Зміст
І. Вступ (передмова)………………………………………………………………………………………………………………..2
ІІ. Основна частина ………………………………………………………………………………………………………………...5
2.1 Вправа 1 «Зернятко»……………..……………………………………………………………………………………..5
2.2 Вправа 2 «Колосок»……………………………………………………………………………………………………..6
2.3 Вправа 3 «Кривеньке зернятко»………………………………………………….…………………………………...7
2.4 Вправа 4 «Листочок»………………………………………………..………………………………………………….8
2.5 Вправа 5 «Пуп’янок»……………………………………………………………………………………………………9
2.6 Вправа 6 «Проста квітка»……………………………………………….……………………………………………10
2.7 Вправа 7 «Доріжка»………………………………...………………………………………………………………….11
2.8 Вправа 8 «Ягідка»………………………………………...……………………………………………………………12
2.9 Вправа 9 «Складна квітка»………………………………………………..………………………………………….13
2.10 Вправа 10 «Орнамент»………………………………………………………………………………………...……..15
ІІІ. Використана література……………………………………………………………………………………………………….18
Вступ
Історія виникнення та становлення петриківського розпису
Петрикі́вський ро́зпис, або «петрикі́вка» — українське декоративно-орнаментальне народне малярство, яке сформувалося на Дніпропетровщині в селищі Петриківка, звідки й походить назва цього виду мистецтва. Побутові речі із візерунками в стилі петриківського розпису збереглися з XVII століття.
Характерною рисою петриківського розпису є те, що весь малюнок ніби розгорнутий на площині, при цьому лінії стебел і галузок не перетинаються між собою, а багато елементів розпису (квіти, листки, ягоди тощо) мають силуетне зображення. Фігури птахів, звірів, людей мають здебільшого контурне зображення. Тварин малюють у профіль, а квіти — в анфас.
5 грудня 2013 року цей розпис було включено до Репрезентативного списку нематеріальної культурної спадщини людства ЮНЕСКО.
Відома техніка малювання перетворилася на бренд. Наприкінці січня 2013 року створили логотип «Петриківка». Його безкоштовно передали майстрам селища, аби вони могли доводити покупцям автентичність своєї продукції.
Опис електронної програми
Даний програмний продукт спрямований для підвищення пізнавальних інтересів учнів. Завдяки йому на уроках використовується групова та індивідуальна форми навчання для ознайомлення з основними елементами та композиціями петриківки. Забезпечується диференційований підхід до навчання. Програма дуже проста у використанні – навігація зрозуміла для школярів будь-якого віку, універсальна: можна використовувати і в школі, і вдома.
Вправа 1 «Зернятко»
При виконанні такого елементу пензликом необхідно покласти пляму фарби так, щоб вусик «зернятка» був перпендикулярний до лінії, проведеної олівцем або уявної. При цьому корпусом пензлика натискують, щоб мазок був овальної форми. “Гребінець” – мазок, який, навпаки, починається з потовщення, зробленого натиском пензля, та завершується тонким вусиком, який виконується легким дотиком кінчика пензля. Прокладені разом декілька таких мазків нагадують гребінець.
При використанні комп’ютера, необхідно навчитися робити «зернятка» майже однакової форми і на одній відстані одневід одного. «Зернятко» є основним елементом народного петриківського розпису. За його допомогою створюються всі орнаментальні мотиви.
Вправа 2 «Колосок»
Мазок наносять пензликом, починаючи з легкого дотику, до сильного натиску пензлем. Коли мазки “зернятко” покладені по обидві сторони стебла кінчиком назовні, зображення нагадує колосок, звідси і назва.
У програмі уздовж вертикальної лінії розташовують мазки — «зернятка», але під гострим кутом відносно лінії. Необхідно навчитися розкладати ці мазки рівномірно, одинакової форми або чергуючи величину від меншого до більшого. Змінюючи напрямок, з таких елементів можна утворити просту доріжку.
Вправа 3 «Кривеньке зернятко»
При роботі з фарбою кінчик пензлика опускають біля вертикальної лінії, витягуючи тонку лінію вусика, легким поворотом пензля роблять «кривеньке зернятко». Цю вправу треба навчитися виконувати впевнено, з легкістю. Тримати пензлик треба кінчиком угору, щоб вусик «зернятка» тягнувся догори, а овальна форма мазка була біля лінії.
