СИСТЕМА ЗАВДАНЬ
ДО КУРСУ
„СХОДИНКИ
ТВОРЧОСТІ” 1 КЛАС
Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів Згурівська загальноосвітня школа /-/// ступенів
СИСТЕМА ЗАВДАНЬ ДО КУРСУ
„СХОДИНКИ ТВОРЧОСТІ”
1 КЛАС
Навчально - методичний посібник
Згурівка
2008
Рекомендовано радою методичного кабінету відділу освіти Згурівської районної державної адміністрації
(протокол № 3 від 16 січня 2008 р )
Кузьменко С. А.
Система завдань до курсу „ Сходинки творчості”. 1 клас: Методичний посібник. – Згурівка, 2008.- 67 с.
Рецензенти:
Циганок Л. В. ,методист відділу освіти Згурівської районної державної адміністрації.
Посібник за змістом відповідає Державному стандарту почат- кової загальної освіти з української мови. У посібнику запропонова- ний цікавий дидактичний матеріал ( чистомовки, скоромовки, загад- ки, прислів’я, кросворди, лабіринти, ребуси, вправи з логічним нава- нтаженням тощо ) до занять з української мови в 1 – му класі. Посібник „ Система завдань до курсу „Сходинки творчості”.” адресований вчителям початкових класів, вихователям груп продов- женого дня.
Вступ…………………………………………………………...... 4
Розділ 1. Словограй………………………………………..... 5
Заняття 1.Вправи на звуковимову. ..……………………. 5
Заняття 2. ..……..………………………………………..... 7
Дидактичні ігри на розвиток фонематичного слуху
Заняття 3. ………………………………………………..... 10
Заняття 4. ………………………………………………..... 12
Заняття 5. Антоніми .…………………………………….. 14
Заняття 6. ………………………………………………..... 16 Заняття 7 Синоніми. ….………………………………….. 18 Заняття 8. ………………………………………………..... 19
Заняття 9.Омоніми. .……………………………………… 21
Заняття 10.………………………………………………… 22
Заняття 11. Робота над скоромовками. …………………. 23
Заняття 12.……………………………….………………... 27
Заняття 13. Складання загадок..……….……………….... 29
Заняття 14. Складання прислів’їв .…….….…………...... 33
Розділ 2.Дивовижні перлини .……………….……………… 36
Заняття 15. Поняття про словосполучення ..……………. 36
Заняття 16. Утворення словосполучень. ……………...... 38
Заняття 17. Поняття про речення ..……………………..... 39
Заняття 18. Введення словосполучень у речення.. ……... 41
Заняття 19. Будова речень за графічними схемами. …… 43
Заняття 20. Відновлення деформованих речень ...………. 44
Заняття 21. ………………………………………………. 47
Заняття 22. Складання діалогу за сюжетним малюнком. . 48
Розділ 3.Моря діамантів – це мова моя……………............. 51
Заняття 23.Поняття тексту.………………………….............51
Заняття 24.Поняття заголовку.……………………...............53
Заняття 25.Усний переказ текстів. ……………….............. 54 Заняття 26. ………………………………………............... 56
Заняття 27.Поділ тексту на частини.………………............ 57
Заняття 28.…………………………………………............. 58
Заняття 29. Робота з деформованим текстом. ……........... 59
Заняття 30.……………………………………………............61
Заняття 31.Складання казок за опорними словами. ........... 62
Заняття 32.................................................................................63
Заняття 33.Складання текстів – описів за планом. ..............64
Складання текстів – розповідей за серією малюнків
Заняття 34. ............................................................................... 65
3
ВСТУП
Навчання у сучасній школі має забезпечувати оптимальні переду- мови для самореалізації особистості школяра, розкриття усіх закладе- них у нього природних задатків, її відповідальності й творчості. Розвиток творчих здібностей має бути невід`ємною умовою змісту усіх навчальних предметів початкової школи, органічно доповнювати навчальний процес, щоб забезпечити єдність знань, умінь і навичок учнів та їхніх творчих можливостей.
Одним із напрямів розв’язання цього завдання є формування дієвих знань усного і писемного мовлення молодших школярів. Оволодіння мовою, як засобом спілкування, мислення, навчання – необхідна складова розвитку розумових і творчих здібностей учнів.
Тому в посібнику матеріал підібраний на збагачення активного сло- вника учнів, вміння будувати речення, зв’язані висловлювання. Щоб сформувати в дитини пізнавальний інтерес, розвинути її інтелектуальну активність, навчальний матеріал у посібнику подано у вигляді творчих ігрових завдань (чистомовки, скоромовки, дидак- тичні ігри, кросворди, ребуси, система цікавих вправ). Описано зміст завдання, дано методичний коментар до їх виконання.
У посібнику особлива увага приділяється вирішенню проблем роз- витку творчих здібностей, уваги, уяви, вміння спостерігати, зіставля- ти, аналізувати, узагальнювати, класифікувати, абстрагувати при виділенні суттєвих мовленнєвих понять.
Завдання в посібнику принесуть багато цікавого і корисного для дітей при вивченні курсу „ Сходинки творчості”.
4
1 СЛОВОГРАЙ (14 годин)
Вправи на звуковимову
Заняття 1.
1. Повторіть за вчителем почуті звуки.
Жили собі в одному місті голосні( називають голосні), а – в іншому – приголосні ( називають). Запросили приголосні до себе в гості голосних. Сів звук [ а ] на машину і поїхав. Їде і пісеньку співає. А в нього пісенька така ( А – а- а –а–а)
Радісно його зустрів звук [ м ], привітав. Запропонував звук
[ м ] звукові [ а ] познайомитися з жителями міста Приголосних. Сіли вони удвох на машину і поїхали. Їдуть і пісеньку співають (а –а –а –а – а –а м –м –м –м, ам). Приїхали до будиночка, де живуть інші приголосні, привіталися і почали знайомитися : а –а –а –с –с, а –а –а – ш –ш, а –а –а –р –р. Сподобалося звукові [а] містечко. Але вже настав вечір і час було повертатися додому. Подякував голосний звук за гостину і запросив їх до себе в місто Голосних.
Аналогічно відбувається поїздка приголосних до міста Голосних. Відповідно утворюються нові склади : ма, мо, ми, мі.
2.Послухайте і повторіть чистомовку.
А –а –а –а –яблучка два.
О –о – о –о –яєчко одне.
И –и –и –и – хлопчики три.
І –і – і –і - лошачки малі.
Е –е –е –е –де та мама, де. У –у –у –у – песик на шнурку гав.
Ра –ра –ра надворі весела гра .
Ро –ро – ро в зайця тепленьке хутро.
Ру –ру –ру зайчик цей живе в бору.
Рі –рі –рі він подобавсь дітворі.
Го –го –го нагодуємо його. Ре –ре –ре зайчик взимку не помре.
5
Ок –ок –ок це колючий їжачок.
Ок –ок –ок він знайшов собі грибок.
Ок –ок –ок закотився під пеньок.
Ок –ок –ок у зелененький лісок.
Са –са –са у Наталочки коса.
Си –си –си не стрижіть мені коси.
Су –су –су я люблю свою косу.
Сі –сі –сі синя стрічечка в косі.
Се –се –се коси любим над усе.
Са –са –са і у Петрика коса.
Лі –лі –лі ви не смійтеся малі.
Су –су –су – я беру свою косу.
Шу –шу –шу вже травичку я кошу. Ко –ко –ко буде в Лиски молоко.
3. Відтворіть звуками, хто як розмовляє. Як муркоче киця – няв –няв –няв.
А курка промовляє – ко –ко –ко .
На лузі корова – му –му- му.
Як півень сонечко зустрічає:
Ку –ку –рік! Ку –ку –рі –ку!
А горобчик в стрісі ців –ців –ців.
Бджола в квітках співає: жу –жу –жу.
І кує зозуля в лісі ку – ку- ку –ку. Жабка в озері скрекоче ква –ква –ква.
4. Гра „ Впізнай по голосу”
Матеріал до гри
Будиночок стоїть на столі у вчителя.
Методичний коментар
Підходить один із учнів до будиночка, стукає і питає:
„ Хто, хто, в будиночку живе?”. Діти повинні імітувати голос будь якої тварини: га –га –га ; ква –ква –ква ; ко –ко –ко; няв –няв –няв; му –му –му; ме –ме –ме і т.д. Учень має відгадати назву цієї тварини.
6
5.Послухайте чистомовку і відтворіть три рази останній склад слова.
