спілкування:
▪ сором'язливість
▪ низька самооцінка
▪ роздратованість, знервованість
▪ відсутність рефлексії та емпатії
▪ невпевненість в мові та поведінці
▪ висока тривожність
▪ агресивність, зверхність
▪ замкненість
Часто йдучи коридорами школи ми чуємо як наші колеги, використовуючи метод крику намагаються навчити , виховати, поставити на місце учнів. У цей час виникає думка, чого ж так галасувати, нам це не подобається. А насправді ж кожен з нас має подумати «Не буду більше кричати на дітей, який жахливий вигляд має моє виховання, коли подивитися на себе зі сторони» (картинка кабан та козел)
Дуже часто ми забороняємо дітям робити так, як насправді робимо самі.
Ролик «Урок музики»
Стиль педагогічного спілкування — прояв педагогічної техніки (методики) у взаєминах. Він залежить від особистих якостей людини, загальної
культури, професійної компетенції, педагогічної інтуїції.
. Педагогічний такт — форма функціонування педагогічної етики, норма моральної поведінки викладача.
Вимоги педагогічного такту: максимум інформації про педагогічну ситуацію; уміння оцінювати ситуацію; урахування характеру взаємодій, особливостей учнів, об'єктивні й суб'єктивні обставини тощо; передбачення ефективності результату, наслідків впливу; особлива чуйність до «важких» дітей; витримка, об'єктивність, гуманізм, педагогічний оптимізм; уміння «піднятися до рівня дитини» (Я. Корчак).
«Ми, учителі, маємо розвивати, поглиблювати у своїх колективах нашу педагогічну етику, стверджувати гуманний початок у вихованні як найважливішу рису педагогічної культури кожного вчителя»,— писав В. Сухомлинський.
Правила спілкування:
1)єдність слова і справи;
2)вимогливість до себе та інших;
3)зібраність у справах, учинках, словах;
4)чесність, обов'язок, педагогічна і громадська відповідальність;
5)увага, чуйність, терпіння, наполегливість;
6)самоаналіз ефективності педагогічного впливу;
7)самокритичність, уміння виправляти власні помилки;
8)педагогічний оптимізм, відвага в педагогічній творчості, мудра влада над вихованцями.
Шляхи вдосконалення культури спілкування: ознайомлення з психолого-педагогічною літературою, спостереження, спеціальні вправи, постійне спілкування, громадська активність, розвиток педагогічних, комунікативних, ораторських здібностей, удосконалення загальної культури.
Ролик «Улюблені фрази вчителів»
Дуже часто ми використовуємо «особистісні фільтри» у спілкувані між собою у колективі, з учнями , у житті. До чого це може призвести ми зараз побачимо.
Вправа «Марфуша»
Ціль: показати участникам, наскільки вливають на комуникацію «особистісні фільтри»
Процедура: все, кроме одного, участники тренинга выходят из помещения. Оставшийся три раза читает текст.
Далі участнику пропонують переказати текст саме так, как він запам'ятав наступному учаснику, який у свою чергу розкаже те, що запам'ятав наступному і т.п. В кінці участникам можна наглядно (ведучи відео запис, того ,що відбувалося), яким чином змінювалась інформація у процесі передачі.
— Що відбувалося з інформацією, яку передавали під час вправи?
— Що зрештою відбулося з інформа¬цією?
— Чому це сталося?
— Чому інформація спотворювалася?
— Які фактори впливали на процес передачі інформації?
— Чи відчували ви відповідальність за до-стовірність інформації, яку передавали?
— До чого може призвести така ситуація в реальному житті?
Аналіз
1.Слухач пропускає інформацію через особистісний фільтр.
2.Незначні, з точки зору слухача, елементи випускаються.
3.Незвичні слова заміюють звичними.
4.слухач обробляє інформаціювідповідно до своєї логіки.
5.Слухач запам'ятовує незвичні «смажені факти» (НЛО,секс), емоційно виражені слова може замінити на менш емоційні
Ви ніколи не задумувалися, що не тільки ми аналізуємо поведінку учнів… вони теж аналізують нашу поведінку. Отже, спробуємо ще раз побачити себе зі сторони.
Ролик «Школа моєї мрії».
Енштейн казав…
Вкладайте свою душу у спілкування з учнями. Не розмовляйте відсторонено й байдуже . Намагайтеся бачити в дитині співрозмовника, а не тільки учня.
Уникайте формального спілкування. Дізнавайтеся про їхні інтереси, з'ясовуйте проблеми. Враховуйте індивідуальні й вікові особливості. Пам'ятайте, що молодшому школяру дуже потрібні любов, підтримкамй турбота. Підліток прагне до рівноправності. Юнак чекає поваги.
Проводьте на перервах більше часу у спілкуванні з учнями, повірте, вони це дуже цінують. Вони нас іноді дратують, але і ми їх теж можемо дратувати. Нам не подобається їхній крик, але і їм наш крик не довподоби.
Не залишайте дірок у спілкуванні з дітьми, чиїмись синами і доньками, з людьми.
Как цветок поворачивается к солнцу, так и ребенок поворачивается к тому, от кого исходит свет, тепло и добрый интерес. Быть таким человеком – профессиональная обязанность педагога.
В.А. Караковский
«Пісня про добру людину»
Притча «Все залишає свій слід»
Вправа «Новорічне побажання»
Спочатку читаю вірш
Вірш
Скажи людині добре слово.
Воно впаде, як в грунт зерно.
Якщо душа прийнять готова –
То прийметься й зійде воно.
І виросте зернятко в пояс,
А потім нива зашумить…
І вдячності почутий голос,
І для добра захочеш жить.
Скажи людині добре слово.
Побажання один одному
Хочу повернутись до наших половинок серця. Прошу вибрати одну і розмістити її поруч із половинкою, на якій написане ваше ім'я. Чи змінився ваш настрій? Хочу нагадати про кольори:
• червоний — гарний, активний настрій;
•зелений — спокійний, урівноважений;
•синій — легка втома.
Ми отримали велике серце — основний орган людини. І хоч би якого кольору був ваш настрій, серце повинно завжди бути відкрите для людей, для спілкування.
Я вдячна Вам за те, що знайшли час прийти на семінар, працювати разом зі мною.
Давайте по аплодуємо одне одному.