Методичний посібник «Емоційний співрозмовник»

Про матеріал
Методичний посібник «Емоційний співрозмовник», метою якого є формування соціально - комунікативної компетентності у дітей дошкільного віку з особливими освітніми потребами.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методичний посібник

«Емоційний співрозмовник»

 

 

 

 

 

 

 

соціальний педагог

КЗ «БНРЦ «Довіра» КМР

                                                                           Коржун Тетяна Володимирівна

                                                              

 

 

 

 

 

 

2023р.

 Драматична психоелевація — комплексний вплив на емоційно — особистісні порушення у дітей за допомогою різноманітних театральних прийомів: етюдів, ігор, спеціально створених ситуацій.

 Драматична психоелевація — це інтегрований вид корекційного впливу. Однією зі складових якого є робота з казкою. Робота з казкою - це інтегрована діяльність, у якій дії уявної ситуації пов'язані з реальним спілкуванням, що спрямоване на самостійність, активність, творчість, регулювання дитиною власного емоційного стану.

 Методичний посібник «Емоційний співрозмовник», метою якого є формування соціально - комунікативної компетентності у дітей дошкільного віку з особливими освітніми потребами.

 На першому заході діти обирають собі пару і за вказівкою дорослого виконують завдання.  Метою завдання є створення емоційно сприятливої атмосфери під час спілкування, спонукання дітей вислуховувати один одного не перебиваючи під час розповіді, розвивати пам'ять, увагу, уяву, мовлення, виховувати доброзичливість (діагностичний етап).

 На другому заході діти діляться на групи по 4 учасники і (за допомоги вихователя) пригадують казку  і програють ролі героїв казки. Метою заходу є формувати у дітей бажання приймати участь у казковому спектаклі, розвивати пам'ять, навчити придумувати і розігрувати сюжети в казці, виховувати здатність до самостійного придумування казки.

 На третьому заході учасники обирають пару і «програють знайомі ситуацій» (за допомогою дорослого). Наприклад, мама захворіла, мама готує сніданок тощо. 

На четвертому заході (за допомогою дорослого)  учасники в парах «вирішують проблеми», які виникають вдома. Наприклад, сусіди голосно слухають музику (підготовчий етап)

 П'ятий, шостий та сьомий заходи проводяться індивідуально (заключний етап). Учасник обирає ляльку «хлопчика» або «дівчинки». Слухаючи розповідь вихователя, дитина показує свої емоційні стани через ляльку, під час виникнення різних ситуацій.

 

 

 

 

 

 

 

 

Посібник «Емоційний співрозмовник»

 

п/п

Назва заходу

Форми роботи

Тривалість заняття

Кількість занять

1

Гра «Хто твій співрозмовник?»

Обговорення проблемних ситуацій.

В парах

10 хв.

5 хв.

2

2

«Створення лялькової казки»

Обговорення варіантів розв'язання завдань.

У групах

15 хв.

5 хв.

2

3

«Програвання знайомих ситуацій»

Обговорення проблемних ситуацій.

В парах

10 хв.

5 хв.

2

4

«Вирішення проблеми»

Обговорення проблемних ситуацій.

 У групах

10 хв.

5 хв.

2

5

Етюд 1. «Незаселений острів»

Обговорення варіантів розв'язання завдань.

Індивідуально

15 хв.

5 хв.

2

6

 Етюд 2. «Змагання»

Обговорення варіантів розв'язання завдань.

Індивідуально

15 хв.

5 хв.

2

7

Етюд 3. «Світ іграшок» Обговорення варіантів розв'язання завдань.

Індивідуально

15 хв.

5 хв.

2

 

 

 

 

 

 

 

 

Захід 1. Гра «Хто твій співрозмовник?» (10 хв.). Робота в парах.

 Мета: створити емоційно сприятливу атмосферу під час спілкування, спонукати дітей вислуховувати один одного не перебиваючи під час розповіді, розвивати пам'ять, увагу, уяву, мовлення, виховувати доброзичливість.

