У методичному посібнику вміщено матеріали які висвітлюють принципи процесу становлення партнерських відносин між школою та громадою; розкривають основні аспекти практичної взаємодії школи та громади в управлінні інноваційним розвитком закладу загальної середньої освіти. Надано матеріали розробленого проекту - переможця гранту. Посібник призначено для директорів, заступників директорів з виховної роботи, педагогів-організаторів, усіх зацікавлених у налагодженні партнерських відносин з громадою.
ЗАКЛАД ОСВІТИ – ШКОЛА ПАРТНЕРСТВА ДЛЯ ГРОМАДИ
Відділ освіти, молоді та спорту виконавчого комітету
Полонської міської ради об’єднаної територіальної громади
Новоселицька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
|
ЗАКЛАД ОСВІТИ – ШКОЛА ПАРТНЕРСТВА ДЛЯ ГРОМАДИ |
2018 РІК |
|
|
МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК (З ДОСВІДУ РОБОТИ)
ОКСАНА ВЕЛЬГАС, ДИРЕКТОР
НОВОСЕЛИЦЬКОЇ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ І-ІІІ СТУПЕНІВ
|
2018 РІК
Вельгас О.В. Заклад освіти – школа партнерства для громади. Методичний посібник.
Новоселиця – 2018, 32 сторінки
Рецензенти: Штаба О.В., головний спеціаліст відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Полонської міської ради об’єднаної територіальної громади;
Ізерська Л.В., заступник директора з виховної роботи Новоселицької ЗОШ I-III ступенів.
У методичному посібнику вміщено матеріали які висвітлюють принципи процесу становлення партнерських відносин між школою та громадою; розкривають основні аспекти практичної взаємодії школи та громади в управлінні інноваційним розвитком закладу загальної середньої освіти. Надано матеріали розробленого проекту - переможця гранту.
Посібник призначено для директорів, заступників директорів з виховної роботи, педагогів-організаторів, усіх зацікавлених у налагодженні партнерських відносин з громадою.
Схвалено науково-методичною радою методичного кабінету Новоселицької ЗОШ I-III ступенів.
Протокол № 3 від 10.01.2018 р.
|
|
2018 РІК |
зміст |
|
громади» ……………………………………………………….. 26
|
В С Т У П
Існує багато досліджень, які свідчать про те, що школи, незалежно від країни, в якій вони знаходяться, досягають найбільших успіхів у навчанні й вихованні дітей, коли «виходять за межі своїх стін». Тобто заклад освіти пропонує послуги та організує різноманітні заходи для набуття нових актуальних знань і навичок, а громада підтримує його в цій діяльності. Це також означає, що батьки активно залучені до роботи закладу. Крім того, його лідерська команда має певне бачення, яке ґрунтується на цінностях прав людини, прагненні до широкого залучення ресурсів до шкільного життя місцевих громад, громадських організацій, батьків, підприємств; створення умов для виховання та практичного виявлення громадської активності учнівської молоді, а також бачення відкритості самої школи як соціально-педагогічної системи.
Дійсно, сьогодні сучасна школа повинна дати здобувачам освіти не тільки певні знання, уміння та навички, а й виховати соціально адаптовану та громадсько-орієнтовану особистість, яка після закінчення закладу успішно займе своє місце в житті. Звичайно, кожен заклад освіти йде власним шляхом розвитку, адже це завжди органічна структура, яка твориться ентузіазмом персоналу, баченням лідерської команди й потребами місцевої громади. Наш – Новоселицький заклад освіти, шукаючи ефективні методи і технології подальшого власного розвитку, все частіше і досконаліше опановує роль – агента змін у місцевій громаді та поширює практику соціальної активності. Ми переконані, що партнерство сьогодні – це принципова необхідність, бо очевидно, що успішно розвивається той заклад, який відкритий для співпраці, швидше реагує на суспільні зміни, шукає нові ресурси для просування вперед.
Ми переконані, що розвиток партнерства – передумова виходу закладу освіти на якісно новий рівень культурних, соціальних, політичних взаємин із громадою, громадськими організаціями, органами державної влади і місцевого самоврядування.
Концепція партнерства закладу передбачає здійснення постійного пошуку нових ресурсів для задоволення освітніх потреб здобувачів освіти, запровадження інновацій; розробку проектів, програм, що враховують інтереси закладу і є корисними для соціального розвитку партнерів.
