Методичний посібник на тему: "Інструменти та матеріали для виконання холодного батику"

Про матеріал
Методичний посібник на тему: "Інструменти та матеріали для виконання холодного батику" використовується здобувачами освіти та педагогічними працівниками професійно-технічної освіти на уроках з предмету "Технологія виконання художніх робіт".
Перегляд файлу

1

 

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ ЗАПОРІЗЬКОЇ

ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

 

ДЕРЖАВНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

«Запорізьке вище професійне училище»

 

 

 

 

Методичний посібник

 

Тема:

«Інструменти та матеріали для роботи в техніці холодного батику»

 

 

 

 

м. Запоріжжя,

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ

 

ВСТУП………………………………………………………………………….. 4

РОЗДІЛ 1.  КОРОТКА ІСТОРІЯ  БАТИКУ………………………………….     5                                                                     

1.1. Винекнення холодного батику …………………………………………...

1.2. Сучасне мистецтво холодного батику

РОЗДІЛ 2.  ОБЛАДНАННЯ, ІНСТРУМЕНТИ, МАТЕРІАЛИ  ТА ЇХ

ПОІДГОТОВКА ДО  ХУДОЖНЬОГО РОЗПИСУ

2.1.Підготовка текстильного матеріалудо фарбування……………

2.2. Натягування  тканини на підрамник……………………………………

2.3. Фарби табарвники………………………………………………

2.4.Пензлі……………………………………………………………

2.5.Резервиі контури

РОЗДІЛ 3. ТЕХНОЛОГІЯ ВИКОНАННЯ ХОЛОДНОГО БАТИКУ.

3.1. Підготовка матеріалу до виконання холодного батику

3.2.Вправи для пля початківців

ДОДАТКИ…………………………

                                                         ВСТУП

             Ремесло ручного розпису тканини з'явилося практично одночасно з

виникненням ткацтва. Йшов час, змінювалися технології, з'являлися нові

матеріали і обладнання. Процеси прикраси тканин механізувалися.

Сучасний рівень розвитку ткацького виробництва досяг небувалих висот. У

наші дні ми маємо найширший вибір тканин разномнітної фактури і

забарвлення. Але тим не менше, одвічне прагнення жінок виглядати

неповторно,прикрашати свою оселю, робити її затишною і цікавою, залишаючись в рамках моди, підживлює постійний інтерес до рукотворних виробів.Не дивно що, велику увагу до себе привертає батик -- незвичайно
багатий, гідний подиву вид декоративної творчості, лише йомупритаманнізасоби виразності, неповторности.

 

 

 

 

РОЗДІЛ 1. КОРОТКА ІСТОРІЯ БАТИКУ

1.1Винекнення холодного батику

 

Розписувати тканину люди стали дуже давно. Батик був популярний в Азії, в Африці і в північних країнах - археологи знаходять розфарбовані полотна по всьому світу.

Прийнято вважати, що основоположниками даної техніки є жителі Індонезії, острова Яви.

 

Саме на цьому острові техніці дали прізвисько «амбатик», внаслідок якого вона і отримала свою нинішню назву. Термін «батик» став використовуватися вперше ще в XVIII столітті в Нідерландах.

Яванці настільки добре володіють технікою, що прославилися на весь світ. Жінки острова створювали величезні полотна, вірячи в те, що вони мають цілющі і лікувальні властивості.

 

Кожна сім'я передає свої знання і вміння з покоління в покоління. При цьому у кожного роду є свій витриманий стиль розпису. Раніше розписаний одяг могли дозволити собі мати тільки аристократи, але через деякий час прикрашати свої речі почали і прості люди.

У колах археологів і учених часто ведуться суперечки на тему часу зародження тканинного розпису. Деякі стверджують, що батик з'явився в XIV столітті, а інші схиляються до того, ніби прикрашати речі фарбами стали ще на початку нашої ери. Так чи інакше, гарячий батик з'явився задовго до батика холодного.

Холодний батик - одна з найпопулярніших технік розпису тканини.