Сплету собі ві....(нок)
Біленький дере....(вій)
Гнучкий вусатий хмі...(ль)
Пахученький любис...(ток)
Безсмертний це барві...(нок)
Цілющі Василь...(ки)
Із гронами кали....(на)
Ось ніжненька ромаш....(ка)
Яскрава гарна маль....(ва)
Блакитні незабуд....(ки)
Красиві чорнобрив....(ці)
Сіренький горо....(бець)
Довгоногий жура....(вель)
Кує в гаю зозу....(ля)
Маленька ластів...(ка)
Хижий птах о...(рел)
Зимує в нас сини...(ця)
Як жар горить сні...(гур)
Вдень спить нічна со...(ва)
Співучий соло...(вей) Скрекоче щось соро...(ка)
На ворону схожий гр....(ак)
Слова мовить папу...(га)
Заняття 2.
1. Гра „З яких звуків складається слово?”
Матеріал до гри
Слова для гри: вуж, сік, оса, лук, бик, око, луна, кріт, клоун, слива, акула.
Методичний коментар
Визначити послідовність цих звуків.
„ Жук”- (ж – ж –ж – у – к)
(ж – у- у- у- к)
(ж –у –к- к- к- к). 7
2. Прочитайте слова і визначте, яким звуком вони відрізня- ються.
шина сум сапка каска шина сум сапка каска шина сум сапка каска шана шум шапка кашка
шина сум сапка каска
3.Чітко вимовляйте звуки. Почало воно ричати - Треба букву „Р” повторяти!
Звуки [р] [р`] непарні,
Вимовляйте ці звуки гарно.
рі –рі –рі рі –ря ді –рі –пі ря –рьо ні –рі –сі рьо –ря лі –рі –кі рю –рі ві –рі –мі рє – нє ті –рі –кі ри –ми
си –ри –ти ри –ли
4.Гра „ Додайте звук[ И].”
Матеріал до гри
Малюнки: мак, орел, кіт, зошит, книга, ручка, листок, ма- шина, парта.
Методичний коментар
Учитель показує предметні малюнки. Учні називають слово, додають звук [и] і називають нове слово.
5.Гра „Типографія”
Матеріал для гри
Слова: слон, корова, нива, нові, мова, Ліна, ловила, мила, сова, сосна, калина, поспіла, роса, Тимко, шило і т. д.
Методичний коментар
Вчитель називає слово. Діти називають по звуках. На кожний звук роблять удар олівцем по парті.
8
6.Відгадайте метаграми і скажіть, яким звуком відрізняють- ся слова.
З „Д” – на одязі буває,
З „Н” – мишку від кота сховає.
( Дірка – нірка)
З „П” – нас гріє щозими, З „ Н” – лягаєм спати ми.
(Піч- ніч)
Почнуся з „В” –мене всі п`ють, А з „С” – у тісто додають.
(Вода – сода)
З „Ж” – у бджілки воно є,
З „С” – жиром вмить воно стає.
(Жало – сало)
З „Ж” – вночі літає, шкідників з`їдає,
Поміняйте Ж на З – можна з ним в похід ходити, Страву в нім варити.
(Кажан – казан)
Я дощ, коли на „З” почнусь,
А з „С” – на фрукт я обернусь.
(Зливи – слива)
Коли я з „С” – траву кошу, Коли із „З” – її з`їдаю.
(Коса – коза)
З „З” я красуюсь на вікні,
З „Г” – можна їхати в мені
(Вазон – вагон)
З „И” можу я з труби валити,
А з „І” – в мені ти можеш жити.
( Дим –дім)
З”М” я солоденька, З „К” я гіркувата,
Та обох нас можна Ягодами звати.
( Малина – калина)
Коли я з „Ш” – на дереві росту, Коли я з „М” – впізнаєш по хвосту
(Шишка – мишка) 9
Дидактичні ігри на розвиток фонематичного слуху
Заняття 3.
1.Гра „ Спіймайте звук”. Матеріал до гри А сидить в автобусі.
І тримає айстри білі. Дуже любить апельсини, Абрикоси, ананас.
Ділова, авторитетна,
Академік вона в нас.
Виноград по стінках в`ється, Буква В сидить, сміється, Одягла усе нове.
Із вінка своєї хати, Виглядає, щоб всіх вітати.
Намалює дід садок, З димаря іде димок. Ось доріжка, два дубки, На дубочках –голубки.
Красень – будиночок коло садка.
Кущик калини, осика струнка.
Квіти навколо і кіт на вікні.
Коло криниці співають пісні.
Курка кудлата клює черв`ячка. Тут в цім будинку і мешкає К.
О на озері ходила,
Окунців там наловила.
А тепер опеньки чистить.
О в нас любить смачно їсти!
Будуть на обід грибочки,
Овочевий суп, биточки,
Огірочки солоненькі,
І оладки солоденькі. 10
Незвичайний, неповторний,
незрівнянний…
Кожен з нас як людина у світі. Необхідний, ніжний, найкращий….
Як такого не любити, не цінити?
Запевняє щиро Н,
Що кожен з нас – феномен!
Школа учнів зібрала, Школярі навчаються. Шкода тільки, що не всі, Так, як слід стараються.
Їжак, їжаченя їздять по гриби щодня. Їжачиха помагає, сироїжки їм збирає.
Єноти вивели гуляти, Своє єдине дитинча.
За їх сім`єю вовк зубатий, Єхидно стежить з –за куща. Методичний коментар
Вчитель читає вірш, а діти повинні „впіймати” заданий звук, сплеснувши в долоні.
2. Послухайте і визначте в словах однакові звуки. Дим –мак, лев –ліс, луна – небо, тигр – лис, вовк – вода, щука – щупак ....
3.Допоможіть Незнайкові визначити спільний звук у словах.
( сад, сила, сом, сум, станок, скеля, маска, паска, гуска, миска, масло, слива….)
4.Послухайте і визначте перший і останній звук у словах: (сани, сажа, сам, син, сипати, сухо, суп, клас, час, колос, фікус, мінус, ліс, мис…)
11
5.Визначте місце звука в словах: ( лис, липа, клас, Клава, сумка, сушка, листок, миска, риска, квас…)
6.Послухайте слова. Скажіть, якими звуками вони відрізняються.
Жир –шир мак –рак
Жив –шив білка –булка
Пив –лив слива –слава
Коза –коса рибка –рубка
Роса –руса пічка –річка Стіл –стіг ворона –ворота....
Заняття 4.
1.Гра „ Спіймайте м`яч.”
Матеріал до гри
Слова для гри: кран, мир, роса, кисіль, шуба, стіл, сонце, лампа, день, мама і т. д., написані на м`ячах, які є на дошці.
Методичний коментар
Вчитель кидає „м`яч” ( читає слова із дошки). Діти повинні впіймати сплеснувши в долоні „м`яч”, на якому написане слово із звуком [а].
2.Гра „Ланцюжок”.
Матеріал до гри
Будь - яке вибране слово вчителя. Наприклад: осінь.
Методичний коментар
Потрібно сплести із слів ланцюжок для лисички. Для цього потрібно назвати наступне слово, яке починається на останній звук. Наприклад: осінь - ніч – чашка – абрикос - слон – небо...
3.Поміркуйте і назвіть слово на заданий звук.
4.Сова принесла нам слова. Із цих слів утворіть нові слова, змінивши один із звуків.
Дуб - ...(зуб), день -...(пень), гак ...(бак), сіль -...(міль), порт -...(торт), робот -...(хобот), калина -...(малина), лінь- ...(тінь), ніс -...(ліс), дудка -...(будка).
12
5.Гра „Заселіть будиночки”.
Матеріал до гри
Слова для гри: кінь, ніж, піч, він, небо, ліс, лис, білці, булка, сонце, зима, мама, бабу, школа, дим, дім і т. д.
Методичний коментар
На дошці моделі будиночків.
Вчитель читає слово. Учні, поміркувавши, повинні „поселити слово в один із будиночків, відповідно для позначення приголосних. Учень обґрунтовує свою відповідь і прикріплює під будиночком на дошці слово.
6. Позмагаємося.
Команда зайчиків називає слова, де по одному разу зустрічається звук [ а ]. (Сало, сани, коса, сумка, масло, свічка.....)
Команда білочок називає слова, де звук [ и ] зустрічається двічі.
(Лисиця, рибина, сирий, дитина, синиця, килим.......)
Команда лисичок називає слова, де звук [ о ] зустрічається тричі. (Колобок, колосок, молоток, голосок,......) Яка команда назве більше слів, та й перемогла.