Партнерство школи з громадою реалізовуємо на засадах громадської довіри, прозорості, діалогу, рівноправності через делегування повноважень та взаємовигоди як результату структурованої співпраці. Серед основних напрямів співпраці школи та громади - культурно-просвітницький, інформаційно-просвітницький, профорієнтаційний, фізкультурно-оздоровчий, екологічний тощо.
Впровадження і реалізація політики партнерства приносить щедрі плоди для обох сторін, особливо для закладу освіти, що одержує:
Партнери, співпрацюючи зі школою, мають нагоду:
«ДЕМОКРАТИЧНА ШКОЛА» - ПРОПАГУВАННЯ ПОЛІТИКИ ПАРТНЕРСТВА
У ході реалізації Програми ми отримали інструментарій, який дав можливість визначити наші сильні та слабкі сторони, намітити шлях щодо зміни стилю управління школою, покращення рівня співпраці з батьками, громадою, реформування учнівського самоврядування. Так ми стали тим експериментальним майданчиком, який дозволяє відпрацьовувати принципово нову модель управління та партнерства. В закладі освіти розпочались демократичні трансформації. Ми отримали реальний поштовх до реалізації ряду проектів завдяки встановленню партнерських відносин.
МІЖНАРОДНІ ПРОЕКТИ
Одним із пріоритетних напрямків роботи закладу є розвиток міжнародного партнерства, метою якого є виховання полікультурної особистості, ознайомлення учнів із історичною та культурною спадщиною країн ЄС, євроінтеграція молоді у світову спільноту, участь у Міжнародних навчальних програмах.
GoCamp 2017
В 2017 році наш заклад освіти пройшов відбір та став переможцем другої хвилі проекту GoCamp 2017. І вже на початку червня розпочав свою діяльність літній мовний табір «Frіends». GoCamp – це новий, інноваційний формат табору з поглибленим вивченням англійської мови. Табори GoCamp ініціювали GoGlobal спільно з Міністерством освіти та науки України. Підтримали проект Посольство Сполучених Штатів Америки, Волонтери ООН та низка інших міжнародних організацій.
Завданнями міжнародного мовного літнього табору є:
забезпечення повноцінного літнього відпочинку та оздоровлення учнів;
вивчення англійської мови через спілкування з дітьми із інших країн;
виховання громадянських цінностей та якостей;
ознайомлення з культурою європейських країн;
формування компетентності в питаннях європейської інтеграції;
виявлення інтересів, захоплень дітей, розвиток бажання отримати нові знання, розвивати вміння та навички спілкування;
навчання дітей діяти у колективі;
розвиток самоврядування;
розвиток культури здорового способу життя;
опанування навичок самообслуговування;
створення позитивного психологічно-емоційного настрою, привнесення почуття романтики в повсякденне життя.
Робота мовного табору висвітлювалась на сайті закладу освіти та включала наступні заходи:
урочисті лінійки відкриття та закриття табору;
тренінги з англійської мови та логічних ігор;
майстер-класи з прикладного мистецтва;
тренінги з проектування «Всесвіт у наших руках»;
ігри-змагання на відкритому повітрі «Веселі старти», «Національні страви»;
флешмоб «Іlike to move it» та квести;
інтерактивні заходи «Формула здоров’я», «Світ навколо»;
конкурси: «Здорова молодь – здорова нація»; «Майстри спілкування», «Міс табору» та «Містер табору», «Національні прислів’я та пісні»; «Кращий екомалюнок», «Наше майбутнє»;
ігрова програма «У світі природи»;
спортивні змагання «Дружба нас єднає»;
святкові дні «Іменинники»;
екскурсії, туристичні походи.
Абетка польського класу
У травні 2017 року Польський Фонд Сводоба та Демократія оголосив конкурс для участі в проекті «Абетка польського класу», головною метою якого було зацікавлення здобувачів освіти активним вивченням польської мови та її культури а також пізнання сучасної Польщі, шляхом опрацювання та впровадження певної моделі кабінету польської мови. Учні, які вивчають польську мову з допомогою учителя Сосун Тетяни виготовили конкурсне завдання і наш заклад потрапив до 20 пілотних шкіл цього проекту. Директор Оксана Вельгас та вчитель Тетяна Сосун відвідали триденний семінар в Хмельницькому від фундації «Свобода і демократія», отримали транш 1200 злотих для оформлення класу польської мови після підписання Угоди про співпрацю.
У ході реалізації проекту було зроблено ремонт кабінету, замінено двері, придбано дошки: магнітну та коркову, навчально-методичне, розвивальне обладнання, канцтовари тощо. У рамках реалізації проекту школі була подарована навчальна література: підручники, граматичні та лексичні таблиці, словники, диски навчального та культурознавчого характеру, дидактичний матеріал та електронні посібники навчання.
У рамках Проекту старший викладач кафедри слов'янської філології Хмельницького національного університету Серкова Юлія провела із здобувачами освіти навчальну гру-тренінг, в ході якої відбулось знайомство із видатними польськими суспільними діячами: економістами та винахідниками. Співпраця триває.
Моя розповідь про Польщу
Наші школярі Максим Нікончук та Лідія Мельник брали участь у захоплюючому проекті «Моя розповідь про Польщу», ініційованого Варшавським Фондом за свободу і демократію, що відбувя у Житомирі. В ході цього проекту 35 дітей із 7 міст України навчали створювати анімаційні фільми. Курс був спрямований на поширення знань про анімації, збудження інтересу до творчості, розвиток уяви, художньо-естетичного смаку і, звісно ж, вдосконалення навичок володіння польською мовою.
Учасникам проекту запропонували прекрасну можливість створити особисті історії. За допомогою пластиліну, кольорових олівців, маркерів і власної уяви юні аніматори виявляли літературні, художні і технічні таланти.
У вільний час діти відвідали Житомирський музей космонавтики ім. Корольова, де дізналися про історію освоєння людиною космосу та багато інших цікавих місць.
Позитивним результатом міжнародного партнерства стало формування в здобувачів освіти таких ключових компетентностей: соціальної, громадської, спілкування іноземними мовами: англійською та польською, формування загальнокультурної грамотності, підприємливості; оздоровлення та відпочинок школярів; налагодження дружніх стосунків з дітьми європейських країн; залучення представників громади до придбання солодощів, сувенірів, канцтоварів для учасників літнього табору, організації екскурсійних поїздок тощо.
ПРОЕКТ «ТАНЦЮЙ І РОЗВИВАЙСЯ: ФІЗИЧНО, ЕМОЦІЙНО, ТВОРЧО, ГАРМОНІЙНО!»
Завдяки перемозі у конкурсі грантів, оголошеного громадським об’єднанням «Громадянська ініціатива Романа Мацоли «Інститут солідарності громад», співпраці з громадою, батьками, меценатами вдалось реалізувати масштабний проект «Танцюй і розвивайся: фізично, емоційно, творчо, гармонійно!».
Перемога
Приміщення, відведене під майбутню хореографічну залу
Трансформація приміщення
Трансформація приміщення
Трансформація приміщення
Трансформація приміщення
Вихід на фінішну пряму
Вихід на фінішну пряму
Вихід на фінішну пряму
Реалізований проект
|
Керівник проекту – Вельгас Оксана Володимирівна, директор e-mail: velgasnov23@gmail.com Учасник 1 – Нікончук Тетяна Миколаївна e-mail: tanianikonchuk@gmail.com Учасник 2 – Косенко Валентина Миколаївна e-mail: valya.biblioteka84@gmail.com |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Наслідки невирішуваності проблеми:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Мета:
Завдання:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Відповідальний: Вельгас О.В. Крок 1.1.створення ініціативної групи із числа працівників школи, батьків-спеціалістів, громадськості для виконання робіт; ведення переговорів із можливими меценатами, залучення додаткових коштів; Крок 1.2. вивчення ринку продажу, придбання необхідних матеріалів Крок 1.3. звільнення приміщення; Крок 1.4. демонтаж залишків лінолеуму та старого бетонного покриття; Крок 1.5. ремонт електромережі; Крок 1.6. часткове вирівнювання стін; Крок 1.7. підсипка основи щебенем; Крок 1.8. вибивання нулів водяним рівнем; Крок 1.9. ізоляція плівкою; Крок 1.10. виставлення маяків; Крок 1.11. підготовка бетонної суміші та заливання стяжки.
Відповідальний: Вельгас О.В. Крок 2.1. заміна дверей Крок 2.2. монтаж ламінату; Крок 2.3. монтаж плінтусів.
Відповідальний: Вельгас О.В. Крок 3.1. монтаж дзеркал, шведської стінки; Крок 3.2. оснащення зали музичним супроводом. Крок 3.3. урочисте відкриття зали.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
«14» серпня 2017 року – «31» жовтня 2017 року |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Короткострокові результати:
м. Полонне.
Довгострокові результати:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Діяльність за проектом поширюватиметься на:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Оснащена зала використовуватиметься для занять:
Обслуговування, ремонт приміщення працівниками закладу освіти. Ризики проекту. РИЗИК 1: економічний – можливість непередбачуваних витрат, або зростання витрат на будівельні матеріали. Альтернатива – пошук додаткових джерел фінансування. РИЗИК 2: економічний – відсутність державного фінансування керівника хореографічного гуртка. Альтернатива – оплата занять батьками. РИЗИК 3: послаблення зацікавленості дітей заняттями танцями. Альтернатива – введення нових стилів танців, заняття акробатикою, шейпінгом, гімнастикою, йогою, боротьбою (при умові придбання матів); переобладнання під приміщення, яке виконуватиме інші функції.
|
ПРОЕКТ «РОЗВИТОК СПОРТУ НА СЕЛІ – ЗАПОРУКА ЗДОРОВОЇ ГРОМАДИ»
Одним з найважливіших завдань школи і громади є забезпечення умов для повноцінного фізичного розвитку, популяризації фізичної культури та спорту, здорового способу життя серед молоді. Світовий досвід свідчить, що рухова активність людини протягом усього життя сприяє профілактиці захворювань і зміцненню здоров’я. За інтегральним показником здоров’я населення, яким є середня очікувана тривалість життя людини, Україна посідає одне з останніх місць в Європі.Тому значення розвитку фізкультури і масового спорту на селі важко перебільшити. Адже в юному віці та молодості закладаються підвалини майбутнього здоров’я, а відповідно, й майбутньої здорової сім’ї, не обтяженої хворобами та згубними звичками. У цьому сенсі рівень розвитку масового спорту на селі виступає своєрідним індикатором соціального розвитку, соціальної забезпеченості громади за всіма показниками. Потребу громади в заняттях фізичною культурою і спортом підтвердили й результати опитування батьківської громадськості. На запитання «Який вид дозвілля ви б вибрали в осінньо-зимовий період?» більшість респондентів відповіли: «Заняття спортом».
Місцем для активного дозвілля різновікових груп населення сільської громади є шкільний спортивний майданчик і спортивна зала, які через постійну експлуатацію та відсутність достатнього фінансування знаходяться в незадовільному технічному стані. Тож одним із пріоритетних напрямків розвитку закладу освіти було визначено створення умов для занять спортом дітей та громади села.
Розроблений проект «Розвиток спорту на селі – запорука здорової громади» – це виклик на потреби громади, метою якого визначено оздоровлення сільської молоді шляхом створення умов для розвитку фізичної культури і спорту. Ми поставили собі за завдання сформувати такий світогляд у членів громади, щоб заняття фізичною культурою та спортом, бажання підтримувати здоровий спосіб життя стали життєвою необхідністю. формувати позитивну мотивацію на здоровий спосіб життя; створити нові спортивні секції, залучати жителів села, особливо молодь і дітей, до занять спортом, виховати активне та здорове молоде покоління.
Що нам вдалося?
- Для реалізації проекту створено ініціативну групу із старшокласників школи та активних випускників минулих років (2017 р.)
- Реалізовано проект «Танцюй і розвивайся: фізично, емоційно, творчо, гармонійно!», переможець ІІІ конкурсу мікрогрантів, оголошеного громадським об’єднанням «Громадянська ініціатива Романа Мацоли «Інститут солідарності громад». Ініціатори проекту – дирекція, учні школи (2018 р.)
- Перебуває у стані реалізації проект «Тренажерний зал», переможець ІІІ конкурсу мікрогрантів, оголошеного громадським об’єднанням «Громадянська ініціатива Романа Мацоли «Інститут солідарності громад». Ініціатори проекту – випускники школи (2017, 2018 р.)
- З-за активної діяльності ініціативної групи старшокласників, за кошти благодійників придбано новий спортивний інвентар, форму для волейбольної команди (2017, 2018 р.)
- За кошти батьків облаштовано кімнату для переодягання, зроблено гімнастичні лавочки (2017 р.)
- Ініціативною групою старшокласників, молоддю села, працівниками школи розпочались роботи щодо облаштування другої кімнати для переодягання та міні-залу для занять тенісом (2018 р.)
- Діє ряд спортивних гуртків та секцій, в тому числі у вечірній час для громади села (2017, 2018 р.)
- Сформовано футбольну, волейбольну (дівчата, юнаки), баскетбольну команди школи та села (2017, 2018 р.)
- Кілька років поспіль, в тому числі у 2016-2017 навчальному році, за підсумками Спартакіади школярів громади у комплексному заліку переможцями є спортсмени нашого закладу освіти
- І місце у районних змаганнях з волейболу серед юнаків, приурочених пам’яті воїнів, які загинули в Афганістані та інших країнах, де велись бойові дії (2017, 2018 р.)
- Налагоджено співпрацю із Першотравенською ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1, де відбуваються товариські зустрічі збірних команд з волейболу учнів та випускників минулих років; із районним
осередком ветеранів фізичної культури та спорту; із станцією юних туристів (2016, 2017, 2018 р.)
- Здобули ряд нагород у престижних 20-тих ювілейних змаганнях з пішохідного туризму «Кам’янецькі скелі», які проходили у Кам’янець-Подільському: дистанція «Смуга перешкод» – ІІІ місце, «Рятувальні роботи» – ІІ місце, головна дистанція «Крос-похід» – І місце. Як результат – друге загальнокомандне місце. І місце в обласному кубку «Школа безпеки», ІІІ місце – «Крос-похід» (2016 - 2017 рр.)
- Юні спортсмени школи входять до збірних команд громади, носять почесні звання «Кращий гравець громади з волейболу», мають ряд нагород обласного та всеукраїнського рівнів (2017, 2018 р.)
Як результат, молоді люди долучились до занять спортом, покращились результати виступів спортсменів громади на районних, обласних змаганнях. Популярністю користуються заняття хореографією, які мають можливість відвідувати мешканці громади та вчителі школи. Розширення послуг на базі школи стимулює те, щоб її приміщення використовувалось як громадський освітній, культурний центр села.
Очікуємо й довготривалих результатів, а це: подальше оновлення та зміцнення матеріально-технічної бази спортивної зали школи, капітального ремонту її підлоги; підвищення рівня охоплення заняттями фізичною культурою і спортом учнівської, студентської молоді та громадськості села; профілактики правопорушень, шкідливих звичок, зайнятості молоді в позаурочний час, згуртованості батьківської спільноти, громади
села, підвищенню впевненості у власних силах.
ВИСНОВКИ
Співпраця між місцевими органами влади, закладами освіти та громадою є важливим кроком у розбудові сильного й демократичного суспільства. Організація такої співпраці може бути доволі складним завданням, але як показує досвід, різні сторони на місцевому рівні можуть знаходити конструктивні способи вдалої співпраці задля досягнення спільних цілей і вирішення проблем.
Форми співпраці між сторонами процесу можуть бути різними, але основна мета залишається незмінною – це налагодження міцного партнерства для розвитку місцевого суспільства. Учні, громадськість повинні активно долучатись до процесу прийняття рішень. Сократ, маючи можливість займати громадську посаду й бути корисним своїй батьківщині, уважав за доцільне займатись вихованням юнацтва, наголошуючи на тому, що більш корисним для країни є той, хто зробить багатьох здатними управляти державою, ніж той, хто управляє нею сам. То ж активна життєва позиція, уміння ідентифікувати, аналізувати та самостійно вирішувати свої проблеми, знання своїх прав і спроможність їх відстоювати – це підґрунтя, на якому виростає заможна, успішна, гідна громада та її ініціативні, активні, небайдужі, конкурентоздатні громадяни.
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА
Навчально-методичний посібник «ЛІДЕРСТВО» / Ткаченко Л. М., Ковальчук В. І. / Під заг. ред. Даниленко Л. І. – К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2014. – 56 с.
Посилання: www.ussf.kiev.ua/scdeditions/230/
Навчально-методичний посібник «РОЗВИТОК ГРОМАДИ»/ Товкало М. Я. / Під заг. ред. Даниленко Л. І. – К.: ТОВ «Видавни- чий дім «Плеяди», 2014. – 50 с.
Посилання: www.ussf.kiev.ua/scdeditions/236/
Школа – центр активності громади: узагальнення адаптованого польського досвіду збереження освітніх послуг у сільській місцевості: матеріали Всеукр. науково-практичного семінару (Луганськ, 26-27 березня 2011 р.) /ред. колегія: О. М. Дрєпіна, О. В. Переходченко, В. В. Щербаченко. – Луганськ: СПД Рєзніков В. С., 2011. – 268 с.
Сторінка 1