 Ритуал привітання. Привітайтесь один з одним.

 Завдання. Поділіться, будь ласка, на пари — хто з ким сидить. Подивіться уважно одне на одного, поспілкуйтесь і уявіть, на якого казкового героя схожий ваш співрозмовник. Поміркуйте, чому (але в голос не називайте). Через 5 хвилин послухаємо. (Вислуховування ідей та асоціацій.)

 Питання: - Казка вже розпочалась і живуть у ній казкові герої. Хто ж стоїть у казкових воріт? Чи згодні ви з такою думкою? Ви маєте право сказати «ні», заперечити але у такому випадку запропонуйте свій варіант.

Обговорення проблемних ситуацій.

Прощання. Попрощайтесь один з одним.

                 

Захід 2. Створення лялькової казки (15 хв.). Робота в групах.

 Мета: спонукати у дітей бажання приймати участь у казковому спектаклі, 

розвивати пам'ять,  навчити придумувати і розігрувати сюжети в казці,  виховувати здатність до самостійного придумування казки.

Ритуал привітання. Привітайтесь один з одним та посміхніться.

 Завдання. У кожного з нас є улюблені казки. І дуже часто  ми себе ототожнюємо з якимось позитивним героєм. Подивіться на ці чарівні ляльки «хлопчика» та «дівчинки». Оберіть кого б ви змогли зіграти у казковому спектаклі. Пригадайте і розіграйте казку Колобок. Дайте їй нову назву. (Вислуховування казкових проектів 10 хвилин).

Обговорення варіантів розв'язання завдань.

Прощання. Попрощайтесь та поплескайте в долоні.

 

              Захід 3. «Програвання знайомих ситуацій» (10 хв.). Робота у парах.

 Мета: сприяти формуванню у дітей допомагати один одному у виконанні обраних ними ролей, розвивати мислення, увагу, виховувати впевненість в собі.

Ритуал привітання. Привітайтесь, посміхніться та пострибайте на місці.

 Завдання: одним із видів роботи драматичної психоелевації є підготовка і розігрування з дитиною етюдів, у яких відбувається програвання знайомих ситуацій. Наприклад, потурбуватися про маму, що захворіла, або розповісти, як пройшов день у дитячому садочку. Так уточнюємо проблеми дитини.

Обговорення проблемних ситуацій.

Прощання. Попрощайтесь, поплескайте в долоні.

                 

Захід 4. «Вирішення проблеми» (15 хв.). Робота в групах.

 Мета: формувати вміння вирішувати складні завдання в повсякденному житті, розвивати уяву, мислення, пам'ять, виховувати витримку.

Ритуал привітання. Привітайтесь та потисніть один одному руки.

 Завдання: необхідно знайти вихід із скрутного становища або допомогти вирішити якусь проблему. Наприклад, сусіди голосно слухають музику, запізнився на автобус, проспав тощо. Використовується лялька хлопчика (дівчинки). Вона втілює у собі характерологічну ваду дитини (патологічну домінантну). Зазвичай роль хлопчика (дівчинки) в етюдах грає дорослий, демонструючи з її допомогою поведінку дитини.

Обговорення проблемних ситуацій.

Прощання. Попрощайтесь та обніміться один з одним.

        

Захід 5. Етюд 1. «Незаселений острів» (15 хв.). Робота індивідуальна.

 Мета: формувати у дитини здатність самостійно вирішувати завдання, сприяти розвитку власної думки, розвивати пам'ять, уяву, мислення, виховувати уважність.

Ритуал привітання. Посміхнутися та обійнятися.

 Завдання: Хлопчик (або дівчинка) і мама потрапляють на безлюдний острів (як?). Показати, як хлопчик хвилювався, і мама заспокоювала його. Хлопчик (дівчинка) придумав, як зробити намет, вудочку (що ще придумав хлопчик і мама, щоб облаштувати своє життя на острові? Розвели вогонь, зібрали ягоди тощо.). Якось увечері, коли мама і хлопчик (дівчинка) лягли спати, поруч із їхнім помешканням з'явилися дикі звірі. Вони грізно ричали. Мамі стало страшно, але син (донька) придумав, як налякати звірів. (Що придумав хлопчик? Закричав, закидав камінням, взяв палицю з вогню та розмахував нею тощо.). Звірі злякались і втекли. Вранці мама похвалила і подякувала синові за винахідливість.

Обговорення варіантів розв'язання завдань.

Прощання. Попрощатися, посміхнутися та потиснути один одному руки.

                 

Захід 6. Етюд 2. «Змагання» (15 хв.). Робота індивідуальна.

 Мета: формувати вміння ставити себе на місце іншого в різних ситуаціях, розвивати здатність до переконання, виховувати доброзичливість.

Ритуал привітання. Посміхнутися та потиснути один одному руки.

  Завдання: Одного разу хлопчик (дівчинка) із песиком зібрався йти на виставку собак, але песик раптом вирішив не йти: він боїться програти у змаганнях. Хлопчик довго вмовляє його, але безуспішно. Та ось хлопчику вдалося змінити ситуацію. (Що придумав хлопчик? Пообіцяв кісточку, погладив та обійняв песика, взяв на руки та відніс на змагання тощо.). Він показав, як проходили змагання і як песика нагороджують медаллю. (Нехай хлопчик (дівчинка) придумає, як вдалося змінити ситуацію. Дорослий у ролі собаки).

Обговорення варіантів розв'язання завдань.

Прощання. Обійняти один одного.

                 

Захід 7. Етюд 3. «Світ іграшок» (15 хв.). Робота індивідуальна.

            Мета: формувати вміння самостійно вирішувати проблему, створювати позитивний настрій, розвивати мислення, виховувати витримку.

Ритуал привітання. Обійнятися та поплескати в долоні.

 Завдання: Хазяїн (хлопчик або дівчинка) із собакою і цуценям пішов до магазину «Світ іграшок». Він пообіцяв купити їм по іграшці, яка кому сподобається. Собака вибрав корабель і уявив, як він і хазяїн будуть ним грати. І раптом собака побачив, що цуценя обрало гарненьку маленьку машинку.

- Я хочу таку ж — сказав собака хазяїну.

- Але ж ти вибрав корабель? - сказав хазяїн.

- А я хочу і корабель, і машинку, - відповів собака.

- Але ми домовились, - сказав хазяїн.

- А я хочу, хочу! - заскиглив собака.

- Добре, я куплю тобі машинку, як у цуценяти, а корабель купимо іншим разом, - сказав хазяїн.

- Ні, я хочу зараз! - заплакав собака. - Ти мене не любиш!

  Він став качатись по підлозі, вити, потім збив прилавок із машинками і закричав: «Так нехай же не дістануться жодному!».

  Хазяїну стало соромно за таку поведінку собаки. У результаті вони пішли з магазину взагалі без іграшок. А вдома між ними відбулася розмова.

Обговорення варіантів розв'язання завдань.

Прощання. Посміхнутися та обійнятися.

  

 Згідно із отриманими результатами, на діагностичному етапі було виявлено, що у всіх дітей були проблеми у спілкуванні, поведінці, порушення образу «Я». Але, після застосування даного проекту, діти стали більш «відкрито» йти на контакт, як з однолітками так і з дорослими, у них значно покращилась поведінка, зникла нерішучість та невпевненість під час спілкування.

«Ляльки емоцій»

F:\Downloads\1703072162796.jpgF:\Downloads\1703072162804.jpg

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бараненкова Дар'я Cергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Дошкільна освіта, Інші матеріали
Інкл
Додано
20 грудня 2023
Переглядів
126
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку