Методичний порадник щодо проведення предметного тижня «Техніка, яка допомагає». З досвіду роботи учителів початкових класів Шепетівської ЗОШ№8 Хмельницької області.
Другий рік поспіль початкова школа працює за НУШ. Перші 8 тижнів за програмою О. Савченко навчання дітей в школі проводяться тематичними. Також за цією програмою введено інтегрований курс «Я досліджую світ». Ці уроки розпочинаються ранковим колом.
Тому ми пропонуємо фрагменти тематичного тижня «Техніка, яка допомагає». Тиждень доцільно розпочати з ранкового кола в понеділок. Діти стають в коло.
Ранкове коло
Привітатися можна так:
Доброго ранку!
Доброго дня!
Бажаєте ви і бажаю вам я!
Хай плещуть долоньки,
Хай тупають ніжки,
Працюють голівки
Та сяють усмішки.
Хай кожного з нас оминають негоди!
Разом ми усі – частинка природи!
Загадка
М’язи його – металічні,
Думка його – електрична.
Для людини помічник,
І товариш й рятівник. (Робот).
( У вчителя в руках макет робота).
Любі друзі, всім привіт!
Робік мене звати,
Я запрошую усіх,
В часі мандрувати.
У кожній хаті машини,
З нами дружно живуть.
Варять каву, прасують,
посуд миють, перуть.
Щоб усі потреби нам задовільнити,
У XXI столітті в школах
діти почали творити.
Гра – руханка.
Діти діляться на трійки. Перший – кермо, другий – двигун, третій – робот. Робот дає команду, двигун подає сигнал «др –р – р», кермо виконує команду робота після сигналу двигуна. (Ліворуч, праворуч, прямо).
Вчитель знову дітей скликає в коло:
Мандрували, мандрували
В наше коло знову стали.
(Робік роздає розкидані склади).
Кожна група має створити свій робот, який відповідає даному виду.
(Перед цим дітям потрібно нагадати правила роботи в групі).
На інших уроках продовжуємо працювати над цією темою.
Так під час уроків навчання грамоти при вивченні букви «ел» можна використовувати такі завдання:
Нам показує вікно
Спорт, новини і кіно. (Телевізор).
Ос, ос, ос – пил збирає …(пилосос).
Он, он, он – подзвонив …(телефон).
Ина, ина, ина – пере …(пральна машина).
Ник, ник, ник – продукти зберігає … (холодильник).
Ізор, ізор, ізор – ми дивились … (телевізор).
Діти складають вірш такої будови.
1 – й рядок – іменник.
2 – й рядок – 2 прикметники.
3 – й рядок – 3 дієслова.
4 – й рядок – висновок до теми.
5 – й рядок – слово синонім.
Наприклад:
Орбітрек
Легкий, зручний,
Помагає, надихає, мотивує.
І красу фізичну дарує.
Тренажер.
Під час уроків математики доцільними є такі завдання:
Діти за допомогою графічних диктантів вчаться орієнтуватися на сторінці зошита в клітинку, малювати по клітинках, розвивають просторову уяву (вгору, донизу, вліво, вправо).
Під час вивчення геометричних фігур, діти викладають різні види техніки, називаючи використані фігури. Рахують їх кількість, порівнюють схожість і відмінність.
Учні, обчислюючи вирази, розмальовують певну частину предмета кольором, що відповідає результату обчисленого виразу.
Вивчаючи одиниці вимірювання довжини, діти порівнюють довжину класної кімнати і ширину, аркуша зошита та підручника, лінійки і олівця, знаходять найбільший і найменший предмет у класі, схожість предметів. За допомогою терез зважують масу різних предметів, досліджують властивості маси предметів. Виміри проводять лінійкою, метром, лазерним рівнем.
Викладають із конструктора LEGO макети будинків, порівнюють їх висоту, розробляють проекти «Розумного будинку», конструюють техніку потрібну для будівництва.
До уроків «Дизайн і технології» включено роботу з конструкторами різних видів. Діти створюють транспортну техніку, побутову техніку, комп’ютерну, спортивну. Із задоволенням виготовляють Робіка – друга за власним задумом.
Продовжують грати рольові ігри: «Я – дизайнер», «Я – винахідник», «Я – конструктор» і т. д.
Вивчаючи «Мистецтво» учні спостерігають за кольорами, досліджують процес змішування фарб, проводять дослідження з різними розчинами, створюють власні копії витворів мистецтва, розмальовуючи, оздоблюючи різні види техніки. Під час музичних уроків під музичний супровід діти імітують рухи транспорту. (https://www.youtube.com/watch?v=LKBP_PjyvxI).
Розробка робототехніки лежить у площині вирішення різноманітних завдань, що вимагають знань з різних галузей комп’ютерної технології.
Тому доцільно приділити увагу розвитку нової моделі сучасного учня, котрий в повній мірі володіє життєво -необхідними навичками та вміннями.
Йдучи від простого до складного, вирішуючи цікаві завдання з казковими сюжетами і героями, учень вирішує логічні завдання, направлені на опанування мистецтва складання алгоритмів.
У ігровій формі знайомиться з складними поняттями, моделюють їх за уявою.
При виконанні завдань на установку схожості і відмінності формується спостережливість, аналіз і синтез матеріалу .
На нашу думку, комп'ютерні ігри не замінюють, а доповнюють усі традиційні форми ігор і занять, природним шляхом залучають школярів до набуття початкових навичок роботи з інформаційними технологіями, до оперування знаковими формами мислення, якщо вони органічно включені у гру.
Діти знайомляться з методами і засобами одержання, обробки і збереження інформації. Вчаться перетворювати інформацію у схеми, таблиці, діаграми та графічні малюнки.
Кінцевим результатом є створений і наповнений протягом тижня лепбук, який діти із цікавістю і задоволенням наповнили загадками, ребусами, кросвордами, дидактичними іграми, цікавою інформацією з даної теми.