Відмінною її особливістю є використання резерву, яким обводять всі

елементи композиції. Це обмежує «розтікання» фарби.

Його історія починається з появи в Європі гарячого батику. Голландські

купці привозили з колонізованої Яви тканини, розписані з використанням

цієї техніки. І незабаром книга про це мистецтво викликала великий інтерес

серед європейців. Але гарячий батик, безсумнівно, процес дуже

трудомісткий, тому художники почали шукати альтернативні способи

полегшення і прискорення процесу розпису.

На початку 20 століття ця альтернатива була знайдена. Замість воску

можна було використовувати резерв. Художники, об'єднавшись в артілі

змогли використати холодний батик на виробництві по розпису шовку.

1.2 Сучасне мистецтво холодного батику

Батик є одним з видів декоративно-прикладного мистецтва. Метою,якогоє передача естетичних і художніх якостей побутових предметів, що мають утилітарне призначення. У той же час батик є видом художньої тканини.

Художні тканини - це текстильні тканини, виконані на ручному або механічних верстатах, які визначаються художністю орнаментації, своєрідністю поєднання кольорів, високою майстерністю виконання та мають декоративне використання в інтер'єрі приміщень в якості завіс, драпіровок, скатертин, одягу, оббивки меблів і т. д. І хоча батик займає провідне місце серед  декоративних мистецтв,але тільки в останні сорок років став вважатися серйозною творчою працею художника. Теми і сюжети батика такіжрізноманітні, як і в живописі.Тож, якщо  до цих пір вважалося, що батик- це квіти і абстракціі, то зараз він наповнений яскравими сюжетами і цікавими персонажами. (Додаток 1)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ 2.  ОБЛАДНАННЯ,  МАТЕРІАЛИ  ТА ЇХПІДГОТОВКА ДО  ХУДОЖНЬОГО РОЗПИСУ

2.1 Підготовка текстильного матеріалу до фарбування

           Матеріал, призначений для фарбування, повинен володіти високою змочуваністю. Тканина, пофарбована без попередньої ретельної підготовки, погано профарбовується.

Тканини з натурального шовку-сирцю перед фарбуванням піддаються півгодинний відварці в розчині дитячого мила з додаванням кальцинованої соди (Na2C03). На один літр води — 3 г мила, 0,25 г соди. Відварений шовк ретельно промивають від відпрацьованого мила і шовкового клею в гарячому (70°С) розчині наступного складу: 0,5 г калгону (гексаметофосфата на-трія), 0,5 мл нашатирного спирту (30%-ного), 1 л води. Потім шовк прополіскують в теплій воді.

Бавовняні і лляні тканини також відварюють перед фарбуванням для поліпшення змочуваності. Для забарвлення в світлі тони суворі целюлозні тканини відбілюють. Невідбілений бавовняний і лляний матеріал перед фарбуванням відварюють протягом 1 години  в такому розчині: на 1 л води 2-3 г пральної соди і кілька шматочків (5 г) господарського мила. При цьому вода повинна повністю покривати тканину (на 100 г матеріалу — 3 л води). Після прання матеріал прополіскують 2-3 рази в теплій воді до повного зникнення мила, для подальшого  рівномірного забарвлення.

2.2Натягування  тканини на підрамник.

Натягувати на підрамник(додаток2) можна вологу і суху тканину. Якщо робота буде виконуватися вільним розписом, то краще натягнути сиру тканину. Для гарячого і холодного батика тканина може бути сухою. Починати натягувати краще з середини верхньої рейки, розтягуючи тканину тільки по рейці. Причому працювати краще симетрично, тобто від центральної кнопки тканина на 7-8 см прикріплюєтьсявліво і вправо, далі натягується на нижню рейку. Потім натягуються бічні сторони. І знову: на правій бічній рамі тканина не натягується, а на лівійпідтягується сильніше. Тканина повинна бути натягнута сильно і гладко, щоб не було заломів і перекосів.Тканина, натягнута у вологому стані, при висиханні натягується ще сильніше.