Уздовж вертикальної лінії розташовують елемент «кривеньке зернятко» на однаковій відстані один від одного під гострим кутом. Змінюючи напрямок, можна утворити орнамент “горішок.” Він складається з двох гребінцевих мазків, зігнутих півкколом та поставлених один проти одного. Заповнивши вільне місце між лунками, мазком “зернятко” отримуємо форму, схожу на лісовий горіх.
Вправа 4 «Листочок»
Користуючись вивченими елементами петриківського розпису та комбінуючи їх, можна малювати складні елементи, наприклад, листочки, билинки тощо.
Використовуючи електронну програму, обабіч вертикальної лінії під гострим кутом розкладають «зернятка», або «гребінчики», розташовуючи елемент проти елемента, та поступово змінюючи величину. Таким комбінуванням утворюють різнотипні листочки та колоски.
Вправа 5 «Пуп’янок»
Технічно мазки сполучають округлою частиною так, ніби вусики тягнуться з однієї точки. Бажано розташовувати «пуп'янки» на однаковій відстані, повертаючи їх вусиками щоразу в протилежний бік. У цій вправі необхідно звернути більшу увагу на композицію, тобто на розміщення зображення на папері даного формату і на розмір елементів.
З кількох пар елементів «кривеньке зернятко», чергуючи між собою, складають напіврозкриту квітку — «пуп'янок».
Вправа 6 «Проста квітка»
При роботі пензлем необхідно звернути увагу на композицію центру квітки, її розмір, відстань між елементами, колір.
Із спарених «кривих зерняток» у програмі роблять своєрідну квітку, сполучивши до центру три пари «кривих зерняток». Розмістити можна вусиками всередину і навпаки.
Вправа 7 «Доріжка»
Орнамент з листя, ягід, та квітів наносять пензликом обабіч хвилястої сполучної лінії. Необхідно звернути увагу на кольорове вирішення орнаменту та величину домінуючого елемента композиції.
Орнамент вправи є типовим для петриківського розпису. Його називають «хвилька», «бігунець», «бігунчик» або «фриз». Стрічковий орнамент можна провести на стіні під стелею, навколо вікон та дверей. Можна зробити закладку для книги з таким декоративним оздобленням.
Вправа 8 «Ягідка»
При роботі з фарбами для утворення ягід використовують штампи, що дають круглий відтиск більш насичений по краю елемента. Грона калини, винограду та горошок петриківчани роблять кінчиком пальця. Такі тендітні гілочки і дрібні пуп'янки квіток з хвилястим листям та тоненькими вусиками, як наведено в цій вправі, є допоміжними елементами майже кожної більш-менш складної композиції.
Ця вправа компонується з парного або одинарного набору ягід, листя та пуп'янків. Елементи розташовуються в порядку зростання, а сам орнамент схожий на гілочку, що росте.
Вправа 9 «Складна квітка»
На підставі вивчених елементів можна скомпонувати та намалювати свої варіанти квітки фарбою та пензлем.
Опанувавши попередні вправи, можна перейти до виконання складніших. На ілюстрації зображено три квітки — необхідні елементи майбутніх композицій. Вони створюються поєднанням таких різних мазків, як «зернятко», «кривеньке зернятко», спаровані «зернятка». Необхідно мати на увазі їх розмір, розташування та колір. В основі кожної квітки — «пуп'янок» із заповненням всередині та розкладені у певному порядку дрібні й великі пелюстки.
Вправа 10 «Орнамент»
При малюванні складного орнаменту фарбами необхідно мати хороші технічні навички малювання простих елементів, уміти їх комбінувати та створювати цілісну композицію.
Побудова складного орнаменту на комп’ютері вимагає знань основ композиції: оптимальної величини, відповідності орнаменту формі тла, дотримання зорового центру та гармонійного поєднання кольорів. Починають роботу з намічення обрисів, далі будують основні елементи композиції й обов’язково дрібні деталі, що додають виразності і динамічності.
Виставка робіт учнів 4 класу
Використана література
1