7.Послухайте слова. Складіть перші букви слів справа наліво і прочитайте назву казки. (Робота з касою).
Катя, Оля, Борис, Олег, Ліда, Олена, Костя.
Андрій, Кирило, Петро, Іван, Руслан.
Вова, Елізавета, Люба, Раїса, Аза, Цезар.
Яна, Неля, Еліза, Чак, Ася, Катя, Ерік, Коля, Діма, Іван, Галина.
Андрій, Зоя, Елла, Роман, Едуард, Дмитро, Аркадій, Захар
Олег, Ксенія.
13 Антоніми
Заняття 5. 1.Розгляньте малюнки і порівняйте їх.
2.Прочитайте вірш. Поміркуйте і скажіть, де тут будуть протилежні слова.
Рука угору плавно йде,
Униз рівненько опускається.
Красиво хвостик закругляється,
І знову трішки піднімається.
А у нашому садочку
Вранці квітнуть квіти в холодочку. Матінка їх доглядає,
Кожний вечір поливає.
3.Гра „ Весела плутанка”. Матеріал до гри
Мавпи мають вуха великі, а слони мають маленькі.
Слони спритно лазять по деревах.
14
Їжачок має пухнасту шубку, а борсучок – гострі голки.
Синій кит менший за рибу –лоцман, але більший за акулу.
Миші полюють на лисиць.
Спритна й швидка черепаха у воді стає повільна та незграбна.
Методичний коментар
Розгляньте малюнок. Прочитайте до нього речення. Поміркуйте і знайдіть помилку. Прочитайте правильно перебудоване речення. Назвіть у реченні протилежні слова.
15
4.З`єднайте стрілочками протилежні слова.
Бігти менше говорити тихий
Білий стояти гострий ніч
Більше чорний голосний мовчати
Брудний легкий день тупий
Багато мало далеко ворог
Важкий чистий друг кінець Високий низький початок близько
5.Доповніть речення протилежними словами.
Дуб низький, а сосна........(висока).
У комах лапок більше, а у птахів.........(менше).
Залізо важче, а пух ...........(легший).
Море глибоке, а озеро ..........(мілке).
Сова вдень спить ,а літає...........(вночі).
У лисички хвіст довший, а у зайчика...........(коротший). Влітку на подвір`ї тепло, а взимку...........(холодно).
Заняття 6. 1.Відгадайте загадки і до відгадок підберіть протилежні слова. Чорна корова весь світ зборола.
(Ніч)
Яких каменів немає в морі?
(Сухих)
Сонце пече, липа цвіте, Жито достигає, - коли це буває?
(Влітку)
Звечора вмирає, зранку оживає.
(День)
Лід на річках, сніг на полях, Віхола гуляє, - коли це буває?
(Взимку)
Голі поля, мокне земля, Дощ поливає, - коли це буває?
(Осінь)
16
2.Розгадайте кросворд, використовуючи протилежні слова.
1.Пасивний-...(активний)
2.День- ...(ніч)
3.Голосно- ...(тихо)
4.Песиміст-...(оптиміст)
5.Вчений-...(неук)
6.Вітчизняний-...(імпортний)
7.Багато-...(мало)
3.Гра „ Об`єднайте звіряток у пари”.
Матеріал до гри
На дошці малюнки звірів, у кожного з них написане слово. Слова для гри: щастя, багато, маленький, мало, горе, великий,
важкий, довгий, легкий, короткий, мілко, новий, глибоко, старий)
Методичний коментар
Прочитайте слова у звіряток. Об`єднайте звірів у пари, щоб були протилежні слова.
4.Розгадайте ребуси. До відгадок придумайте протилежні слова.
5.Гра „ Знайдіть братика”.
Матеріал до гри
Емблеми із словами, прикріплені у кожного учня. Слова: теплий, холодний, швидкий, повільний, гострий, тупий, веселий, сумний, більше, менше, повільний, швидкий.
Методичний коментар
Один із учнів читає своє слово і серед інших учнів шу- кає собі братика (протилежне слово). Виходять до дошки і діти читають протилежні слова.
17
Синоніми
Заняття 7. 1.Знайдіть слова , якими замінили слово завірюха.
З`їжджаються дочки у гості до діда:
Ось та Завірюха санчатами їде, За нею Метелиця слідом мете, Хурделиця хугу з собою веде.. А тільки –но вітер у полі завіє,
Як стане на межі Хуртеча й Завія,
Нарешті удвох з Заметіллю приїхала Найменша - улюблена донечка –Віхола.
Хто там плаче, хто там плаче – Світу білого не бачить? То дівчатка сльози ллють – Соня з Танею ревуть.
2.Слово ,яке повторюється, замініть „синочком” (тобто близькими за значенням словами ).
Скоро (незабаром) прийде весна.
Скоро (скоро) розтане сніг.
Скоро (жваво) білочка стрибає з гілки на гілку. Скоро (швидко) хлопчик про щось розповідає.
Діти пішли в ліс. Діти (малята) збирають гриби.
Дорога була засніжена. Дорогою (шляхом) цим їхали на білих конях.
3.З`єднайте слова „синочки” ( слова, близькі за значенням, ) стрілочками.
Говорити харчі
Сміється малюки
Дітвора балакати
Відважний веселиться
Їжа сміливий
18
4.Гра „Розселіть слова у будиночки.”
Матеріал до гри
На дошці моделі двох будиночків.
На столі лежать картки із словами (хата, слон, садиба, білка, хижина, зелений, говорити, завірюха, балакати, сивий, хур- товина, розповідає) Методичний коментар
Розселіть слова у будиночки.
5.Складіть слова із розрізної азбуки, які можна утворити із складів. Прочитайте слова, близькі за значенням.
мама ти ля та та
ДіДі ля ти хаха ши ши нана аа
Заняття 8.
1.Прочитайте вірш і до виділеного слова підберіть слова, близькі за значенням.
Благословенна хай буде година,
І тая хата, і село,
Що Україні принесло
З великих найбільшого сина.
Зоре моя вечірняя, зійди над горою. Поговорим тихесенько в неволі з тобою.
( Т. Г. Шевченко.)
19
2.Вставте у прислів`я найбільш вдалі слова.
Маленька.... краще за велике безділля (праця, труд, робота). Згода ..... будує, а незгода руйнує (дім, будинок, оселя).
3.Як можна сказати іншими словами?
Ідуть (поспішають, прямують, шкандибають, дибають, чимчикують) Тікає (біжить, минає, ховається)
Будинок (житло, хата, садиба, хижина, дім, оселя) Дорога (стежка) Діти (малята).
4.Гра „ Спіймайте м`яч”.
Матеріал до гри
На дошці малюнки м’ячів із словами (швидко, день, білка, скоро, вітер, прудко, хутко, метелиця, жваво).
Методичний коментар
Вчитель читає слова, написані на м’ячах. Учні „ловлять” м’ячі, на яких написані близькі за значенням слова, сплеснувши в долоні.
5.Доберіть і замініть у кожному сполученні слів слово „доб- рий” близьким за значенням словом.
Добрий чоловік багатий
Добра звістка доброзичливий
Добрі знання смачне
Добре яблуко радісна Добрий урожай. глибокі.
6.Позмагаємося. Хто більше назве близьких за значенням слів?
Команда Білочок Команда Зайчиків
Дім Говорити Завірюха Праця
7.До поданих слів доберіть близькі за значенням слова.
Бездощове літо -....(сухе)
Безлюдний острів -.....(пустий)
Безкрає поле -.....(безмежне) Безрадісний день -....(сумний)
20
Омоніми
Заняття 9.
1. Що означають ці слова?
2.Нумо – відгадайте!
Якою косою траву нескосиш?
З якої байки плаття не пошиєш? Яке сонечко не гріє?
Якою ручкою не можна писати?
Які лисички не можна їсти?
Яким ключем не можна відімкнути двері ?. На якому балу не можна танцювати?
3.Прочитайте текст. Знайдіть і підкресліть слова, які однаково пишуться, але мають різне значення.
Замок взяли штурмом. Оля відкрила замок.
Я маю ключ від квартири. У небі летів ключ журавлів. Учителька дала Олі учнівську ручку. Ручка у Тані маленька.
4.Відгадайте загадку. Поміркуйте і поясніть значення слова – відгадки.
Біленький, маленький, Хвостик куценький.
(Зайчик) Не гавкає, а в дім не пускає.
(Замок)
21
Грамоти не знаю, а весь вік пишу.