2.3 Фарби та барвники 

У художньому розписі тканин використовуються барвники, добре розчині в воді або спирті, що володіють високою перекриваючою здатністю, мають  велику гаму чистих яскравих фарб.

 

В даний час існує величезна кількість різноманітних барвників, але в залежності від свого походження вони діляться на синтетичні і природні. Для текстильної промисловості в основному застосовуються синтетичні барвники, проте для певних цілей, наприклад у виробництві гобеленів або в ручному розписі тканин, художники обирають натуральні барвники, які отримують з природних матеріалів. Існують також і природні барвники, які бувають рослинного і тваринного походження. Рослинні барвники містяться в коренях, листках, деревині, корі дерев, а також в плодах і кольорах різних рослин. Більшість барвників, витягнутих шляхом виварювання у воді, можуть фарбувати різні тканини, а також шкіру і різні текстильні волокна. Більшість з них мають високустійкість, міцністьпри пранні і при впливі сонячного світла.

Різні відтінки жовтого кольору дають нам наступні рослини:

1-Жовтий – опале листя

 2-Яскраво-жовтий – листя берези. Збір в першій половині літа.

3-Темно-жовтий-старі ялицеві шишки. Збір навесні.

4-Жовтий з коричневим відтінком – опале листя дикої яблуні. Збір восени.

5-Лимонно-жовтий – полин, всі рослини. Збір влітку

6-Середньо-жовтий – деревій, всі рослини. Збір в першій половині літа.

7-Темно-жовтий – цибулиння.

Відтінки помаранчевого кольору:

1-Яскраво-помаранчевий–відвар квітів календули. Збір під час цвітіння.

 2-Середньо-помаранчевий – цибулиння.

Відтінки коричневого кольору:

1-Коричневий – шишки вільхи. Збір ранньою весною до появи листя.

 2-Яскраво-коричневий – молоді шишки ялиці. Збір навесні.

 3-Коричневий з жовтим відтінком – опале листя яблуні. Збір пізньої осені.

4-Коричневий з чорним відтінком – свіже листя і стебла картоплі. Збір під час збирання картоплі.

5-Яскраво-коричневий (бежевий) – кропива, всі рослини. Збір протягом літа.

6-Середньо-жовтий – деревій, всі рослини. Збір в першій половині літа.

7-Темно-жовтий – цибулиння.

Відтінки зеленого кольору:

1-Зелений – листя ялиці. Збір навесні.

2-Сіро-зелений – полин, стебла. Збір у другій половині літа.

3-Темно-зелене-картопляне стебло і листя під час цвітіння.

4-Яскраво-зелений – листя осики. Збір влітку.

5-Середньо-зелений – деревій. Збір до цвітіння.

Відтінки синього кольору:

1-Синій-польоваволошка. Збір під час цвітіння.

2-Сіро-синій-польоваволошка. Засушені квіти.

3-Яскраво-синій – коріння пирію. Збір влітку.

Відтінки червоного кольору:

1-Пурпурно-червоний – опале листя клена. Збір восени.

2-Яскраво-червоний – плоди черешні. Збір на початку літа.

3-Темно-червоний (вишневий) – коріння і листя щавлю. Збір навесні.

4-Цегляно-червоний-відвар з листя кори і глоду в суміші з лушпинням

цибулі.

5-Вишнево-червоний - відвар з листя і кори глоду в суміші з відваром

кори дикої груші.

6- Синьо-червоний – відвар з квітів подорожника. Збір влітку.

Відтінки чорно-сірого кольору:

1-Чорний з коричневим відтінком – шкірка граната.

2-Чорний теплий-материнка, відвар із стебел і квітів. Збір під час цвітіння.

3- Густо чорний – корінь тополі. Збір влітку.

4- Сіро-чорний – листя загостреного клена. Збір влітку.