(Перо)
Під хвоєю ховаються,
Чи листям укриваються, Шапки не знімають, Дощику чекають.
(Гриби)
5.Прочитайте скоромовку і завчіть її напам`ять. Назвіть багатозначне слово.
В понеділок на урок прийшло сорок сорок.
Заняття 10. 1.Розставте наголос так, щоб значення слова змінилося.
Брати - брати
Плачу – плачу
Ношу – ношу
2.Поясни, де ти зустрічався з такими словами: Бал, ласка, бокс, коса, води ,лисички, діти.
3. Розгадайте ребуси. Поясніть значення слів.
(лисички)
(коса) (сорок)
4. Складіть два речення зі словом „Зайчик”, щоб було різне значення слова.
22
5.Гра „Впіймайте слово багатозначне”.
Із запропонованих слів вибери тільки ті, що мають декілька значень:(півники, чорнобривці, лисички, калина, мова, вушко, дятел, голки, ніжки, зайчик.)
Робота над скоромовками
Заняття 11.
1.Прочитайте скоромовку по лініях і вивчіть напам`ять.
Х І Й А С О К К А П А
И П М Н О Р М О С О С
Т С А А Р О О С О К О
Р У Т А О С Р И К И Р
У К И К К К О
С О М О С О К
О Р О Р О Р
Н А Н А Т О М У С Л Я
А В А В И Л У М К Е П
Д А Т О М А Х О А Т Р
В Р Р Р А М А Л Ж Й И
О Т А Д Л И Й А Е И В
Р І В І И Ж М М Х Л Я
Й А А Й А А Ж
С К Л И Й М Е
2. Зберіть скоромовку, прочитайте і завчіть напам`ять.
Босий косить ноги
хлопець роса босі
сіно росить.
23
24
3.Допоможіть Незнайкові скласти скоромовку, об`єднавши праву і ліву колонки.
Летів горобчик , Не читати не писати, Сів на стовпчик а за мишками ганяти.
Біля броду бусол ходить забули бобри забрати торби.
Гава прогавила гавеня а біг хлопчик, утік горобчик.
Бурі бобри брід перебрели бусленя з собою водить.
Раз, два, три, чотири гава на ганку пекла Кицю грамоти учили. запіканку.
Водовоз возить воду Наполохав Лесю лис.
На узліссі коло лісу з водопроводу.
Їхав поїздом їжак Клава у Клари просила корали.
У Клави корова, наїжачився піджачок у Клари корали
4. Прочитайте і доповніть скоромовку. Запам’ятайте її. Хитру сороку спіймати морока( а на сорок сорок сорок морок)
Ходить квочка коло кілочка (водить діточок коло квіточок.) Вибіг Гришка на доріжку, На доріжці сидить кішка. (взяв з доріжки Гришка кішку, хай піймає кішка мишку.)
Міла митись не уміла, (Міла мило з рук не змила).
Пиляв Пилип поліно з лип ,(притупив пилку Пилип).
Ніс сміхунчик сміху міх, (сміх розсипався на сніг).
У совихи Соні совенята( сонні)
25
5.Розгляньте малюнок і пригадайте до нього скоромовку.
( Коси коса поки роса)
(На дворі трава, на траві дрова.)
(Босий хлопець сіно косить, босі ноги роса росить.)
(Ти малий , скажи малому, хай малий, малому скаже,
хай малий теля прив`яже .)
26 Заняття 12.
1.Прочитайте скоромовку і відшукайте їй відповідний малюнок.
2
2.Прочитайте скоромовку пройшовши лабіринт.
Заняття 13. 1.Відгадайте загадки.
Пустіють поля, мокне земля, Дощ поливає – коли це буває?
(Восени) Без рук, без ніг, а по полю гуляє.
Лежить на землі, але не можна ні підняти, ні зрубати, ні пофарбувати, ні стерти.
(Тінь)
У бабусі над хатиною висить хліба скоринка, собаки гавкають, та дістати не можуть.
(Місяць)
В`ється, в`ється, в небо проситься.
(Дим)
Висить сито, не руками зроблене.
(Павутина)
Ні вікон, ні дверей, повна хата людей.
(Огірок)
Сидить дівчина в коморі, а коса її надворі.
(Морква)
29
2.Гра „Читалочки – загадочки.”
Матеріал до гри
Жовтий, кислий, овальний кавун
Білий, холодний, пухнастий лимон
Чиста, прозора, джерельна троянда
Червоний, соковитий, солодкий сніг
Запашна, рожева, гарна вода
Струнка, висока, білокора черешня
Полохливий, довговухий, куцохвостий їжачок
Сірий, хижий, страшний заєць
Маленький, сірий, колючий вовк
Солодка, маленька, червона береза
3.Доповніть загадку
Сидить – зеленіє, Без рук, без...(ніг) Лежить -....(жовтіє) Та ворота .....(відчиняє)
Падає – почорніє. Листок Вітер
У бабусі над хатиною Сидить баба,
Висить...(хліба) скоринка, Не в одному кожусі, Собаки...(гавкають), Хто її роздягає,
Та дістати не можуть. Місяць Той ..(сльози) проливає.
Цибуля
Ні вікон, ні дверей Сидить дівчина в.(коморі)
Повна...(хата людей). Коса її ...(надворі)
Огірок Морква
Червоненький я на вроду ...(Чорна) корова,
В кухню прийшов із ...(городу) Всіх людей ..(зборола)
Подивлюся , де тут горщик, Ніч
Бо стрибнути хочу в ..(борщик) Хустина ..(голуба)
Буряк На весь світ єдина.
Небо
Не ходжу я, а..(стрибаю) Сірий,..(зубастий,) Бо не рівні маю ...(ноги) По полю блукає,
30
Через поле навмання, ...(ягнят) шукає, Перегнав би я коня. А нас...(лякає).
Я страшенний..(боягуз) Вовк
Всіх на світі я ..(боюсь)
Прийшла вона із довгим віником
На бесіду із нашим..(півником) Схопила півня на ..(обід) І замела.. (метлою) слід. Лисиця
В мене шубка в ....(колючках)
В мене сіра спинка.
Ніс, як гарний..(п`ятачок)
Очі-..(намистинки).
Їжачок
4.Зєднайте стрілочками частини загадок і відгадайте їх.
Він не олень і не бик, Хто це ,друзі ? Є на носі в нього ріг В краях теплих жити звик
(носоріг)
Із клубка вона снується, За голкою стрічкою в`ється Все нам зшиє, полатає, Хто ж загадку відгадає?
(нитка)
Сплів дідок на диво Воно легеньке, як пух, Сплів і для себе і для мух Гарне мереживо
(павук)
Узимку вкрили ми навкруг Ліс, діброву, поле й луг.
А як сонце припече, Ми струмочком потечем.
(сніжинки)
На скелі він будує дім, Два могутні крила
У господаря.... І не боїться жити в нім (орел)
Що за дівчина блукає Із дерев листки зриває,
Птахів у вирій відправляє, У садах врожай збирає.
(осінь) 31
Вдень у А ввечері На землю сідає у небі гуляє.
(сонце)
Стоїть при дорозі на одній нозі
Шапочку має та нікого не вітає
(гриб)
5. Гра „ Ми письменники”. Матеріал до гри
(Довгі, куций, невеликий, вуха,
Хвіст, я на, зріст.)
(Червону, по дереву, шубку, стрибаю, має.)
(Спить, сторожить, він, влітку, взимку, міцно, бджіл.)
( Наїдається, спить, літом, взимку, у норі.)
(Пухнастим, приходить, вона, із півника, на, віником, бесіду, нашим)
32
6.Зберіть загадку із розсипаних слів і відгадайте.
|
|
|
стрибає Біла дереву
латка
Прислів’я
Заняття 14. 1.Прочитайте криптограму. Запам’ятайте прислів’я.
жаліє.
33
2.Знайдіть і з`єднайте стрілочками другу частину прислів’я.
Хоч і довго вився та погана слава.
Хороша пава той не блудить.
Хто питає, тому треба менше спати.
Умів позичати а лінь марнує.
Хто хоче багато мати умій віддавати.
Праця чоловіка годує, та дурнем лишився.
Ледачий двічі робить щастя не збудуєш.
Куди голка а скупий двічі платить.
На чужому горі хто життям не дорожить.
Горе тому жить туди й нитка. Знання людині, вовк не страшний. Дружній череді- як крила пташині.
Земля чорна, а не чужим словом.
Вір своїм очам, а білий хліб родить.
Шила в мішку - то їй і борошно гірке. Як миша сила, не сховаєш.
3.Прочитайте і доповніть прислів’я . Чим далі в ліс, тім більше....(дров).
Слово не горобець, вилетить не....(піймаєш).
Що написано пером, не вирубаєш....(сокирою).
Краще гірка правда, ніж солодка...(брехня).
Не слава красить людину, а добрі...(діла).
Більше діла, менше...(слів)
34
4.Поміркуйте і складіть прислів’я із кожного рядка слів.
корінням, Дерево, сильне, а знанням людина.
у Важко навчанні, у, легко, труді.
праця, Маленька, за, краща, безділля, велике. терпіння, уміння, Є, буде, й, уміння.
5.Пригадайте прислів’я, користуючись опорними словами.
ліс – дрова праця – лінь сила – розум шило – мило камінь – вода шабля – слово
35
2.ДИВОВИЖНІ ПЕРЛИНИ ( 8 годин)
Поняття про словосполучення Заняття 15.
1.Розгляньте і назвіть, який це предмет?
2.Поміркуйте і назвіть, що робить предмет?.
36
3.Дайте відповідь на питання (Хто? або Що?).
Нявчить – кіт виє- креслить-
Варить-кухар каркає- стрибає-
Фарбує- навчає- літає- Гавкає- лікує- спить- Дзижчить- малює- ліпить- Шипить- будує- бігає-
Реве- замітає- дивиться-
4.Послухайте і назвіть якомога більше слів, зв’язаних з цим словом.
Пливе- пароплав, човен, плавець, качка, риба, деревина, кит.
Летить-
Росте- Купається-
Замерзає-
Шумить-
Хвилюється-
5.Допоможіть білочці дізнатися хто,( що робить?).
Білка- сонце- небо- Дощ- огірок- морква- Кіт- зайчик- машина-
Квіти- дерево- гриби-
Утворення словосполучень
Заняття 16.
1.З`єднайте стрілочками відповідні слова з діями.
Пташка- світить вітер- мили
Літак- стрибає човен- співають
Воду- співає діти- шумить
Сонце- летить учні- пливе
Білка- ллють жаба- їде Корова- мекає лимон- пливе
Коза - мукає машина- пишуть.
38
2.Гра „Допоможіть зайчику”.
Матеріал до гри
На дошці малюнок зайчика з кошиком і розвішані морквинки. На морквинках слова із запитаннями:
Сад (який?).... мороз (який?)....
Дерева (які?).... перець (який?)...
Урожай (який?)... квіти (які?)....
Зима (яка?).... лисиця (яка?)....
Сніг(який?).... заєць (який?)....
Дуб (який?).... ведмідь (який?)....
Береза(яка?).... білка (яка?).....
Методичний коментар
Зайчик прийшов позбирати, морквинки. Але вони не прості.
На кожній морквинці є слово із запитаннями. Зайчик не знає відповіді, зажурився. Давайте йому допоможемо. Хто відповість на запитання, той і допоможе зайчику зібрати морквинки в кошик.
3.Прочитайте слова і відшукайте пари слів, які можуть бути між собою з`вязані.
|
|
|
Старий
яблука
4.Прочитайте і виправіть помилку, яку допустив Незнайко.
Цукор чорний Сніг білий
Пух важкий Вода густа
Цукерки гіркі Перець солодкий Собака співає Півень нявчить Голуб ходить 38 Коза мукає.
5.Гра „ Переплутали”.
Матеріал до гри
Слова для гри: пташка пише, дівчинка літає; лимон солодкий, кавун кислий; будівельники співають, артист будує;
лікар учить, вчитель лікує; бабуся майструє, тато вишиває;
написані, кожне окремо на картках. Прикріплені на дошці в такому порядку, як написано. Методичний коментар
Слово переплутало своє місце. Поміркуйте і розставте слова по місцях.
Поняття про речення. Введення словосполучень у речення.
Заняття 17.
1.Розгляньте малюнок і скажіть, що ви бачите за допомогою речення.
.
39
2. Розгляньте малюнок. Складіть з ним словосполучення. Введіть його в речення.
40
3.З`єднайте словосполучення правої і лівої колонок так, щоб можна було прочитати речення.
Кравець оре поле.
Лікар навчає дітей.
Шофер шиє одяг.
Учитель лікує хворих.
Тракторист водить автомобіль.
4.Прочитайте і підкресліть речення, словосполучення закресліть. Діти ходили; Діти ходили у ліс. Хлопчик збирає; хлопчик збирає гриби. Іде дощ. Світить сонце. Дівчинка миє; Дівчин- ка миє підлогу у кімнаті. Білочка стрибає. Красива машина.
5.Поміркуйте і складіть речення із словосполученням.
Розв`язав задачу; Дятел живе;
Діти катаються; Галинка поливала; Малята ліплять; Прибирали подвір`я.
Заняття 18. 1.Доповніть речення.
Інна мила ...... . У лісі росли .... . Клава склала..... . Поліна нарвала...... . Роман приніс..... . Пливе у морі....... . Навесні прилетіли...... . У садку зацвіли........ . Діти збирали....... .
2. Поширте речення.
Співає.
Дівчинка співає.
Дівчинка співає пісню.
Дівчинка співає веселу пісню.
Маленька дівчинка співає веселу пісню.
Ми працюємо.
Ми працюємо на городі.
Ми працюємо на своєму городі.
Влітку ми працюємо на своєму городі.
Ростуть верби.
Ростуть високі верби.
Біля річки ростуть верби.
41
Ростуть гриби.
У лісі ростуть гриби.
У лісі росте багато грибів.
Діти знайшли.
Діти знайшли їжачка. В лісі діти знайшли їжачка.
3.Прочитайте плутанку і знайдіть помилку в реченні.
Жабки печуться в пічці,
Пиріжки пірнають в річці, Мишка кошеня впіймала, В небі рибка заспівала. В полі бджоли зацвіли, Ніжно вишні загули. Півень вранці занявчав, Порося сказало „ Гав”. Всіх стрижуть в лікарні, А лікують в перукарні. Ми книжки берем в аптеці, Ліки – у бібліотеці.
От який Вітько дивак!
Ти ж бо знаєш, це не так!
Діти вчаться в полі,
А комбайн працює в школі.
Гарбузи їдять малину,
Малюки ростуть під тином, Жабеня летить в ракеті, Космонавт сидить в очереті.
Грак в пустелі заревів,
Крилатий лев гніздо звив. Тесляр сяє в небесах, Місяць ремонтує дах.
Взимку Микола катався на ковзанах.
У сосновому лісі ми збирали моркву.
Ведмідь живе у нірці.
Взимку кури відлітають у теплі краї.
42
4.Допоможіть білочці розставить правильно слова, щоб можна було прочитати речення у кожному рядочку..
Оксана, мама, прибрала, купила, в, морозиво, кімнаті.
Настала, мороз, на, зима, вікнах, візирунки, намалював.
Окуня, Василь, ідуть, з , татом, піймали, рано, вони, на, ставок.
Білка, їсти, любить, їсти, а, любить, зайчик, горіхи, морковку.
Батьківщина, Київ, це, земля, столиця, де ми, України, живемо. Хлопчик, діти, посадив, любіть, маленьке, природу, дерево.
5.Прочитайте і виділіть межі речення.
Прийшла зима випав перший сніг діти вибігли на вулицю дівчатка катаються на санчатах хлопчики катаються на лижах веселиться дітвора.
Заняття 19.
1.Складіть речення, використовуючи малюнок.
краї, у, відлітають, теплі.
на, їжу, заготовляє, зиму.
барлозі, у, засипає.
2.Подумайте і скажіть, який розділовий знак потрібно поставити?
Хліб треба берегти і шанувати
Чи бережеш ти хліб
Бережи і шануй хліб
Ми живемо на планеті Земля
Хто бачив Землю в космос
Бережіть нашу планету
43
3.Поширьте речення за питаннями.
Учні поспішають (куди?)...
Промінь сонця падає ( на що?)... Художник малює (чим?)... Вітер гойдає віти (чого?)
Літак пролетів (над чим?)... На березі проклюнулися( що?)...
4.Прочитайте речення розкриваючі дужки.
Білочка виглядала з (дупло).
Дятел шукає комах у (дупло).
Зайчик дрімає під (пеньок).
Мишка сховалась у (нірка).
Граки кружляли над (дерева).
Діти плавали у (річка). Пухнастий сніг вкрив (земля).
5.Поміркуйте і складіть речення добвивши інші слова.
Іде дощ. Налетів вітер. Сонце сховалось. Стихли пташки. Квіти розцвіли. Хмари затягли небо.
Будова речень за графічними схемами.
Заняття 20. 1.Розгляньте малюнок і складіть за схемою речення.
.
.
.
.
44
.
.
.
.
.
.
. .
.
.
.
2.Складіть речення із словами за схемою по зразку.
,а .
(огірок, помідор, лимон. Груша, дерево, кущ, хлопчик, дівчинка, день, ніч, мишка, слон, зима, літо.)
.
(діти, учні, білка, корова, дуб, зошит, ручка, котик, песик.)
45
3.Побудуйте графічну схему речення.
На гіллі зачепилося медове яблуко.
Звозить вересень в комори кавуни.
До нас у сад залетів пустотливий вітер.
У синьому небі пролітали журавлі.
Опустила свої віти золота берізка.
Діти у дворі ліпили зі снігу бабу. Дятлик невтомно щодня працює.
Весна розбудила ліс.
Малі проліски виткнулись з вологої землі.
4. Складіть речення за схемою.
Хто? Що роблять? Що?.
Хто? Що робить? Де?.
Хто? Що роблять? Куди?.
Де? Хто? Що робили?
Коли? Хто? Що робить? Де?.
На чому? Що роблять? Які? Що?.
Де? Що робить? Що?.
Хто? і Хто? Що роблять? Де?.
5.Поміркуйте. Продовжіть і прочитайте речення.
Мама вишиває .
Дівчинка співає .
На галявині ростуть . Коло ставка . Сосна росте .
Столиця України . Дніпро найбільша .
46
Відновлення деформованих речень
Заняття 21.
1.Прочитайте „Дзеркальні речення”, правильну відповідь запишіть.
Мороз малює на інків ирозу.
Бабуся окдивш в`яже икчивакур.
Сьогодні іцнарв Ніна алшіп од иилокш.
Зацвіла в інилод ановреч анилак.
Тепле сонечко олангіз гінс з вілоп.
Ялмез ясалуникорп дів їовомиз итомірд.
Инилсор ясьтюутог од имиз. У лісі илатебещ икшатп.
2.Прочитайте,знайдіть, які слова „заблукали”.Виправте помилку і запишіть правильно речення.
Теплих сплять лігвах ведмеді в.
Біля росте калина хати.
У діти саду дерева обкопували.
Взимку не світить сонечко, а гріє.
Радо горобина пташок пригощає ягодами солодкими.
Осінь після задушного настала літа.
Мамі у допомагала кімнаті Оленка прибирати. Під весняний деревом струмочок дзюрчить.
3Складіть речення за цифрами і запишіть ийого.
1 пі 3 у 9 хвіст 6 за 2 шов 5 як 8 у 4 ріст 7 єць.
1 що 4 те 3 сієш
6 по 5 й 7 жнеш 2 по
1 ма 4 ми 6 ляль 3 мила 2 ма 5 лом 7 ку.
47
4.Вставте пропущене слово і каліграфічно запишіть.
Ожив осінній .... . Скрізь дзвенять дитячі ...... . Це ді- ти ..... збирати гриби.
Настала золота .... . На деревах ..... листочки. Птахи ... у теплі .... .
Дятел живе у ... . Його називають лікарем .... . Він ..... хво- рі дерева. Дятел дістає з – під кори шкідливих .... .
5.Прочитавши речення, відшукайте зайве слово. Запишіть виправлене речення.
Хлопчик читав він цікаву книжку. Діти ходили вони в ліс по гриби. Білочка на зиму вона запасається горішками. Перелітні птахи вони відлітають зимувати у теплі краї. Лисиця – це хижа вона тварина.
Складання діалогу за сюжетним малюнком.
Заняття 22.
1.Гра „ Розмова по телефону”. Матеріал до гри
Телефонна трубка у вчителя.
-Доброго дня, Олено Петрівно! Це говорить Іринка!
- .................(Доброго дня.)
-Покличте, будь ласка, до телефону Таню.
- ................(Зараз покличу.) - Добрий день, Іринко!
- Скажи мані ,будь ласка, домашне завдання з читання.
-................... (Читати на сторінці 23.) - Спасибі. До побачення.
- ................. (До побачення.)
Методичний коментар
Вчитель тримає телефонну трубку і задає питання. Діти дають на них відповідь.
48
2.Розгляньте малюнок і поговоріть по телефону. (робота в парах)
3.Гра „ Зустріч друзів”.
Матеріал до гри Малюнок.
- Де ти вчора був?
- Їздив у зоопарк.
-І яких звірів ти там бачив?
- ...............
- А ведмедя бачив?
-................
-А що він там робив?
-................
-А що робили там мавпочки?
-...............
-Сподобалося тобі в зоопарку?
-...............
Методичний коментар
Уявимо, що зустрілося двоє друзів. Вони між собою спілкуються. Давайте доповнимо їхню розмову.
3.Розгляньте малюночок і складіть розмову двох друзів.
49
4.Гра „ Магазин”
Матеріал до гри
На столі у вчителя терези. Лежать різні речі (батон, пляшка молока, сік, цукерки, і т. д.)
Методичний коментар
Вчитель - продавець. Дитина – покупець. Складаємо розмову між продавцем і покупцем.
5. Складіть діалог за малюнком.
6.Складіть діалог за малюнком.
50
3 МОРЯ ДІАМАНТІВ – ЦЕ МОВА МОЯ
Поняття тексту
Заняття 23. 1.Порівняйте речення. Поміркуйте, чим вони відрізняються. Вчителька розпочала урок. Столиця України – місто Київ. У нашого Олега добре сер- Воно дуже велике. Київ стоїть це. Песик товаришує з ко- на Дніпрі. У місті є багато пам`- том. Настала квітуча весна. ятників.
(Київ.)
Іванко і тато вранці пішли Наш клас пішов у зоопарк. Там на ставок. Панас нарвав ко- ми побачили радісних птахів і шик малини. Сьогодні чу- звірів.Тут вони у безпеці. Ми го- довий і ясний день. дували звірів. Нам дуже сподо- балося.
(Зоопарк)
У лісі на дереві сидить біл- Смакує киянам український хліб. ка. Учні гарно вивчили А випікають його вісім годин. вірш. Оленка допомогла ма-Тому і особливий аромат у ньо- мі. го.
(Хліб)
текст
зЗв ` роз
по
ві на
яз дь.
51
2.Прочитайте і скажіть, це буде текст чи ні.
У лісі ростуть гриби. Телебачення скоро замінить повністю книги та газети. Взимку випав сніг.
Прийшла золота осінь. Дні стали коротшими, а ночі довши- ми. Дерева скинули своє осіннє вбрання. Пташки відлетіли в теплі краї. Повітря стало холодніше.
Під лежачий камінь вода не тече. Діти знайшли в лісі їжачка. Хто сміється, тому не минеться. Ластівка – це пташка.
Петрик посадив маленьке деревце. Кожного дня його поли- вав. Виросло деревце. Зацвіло рясно. Вродило на ньому багато грушок. І деревце пригостило Петрика.
Їде зайчик у трамваї і довкола позирає. Червоне сонечко полетіло з долоні. Котик муркоче коло печі. Він не ловить мишок.
Ми ходили в поле зранку. І у житі між стеблинок назривали синіх волошок. І мені здалося, що ми на морі.
3.Прочитайте текст і виправте помилки.
Рябчик живе у густому великому лісі. Тут Рябчик знахо- дить, чим підживитися.На деревах рябчик спочиває. Чудово літає між вітами. Притулившись до стовбура, рябчик ховається від ворогів.
Школярі знайшли у лісі білочку. У білочки була зламана лапка. Діти принесли білочку додому. Вони доглядали за білочкою. Незабаром лапка загоїлася. Білочку віднесли до лісу.
4.Прочитайте тексти і порівняйте їх.
Кішка Мурка – це свійська тварина. Вона уся чорна, тільки вушка і
ніс білі. Шерсть у неї гладенька і блищить на сонці.
У мене є кицька Мурка. Вона велика витівниця. Мурка лю- бить зі мною гратися. Я її напуваю молочком. Кицька за це дякує мені, махаючи голівкою. 52
5. Прочитайте і визначте, який це буде текст за метою висловлювання.
Вже осінь. Білочка готується до зими. Цілий день вона носить горіхи, жолуді. Сушить і складає у своєму дуплі. З такими запасами не страшна білочці зима.
Білочка – дика тварина. Вона має пухнасту руду шубку. Хвастик у білочки великий і пишний. Вушка у звірка маленькі і гостренькі. Вона гарно стрибає по деревах.
Поняття заголовку
Заняття 24. 1.Прочитайте текст. Скажіть, про що він, одним реченням. Прийшла зима. Випало багато снігу. Діти вийшли на подвір`я. Вони почали ліпити снігову бабу, кататися на санчатах. Зима – чудова пора для дітвори.
Прийшла пізня осінь. Настали холодні дні. Осінній вітер несе по дорогах жовте листя. Часто йдуть дощі.
2.Прочитайте текст. Поміркуйте, чи вдало підібраний заголовок до тексту.
Діти нашого класу (працьовиті)
Вітя витер дошку. Степан приніс крейду. Катруся полила квіти. Діти у нашому класі люблять працювати.
3.Прочитайте текст.Виберіть і зопишіть влучний заголовок до тексту.
„Кошеня”, „Полювання”, „Невдале полювання” Кошеня захотіло зловити пташку. Воно причаїлося на гілці біля годівниці. Це помітив горобець. Він сміливо кинувся на розбишаку. Котик впав на землю.
53
3. Прочитайте текст і придумайте заголовок. Заєць вночі ходить полями, лісами без страху.І його слід прямий.Вранці він від страху починає плутати слід. Мис- ливці самі заплутуються в подвійному сліді і дивуються хитрощам зайця. А заєць і не думав хитрувати, він сам всього боїться.
В Олега був їжачок. Він жив у кімнаті. Одного разу їжачок пропав. Хлопчик усюди шукав його, але не знайшов. Олег почав взувати чобітки і вколов ногу. Став він витрясати чобіток. З нього викотився колючий клубок. Ну і будиночок облюбував собі їжачок.
Сірий журавель- птах великого розміру. У нього довгі но- ги. Така ж шия. Невелика голова , а дзьоб прямий. Жура- вель має сіре забарвлення пір`я.
Усний переказ текстів
Заняття 25.
1.Прочитайте текст, дайте відповіді на запитання.
У ці осінні дні багато птахів готуються у вирій. Уже полетіли лелеки.
У зграї збираються шпаки. В далеку путь вирушають дикі гуси. Покидають рідні болота журавлі.
* У які дні багато птахів готуються у вирій?
* Хто вже полетів?
*Хто збирається у зграї?
*Хто вирушає в далеку путь?
*Хто покидає рідні болота?
Мама консервує помідори. Діти їй допомагають. Дениско миє помідори. Оленка накладає в банки. Сім`я дружно працює.
54
*Що консервує мама?
*Хто їй допомагає?
*Що робить Дениско?
*Що робить Оленка?
*Як працює сім`я?
Прийшла осінь. З дерев опадають пожовклі листочки. Пта- хи відлітають у вирій. Звірі готуються до зими.
* Яка пора року прийшла?
*Які опадають листочки з дерев?
*Хто відлітає у вирій?
*Що роблять звірі?
2.Прочитайте текст і розкажіть, що ви запам`ятали.
Заєць – дика тварина. Шубка у нього влітку сіренька, а взи- мку – біленька. Він має довгі вуха і косі очі. Передні лапи у нього коротші, а задні – довші. Ця тварина дуже полохлива.
Бабусі й дідусеві привезли дрова. Дідусь рубав їх. Старенька бабуся носила дрова в сарай. Андрійко побачив це. Він вирішив допомогти бабусі. Гуртом вони швидко справилися з роботою. Бабуся пригостила хлопчика цукерками.
3.Прочитайте і складіть малюнковий кінофільм до тексту.
Діти прийшли в клас. Вони сіли за парти. Всі взяли книги, зо- шити, олівці. Вчитель викликав до дошки Миколку.
Була холодна зима. До вікна підлетіла синичка. Біля вікна стояли діти. Вони відкрили кватирку. Синичка залетіла до кімнати. Пташка була голодна. Діти нагодували її.
55 Заняття 26.
1.Прочитайте текст і перекажіть його за планом і словами для довідок.
Був сонячний день. Діти збирали польові ромашки.
Раптом подув сильний вітер. На небі з`явилися великі хмари. Пішов дощ.
Діти заховалися під густим деревом.
План Був, діти, збирали, польові,
1. Сонячний день. ромашки, подув, сильний, 2.Раптовий вітер. на небі, з`явилися, дощ, 3. Схованка дітей. заховалися, густим.
2.Прочитайте текст і перекажіть його за планом.
Біля великого озера в лісі стоїть будинок. У ньому живе Василько з сім`єю.
Дідусь Василька працює лісником. Тато і мама також доглядають за лісом.
Василько теж мріє стати лісником.
План
1. Будиночок у лісі.
2. Чим займається сім`я Василька?
3. Мрія Василька.
4.Прочитайте текст і перекажіть його, використовуючи допоміжні слова.
Допомога Вірі
Віра захворіла. У неї болить голова та горло. Віра пропус- тила багато уроків. Учні ходили її провідувати. Вони допо- могли Вірі учити уроки.
Допоміжні слова: захворіла, болить, голова, горло, пропус- тила, багато, провідувати, допомогли, учити.
56
5.Прочитайте текст і перекажіть його.
Береза
Береза – дуже красиве дерево. У неї білий стовбур. З дерева падають крилаті зернятка. Вітер їх розносить по землі. З кожної зернини виростає нове дерево.
Рибалка
Лесик з татком пішли рибалити. На річку прийшли ранень- ко. Тато закинув вудочку і піймав карасика. Лесик піймав окуня. Так вони наловили ціле відро риби. Поверталися з рибалки задоволені.
Їжачок
Я йшов лісом і збирав кольорові листочки. Біля мене за- ворушилася листяна кулька. Я торкнув її ногою. Та це ж їжачок! Він збирав осіннє листя. Їз них їжачок зробив пос- тіль собі на зиму.
Лісник
Край лісу стоїть хата дядька Єгора. Він давно тут живе. За професією дядько лісник. Він доглядає ліс. Лісник допо- магає звірятам.
Поділ тексту на частини
Заняття 27. 1.Прочитайте текст і назвіть, які події тут відбуваються.
Розбудили мене серед ночі дикі гуси.
Вони в нас у сараї ночують. І чого це вони раптом почали ге- лготати. Аж чую – у нічному небі летять дикі гуси.
Так ось чому заметушились мої гуси. Родичі їхні відлітають.
57
2.Рогзадайте ребуси і прочитаєте назви частин тексту. Назвіть їх.
ОС..НА Ч.С.И.А
(Зачин) (Кінцівка) (основна частина)
4.Прочитайте текст і поділіть його на завершені частини.
У Василька була синичка.
Василь вирвав її з кігтів шуліки. Вона звикла до хати.
Василь вирубав гілку та причепив до стіни. Так вона і жила у Василька.
Стоїть ялинка в лісі.
Пухнастий сніжок вкриває її. Він зігріває красуню. Зайчик сидить під нею. Веселий горобчик сидить на гілочці. Так живеться ялинці взимку.
Мені подарували цуценя.
Воно було кумедне і лагідне. Цуценятко з радістю протягувало мені лапку. Гралося зі мною. Я пригощав його ковбаскою. Я дуже люблю свого цуцика.
Заняття 28.
1.Прочитайте текст. Визначте, якої частини тексту не вистачає. Придумайте кінцівку тексту.
Був собі маленький пролісок.
Зимою він спав у мерзлій землі. Йому було холодно. Сни- лося проліскові весна. Та раптом пригріло сонечко.
...........................................
58
2. Складіть текст – опис котика за початком.
У Дениса був кіт Василько.
3.Прочитайте початок і кінцівку тексту. Основну частину придумайте за малюнком.
Початок. Це було в травні. Яблуневий сад укрився білим цвітом. Раптом по радіо оголосили, що вночі будуть заморозки. Кінцівка. Восени школярі допомогли дорослим зібрати багатий урожай яблук.
4.Поділіть текст на завершені частини.
Чудова серпнева зоряна ніч! До самої землі схилилося синє небо. В степу гуркочуть трактори. Вони орють землю і сіють озимину. Зерно пшениці падає в теплу землю. Зі степу линуть п`янкі пахощі пізнього літа і нічний переклик польових мешканців.
Робота з деформованими текстами Заняття 29. 1.Прочитайте правильно текст. ирПйалш олоханд ьносі. есьУв еньд еді ощд. іСкрзь алюкіж. ереваД тостья оліг. ісВ охтьяд в алпахщ, умгоихв обочахт, анДво делвілиті ерепілінт ахтип. орПщайет. Ашін урдіз! екаЧєом асв анесінв. орПащй, селеве іотл!
59 ирПйашл имаз. оПиаспиляс з еенаб упнахтіс нісижник. ілБим илкимом ялгилонив ан оляп, ан оргиб, ан адихубин- дікв. аЗісирквяс ан онсіц ісл. ерпеТ оманж одиитх ан ижхал ігабит ан окзаванх по оьлуд. аНтасил есеілв еньикд. оберД извукм!
аЗінкичаляс имаз. аНтасал енавс. онецС елш ан емлюз івтосл і етлоп.
зДрюатьч еселів труским. жВе азезелінал артичкав . аН угл игнаилв дубхоу. еФьокд і орБси тьдіу од ідус. іЛс умишьт.
лоХчикип вурть окнавілю. кЯ удовоч апунхть іліб онкавілі.
літВку им лижи в лісе. ребДо атм! лоСе їтьотс ан зіребе ніДпра. аН зібере наелез таковисо аврат. аЗ оюкрі угл і слі. иМ отча лиидхо в ісл аз биамриг, сяпакули в ціріч. аН ізул лираг у олбтфу.
2.Поставте у відповідньому порядку речення, щоб утворився текст.
* І чарує погляд без усяких слів.
*Вбралася калина в червоне намисто.
*Спохмурніло небо. Пожовтіло листя. *Час бреде повільно до холодних днів.
*Побачив гніздо й зайняв його.
*Ластівка зліпила гніздо для пташенят.
*Разом вони вигнали стрижа з гнізда.
*Летів мимо стриж.
*Вона покликала на допомогу інших ластівок.
*Ластівка не розгубилася.
*Часто йдуть холодні дощі.
*Жовте листя падає з дерев.
*Настала осінь.
*Повіяв холодний вітер.
*Зів`яли квіти.
60 *Це окраса лісів.
* До рослин , що зацвітають першими, належить і первоцвіт.
*Його називають ще квіткою двадцяти богів.
*Він дарує людям здоров`я.
*Називають її водяною лілією.
*Росте на ставку біла квітка.
*Сідає на квітку метелик відпочиває.
*Радісно розкриває свої пелюстки лілія до сонця.
3.Поставте у відповідному порядку частини тексту.
Білочка готується до зими. Цілий день вона носить го- ріхи. Сушить їх і складає у своєму дуплі. Вже осінь.
З такими запасами не страшна зима звірятку.
4.Складіть і запишіть оповідання „ На дачі”, вставляючи відповідні слова із довідок.
В нас є ... . Там ми ... капусту, огірки, помідори, ... , ... . На дачі ростуть ... та ... . На них достигають ... .Цього року буде гарний урожай ... та ...
.
Слова для довідок: дача, посадили, фруктів, овочів, дерева, кущі, плоди, часник, цибуля.
Заняття 30. 1.Визначте порядок частин у тексті. *Росте берізка й сили набирається.
*Гарна берізка. Сонечко пестить її ніжні листочки. Вітер розчісує коси. Дощик напуває водою. А в жаркі дні хлопчик приносить берізці води.
*Навесні Петрик посадив під вікном берізку.
2.Перебудуйте і запишіть текст.
А потім небо вкрили чорні хмари. Спершу на ясному небі світило яскраве сонце. По морю покотилися високі хвилі. Дув легенький вітерець. Почалася сильна буря. 61
3.Зподаних рядків складіть речення. З речень утворіть текст і запишіть.
Принесла, дзьобі, в, вона, жолудь.
Восени, цікаво, лісі, в.
Його, під, ховати, почала, коріння. Пролетіла, ось, і, сіла, сойка, пеньок, на.
Читання, закінчився, урок.
Перерва, велива, почалася.
На, учні, вийшли, усі, подвір`я.
Тільки, та, залишились, Василько, класі, у, Мар`янка.
Сьогодні, чергові, вони.
Кімната, класну, діти, провітрили, все, і, підготували, до, уроку, наступного.
4.Допоможіть відновити текст, створений автором, і запишіть зачин.
Зійшло сонечко. Розбудило все довкола. Раненько прокинулись діти, адже сьогодні вони збираються в ліс.
..................................
А сонечко вже сідає. Дітям час повертатися додому.
Складання казок за опорними словами.
Заняття 31.
1.Прослухайте початок казки і продовжіть.
Ішов дід лісом і загубив рукавичку. Лежить рукавичка і спочиває.Біжить лісом мишка....... .
Казка „Рукавичка”
(загубив дід, мишка –шкряботушка,
жабка - скрекотушка лисичка– сестричка, вовчик- братик, кабан – іклан, собачка.)
62
2. Послухайте уривок казки і продовжіть її.
............. Котиться колобок по лісу і пісеньку співає..............
Казка „ Колобок”
(борошно, дід, баба, метений , по засіку, на віконці, зайчик, вовчик, ведмідь, лисичка.)
Урок № 32.
1. Пригадайте і розкажіть казку за малюнком і опорними словами.
Казка „Ріпка”.
( на город, ріпку, дід, виросла, не вирвав,
баба Марушка, дочка Мінка, собачка Хвінка, к киця, мишка.)
Казка”Кривенька качечка” ( дід, баба, не було дітей, знайшли качечку, принесли додому, прибрано в хатині, істи, спалили гніздо, попрощалася.)
Казка „Колосок”
(півник, мишенята Круть і Верть, знайшов ко- лосок, обмолотив, змолов, замісив, спік, при- гостив.)
Казка” Курочка ряба”
(дід, баба, курочка, яєчко, золоте, мишка, хвостиком, розбила.)
63
Казка „ Лисичка і Журавель”
(лисичка-кума, журавлик, приятелювати, приходьте, пригощайтеся, по тарілочці роз- мазала, глечик, шматки м`яса, розгнівалася.)
Казка „Гуси- лебеді”
(мама, тато, сестричка, братик, гуси-лебеді, забрали, доганяти, яблунька, молочна ріка, піч, баба-яга, не піймали, повернулися.)
Складання текстів - описів за планом.
Заняття 33.
Розгляньте малюнок. Прочитайте план і опорні сло- ва. Складіть текст, по якому можна відгадати пред- мет.
План 1.Яка це тварина? Зайчик- дика тварина.
2.Скільки в нього вушок? У нього два довгих вушка на маківці.
3.Які в нього очі? Великі очі дивляться насторо- жено.
4.Які у зайчика зуби? Зуби гострі та міцні.
5.Яка у нього шубка? Шубка у нього пухнаста, шов- кова.
6.Які лапки у вуханя? Лапки вухань має надійні. 7Який хвостик? Хвостик куций.
8.Який зайчик по відно- Зайчик – миролюбивий звірок. шенню до інших
64 План
1.Що це за рослина? Берізка – це дерево.
2.Який у неї стовбур? Вона має білокорий стовбур.
3.Які в неї гілочки? Тоненькі гілочки звисають донизу.
4.Яке листя у берізки? На них багато серцеподіб- них листочків.
5.Чим корисне це дерево? Береза має корисний сік.
План 1Хто цей звір? Білочка-це дикий звір..
2 Де живе він? Вона живе у дуплі.
3Якого кольору шубка? Має рижу шубку.
4Який у білочки хвіст? Хвіст у білочки пухнастий.
5.Які у звірка вушка? Вушка маленькі, гостренькі.
6.Що любить звірок їсти? Їсть білочка горішки, грибочки.
Склади текст – розповідь за серією малюнків. Заняття 34.
1.Розгляньте по черзі малюнки. Складіть до них речення так, щоб вийшов текст – розповідь.
65
3. 4.
5. 6.
66 Література
1.Програма для середньої загальноосвітньої школи 1 – 4 класи - К. : 2006 – с.21-31. 2.Бутрім В. Грамоти навчатись – все одно, що гратись. -К. : Ред. Загальнопед. Газ., 2004.-112с.
3.Одинцьова Г. Цікавинки на уроках рідної мови.
Посібник для вчителів початкових класів.- Т.: Підручники і посібники, 2001.-128с.
4.Савченко О. Я. Сучасний урок у початкових класах.
-К. : „Магістр-s”, 1997.-256с.
5. Народ скаже – як зав`яже . Київ „ Веселка”, 1985 р.
6.Газети „ Початкова освіта”, „ Розкажіть онуку”, „ Біблі- отека вчителя початкових класів”.
67