 

Безумовно, це далеко не весь перелік рослин, який можна використовувати для отримання фарб. Практично з кожної рослини можна отримати певний колір. Багатьма  природними барвниками фарбують пряжу і текстильні матеріали за допомогою так званих квасцевателів або закріплювачів барвників. Це розчини металевих солей, перш за все галун, сульфат міді, сульфат заліза, сульфат алюмінію, а також біхромат калію і кислий екстракт (оцет). Для отримання барвників можна використовувати як свіжі, так і засушені рослини, але при фарбуванні екстрактом з свіжих рослин виходять більш яскраві тони. Сушити рослини слід в тіні, щоб зберегти їх натуральний колір.

Ще одна необхідна умова — це вода. Вона повинна бути м'яка, найкраще дощова. Якщо вода жорстка, то барвник може відокремитися і випасти в осад.

Синтетичні барвники діляться на директні, основні, кислотні і активні.

Директні (»директ але «значить» прямо") іноді називаються просто прямими барвниками.Директные барвники легко розчиняються у воді, ними добре фарбувати бавовняну тканину.

Прямими барвниками працювати легко. Тканина не потребує складної підготовки, за винятком обробки мильним розчином. Однак міцність багатьох директных барвників по відношенню до дії води і сонячного проміння невелика, хоча її можна підвищити, якщо після фарбування матеріал обробити розчином солі міді або хрому (сульфатом міді, біхроматом калію). Слід зазначити, що при такій обробці відбувається деяке помутніння барвистих плям, тому директні барвники найбільш зручні для розпису декоративних панно, не вимагають міцьного закріплення.(додаток 3)

 

2.4 Пензлі

За допомогою пензлів покривають парафіном великі площини і, при бажанні, надають малюнку мальовничий характер, для цієї роботи найкраще підходять колонкові пензлі № 8-10,

   Використовують також пензлі синтетичні: плоскі і круглі, різних розмірів.(додаток4) Синтетичні пензлі дуже стійкі в роботі з "білизною" , для вибілювання сильно  забарвлених ділянок тканини.

    Щетинні пензлі-круглі і плоскі, різних розмірів для деяких ефектів.

Для покриття великих поверхонь потрібно мати флейц.

 

2.5 Резерви та контури

Резерви поділяються на дві групи: резерви на основі гумового клею або каучуку і відповідного розчинника і на резерви на водній основі (контури -резерв).


Резерви бензинові й каучукові добре тримають фарбу, мають неприємний запах, простіше в роботі. Не видаляються повністю з тканини, тільки після бензинової ванни (або відповідного розчинника).

 Колорова група цих розчиників має властивість густіті. В такому випадку, його можна трохи розбавити відповідним розчинником, до необхідної консистенції, але акуратно, щоб це не вплинуло на його резервують властивості. Якщо ж такий резерв, навпаки, занадто рідкий, то йому треба дати трохи постояти з відкритою кришкою, зайва волога піде і він стане більш густим
Резерв фірми «Гамма» наоснові гумового клею і бензину. Має різкий специфічний запах. Працювати їм необхідно в легко провітрюваному приміщенні. Буває прозорий, чорний, червоний, зелений, синій, металік (золото, срібло, бронза) .Добре просочує навіть щільну тканину і добре тримає фарбу. Безбарвний резерв на тканини не помітний, але повністю не видаляється, тільки при хім. пранні або всамому бензині / розчиннику. Кольоровий резерв при висиханні втрачає колір. Чорний стає сірим, інші кольори також блякнуть

Гута – резерви  на основі каучукової субстанції і розчинника різних іноземних фірм.

Має різкий специфічний запах, Добре просочують тканину. Кольорові - також іноді блякнуть. Золоті та срібні контури мають  частинкиметалу. (Додаток5)


Також при розпису фарбами треба намагатися розписувати тканину напівсухий пензлем. Безбарвний контур повністю вистіривается з ткані.Еті контури - резерви фіксуються праскою і відмінно зберігають свій колір. (додаток6)  У складі металік йде пігмент, тримаються на тканини дуже добре. Кольорові і металіки обов'язково треба добре прасувати і потім можна прати. досвідченими художниками рекомендуються контури фірм PEBEO, MARABU і JAVANA

Контури декоративні і глітери. Призначені тільки для декору тканини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ 3.ТЕХНОЛОГІЯ ВИКОНАННЯ

3.2 Підготовка матеріалу до виконання холодного батку

Холодний батик  заснований на застосуванні резервного складу, в основі якого знаходиться гумовий клей. При розписі тканини способом холодний батик» цим складом резервуються від проникнення фарби на тканину контури малюнка, які обов'язково повинні мати замкнутий характер. Розпис виконується спеціальними трубочками або фірмовими резервами. Зарезервований малюнок покривається фарбою, яка за його межі не проходить. При цьому кількість кольорів, що застосовуються для розпису, практично не обмежена.

 Після резервування контурів малюнка на тканині і розцвічування розчином  барвників отримують кольорові візерунки з білими контурами, щоб обведення не руйнували малюнок і його композиційний лад, задуманий художником, користуються гумовими резервами, попередньо підфарбованими масляними фарбами. Художні особливості цього способу розписувизначаються тим, що наявність обов'язкового кольорового контуру і використання його для різноманітних орнаментів додають малюнку графічно чіткий характер.

Приготування резервного складу для холодного батика (в грамах)

Рецепт 1

Гумовий клей -40

Бензин -450

Віск натуральний -10

Рецепт 2

Гумовий клей -220

Бензин -250

Парафін -30

Рецепт 3

Гумовий клей -215

Бензин -200

Вазелін технічно -85

Гумовий клей розчиняють в бензині, потім додають інші складові частини і, помішуючи, гріють в окропі до отримання однорідної маси. Бензин і гумовий клей вогненебезпечні, тому нагрівання зазначеного стану на нагрівальних приладах і тим більше на відкритому вогні забороняється.

     Підфарбовування резервного складу роблять олійною фарбою, попередньо знежиреної на пористому папері. Резервуючий склад необхідно зберігати в щільно закритому скляному або фарфоровому посуді. Для отримання рідкої консистенції резервний склад слід розводити бензином за 18-20 годин до початку роботи. Його найкраще готувати в лабораторних умовах.

Художниками професіоналами з багатолітнім стажем використовуються не контури а спеціальні скляні трубочки (додаток 7) Поговоримо про них докладніше.

Найпростіші трубочки — креслярські, але у них є недолік — вони прямі. Перед початком роботи носик трубочки можна загнути під будь-яким кутом, нагріваючи його свічкою. Кінчик трубочки повинен бути загнутий під кутом 135°. Якщо він загнутий під більш тупим кутом, то при роботі трубочку доводиться тримати майже перпендикулярно до площини тканини. При цьому напіррезервного складу посилюється, що може привести до непередбаченого розтікання резервного складу на тканини.

Найбільш надійна і зручна в роботі трубочка з загнутим кінцем і резервом, розташованим ближче до її робочої частини. Резервуар являє собою кулясте стовщення і служить для запасу резервного складу.

    В продажІ бувають спеціальні еластичні пластикові балончики. До них прикручується спеціальний ковпачок-кришка, який звужується на кінці і має отвір1-2 мм, в неробочому стані закритий ковпачком. Кришка відгвинчується, заливається резерв, потім кришка щільно закривається. Легке натискання на балончик дозволяє резерву виходити по трубочці. Це більш гігієнічний спосіб набирання резерву. Однак працювати з таким балончиком потрібно обережно, так як його кінець не має кута.

3.2 Практичні вправи для холодного батику

    Щоб виконувати батик, необхідно спочатку навчиться декільком прийомам. У цьому допоможуть вправи складені досвідченими художниками

«Ефект пелюстки»

При виконанні цієї вправи спочатку складається ескіз, в якому використовуються замальовки літніх квітів ,або інші приклади квітів з великими пелюстками. Наприклад:  мака, мальви, Лісовий герані та інш.

За допомогою прозорого резерву переведиться, малюнок квітів на обтягнуту і попередньо оброблену тканину. Потім зволожується середина пелюстки і від контуру робиться легкий дотик пензлем на зволожену поверхню. На сирій поверхні барвник розчиняється, і виходить ефектна тонова розтяжка (враження «відблиску»). "Ефектом пелюстки" можна користуватися в геометричній композиції, а також в пейзажі. "Ефект пелюстки" можна виконувати контрастними барвниками зверху і знизу, отримуючи менш насичене по тону колірне змішання. Роботу запарити.

«Ефект жилок»

Підготовка необхідного матеріалу для виконання цієї вправи - як в попередніх[u1] роботах.Для складання ескізу до цього завдання використовуйте різні замальовки різних листя і гілочок: гілки берези чи верби плакучої, кропиви і т. д.

Зарезервувати обраний малюнок натканині. Розписати тканину, використовуючи ідею колірного ескізу, і дати їй просохнути. Тонкимколонковим пензликом, злегка змоченим водою, виконати на листках жилки. Вже висохла фарба частково розчиниться від води, тобто стане на один тонсвітліше, і там, де волога стикається з сухою площиною, виникне візерунковий край. Цим ефектом добре користуватися при написанні пейзажних композицій. Виріб запарити.

 «Ефект дощових крапель»

Використовуючи різні пейзажні замальовки зі стовбурами дерев, виконайте ескіз декоративної ритмічної композиції. Для мотиву виділіть фрагмент дерева або чагарнику і трансформуйте елементи цього мотиву, надаючи їм динамічну напруженість за рахунок збільшення і зменшення відстані між ними.

Нанесіть резерв на контури малюнка, проведіть забарвлення тканини відповідно до вашого колірного ескізу. Після того як робота висохне, наберіть на зубну щітку чистої води, струсіть на тканину з висоти 1-2 метрів. Ви отримаєте різноманітні розпливаються на висохлій тканині точки з контурним краєм. Цю процедуру можна виконати кілька разів. Особливо хороший цей ефект на шовкових тканинах. "Ефект дощу" можна використовувати для декоративного зображення крони дерева, чагарнику або квітів. Для цього можна бризкатина газету з отвором певного розміру і обрисів, куди повинні потрапити бризки, не торкаючись решти пофарбованої поверхні. Дуже добре користуватися дощовою (м'якою) водою.

"Ефект дощових крапель" можна використовувати при розписі тканини для одягу.Виріб запарити. 

          Нанесення прозорого резерву в кілька прийомів

Не завжди в роботі потрібен чіткий контур, іноді він заважає цілісності сприйняття, перетворюючи роботу в вітраж. Можна скористатися наступними прийомами.

Нанесіть на фон тканини декоративну пляму вільної фантазійної форми, зафіксуйте контури прозорим резервом і перекрийте весь фон, скажімо, жовтим кольором. Висушіть феном. Потім на жовтому тлі зарезервуйте контури ще одної декоративної плями і залийте синім кольором. Контур другої плями буде жовтим. Виконайте ще контурну замальовку нановому кольорі. Цей спосіб хороший для декоративних робіт. У цьому випадку малюнок (композиція) виконується без попереднього картону, а ідеї переносяться прямо на тканину. В цьому випадку фарба натканині не розпливається, організовуючи необхідний силу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\user\Desktop\Новая папка (3)\4996186_28.jpg

Додаток 1. «Нефертиті» батик пано

C:\Users\user\Desktop\2-1.jpg

Додаток 2. Регулований підрамник для батику

C:\Users\user\Desktop\Новая папка (3)\0S1A0560.jpg

Додаток 3. Набір - фарби, контур фірми «деколи»

 

 

C:\Users\user\Desktop\Новая папка (3)\images.jpg

Додаток 4. Пензлі (1-плоскі сентитичні, 2-натуральні круглі)

C:\Users\user\Desktop\221.jpg

 

Додаток 5. Каучуковий резерв для батику

 

C:\Users\Пользователь\Desktop\контуры Декола.jpg

 

Додаток 6. Колерові контури

 

C:\Users\Пользователь\Desktop\download.jpg

Додаток .7Робота з скляною трубочкою

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


docx
Додано
16 травня 2021
Переглядів
1032
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку